جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


نگاهی به مهم‌ترین صنایع غذائی اتحادیهٔ اروپا


نگاهی به مهم‌ترین صنایع غذائی اتحادیهٔ اروپا
مهم‌ترین صنایع غذائی در این اتحادیه چهار صنعت عمده هستند.۱. صنعت فرآورده‌های گوشتی، ۲. فرآورده‌های لبنی، ۳. نوشیندنی‌ها، ۴. فرآورده‌های غذای متنوع (Varios). بخش چهارم که فرآورده‌های نانوائی، قنادی، شکلات و محصولات خمیری را شامل می‌شود بیش از یک‌چهارم کل تولیدات بخش غذا و نوشیدنی را به خود اختصاص داده، عامل ۳۷ درصد از ارزش افزودهٔ صنایع غذائی و نوشیدنی اتحادیهٔ اروپاست. آلمان از نظر تولید فرآورده‌های غذائی متنوع و سبزی‌ها و میوه‌های فرآوری شده، بزرگترین تولیدکنندهٔ اتحادیهٔ اروپاست. فرانسه از نظر تولید فرآورده‌های گوشتی، لبنی و غذای دام و انگلستان از نظر تولید فرآورده‌های دریائی، نوشیدنی، آرد غلات و فرآورده‌های نشاسته‌ای جزو بزرگترین تولیدکنندگان این اتحادیه محسوب می‌شوند. این سه کشور در کنار اسپانیا و ایتالیا بیش از ۵۰ درصد از کل تولیدات فرآورده‌های غذائی و نوشیدنی اتحادیه را در اختیار دارند.
▪ ترکیب فرآورده‌های غذائی مختلف بر اساس میزان تولید
نان، کیک‌ها و فرآورده‌های خمیری تازه ــــ ۲/۳۰%
بیسکویت‌ها و فرآورده‌های خمیری توام با نگهدارنده‌ها ـــــ۲/۱۰%
شکر ـــ۳/۹%
شکلات و فرآورده‌های قنادی ــــ۲/۱۷%
ماکارونی ــــ۳/۳%
قهوه و چای ـــــ۱/۹%
غذاهای رژیمی و غذاهای آماده ـــــــ۹/۲%
سایر غذاها ـــــــ۱/۱۲%
شرایط کشورهای کاندیدای عضویت در اتحادیهٔ اروپا (CEECs) صنایع غذائی و نوشیدنی همراه با صنایع تولید انرژی، فلزات پایه و فلزات ترکیبی از صنایع کلیدی در کشورهائی است که خواهان عضویت در اتحادیهٔ اروپا هستند. سهم هر یک از این کشورها در تولید فرآورده‌های غذائی و نوشیدنی در سال ۲۰۰۱ نشان داده شده است.
۲/۱ بیلیون یورو ــ لهستان
۷/۸ بیلیون یورو ــ مجارستان
۷/۳ بیلیون یورو ــ جمهوری چک
۴/۲ بیلیون یورو ــ رومانی
۲/۴ بیلیون یورو ــ اسلواکی
۱/۸ بیلیون یورو ــ اسلوونی
۱/۵ بیلیون یورو ــ بلغارستان
۱/۳ بیلیون یورو ــ لیتوانی
۰/۸ بیلیون یورو ــ لتونی
۰/۶ بیلیون یورو ــ استونی
بر اساس این ارقام لهستان بزرگترین تولیدکننده فرآورده‌های غذائی در این منطقه است. مجارستان و با فاصلهٔ نزدیک به آن، جمهوری چک به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار دارند. چهار بخش عمدهٔ صنعت غذا و نوشیدنی در این کشورها عبارتند از: فرآورده‌های غذائی متنوع (۲۱ درصد) نوشیدنی‌ها (۱۹ درصد)، فرآورده‌های گوشتی (۱۸ درصد) و فرآورده‌های دریائی (۱۶ درصد). فرآورده‌های دریائی در استونی و لتونی، میوه و سبزی فرآوری شده در مجارستان و لهستان فرآورده‌های گوشتی در مجارستان و محصولات لبنی در کشورهای حوزهٔ بالتیک و نوشیدنی در رومانی، جزو بزرگترین بخش‌های تولیدی در کشورهای کاندید محسوب می‌شود.
بر اساس آمار، بیشترین کارگر در بخش فرآورده‌های غذائی متنوع در این کشورها استخدام شده است. (یعنی چیزی معادل ۳۰ درصد از کل کارگران استخدام شده در بخش صنایع غذائی و نوشیدنی). فرآورده‌های گوشتی نیز در مقام بعد حدود ۱۸ درصد از کارگران بخش غذا و نوشیدنی را در خود گنجانده است. البته این رقم در کشور مجارستان که بزرگترین تولیدکنندهٔ فرآورده‌های گوشتی در این منطقه است به حدود ۲۹ درصد می‌رسد.
● تجارت
صادرات فرآورده‌های غذائی و نوشیدنی اتحادیه در سال ۲۰۰۲ سیر نزولی داشت. رشد صادرات نیز در این سال حدود ۳ درصد بود که در مقایسه با رشد ۵ درصدی در سال ۲۰۰۱ و ۱۲ درصدی در سال ۲۰۰۰ از افت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود. اما صنایع غذائی و نوشیدنی در اتحادیه اروپا از نظر تجارت با سایر کشورها از انعطاف خوبی برخوردار بوده و کمترین آسیب را نسبت به سایر صنایع پس از واقعهٔ یازدهم سپتامبر و عواقب آن داشته است. اتحادیهٔ اروپا یک شبکه‌ٔ گستردهٔ صادرات فرآورده‌های غذائی و نوشیدنی است. صادرات این اتحادیه در سال ۲۰۰۲، حدود ۴۶ بیلیون یورو کالا بود. ایالات متحدهٔ آمریکا بزرگترین واردکنندهٔ مواد غذائی اتحادیهٔ اروپا است بر اساس آمار و ارقام بیش از یک‌پنجم کل صادرات اتحادیه به این کشور وارد می‌شود. ژاپن و سوئیس و روسیه از دیگر واردکنندگان بزرگ مواد غذائی اتحادیه محسوب می‌شوند. از سوئی دیگر برزیل و آرژانتین و آمریکا نیز با در اختیار داشتن ۲۷ درصد کل واردات اتحادیهٔ اروپا، بزرگترین کشورهای صادرکننده به این اتحادیه هستند. در مورد کشورهای خواهان عضویت در اتحادیهٔ اروپا وضعیت صادرات اتحادیه بسیار مطلوب است. به‌طوری که رشدی معادل ۷ درصد را نشان می‌دهد. صادرات اتحادیه به این کشورها بسیار بیشتر از صادرات این کشورها به اتحادیه است. تنها استثناء در این مورد کشور لهستان است که تجارت اتحادیه با آن به حالت متوازن رسیده است. یعنی سهم واردات و صادرات این کشور با اتحادیهٔ اروپا تقریباً برابر شده است.
▪ کشورهای واردکنندهٔ فرآورده‌های غذائی و نوشیدنی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۲
۱. آمریکا ــ ۹۹۴۸ میلیون یورو
۲. ژاپن ــ ۳۵۴۳ میلیون یورو
۳. سوئیس ــ ۲۷۵۷ میلیون یورو
۴. روسیه ــ ۲۶۵۵ میلیون یورو
۵. کانادا ــ ۱۴۳۵ میلیون یورو
۶. لهستان ــ ۱۲۷۴ میلیون یورو
۷. نروژ ــ ۱۱۷۱ میلیون یورو
۸. جمهوری چک ــ ۸۷۶ میلیون یورو
۹. کره‌جنوبی ــ ۸۴۸ میلیون یورو
۱۰. استرالیا ــ ۸۱۸ میلیون یورو
۱۱. سایر کشورها ــ ۲۰۹۹۸ میلیون یورو
▪ کشورهای صادرکنندهٔ مواد غذائی به اتحادیهٔ اروپا
۱. برزیل ــ ۳۹۶۹ میلیون یورو
۲. آرژانتین ــ ۳۳۳۷ میلیون یورو
۳. آمریکا ــ ۳۱۹۸ میلیون یورو
۴. نیوزیلند ــ ۱۴۴۱ میلیون یورو
۵. نروژ ــ ۱۳۴۱ میلیون یورو
۶. لهستان ــ ۱۲۹۴ میلیون یورو
۷. سوئیس ــ ۱۲۷۰ میلیون یورو
۸. چین ــ ۱۲۲۱ میلیون یورو
۹. تایلند ــ۱۱۱۰ میلیون یورو
۱۰. استرالیا ــ ۱۱۰۵ میلیون یورو
۱۱. سایر کشورها ــ ۱۹۴۴۸ میلیون یورو
منبع : مجله بهکام


همچنین مشاهده کنید