شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ / Saturday, 23 February, 2019

هریسون‌ فورد‌


هریسون‌ فورد‌
بزرگ‌ترین‌سوپراستارهای‌ هالیوود آنهایی‌ هستند كه‌ بیشترین‌دستمزدها را می‌گیرند. (تام‌ هنكس‌)، (مل‌گیبسون‌) و (جیم‌ كری‌) فقط برای‌ این‌ كه‌ ژست‌بگیرند تا از آن‌ها عكس‌ گرفته‌ شود، ۲۰ میلیون‌دلار پول‌ می‌گیرند. چون‌ اسم‌ آنها تضمین‌ كننده‌یك‌ فیلم‌ است‌. مردم‌ وقتی‌ می‌بینند (هنكس‌) درفیلمی‌ بازی‌ می‌كند برای‌ تماشای‌ آن‌ پول‌می‌دهند زیرا می‌دانند هنكس‌ فیلم‌ بد بازی‌نمی‌كند. ولی‌ هیچ‌ یك‌ از این‌ آقایان‌ هنوز هم‌نمی‌تواند پا جای‌ پای‌
سوپراستارها بگذاردند.(هریسون‌ فورد) ثروتمندترین‌ سوپراستار است‌.فیلم‌های‌ او نزدیك‌ به‌ شش‌ میلیارد دلار فروش‌داشته‌ است‌ ودر مورد (جنگ‌ ستارگان‌) و(ایندیاجونز) از این‌ هم‌ بیشتر بوده‌ است‌. فوردحتی‌ در شصت‌ سالگی‌ نیز برای‌ هر عكسش‌ ۲۵میلیون‌ دلار دریافت‌ می‌نماید. اگر از نظر مالی‌ به‌این‌ هنرپیشه‌ بپردازیم‌، می‌بینیم‌ كه‌ در تاریخ‌ سینمابرترین‌ است‌.
دلیل‌ این‌ اتفاق‌ مشخص‌ می‌باشد.در بیشتر فیلم‌ها، او یك‌ شخصیت‌ تماما آمریكایی‌دارد و از آن‌ جا كه‌ آمریكا همیشه‌ خود را خوب‌می‌داند، فورد نیز از نظر آنها شخصیتی‌ دوست‌داشتنی‌ دارد. آمریكایی‌ها می‌گویند، آمریكاجنگ‌ می‌كند ولی‌ هیچ‌ وقت‌ جنگ‌ را آغازنمی‌نماید و همیشه‌ تمایل‌ دارد كه‌ آن‌ را تمام‌كند؟! هریسون‌ فورد نیز این‌ گونه‌ است‌.
او مثل‌آرنولد یا استالونه‌ جنگ‌ طلب‌ نیست‌. شخصیت‌ اودوست‌ ندارد مشكل‌ ایجاد كند ولی‌ وقتی‌ مجبورشود به‌ خوبی‌ می‌جنگد و همیشه‌ نیز پیروز است‌.فورد بیش‌ از هر چیز به‌ خاطر فیلم‌های‌ اكشن‌ خودمعروف‌ است‌. پس‌ از چهار دهه‌ كار در عرصه‌ هنراو نقش‌ و شخصیت‌های‌ متفاوتی‌ را ایفا كرده‌است‌.
● متولد شیكاگو
(هریسون‌ فورد) روز سیزدهم‌ جولای‌ سال‌۱۹۴۲ در شیكاگو به‌ دنیا آمد. پدر كاتولیك‌ ونامش‌، كریستوفر است‌ و كار تبلیغاتی‌ می‌كرد ومادر روسی‌ و یهودی‌ بود، او همیشه‌ مراقب‌هریسون‌ و برادرش‌ (تریسن‌) بود. هریسون‌ دركودكی‌ بسیار خجالتی‌ بود و همیشه‌ احساس‌می‌كرد با بقیه‌ بچه‌ها فرق‌ دارد. در مدرسه‌ پیوسته‌قوی‌ترها به‌ او زور می‌گفتند و هر روز جونز آینده‌را به‌ پارك‌ می‌بردند و حسابی‌ كتك‌ می‌زدند وسپس‌ از بالای‌ تپه‌ای‌ به‌ پایین‌ قل‌ می‌دادند. اوهیچ‌ وقت‌ از خودش‌ دفاع‌ نمی‌كرد. هر چند كه‌ ازدرون‌ از خشم‌ می‌سوخت‌، خشمی‌ كه‌ سال‌ها دراو ماند ولی‌ همیشه‌ سیاست‌ گاندی‌ را در پیش‌می‌گرفت‌ و صبر پیشه‌ می‌كرد و با این‌ عكس‌العمل‌دشمنان‌ خود را جری‌تر می‌نمود. سال‌های‌دبیرستان‌ را در مدرسه‌ (مین‌تاون‌ شیپ‌) درشمال‌ شیكاگو گذراند. در آن‌ جا نیز همچنان‌گوشه‌ گیر بود. او در ورزش‌ اصلا خوب‌ كارنمی‌كرد و نمره‌هایش‌ همیشه‌ در سطح‌ پایین‌ بود.والدینش‌ هیچ‌ امیدی‌ به‌ موفقیت‌ او در آینده‌نداشتند. از تنها چیزی‌ كه‌ كمی‌ لذت‌ می‌برد، كاردر رادیو بود. صدای‌ او اولین‌ صدایی‌ بود كه‌ ازرادیو داخلی‌ دبیرستان‌ پخش‌ شد.
● تحصیل‌ در رشته‌ ادبیات‌
پس‌ از فارغ‌التحصیل‌ شدن‌ از دبیرستان‌ در سال‌۱۹۶۰، وارد دانشگاه‌ (ریپون‌) شد و رشته‌ ادبیات‌انگلیسی‌ را ادامه‌ داد. رشته‌ای‌ كه‌ از آن‌ متنفر بود.كم‌كم‌ علائم‌ افسردگی‌ در او نمودار گشت‌. مدت‌هاپشت‌ سرهم‌ می‌خوابید و برایش‌ سخت‌ بود كه‌بلند شود. او می‌گوید یك‌ روز بعد از سه‌ شبانه‌ روزچرت‌ زدن‌ از رختخواب‌ برخاستم‌ تا به‌ دانشگاه‌بروم‌. انگار همه‌ چیز در حركت‌ آهسته‌ بود. وقتی‌به‌ كلاس‌ رسیدم‌، آن‌ قدر بی‌حال‌ و بی‌حوصله‌بودم‌ كه‌ نتوانستم‌ دستگیره‌ را بچرخانم‌ و آن‌ را بازكنم‌. برگشتم‌ و دوباره‌ به‌ رختخواب‌ رفتم‌. این‌حالت‌ سه‌ سال‌ طول‌ كشید. در این‌ سه‌ سال‌ كاری‌نمی‌كرد و اغلب‌ در كلاس‌ها شركت‌ نمی‌نمود. اوبعدها می‌گفت‌: (بهترین‌ كلمه‌ای‌ كه‌ می‌شد به‌ من‌گفت‌ تنبل‌ بود. چند روز قبل‌ از فارغ‌
التحصیل‌شدن‌ استادان‌ دانشگاه‌ وضعیتم‌ را فهمیدند و به‌ من‌مدرك‌ ندادند.) ولی‌ در آن‌ سال‌ها دو اتفاق‌خوب‌ برایش‌ افتاد. یكی‌ آشنایی‌ با(ماری‌ماركوارت‌) بود كه‌ در سال‌ ۱۹۶۴ یعنی‌یك‌ سال‌ پس‌ از ترك‌ دانشكده‌ با یكدیگر ازدواج‌نمودند و صاحب‌ دو پسر به‌ نام‌های‌ (بنجامین‌) كه‌بعدها سرآشپز شد و (ویلیارد) كه‌ معلم‌ تاریخ‌ شد،گشتند. اتفاق‌ دوم‌ آشنایی‌ با گروه‌ بازیگری‌ (بلفری‌پلیرز) بود. او یك‌ بار در آن‌ گروه‌ بازی‌ كرد و ازهمان‌ زمان‌ بود كه‌ فهمید به‌ این‌ كار علاقه‌ دارد.كارگردان‌ گروه‌ به‌ او پیشنهاد داد كه‌ به‌ (كالیفرنیا)برود و درس‌ بازیگری‌ بخواند.
فورد با آرزوهای‌بسیار ماری‌ را در فولكس‌ واگن‌ قدیمی‌ خود به‌غرب‌ آمریكا برد و در مدرسه‌ بازیگری‌ (لاگونا)شروع‌ به‌ تحصیل‌ نمود. همان‌ زمان‌ بود كه‌ به‌هنگام‌ رانندگی‌ كنترل‌ خود را از دست‌ داد وتصادف‌ كرد و چانه‌اش‌ زخمی‌ شد. جای‌ آن‌ زخم‌هنوز هم‌ روی‌ صورت‌ هریسون‌ مانده‌ است‌ و او رادر ایفای‌ نقش‌ها كمك‌ می‌نماید.
در قسمت‌ سوم‌فیلم‌ ایندیانا جونز نشان‌ می‌دهند كه‌ در كودكی‌شلاق‌ به‌ صورت‌ ایندیانا خورده‌ و جای‌ آن‌ هنوزهم‌ روی‌ چانه‌اش‌ باقی‌ است‌، و در فیلم‌ (دختركارگر) فورد می‌گوید وقتی‌ در نوجوانی‌می‌خواستم‌ خودم‌ گوشم‌ را سوراخ‌ كنم‌، غش‌كردم‌ و چانه‌ام‌به‌ لبه‌ دستشویی‌ خورد. در آن‌زمان‌ استودیوهای‌ فیلمسازی‌ بزرگ‌ ازاستعدادهای‌ جوان‌ بهره‌ می‌بردند. بنابراین‌ درسال‌ ۱۹۶۵ هرسیون‌ برای‌ كار به‌ استودیو(كلمبیا) رفت‌. آنها با او مصاحبه‌ كردند و طبق‌معمول‌ تمام‌ مصاحبه‌ها، گفتند (با شما تماس‌خواهیم‌ گرفت‌) فورد از شركت‌ بیرون‌ آمد.می‌دانست‌ كه‌ به‌ آن‌ جا نیز امیدی‌ نیست‌.
قبل‌ ازاین‌ كه‌ سوار آسانسور شود فكر كرد به‌ دستشویی‌برود. وقتی‌ از دستشویی‌ بیرون‌ آمد، دستیاركارگردان‌ رادیو كه‌ به‌ دنبال‌ او می‌رود. او از فوردپرسید:(با ما قرارداد امضا می‌كنید؟ صد و پنجاه‌دلار در هفته‌ خوبه‌؟) معلوم‌ بود كه‌ خوب‌ است‌ وهریسون‌ كارش‌ را شروع‌ كرد.
اولین‌ فیلم‌ او (گرمای‌ مرگ‌ در شهر بازی‌) نام‌داشت‌ كه‌ در آن‌ نقش‌ خیلی‌ كوتاهی‌ را ایفا كرد.اولین‌ و تنها حرفی‌ كه‌ گفت‌ این‌ بود كه‌ از پشت‌پنجره‌ گفت‌: (آقای‌ جونز... آقای‌ جونز...) و پس‌از آن‌ نقش‌ كوتاه‌ دیگری‌ در یك‌ فیلم‌ كمدی‌ بازی‌كرد. اوضاع‌ خوب‌ پیش‌ نمی‌رفت‌. شركت‌(كلمبیا) او را كنار گذاشت‌ و در سال‌ ۱۹۶۷ واردشركت‌ (یونیورسال‌) شد.
