جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


قبل از خرید تلفن همراه این مقاله را بخوانید


قبل از خرید تلفن همراه این مقاله را بخوانید
پس تصمیم گرفتید موبایل بخرید؟ راستش را بخواهید، در میان این همه دم و دستگاه الكترونیك (پخش‌كننده MP۳، دوربین عكاسی، حافظه كارتی، دوربین فیلم‌برداری، قطعات سخت‌افزار و و و) ، خرید هیچ كدام سخت‌تر از تلفن همراه نیستند. برای همین حاشیه نمی‌روم و سعی می‌كنم لپ كلام را بگویم: دنبال چه چیزهایی باشید و از چه چیزهایی پرهیز كنید.
اولین نكته‌ای كه باید مورد توجه قرار دهید این است كه ببینید موبایل تا چه حد با زندگی و كارتان جور در می‌آید. مثلاً برای تاجرانی كه همیشه در سفر هستند، یا كاربرانی كه عمرشان را در جاده‌ها می‌گذرانند، احتمالاً یك گوشی هوشمند با امكانات GPS و صفحه نمایش بزرگ برای مشاهده وب، چك كردن برنامه‌های روزانه و ارسال و دریافت ایمیل بیشتر به دردشان می‌خورد. در عین حال، همیشه توجه داشته باشید كه شركت ارتباطات سیار چه خدماتی را ارائه می‌دهد. دلیلی ندارید تلفنی بخرید كه نصف قابلیت‌های آن بی‌مصرف می‌ماند چون سرویس مربوطه مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.
اما اگر اهل مد و پیروی از سبك روز هستید، پس باید موبایلی انتخاب كنید كه پیچیدگی‌های كمتری داشته و قسمت‌های سرگرمی آن بیشتر باشد. و در ضمن امكان تعویض قاب با رنگ‌های متنوع هم داشته باشد.
در مورد شكل و طرح گوشی هم خوب دقت كنید. مدل‌های تاشو یا كشویی درست است كه از صفحه نمایش و صفحه كلید محافظت می‌كنند، ولی بزرگ‌تر هستند و به راحتی مدل‌های میله‌ای در جیب نمی‌شوند. نكته دیگر این كه حتماً كلیدها را امتحان كنید تا اگر مثل من انگشتان بزرگی دارید، بی‌خودی پول برای كیبوردی ندهید كه امكان استفاده از آن را ندارید.
بهتر است در منوها و اینترفیس موبایل هم گشتی بزنید و ببینید كار كردن با آن آسان هست یا نه. آیا اسكرین خوبی دارد و آیا اندازه فونت‌ها به حدی هست كه برای خواندن نوشته‌ها نیازی به ذره‌بین نباشد؟
امروزه كاری نیست كه با موبایل نتوانید بكنید، اما بیشتر از همه عكاس گرفتن با تلفن همراه مد شده. گرچه دوربین‌های روی موبایل به وضعیت استانداردی رسیده‌اند، اما دقت كنید. لنز این دوربین‌ها زیاد مرغوب نیستند و علیرغم امكانات متنوعی كه ممكن است اغوا كننده باشند، رزولوشن دوربین در حد یكی-دو مگاپیكسل است. به هر حال اگر در عكاسی جدی هستید، به دنبال یكی از این موبایل‌های دوربین‌دار جدید بگردید كه اخیراً به بازار آمده‌اند و در حد ۳ مگاپیكسل رزولوشن دارند. با این كیفیت عملاً می‌توانید عكس‌های خود را چاپ كنید، هر چند نباید انتظار داشته باشید كه عكس‌هایتان به خوبی عكس‌هایی از آب در بیاید كه با دوربین‌های مستقل می‌گیرید.
یكی از بزرگ‌ترین تبلیغات طی چند سال اخیر، موسیقی روی موبایل بوده است. مثل این كه كم‌كم باید پخش‌كننده‌های مستقل MP۳ خود را فراموش كنیم. ولی در این مورد هم زیاد به حرف بازاری‌ها گوش ندهید. انتقال آهنگ‌هایی كه از قبل داشته‌اید به گوشی موبایل هم دشوار و هم وقت‌گیر است. ولی اگر واقعاً قصد دارید از موبایل خود به عنوان پخش‌كننده MP۳ استفاده كنید، چك كنید ببینید حداقل فیش استاندارد هدفون داشته باشد یا اگر ندارد، آیا می‌توان رابط یا واسطه‌ای برای آن پیدا كرد یا نه.
یك نكته دیگر كه از این هم مهمتر است: فكر كرده‌اید كه آهنگ‌ها را كجا می‌خواهید ذخیره كنید؟ نه فقط آهنگ. عكس، ویدئو، SMS یا اصلاً هر دیتای دیگری. بعضی موبایل‌ها ۴ گیگا بایت هارد دارند، ولی در بیشتر گوشی‌ها حافظه بسیار محدود است. پس حواس‌تان باشد كه موبایلی كه می‌خرید امكان افزایش حافظه داشته باشد.
در ضمن توجه داشته باشید كه استفاده از تلفن برای كاربردهای مختلف یعنی مصرف زیاد باتری. كلاً یادتان باشد كه هر چه موبایل‌تان هوشمندتر باشد، پرمصرف‌تر است.
اگر می‌خواهید با دیگران به مبادله عكس و آهنگ و این جور چیزها بپردازید، پس مسأله اتصال هم اهمیت پیدا می‌كند. مادون قرمز كه كند است. اما بلوتوث امروزه زیاد مد شده و در هر دستگاهی دیده می‌شود. با بلوتوث می‌توانید دیتا را به كامپیوتر هم منتقل كنید. هدفون بی‌سیم هم با بلوتوث كار می‌كند.
و بالأخره نكته آخر این كه قبل از خرید موبایل جدید، با خودتان فكر كنید ببینید واقعاً چه دلیلی برای این كار دارید. آیا موبایل قبلی نیازتان را برطرف نمی‌كند؟

بابک احترامی
منبع : ماهنامه شبکه


همچنین مشاهده کنید