جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ورود به کاخ سفید از دروازه های عراق


ورود به کاخ سفید از دروازه های عراق
به رغم همه پیش بینی ها مبنی بر نامزدی هیلاری كلینتون برای ورود به مبارزه انتخاباتی ریاست جمهوری آمریكا در سال ۲۰۰۸ كه با توجه به محبوبیت بیل كلینتون رئیس جمهور سابق آمریكا كه هنوز هم از محبوبیت زیادی در میان آمریكائیها برخوردار است ، امری شدنی به نظر می رسد ولی وضعیت درون حزب دموكرات بر این نكته تأكید دارد كه مبارزه برای نامزدی حزب از مبارزه انتخابات ریاست جمهوری كمتر نیست خصوصاً پس از اینكه حضور جان ادواردز حالتی شبه موكد یافته است.جان ادواردز نامزد سابق لیست معاونت ریاست جمهوری در انتخابات گذشته ، اخیراً بار دیگر در صحنه آشكار شده است.
او با این ادعا كه خواستار حمایت از نامزدهای حزب دموكرات برای انتخابات میاندوره ای كنگره كه قرار است در ماه آینده برگزار شود از تعدادی از ایالتها دیدن كرد. به نظر می رسد كه این ظهور مجدد، مقاصد ویژه ای را در درون نهفته دارد و هدف اصلی آن ورود به مبارزه انتخاباتی حزب و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است.گرچه جان ادواردز تاكنون ، به طور رسمی ، نیّت خود برای نامزد شدن از سوی حزب دموكرات را اعلام نكرده ولی همه شواهد حاكی از آن هستند كه او این قصد را دارد .
از میان همه شواهد می توان به اعلام نظر از سوی مارك وارنر فرماندار سابق ایالت ویرجینیا مبنی بر اینكه او قصد ورود به مبارزه انتخاباتی آینده را ندارد و می خواهد كه وقت بیشتری را با خانواده بگذراند، تاكید كرد .
با این اعلام نظر، جان ادواردز به عنوان جایگزین احتمالی وارنر بار دیگر مطرح می شود خصوصاً اینكه او از حمایت و ارنر نیز برخوردار است ـ بدین ترتیب جان ادواردز به عنوان رقیب اصلی هیلاری كلینتون در مبارزه حزب دموكرات برای نامزدی از سوی این حزب مطرح می شود.دومین دلیل بر اینكه جان ادواردز خواستار شركت در مبارزه انتخاباتی در حزب دموكرات و ریاست جمهوری است این است كه او به طور غیررسمی ، آمادگی خود را اعلام می كند.
در دوره گذشته نیز او از سال ۲۰۰۱ آمادگی خود را اعلام كرد ولی در پانزدهم سپتامبر ۲۰۰۳ آمادگی خود را برای نامزدی از سوی حزب به طور رسمی اعلام كرد و در مارس ۲۰۰۴ زمانی كه جان كری او را به عنوان معاون خود برای ورود به كاخ سفید برگزید به مبارزه خود ادامه داد ولی هر دوی آنها در مبارزه و رقابت با بوش و دیك چنی شكست خوردند. این تجربه موجب گردید كه ادواردز در اعلام مقاصد خود هرگز شتاب نكند و از راهبرد گذشته خود همچنان پیروی كند.
نكته ای كه بیشتر از هر مورد دیگر قصد جان ادواردز برای تكرار ورود به نامزدی از سوی حزب دموكرات روشن می سازد این است كه او درسخنرانیهای خود كه در مراسم حمایت از نامزدهای حزب دموكرات برای پیروزی در انتخابات میاندوره ای كنگره ایراد كرد به نظر می رسید كه او در مبارزه انتخاباتی ریاست جمهوری سخنرانی می كند زیرا او بار دیگر انتقادهای خود را از دولت آمریكا و اینكه او با هیلاری كلینتون تفاوت دارد و از همان ابتدا با جنگ علیه عراق مخالف بوده را آغاز كرد، ادواردزچنین گفت: «من در آمریكایی كه پیشتر به عنوان تریبونی آزاد بود و همه نگاهها به سوی او بود پرورش یافتم ، ما كشوری نیستیم كه از گوانتانامو و یا زندان ابوغریب، حمایت كند، ما از آن موارد به دور هستیم و بسیار بهتر و برتر از آنیم.
گفتنی است كه وضعیت بد آمریكا در عراق و وضعیت زندان گوانتانامو كه آمریكا به دلیل پافشاری بر بودن آنها همه معاهده ها و منشورهای بین المللی را زیر پا گذاشته به یكی از موارد بسیار مهم «مبارزه انتخاباتی درهمه سطوح تبدیل شده است.»آگاهان بر این باور هستند كه گرچه ادواردز در دوره گذشته شكست خورد ولی این بار با نامزد شدن از سوی حزب شانس بیشتری درمبارزه انتخابات ریاست جمهوری دارد.
آگاهان مسائل سیاسی، بهره مندی او از جذابیّت ویژه را دلیل اصلی می دانند و اعتقاد دارند كه چهره او تصویر دو رئیس جمهور محبوب آمریكا یعنی جان اف كندی و بیل كلینتون را زنده می كند و از همه مهمتر اینكه او چون از طبقه متوسط جامعه بر خاسته میان طبقات متوسط فقیر جامعه از محبوبیت برخوردار است.جان ادواردز وكیل میلیونر ۵۳ ساله در میان خانواده خود اولین كسی بود كه به مدرك دانشگاهی دست یافت.
پدر او كارگر ساده ای بود و مادرش كاترین كارمند پست بود. ادواردز وارد دانشگاه كلمسون در كارولینای جنوبی شد و پس از آن در سال ۱۹۷۴ از دانشگاه كارولینای شمالی به مدرك تكنولوژی نسّاجی دست یافت و پس از آن او از همان دانشگاه مدرك حقوق نیز دریافت كرد. ادواردز به عنوان وكیل به موفقیتها و ثروت زیادی كه بالغ بر میلیونها دلار می شود دست یافت. او به عنوان وكیل مدافع حقوق كودكان و فقرایی كه از تولیدات شركتها دچار آسیب و زیان شده بودند در میان فقرا به شهرت زیادی دست یافت و مورد محبت آنها قرار گرفت و جنوبی بودن او نیز دلیل دیگری بر محبوبیت او نزد فقرا محسوب می شود. ادواردز زندگی شخصی آرامی دارد و با همسرش طی دوران دانشگاه آشنا شد.
هر دوی آنها دانشجوی دانشكده حقوق بودند.آنها صاحب دو فرزند شدند ولی فرزند اول زمانی كه شانزده ساله بود در یك حادثه رانندگی در سال ۱۹۹۶ ، كشته شد.
ادواردز با نامزد شدن در انتخابات مجلس سنا در ایالت كارولینا در سال ۱۹۹۸ و پیروزی بر نامزد جمهوریخواهان وارد مبارزه سیاسی شد و دفاع ماهرانه او از بیل كلینتون به عنوان وكیل و قاضی در رسوایی مونیكا لوینسكی ، مهارت خود را به اثبات رساند و توانست در بی گناه شناختن بیل كلینتون نقش حساسی ایفا كند...آیا ادواردز در نامزد شدن از سوی حزب و رسیدن به كاخ سفید موفق می شود؟ آیا او می تواند به آرزوی چندین ساله خود جامه عمل بپوشاند؟ و آیا رسیدن به كاخ سفید از دروازه عراق و گوانتانامو می گذرد؟
منبع: الاهرام چاپ مصر
مترجم: سید محسن ساری
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید