جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پیروز انتخابات ۲۴ آذر


پیروز انتخابات ۲۴ آذر
به باور بیشتر صاحبنظران «دولت نهم» با برگزاری همزمان دو انتخابات به بهترین شكل تجربه موفقی را در كارنامه خود ثبت كرده است.
كارشناسان با اشاره به گستردگی این دوره از انتخابات یعنی برگزاری همزمان دو انتخابات در مقیاس كشوری و سه انتخابات در شهر ۱۲ میلیونی تهران از چند منظر رخداد روز ۲۴ آذر را مورد بررسی و واكاوی قرار داده اند.
آنان با اشاره به برگزاری آرام، منظم و بدون مساله انتخابات آدینه گذشته بر این نظرند كه دولت موفق شد زمینه ای را فراهم كند تا همه مردم با انگیزه بسیار زیاد و نشاط فراوان در انتخابات شركت كنند. به عبارت دیگر مشاركت گسترده مردم در انتخابات نشان دهنده امید و اعتماد مردم به دولت عدالتخواه است.
صاحبنظران همچنین با اشاره به بی طرفی دولت در انتخابات تصریح كردند: دولت نهم در این انتخابات در جهت حفظ حق مردم كوشید و از ورود به هرگونه رقابت انتخاباتی پرهیز كرد.
● ثبت یك تجربه موفق برای «اصولگرایان»
«محمدرضا باهنر» نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی معتقد است كه برگزاری دو انتخابات كه توسط مجلس اصولگرا پایه گذاری و توسط دولت اصولگرا به بهترین وجه برگزار شد در حقیقت ثبت تجربه موفقی در كارنامه اصولگرایان برای اداره امور كشور است.
رییس فراكسیون اصولگرایان با بیان اینكه «اكثریت مطلق شوراها با اصولگرایان است» تصریح كرد: جبهه اصولگرایی حامی و مدافع دولت احمدی نژاد است.
بررسیهای انجام شده در مورد نتایج انتخابات شوراها نشان می دهد كه نامزدهای اصولگرایان در مراكز استان ۲۷ كشور با ۱۸۸ منتخب، ۸۱ درصد كرسی های شوراهای اسلامی را به خود اختصاص داده اند.
مقایسه فهرست مورد حمایت اصولگرایان با فهرست ائتلاف اصلاح طلبان نشان می دهد كه اصلاح طلبان نیز با ۴۱ نفر توانسته اند ۵/۱۷ درصد اعضای شوراهای اسلامی مراكز ۲۷ استان را به خود اختصاص دهند.۵/۱ درصد كرسی ها نیز به نامزدان مستقل اختصاص یافته است.
● بی طرفی دولت عامل افزایش مشاركت مردم
«احمد توكلی» رییس مركز پژوهشهای مجلس معتقد است كه انتخابات ۲۴ آذر یك پیروزی برای دولت نهم است.
وی با اشاره به برگزاری انتخاباتی آرام و سالم در سراسر كشور گفت: این یك پیروزی برای دولت است كه انتخابات را با تدبیر برگزار كرد. عضو شورای مركزی فراكسیون اصولگرایان مجلس به یك نكته دیگر هم اشاره كرد و گفت: بی طرفی دولت موجب افزایش مشاركت مردم شد.
● جبهه اصولگرایی پیروز انتخابات
در این میان اظهارات «مهرداد بذرپاش» یكی از نامزدهای اصلی ائتلاف سراسری رایحه خوش خدمت نیز قابل توجه است. رییس ستاد رایحه خوش خدمت معتقد است كه جبهه اصولگرایی در سراسر كشور پیروز انتخابات است.
به گفته وی، «این پیروزی نشان دهنده آن است كه مردم سپهر «گفتمان اصولگرایی» را كه همان «مردم محوری» و «خدمت محوری» است باور دارند». «حسین شریعتمداری» مدیر مسوول روزنامه كیهان نیز دیدگاه مشابهی با بذرپاش دارد.
شریعتمداری گفت: حضور گسترده مردم در انتخابات نشان دهنده این است كه گفتمان غالب در میان توده های مردم «گفتمان اصولگرایی» است.
نماینده رهبری در روزنامه كیهان البته تاكید كرد كه منظورش از اصولگرایی معنای وسیع آن و آنچه مورد نظر رهبری است می باشد و مربوط به این طیف یا آن سلیقه نمی شود.
«محمدرضا باهنر» رییس فراكسیون اصولگرایان مجلس نیز نظری مشابه آنها دارد و معتقداست كه مردم در انتخابات ۲۴آذر، بار دیگر از مشی اصولگرایان حمایت و آن را تایید كردند.
«جواد آرین منش» دیگر نماینده اصولگرا نیز بر این نظر است كه نتایج انتخابات حاكی از رویكرد دوباره مردم به سمت اصولگرایی و حاكمیت ارزش ها، عدالتخواهی و مبارزه با فقر و فساد و تبعیض است.
● دولت نهم و توسعه سیاسی
حضور گسترده مردم در انتخابات ۲۴آذر بی گمان پیروزی قاطعی برای نظام اسلامی و مردم سالاری دینی بود. در این پیروزی نقش دولت نهم بسیار بارز است و این در حالی است كه دولت احمدی نژاد با شعار توسعه سیاسی بر سركار نیامد.«محمدعلی رامین» استاد دانشگاه در این خصوص گفت: احمدی نژاد با وجود اینكه شعار توسعه سیاسی نداد اما به معنا واقعی كلمه زمینه توسعه سیاسی و مشاركت مردم را فراهم كرد.
رامین تصریح كرد: عملكرد مثبت دولت طی یك سال و پنج ماه گذشته نوعی امید و نشاط را در جامعه ایجاد كرد و باعث شد مردم با انگیزه بیشتری در انتخابات شركت كنند.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید