شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

قربانیان اشغال عراق از زبان آمار و ارقام


قربانیان اشغال عراق از زبان آمار و ارقام
از ابتدای اشغال عراق از سوی آمریكا و نیروهای چند ملیتی و سقوط رژیم بعث در سال ۲۰۰۳ مردم مسلمان عراق شاهد درد و رنج و آلام ناشی از حضور بیگانه در خاك خود هستند.
در این گزارش تلاش شده است تا گوشه ای از وضعیت عراق امروز به صورت ارائه و ارقام در زمینه قربانیان و صدمات انسانی، نظامی و غیر نظامی ارائه شود.
●تلفات آمریكایی ها در عراق
از آغاز اشغال عراق تاكنون بالغ بر ۲۵۲۷ آمریكایی به هلاكت رسیدند كه از این تعداد ۲۳۹۲ نفر سرباز بودند. همچنین، آماز مجروحین درعراق براساس گزارش وزارت دفاع به ۱۸ هزار و ۴۹۰ نفر رسیده است.
●تلفات نیروهای چند ملیتی در عراق
تعداد تلفات در ارتش اشغالگر انگلیس در عراق از ابتدا تاكنون به ۱۱۳ نفر رسید. براساس این آمار و ارقام، تعداد كشته شدگان نیروهای چند ملیتی در عراق نیز ۱۱۳ نفر شامل ۱۸ اوكراینی، ۱۷ لهستانی، ۳۲ ایتالیایی، ۱۳ بلغاری، ۱۱ اسپانیایی، چهار دانماركی، سه اسلواكی، دو استرالیایی، دو السالوادوری، دو استونی، دو هلندی، دو رومانیایی و دو تایلندی است. همچنین، بلغارستان و قزاقستان براساس گزارش ارائه شده توسط آمار نیروهای چند ملیتی، هر كدام یك نفر تلفات داشته اند.
●تلفات انسانی در ارتش و پلیس عراق
آمار تلفات انسانی در میان ارتش و پلیس عراق از ابتدای اشغال تاكنون به ۴۸۰۶ نفر (بر اساس گزارش رسمی) رسید. در حالی كه وزیر دفاع سابق عراق تعداد كشته و مجروحان را فقط ۴۰۰۰ نفر سرباز عنوان كرد.
●سالخوردگان
براساس گزارش سایت wwwicasualtiesorg تعداد تلفات در میان سالخوردگان در عراق به ۳۳۸ نفر بالغ می شود.
●گروگان های خارجی
از ابتدای اشغال عراق و افزایش اعمال خشونت توسط اشغالگران و براساس یك منبع آمریكایی تاكنون ۴۳۹ نفر غیر عراقی به گروگان گرفته شده اند.
●خبرنگاران
براساس گزارش سازمان بدون مرز (wwwrsforg) از ابتدای اشغال عراق از سوی آمریكا تاكنون ۹۸ خبرنگار در عراق كشته شدند.
اما آمارهای ارائه شده از سوی منابع آزاد خبری حكایت از كشته شدن ۱۴۷ نفر خبرنگار عراقی، عرب و خارجی در عراق دارد.
●تلفات غیرنظامی
گرچه آمار تلفات در میان افراد غیر نظامی در عراق هر روز افزایش پیدا می كند، اما آمار ارائه شده حكایت از آن دارد كه از ابتدای اشغال تاكنون حداقل ۳۸ هزار و ۷۲۵ نفر و حداكثر ۴۳ هزار و ۱۴۰ نفر غیر نظامی دركشور عراق كشته شده اند.
این آمار كه از سوی هیئت آمار قربانیان در عراق ارائه شده است، توسط فعالان صلح در انگلستان و براساس آمارهای اصلی ارائه شده است. همچنانكه براساس آمار ارائه شده از سوی دایره پزشكی انگلستان لانسیت (The Lancet) كه در سال ۲۰۰۴ اعلام گردیده، تعداد تلفات غیر نظامی در ۱۸ ماهه اول اشغال حداقل یكصد هزار نفر عنوان شده است.
ترجمه: محمد حریزاوی
منبع سی ان ان عربی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید