جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چه کرد ”میرزاپور“ با ما


چه کرد ”میرزاپور“ با ما
● ایران
۱. ابراهیم میرزاپور
۲. حسین کعبی
۳. یحیی گل‌محمدی
۴. رحمان رضائی
۵. محمد نصرتی (از دقیقه ۸۱ آرش برهانی)
۶. مهدی‌ مهدوی‌کیا
۷. جواد نکونام
۸. آندرانیک تیموریان
۹. علی کریمی (از دقیقه ۶۲ مهرزاد معدنچی)
۱۰. علی دائی
۱۱. وحید هاشمیان
▪ سرمربی: برانکو ایوانکوویچ
● مکزیک
۱. اوسوالدو سانچز
۲. رافائل مارکز
۳. ریکاردو اوسوریو
۴. کارلوس سالسیدو
۵. ماریو مندز
۶. جراردو تورادو (از دقیقه ۴۶ لویس پرز)
۷. پاول پاردو
۸. براوو
۹. گیلرموفرانکو (از دقیقه ۴۶ آنتونیو زینا)
۱۰. گونزالو پینه‌دا
۱۱. ژرارد بورگتی (از دقیقه ۵۲ خوزه فرانسیسکو)
▪ سرمربی: ریکاردو لاولپه.
● مکزیک ۳ - ایران ۱
▪ مکزیک ۳: براوو (دقایق ۲۸و۷۶) و زینا (دقیقه ۷۹)
▪ ایران ۱: یحیی گل‌محمدی (دقیقه ۳۶)
▪ داور: روزتی (ایتالیا)
▪ اخطار: تورادو، سالسیدو (مکزیک) و نکونام (ایران)
▪ تماشاگر حدود ۴۵ هزار نفر
▪ ورزشگاه فرانکن نورنبرگ آلمان
● شکست ایران از نگاه دنیا
شکست ایران در رسانه‌های خبری دنیا بازتاب‌های متفاوتی را داشت. پایگاه خبری یاهو در بخش ورزشی خود با تیتر ”مکزیک“ دیوار دفاعی ایران را در هم کوبید“ به درخشش بازیکنان مکزیک در نیمه دوم اشاره کرد. سایت خبری ”اسپورتس نت‌ورک“ نیز با تیتر ”زینا و براوو مکزیک را به سمت پیروزی هدایت کردند“، به پوشش خبری این بازی پرداخت. در گوشه‌ای از تحلیل این سایت آمده، ایرانی‌ها در نیمه اول توانستند بازی را در نتیجه یک بر یک متوقف کنند اما نیمه دوم مکزیک با زینا و براوو بازی را به نفع خود پایان داد. پایگاه خبری بی‌بی‌سی نیز با اشاره به اشتباهات خط دفاع و رحمان رضائی نوشت: اشتباه رحمان در دفع توپ، باعث شد زینا توپ را به براوو پاس دهد و او نیز کار را تمام کند.
● گل اول مکزیک
توپ کاشته‌ای در جناح راست محوطه جریمه ایران به مکزیکی‌ها رسید. توپ بعد از ارسال به درون محوطه جریمه توسط یار مکزیکی دیگری و با ضربه سر به سمت تیر ۲ فرستاده شد تا براوو بدون اینکه از طرف بازیکن خاصی یارگیری شده باشد توپ را با یک بغل پای ساده تبدیل به گل کند.
● گل ایران
توپ از منطقه کرنر جناح راست و توسط مهدی مهدوی‌کیا روی دروازه مکزیک ارسال شد. ابتدا رحمان با ضربه سر، سانچز را به واکنش واداشت. توپ بعد از برخورد به دروازه‌بان مکزیک پیش پای یحیی افتاد تا گل تساوی ایران با دوخته شدن توپ به طاق دروازه حریف به ثمر برسد.
● گل دوم مکزیک
میرزاپور در زدن ضربه به توپ باز هم دچار یکی از آن اشتباه‌های خاص خودش شد و توپ را روی سر یک مکزیکی انداخت. در ادامه، رحمان رضائی هم اشتباه ابراهیم را تکمیل کرد تا هافبک مکزیکی با یک پاس تودر، براوو را راه بیندازد و گل دوم درون دروازه ایران بروید.
● گل سوم مکزیک
به فاصله ۳ دقیقه از گل دوم مکزیک، این تیم برای سومین بار به گل رسید. توپ از جناح راست روی دروازه ایران ارسال شد و زینای ۱۶۳ سانتیمتری مقابل چشمان مدافعان بلندقامت ایران، هت‌تریک ماتادورهای آمریکائی را واقعیت بخشید.
● لحظات حساس یک نوستالوژی تلخ تلخ
▪ دقیقه ۲: مهدی مهدوی‌کیا از فاصله ۴۰ متری دروازه مکزیک را تهدید کرد.
▪ دقیقه ۵: کریمی بود و مارکز. او در حال عبور از این مدافع نامدار حریف بود که به زمین خورد.
▪ دقیقه ۱۱: مهدوی‌کیا، کعبی را از راست به راه انداخت. پاس سریع او هم به وحید رسید. هاشمیان که قصد داشت با پشت پا گلزنی کند، موفق نشان نداد.
▪ دقیقه ۱۲: توپ از منطقه کرنر جناج چپ روی دروازه مکزیک ارسال شد. وحید هاشمیان با پرشی بلند و با ضربه سر دروازه‌بان مکزیک را بدجوری به زحمت انداخت. سانچز، توپ را از روی خط دروازه‌ بیرون کشید.
▪ دقیقه ۱۵: بورگتی ضربه خطرناکی زد و میرزاپور توپ او را در یک وجبی تیز افقی دروازه‌ مهار کرد.
▪ دقیقه ۲۰: مارکز با ضربه سر خود، توپ را با اختلاف کمی از دروازه ایران به بیرون زد.
▪ دقیقه ۲۴: مندزتا ۶ قدم دروازه ایران پیشروی کرده بود که کعبی او را ناکام گذاشت.
▪ دقیقه ۲۶: میرزاپور توپ خطرناکی را از روی پیشانی مکزیکی‌ها مشت کرد.
▪ دقیقه ۵۶: مهدی مهدوی‌کیا بعد از فراری خوب، توپ را با شلیکی محکم راهی دروازه مکزیک کرد. سانچز مانع گل شدن این توپ شد.
▪ دقیقه ۵۷: رحمان با تکلی بلند، توپ را از پیش پای براوو به کرنر فرستاد.
▪ دقیقه ۵۹: مارکز در آستانه دروازه ایران صاحب موقعیت گلزنی شده بود. یحیی با خطائی مشکوک به پنالتی، او را نقش بر زمین کرد اما روزتی خطائی نگرفت.
دقایق باقی‌مانده بازی را ایران به دفاع پرداخت. البته سبک دفاع ایران باب میل مکزیک بود و سوهانی بر اعصاب ایرانیان.
● شرح بازی
شروع بازی با سوت داور معروف ایتالیائی، نوید یک نمایش زیبا را از جانب هر ۲ تیم در میان ده‌ها هزار هوادار ایرانی و مکزیکی می‌داد. اما با سپری شدن فقط چند دقیقه، ملی‌پوشان ایرانی با تسلط اعجاب‌آوری توپ و میدان را مال خود کردند. دروازه مکزیک از چپ و راست تهدید می‌شد. لاولپه روی نیمکت یخ زده بود. حتی برانکو با چهره‌ای برافروخته بازی را نگاه می‌کرد. صدای هواداران مکزیکی به گوش نمی‌رسید. سرخپوشان ایرانی اسب خود را زین کرده بودند تا دروازه سانچز را بگشایند. خیالاتی شدیم و با خود گفتیم پیش به‌سوی فینال. رضایت، شادی و صدالبته غرور در سیمای تمامی ایرانیان موج می‌زد.
اما در دقیقه ۲۸ و در جهت عکس جریان بازی، مکزیکی‌های تند و تیز با استفاده از غفلت خط دفاعی ایران به یک گل ساده دست یافتند که اصلاً زیبا نبود. بعد از این اتفاق تلخ، ایران دوباره جلو کشید و عقب‌افتادگی خود را به‌خوبی جبران کرد. به تساوی کشیده شدن بازی و اشتهای نسبی ایران، مکزیک را بر آن داشت تا ریسک نکند و به اداره بازی بپردازد. وقتی ۲ تیم به رختکن رفتند، وحشت در جمع خبرنگاران ایرانی و کارشناسان خبره فوتبال کاملاً هویدا شد. چرا که جملگی می‌دانستند، تیم ایران در نیمه مربیان حرفی برای گفتن نداشته و ندارد. با ورود بازیکنان ۲ تیم شاهد ۲ تعویض زودهنگام در ترکیب حریف سبزپوش بودیم. لاولپه آرژانتینی با این ۲ تعویض نشان داد جرأت انجام هر کاری را دارد.
کارهائی که برانکو تا آخر عمرش هم نمی‌تواند مشابه ۱۰ درصدی آنها را انجام دهد. منتظر بودیم تا ایوانکوویچ هم با ۳ تعویضی که در مشت دارد، جناح چپ ایران را با خروجی نصرتی و ورود مهرزاد معدنچی و خط حمله را با خروج دائی و هاشمیان و ورود رسول خطیبی و آرش برهانی ترمیم کند. اما این کروات ترسو و نچسب، علی کریمی را بیرون کشید تا مکزیکی‌ها از ته دل بخندند. علی که بیرون رفت، خلع سلاح شدیم، موتور مکزیک دیگر ریپ نزد و با دور تند به حرکت خود ادامه داد. برهانی هم زمانی به ترکیب اضافه شد که آب از سر تیم ملی گذشته بود، علی دائی هم تا آخر بازی در زمین ماند تا یکی از شاهدان زنده باخت ایران به مکزیک باشد!
با وجود میرزاپور در انتهائی‌ترین منطقه ترکیب ایران و دائی در نوک حمله این ترکیب، واقعاً نیازی نیست رقبا در زمان حمله و دفاع، دچار زحمت زیادی شوند. چون این ۲ نفری برای بیچاره کردن حتی تیمی مثل برزیل کافی هستند. با حضور دائی و ابراهیم در ترکیب، تیم ایران نه عقبه دارد و نه خط آتش! به هر حال در میدانی که ۴۵ دقیقه‌اش از آن ایران بود و ۴۵ دقیقه‌اش متعلق به مکزیک، می‌توانستیم یک امتیاز کسب کنیم. اما ترسو بودن سرمربی ترسوی ایران، مکزیکی‌ها را غرق در شادی کرد. لاولپه شاید بر این اندیشه باشد که افکار او، مکزیک را برنده کرد. اما ما نیک می‌دانیم، بی‌فکری‌های آزاردهنده، ایوانکوویچ، تیم‌ملی را در اولین بازی در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، بی‌اعتبار کرد. با این وضعیت خدا به دادمان برسد در بازی با پرتغال آتش پاره و آنگولای جنگنده.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید