شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

الزامات انتخابات مردمی


الزامات انتخابات مردمی
سال ۱۳۸۶ به دلایل گوناگون موقعیتی حساس و در عین حال مناسب برای نشان دادن اقتدار ملی است.
یکی از این دلایل انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی است که در ۲۴ اسفند ماه برگزار می شود. از آنجا که کشورمان مردم سالاری دینی است و این نوع نگاه مردم مستلزم اعتقاد مردم به دین اسلام و از طرفی حضور همه جانبه آنان در تحولات اجتماعی را می طلبد لذا به موارد زیر به عنوان لوازم این حرکت ملی اشاره می کنیم :
۱) حضور مردم در انتخابات به هر میزان که باشد، به همان میزان اقتدار ملی شکل می گیرد و حضور گسترده مردم در انتخابات موجبات اقتدار ملی را در صحنه های داخلی و بین المللی فراهم خواهد آورد؛ چرا که امنیت ملی بدون اقتدار ملی امکان پذیر نیست لذا حضور پرشور مردم در انتخابات باعث ایجاد امنیت در کشور می شود و پشتوانه های ملی را در گستره جهانی افزایش می دهد.
۲) آنچه در یک انتخابات و آن هم در کشور دموکراتیکی مانند ایران مطرح است ، حضور گسترده و معنادار مردم در انتخابات است ؛ زیرا ملاک ارزیابی مشروعیت دولتها، مردم و میزان حضور آنها و تاثیرشان در سرنوشت خود از طریق مراجعه به افکار عمومی بویژه حضور آنان در انتخابات است و حضور گسترده مردم است که فشارهای بین المللی به کشور را کاهش می دهد و تعامل کشورها را با آن کشور افزایش می دهد و جایگاه آن کشور را در رقابت های بین المللی ترفیع می بخشد بنابراین در یک انتخابات مهم و موفق ۲ موضوع مهم است ؛ یکی حضور گسترده مردم و دیگری حضور معنادار و انتخاب بهتر آنان و این ۲ موضوع است که میزان استحکام و شعور سیاسی یک ملت را به رخ جهانیان می کشد. مردم ایران همیشه در این زمینه موفق بوده اند و باز هم به همین دلیل است که دهها و صدها توطئه بین المللی علیه کشورمان محکوم به شکست بوده است اما چنین انتخاباتی تمهیدات و مقدمات ویژه ای را می طلبد که به بعضی از آنها اشاره می کنم :
۱) زمینه های لازم برای ایجاد شور و نشاط انتخاباتی ، که این زمینه ها را باید در جامعه ایجاد کنیم که عبارتند از:
الف ) ایجاد فضای تبلیغاتی عادلانه برای همه گروهها و افرادی که شرایط حضور در صحنه انتخابات را دارند؛ چرا که فضای انتخاباتی عادلانه و رقابت عادلانه در ایجاد نشاط انتخاباتی نقش موثر و تعیین کننده ای دارد.
ب ) از بین بردن فضای تخریب و بداخلاقی های انتخاباتی ، زیرا این حرکت زشت باعث رکود در انتخابات و خمودگی اجتماعی می شود و به هر میزان که افزایش می یابد به همان میزان حضور گسترده مردم را کاهش می دهد.
ج ) فرصت مناسب برای معرفی برنامه های انتخاباتی و گرم کردن تنور انتخابات ، یکی از نکات مثبت این دوره از انتخابات مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر استعفای افرادی است که ماده ۲۹ قانون انتخابات بر استعفای آنها تاکید دارد؛ آن هم به مدت ۶ماه ، اگرچه تحلیل ها و تفسیرهای گوناگونی از این موضوع انجام پذیرفت ، ولی به دلیل ایجاد شرایط عادلانه در انتخابات و عدم استفاده از امکانات دولتی و نیز افزایش زمان فعالیت ها و انتخاباتی کردن فضای جامعه ، عمل بسیار مناسبی تلقی می شود و همین روزها شاهد رقابت های انتخاباتی در سطح رسانه ها و اجتماع هستیم و فرصت مناسبی برای معرفی و نقد افراد و گروهها و برنامه های آنهاست ؛ قطعا فرصت های کوتاه انتخاباتی به دلیل نبود فرصت کافی برای کسانی که برای اولین بار به صحنه انتخابات وارد می شوند، نمی تواند در شور و شوق انتخابات تاثیرگذار باشد؛ به نظر می رسد یکی از دلایل مهمی که مجلس در این موضوع پافشاری کرد و سعی بر این داشت که این قانون تغییر نکند، اعتقاد به انتخاباتی آزاد و عادلانه و نیز دادن فرصتی کافی برای همه نامزدها بود.بنابراین همه امکانات کشور اعم از رسانه ها و جراید و رسانه ملی و مجریان انتخابات و شورای نگهبان باید در مسیر انتخاباتی پرشور و حماسی ، بسیج شود. چراکه تاثیرات انتخاباتی حماسی و پرشور در منافع کشور آنقدر عظیم است که هزینه های حزبی نمی تواند مانع از این حرکت عظیم و موردنیاز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شود.
حمیدرضا حاجی بابایی
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید