سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا
آرماند فایگنبام
فایگنبام مدیر شركت جنرال الكتریك ، مشاور تضمین كیفیت ارتش آمریكا، رئیس ASQC (american society of quality control) وبنیانگذار آكادمی بین المللی كیفیت و مبتكر واژه "كنترل كیفیت جامع" و مولف كتابی با همین عنوان است .
وی بر این اعتقاد است كه كنترل كیفیت ایجاد نوعی سیستم فعال برای نظارت بر كلیه امور یك واحد یا مؤسسه است. از این نظر كنترل كیفیت ، كاری است به دور از انگیزشهای كوتاه مدت و حركتی گروهی كهموفقیت آن منوط به همكاری و ارتباط نزدیك بین واحدهای مختلف بوده و حمایت تدریجی مسئولین را طلبمی كند. بنابر این تحقق امر كیفیت زمانی میسر می گردد كه تك تك عوامل و دست اندر كاران در تمام سطوحدر امر كیفیت مشاركت فعال داشته و نسبت به آن متعهد باشند.
دیدگاه كیفیت فایگنبام بر این اصل استوار است كه علی رغم شركت كلیه عوامل در تحقق كیفیت، نقشمدیریت ارشد فراتر از دیگران بوده و لازم است مدیریت درك كافی از ضرورت موضوع داشته و نسبت به تبدیلنمودن فرایند ارتقای كیفیت به یك امر عادی و مستمر در سازمان تعهد نشان دهد.
وی ، بر این اساس سپردن مسئولیت راهبردی ارتقای كیفیت را به متخصصین كیفیت یك اشتباه میداند. خدمت برجسته فایگنبام در عرصه كنترل جامع ، توجه یكپارچه به درون و بیرون سازمان بصورت فراگیر است. وی می گوید : مدیریت ،بایستی سراسری و یكپارچه بوده و همه فعالیتهای مدیریتی و عملیاتی را با یكدیگر هماهنگ نموده و جنبههای اجتماعی و فنی سازمان را به هم نزدیك كند. از اینرو علاوه بر امور درون سازمانی ، باید به همان نسبت ،خشنود نگه داشتن مصرف كنندگان كالا و خدمات و نیز تأمین كنندگان مواد و قطعات اولیه مورد توجه قرار گیرد وی با توجه یكپارچه به مفهوم كیفیت ، ارتقای كیفیت را در سه بعد تبیین می كند :
۱- تفسیر و تبیین جنبه های اخلاقی كیفیت
۲ - تبیین و تشریح مفهوم كیفیت جامع و كنترل
۳ - تبیین و تشریح نظام طبقه بندی هزینه های كیفیت كه شامل هزینه های ارزیابی ، پیشگیریو بروز نقص است.
● وی كنترل جامع كیفیت را چنین تعریف می كند :
كنترل جامع كیفیت ، یك سیستم كارآمد برای ادغام تلاشها در زمینه ایجاد ، نگهداری و ارتقای كیفیت در گروههای مختلف یك سازمان است و سازمان را قادر می سازد با در نظر گرفتن موارد اقتصادی ، رضایت كاملمشتریها را فراهم سازد .
● فایگنبام برای موفقیت مدیریت كیفیت جامع معیارهای زیر را ارائه داده است:
۱ - كیفیت یك فرایند سازمان شمول است
۲ - كیفیت آن چیزی است كه مشتری می خواهد
۳ - كیفیت و هزینه مكمل هم هستند
۴ - كیفیت محتاج علاقمند فردی و تیمی است
۵ - كیفیت یك روش مدیریتی است
۶ - كیفیت و نوآوری متقابلا" بهم وابسته اند
۷ - كیفیت یك رفتار است
۸ - كیفیت نیازمند ارتقای مستمر است
۹ - كیفیت بهترین روش برای بهره وری است.
۱۰ - كیفیت توسط یك سیستم جامع كه با مشتریها و تدارك كنندگان مرتبط است، اجرا می شود.
● فیگن بام اظهار میدارد که کنترل در مدیریت ۴ مرحله دارد:
۱ ـ تعیین استانداردهای كیفیت
۲ ـ ارزیابی تطابق با استانداردها
۳ ـ تثبیت موارد گذر به بالای استانداردها
۴ ـ برنامه ریزی برای ارتقای استانداردها
منبع : پایگاه اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی قوه قضاییه مجلس دولت سیزدهم شورای نگهبان رهبر انقلاب قوه قضائیه حسن روحانی صادق زیباکلام مجلس دوازدهم انتخابات
هواشناسی تهران قتل پلیس شهرداری تهران پلیس راهور بارش باران سازمان هواشناسی سیل سلامت شورای شهر تهران وزارت بهداشت
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو دولت خودرو بانک مرکزی سایپا بازار خودرو بورس مسکن دلار حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب همایون شجریان فردوسی سحر دولتشاهی شاهنامه کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران تلویزیون دفاع مقدس سریال نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
دانشگاه تهران وزارت علوم تحقیقات و فناوری فضا آیفون
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه فلسطین آمریکا حماس روسیه چین افغانستان ترکیه اوکراین
فوتبال استقلال پرسپولیس فولاد خوزستان لیگ برتر لیگ برتر ایران مهدی طارمی فولاد باشگاه استقلال رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران بازی
هوش مصنوعی همراه اول گوگل تبلیغات موبایل فناوری هواپیما دوربین ناسا شفق قطبی نوآوری دبی
سرطان کاهش وزن افسردگی زوال عقل کودک فشار خون تجهیزات پزشکی واکسن سلامت روان بارداری