ولی‌ اوضاع‌ هنوز بد بودو نقش‌های‌ كم‌ و كوتاهی‌ به‌ او می‌دادند. كسی‌توجه‌ چندانی‌ به‌ استعدادهای‌ او نمی‌كرد. او درنقش‌هایی‌ مثل‌ گاوچران‌، جوان‌ ژیگول‌، مظنون‌به‌ قتل‌ و... بازی‌ كرد ولی‌ نتوانست‌ هنر خود را به‌دیگران‌ بشناساند. تنبلی‌ و بی‌اهمیت‌ بودن‌ اوضربه‌ سختی‌ به‌ او زد. یك‌ روز یكی‌ از كارگردانان‌با لحن‌ تحقیركننده‌ای‌ به‌ او گفت‌: (این‌ چه‌ وضع‌بازی‌ است‌.) هریسون‌ پاسخ‌ داد: (من‌ سعی‌خودم‌ را می‌كنم‌ ولی‌ من‌ كه‌ یك‌ ستاره‌ نیستم‌!)آن‌ كارگردان‌ گفت‌: (تونی‌ كورتیس‌ را ببین‌! دراولین‌ فیلمش‌ یك‌ قصاب‌ واقعی‌ است‌ در حالی‌ كه‌می‌دانیم‌ او دارد نقش‌ بازی‌ می‌كند و یك‌ ستاره‌است‌.) هریسون‌ با بی‌حوصلگی‌ جواب‌ داد: (فكركردم‌ شما فكر می‌كنید قصاب‌ است‌.) و كارگردان‌فریاد زد: (این‌ لعنتی‌ را از دفتر من‌ بیرون‌بیندازید!) این‌ جور اتفاقات‌ برای‌ او پیش‌می‌آمد.
چند سال‌ بعد در فیلمی‌ بازی‌ كرد كه‌داستان‌ زندگی‌ یك‌ معلم‌ بود. این‌ معلم‌ در قسمتی‌از فیلم‌ باید درباره‌ عنكبوت‌ها سخنرانی‌ می‌كرد.هریسون‌ یك‌ رتیل‌ خرید ودرمورد آن‌ به‌ مطالعه‌پرداخت‌. روز فیلمبرداری‌ رتیل‌ را درون‌ یك‌قوطی‌ با خود برد و فكر كرد حتما كارگردان‌ از این‌كار او خوشش‌ می‌آید واز آن‌ در فیلم‌ استفاده‌می‌نماید ولی‌ عكس‌العمل‌ كارگردان‌ جور دیگری‌بود.
او فریاد زد: (این‌ قوطی‌ لعنتی‌ را از این‌ جابیندازید بیرون‌!) زندگی‌ سخت‌ بود. كار خوب‌پیش‌ نمی‌رفت‌. او حالا دو بچه‌ داشت‌ و در یك‌خانه‌ ۱۸۵۰۰ دلاری‌ زندگی‌ می‌كرد كه‌ باید پول‌آن‌ را می‌پرداخت‌. باید كاری‌ می‌كرد. یك‌ روز بایكی‌ از دوستانش‌ به‌ مغازه‌ آنتیك‌ فروشی‌ رفته‌بود. دوستش‌ تصمیم‌ گرفت‌ دو میز كه‌ هر كدام‌۱۱۰۰ دلار قیمت‌ داشتند را خریداری‌ نماید.فورد گفت‌: این‌ كار را نكن‌. من‌ با ۲۰۰ دلار برایت‌میز می‌سازم‌. دوستش‌ ۴۰۰ دلار خرج‌ كرد ووسایل‌ كار را آماده‌ نمود و رفت‌. ولی‌ آن‌ میزهاهیچ‌ وقت‌ ساخته‌ نشدند و درعوض‌ چند سال‌ بعدفورد یك‌ میز آنتیك‌ برای‌ دوستش‌ خرید.
● جنگ‌ ستارگان‌
درسال‌ ۱۹۷۲ تهیه‌كننده‌ای‌ به‌ نام‌ (فرد روس‌)كه‌ به‌ توانایی‌ بازیگری‌ فورد اعتقاد داشت‌، از اوبرای‌ فیلم‌ جدیدی‌ به‌
كارگردانی‌ كارگردان‌ تازه‌كاری‌ به‌ نام‌ (جورج‌ لوكاس‌) دعوت‌ كرد. در(نوشته‌های‌ آمریكایی‌) قرار بود فورد یكی‌ ازهنرپیشه‌ها را كتك‌ بزند. كمی‌ بعد لوكاس‌ به‌ اوپیشنهاد كرد كه‌ در فیلم‌ آواز نیز بخواند ولی‌ هیچ‌كس‌ صدای‌ او را نپسندید به‌ جز لوكاس‌، فیلم‌(نوشته‌های‌ آمریكایی‌) در زمان‌ خودفروش‌خیلی‌ خوبی‌داشت‌ و مقدمه‌ای‌ بر كارهای‌ بزرگ‌لوكاس‌ در آینده‌ بود. پس‌ از آن‌ در فیلم‌ (مكالمه‌)به‌ كارگردانی‌ (فرانسیس‌ كوپولا) بازی‌ كرد واین‌فیلم‌ نیز در دهه‌ هفتاد یكی‌ از برترین‌ها شد. ولی‌فورد هنوز هم‌ به‌ شهرت‌ زیادی‌ دست‌ نیافته‌ بود.
او همچنان‌ نجاری‌ می‌كرد و به‌ (نجار ستاره‌ها)معروف‌ شده‌ بود. در همان‌ زمان‌ اتفاق‌ جالبی‌افتاد. یك‌ روز كه‌ داشت‌ درب‌ خانه‌ فرانسیس‌كوپولا را می‌ساخت‌، جورج‌ لوكاس‌ از آن‌ جا ردشد. وقتی‌ فورد را دید با خود گفت‌: حیف‌ است‌كه‌ یك‌ انسان‌ مستعد عمرش‌ را هدر بدهد. جلورفت‌ و به‌ او گفت‌ می‌خواهد فیلم‌ كوچكی‌ بسازد واز او خواست‌ در آن‌ بازی‌ نماید. این‌ فیلم‌ كوچك‌همان‌ (جنگ‌ ستارگان‌) بود. لوكاس‌ در ابتدای‌كار نمی‌خواست‌ نقش‌ (هان‌ سولو) را در (جنگ‌ستارگان‌) به‌ فورد بدهد، ولی‌ كمی‌ بعد متوجه‌ شداو برای‌ این‌ كار بهترین‌ است‌ و بدین‌ ترتیب‌ فوردوارد كهكشان‌ ستارگان‌ شد.
● و حالا ایندیانا جونز
سال‌های‌ دهه‌ هشتاد موفقیتی‌ باور نكردنی‌ رابرای‌ فورد به‌ همراه‌ داشتند. ابتدا او نقش‌(هان‌سولو) را بازی‌ كرد. سپس‌ در فیلم‌(امپراطور سرنگون‌ می‌شود)، (دارت‌ ویدر) شدو پس‌ از آن‌ نوبت‌ به‌ اوج‌ موفقیتش‌ در فیلم‌(مهاجمان‌ صندوقچه‌ گم‌ شده‌) رسید. نویسنده‌این‌ فیلم‌ جورج‌ لوكاس‌ و كارگردان‌ آن‌(اسپیلبرگ‌) بود. فیلمی‌ كاملا كلاسیك‌ با داستانی‌بسیار سرگرم‌ كننده‌ از جاسوسان‌، جویندگان‌ گنج‌و نازی‌های‌ بد ذات‌ (در آن‌ زمان‌ تب‌ ضد نازی‌در میان‌ مردم‌ گسترش‌ یافته‌ بود). در این‌ فیلم‌فورد برای‌ اولین‌ بار (ایندیانا جونز) شد.
جوانی‌ باشهامت‌ و تكه‌ كلام‌های‌ فراوان‌، بالاخره‌ فورد به‌نقشی‌ بزرگ‌ رسید. (تام‌ سلك‌) اولین‌ انتخاب‌اسپیلبرگ‌ بود ولی‌ او در آن‌ زمان‌ با استودیوی‌دیگری‌ كار می‌كرد و بدین‌ ترتیب‌ توجهات‌ به‌هریسون‌ فورد جلب‌ شد. او بارها به‌ هنگام‌فیلمبرداری‌ زخمی‌ شد. در نقش‌ ایندیا جونز یك‌بار به‌ سختی‌ زانویش‌ آسیب‌ دید و در فیلم‌ دیگری‌دو دندانش‌ شكست‌. در (فراری‌) زانوی‌ راستش‌شكست‌ و در فیلم‌ دیگری‌ دو تا از دیسك‌های‌كمرش‌ جا به‌ جا شد و شانه‌اش‌ در رفت‌. او با خنده‌می‌گوید: (نجات‌ دنیا كار سختی‌ است‌!)
سال‌ ۱۹۸۲ در فیلم‌ (ET)به‌ كارگردانی‌اسپیلبرگ‌ بازی‌ كرد و در همان‌ زمان‌ با نویسنده‌آن‌ فیلم‌ (ملیسا متسیون‌) ازدواج‌ نمود. زندگی‌مشترك‌ آنها نیز تا سال‌ ۲۰۰۱ ادامه‌ داشت‌ وصاحب‌ دو فرزند دیگر به‌ نام‌های‌ مالكوم‌ وجورجیا شد. پس‌ از آن‌ در قسمت‌ دوم‌ (جنگ‌ستارگان‌) بازی‌ كرد و به‌ شهرتش‌ افزود.
سپس‌نوبت‌ به‌ (ایندیا جونز) و (معبدقدیمی‌) رسید. درسال‌ ۱۹۸۹ هریسون‌ بار دیگر شلاق‌ خود را به‌دست‌ گرفت‌ و در (ایندیا جونز و آخرین‌ نبرد) دركنار (شون‌ كانری‌) كه‌ نقش‌ پدر او را داشت‌، ظاهرشد. از فیلم‌های‌ دیگر او می‌توان‌ به‌ (ساحل‌ پشه‌)،(آتشین‌ مزاج‌)، (شكار اكتبر سرخ‌)، (بازی‌های‌میهن‌ پرستانه‌)، (فراری‌) كه‌ در آن‌ كاندید جایزه‌شد، (شش‌ روز و هفت‌ شب‌) اشاره‌ نمود. او به‌تازگی‌ قرار است‌ در فیلمی‌ درباره‌ جنگ‌ عراق‌ درنقش‌ یك‌ ژنرال‌ آمریكایی‌ ایفای‌ نقش‌ نماید.هریسون‌ فورد یكبار گفت‌: (از دست‌ دادن‌گمنامی‌چیزی‌ است‌ كه‌ هیچ‌ كس‌ آمادگی‌ آن‌ راندارد. وقتی‌ این‌ اتفاق‌ برای‌ من‌ افتاد، تازه‌فهمیدم‌ یكی‌ از باارزش‌ترین‌ چیزها را از دست‌داده‌ام‌.) شهرت‌ برای‌ فورد چندان‌ هم‌ بد نبوده‌است‌ و او امروزه‌ با موسسات‌ بزرگ‌ بین‌المللی‌رقابت‌ می‌كند. او قصد دارد ۱/۴ درصد اززمین‌های‌ خود را تبدیل‌ به‌ پارك‌ ملی‌ نماید. این‌مقدار زمین‌ به‌ اندازه‌ كالیفرنیا می‌باشد. او آدم‌معروفی‌ است‌ ولی‌ هرگز از نامش‌ بهره‌برداری‌نمی‌كند.)


منبع : مجله خانواده سبز

مطالب مرتبط

پس از امضاء اسمش را می گویم

پس از امضاء اسمش را می گویم
مهرداد صدیقیان متولد ١٣٦٧ و دارای دیپلم ریاضی است. هنگامی که چشمش به یک آگهی روزنامه افتاد و برای تست دادن، روانه دفتر فیلم سازی « مونا زندی» شد، هیچ وقت فکر نمی کرد که بعدها قضیه بازیگری برایش این قدر جدی شود. او در خیالاتش هم نمی دید که روزی، با ستاره های سینمای ایران هم بازی شود. صدیقیان با نقش آفرینی در چند فیلم نظرها را به سمت خودش جلب کرد.
چندی پیش « کیومرث پوراحمد» در یک جشنواره خارجی مهرداد صدیقیان را « مارلون براندوی آینده سینمای ایران» دانست. عصر جمعه(مونا زندی)، اتوبوس شب(کیومرث پوراحمد)، دیوار(محمد علی طالبی) و حیران(شالیزه عارف پور) چهار فیلمی است که مهرداد صدیقیان در آن ها حضور داشته است. با بازی در فیلم « اتوبوس شب» نامش بر سر زبان ها افتاد. وی جایزه بهترین بازیگر نوجوان جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان را دریافت کرد. همچنین در جشنواره فیلم فجر، جشن خانه سینما و جشنواره فیلم «پاسیفیک آسیا» نامش در ردیف بهترین بازیگران مرد قرار گرفت. به بهانه اکران فیلم «دیوار» به کارگردانی «محمدعلی طالبی»، با وی به گفت وگو نشستیم.
▪ چطور شد که به گروه بازیگران فیلم « دیوار» پیوستی؟
- آقای طالبی نقش را به من پیشنهاد کردند. من هم با چند نفر مشورت کردم. چون ایشان نام معتبری دارند که کارنامه کاری شان، همیشه جواب داده است. فیلم نامه را که خواندم دیدم داستان پر جنب و جوش و جذابی دارد.سپس با اطمینان کامل، نقش را پذیرفتم. فیلم نامه ای که خواندم پر از انرژی و امید بود و پیامش این بود که: «آدم هیچ وقت نباید امیدش را از دست بدهد».
▪ برایت مهم بود که با چه کسانی هم بازی هستی؟
- بازیگران مشخص شده بودند. هم بازی برایم مهم بود اما نه آن قدر که صرفا به خاطر هم بازی نقش آفرینی در یک فیلم را انتخاب کنم.
▪ آقای طالبی «شهاب» فیلم دیوار را چطور برای شما توصیف کرد؟
- می گفت برادری است که نسبت به خواهر و خانواده اش تعصب دارد. شهاب پس از فوت پدر، می خواهد سکان هدایت خانواده را به دست گیرد، اما به دلیل این که توانایی چندانی ندارد، نمی تواند. این مسئله آزارش می دهد و عصبی اش می کند.
▪ موتور سواری را چطور یاد گرفتی؟
- قبل از فیلم برداری، روزی سه چهار ساعت روی زمین مسطح تمرین می کردیم. پیش از فیلم برداری سکانس های دیوار مرگ، پایین دیوار می چرخیدیم و کسانی که حرفه ای بودند مراقبمان بودند.
▪ پیشرفتت خوب بود؟
- در حدی که بتوانم در خیابان های شلوغ، موتورسواری کنم، آن را یاد گرفتم. روی تخته اول دیوار هم می توانستم بچرخم. دیوار مرگ، یک تخته اریب دارد و یک تخته کاملا عمودی.
البته برای تخته های بالا، از بدل استفاده می کردند که حرکات آکروباتیک بلد بود.
▪ پس نقش خطرناکی را تجربه کردی؟
- بله. خیلی خطرناک بود. من دو سه بار زمین خوردم اما خوشبختانه اتفاقی نیفتاد، به هر حال هر کاری خطری دارد که ما هم خطر آن را پذیرفته بودیم.
▪ «مسائل ایمنی» را چقدر رعایت می کردید؟
- ما کلاه ایمنی داشتیم. موارد ایمنی بیشتری را نمی شد رعایت کرد. آدم در این کار، باید یا حرفه ای باشد یا خودش را برای هر اتفاقی آماده کند.
▪ سخت ترین سکانسی که بازی کردی، کدام بود؟
- سکانسی که «شهاب» و «ستاره» با هم دعوا می کنند. چون در شلوغی، باید حواسمان به همه چیز می بود. به دیالوگ ها و سکانس ها و این که دقیق سر جایمان بایستیم. این ها تمرکز زیادی می خواست. بازیگری کار سختی است. اما خارق العاده نیست. آدم یا باید استعدادش را داشته باشد یا از راه تکنیک یاد بگیرد.
▪ شما این شانس را داشته ای که با بازیگران مطرحی هم بازی شوی. می خواهم توضیح دهی که از هر کدام چه چیزهایی آموخته ای. مثلا تجربه هم بازی شدن با « محمدرضا فروتن» چطور بود؟
- او یکی از ستاره های محبوب سینمای ایران است. از او یاد گرفتم که آدم باید به بازیگر مقابلش اعتماد به نفس و دلگرمی بدهد.
▪ با باران کوثری هم که در فیلم «حیران» هم بازی بودی.
- خانم باران کوثری برای بازیگر مقابلش یک نعمت است. چون درباره نقش بحث می کند و ایده می دهد و نظر هم بازی اش را گوش می کند. آن قدر ایده می دهد که تو جلوی دوربین هیچ مشکلی نداری.
▪ از همه مهم تر و برجسته تر این که شما با زنده یاد «خسرو شکیبایی» دو بازی مشترک داشته ای. « حیران» و « اتوبوس شب».
- من همیشه گفته ام که او سخاوتمند ترین بازیگر سینما بود. به خاطر این که کم فروشی نمی کرد و برای بهتر شدن کار از خودش مایه می گذاشت. شکیبایی مثل کسی بود که دست بازیگر مقابلش را می گرفت و بالا می کشید حتی اگر خودش آن پایین می ماند. شکیبایی بی نهایت با سخاوت بود. به واقع نمی دانم چطور توصیفش کنم.
▪ آن زمان فیلم دومت را تجربه می کردی. جلوی شکیبایی بازی کردن برایت سخت نبود؟
- از روز اول آن قدر با من صمیمی شده بود که احساس نمی کردم، جلوی « خسرو شکیبایی» دارم بازی می کنم. احساس می کردم با یک دوست همکاری می کنم که هر وقت نیاز به کمک داشته باشم، به من کمک می کند.
▪ یکی از سکانس های تاثیرگذار « اتوبوس شب» جایی است که « عمو رحیم» به شما کشیده می زند. از آن سکانس خاطره ای داری؟
ـ آقای شکیبایی گفتند «من نمی زنم». من گفتم بزنید، اشکالی ندارد. چند ساعت بعد در یک پلان به ناگاه کشیده را زدند. گفتند: من نمی خواستم جلوی کشیده گارد بگیری. وقتی ندانی قرار است توگوشی بخوری، واکنشت طبیعی تر می شود و این به بازی ات کمک می کند.
▪ یادم می آید « شکیبایی» وقتی جایزه اش را برای بازی در فیلم«اتوبوس شب» گرفت، گفت این جایزه حق مهرداد صدیقیان بود.
- این حرف می تواند بزرگ ترین افتخار برای یک بازیگر باشد. به ویژه وقتی بازیگر بزرگی مثل زنده یاد شکیبایی چنین حرفی بزند. این حرف به همان سخاوت شکیبایی ربط داشت که جایزه اش را حق یک نفر دیگر می دانست.
▪ در حال حاضر به چه کاری مشغولی؟
- چند فیلم نامه پیشنهاد شده است که در حال بررسی آن هستم. یکی اش از همه جدی تر است. پس از امضای قرارداد اسمش را می گویم.
▪ اگر موافقی برگردیم به چند سال پیش. یعنی زمانی که با بازی در فیلم « عصر جمعه»، وارد سینما شدی.
- من خیلی به بازیگری علاقه داشتم. همیشه در تئاترهای غیرحرفه ای مدرسه بازی می کردم.
یک روز آگهی خانم « مونا زندی» را در مجله « بانی فیلم» دیدم که دنبال یک بازیگر ١٧ -١٦ ساله می گشتند. رفتم تست دادم و از بین ٧٠-٦٠ نفر پذیرفته شدم.
▪ در کودکی به سینما علاقه داشتی؟
- خیلی زیاد. اولین فیلمی که در اوج کودکی برایش اشک ریختم « کلاه قرمزی و پسرخاله» بود.
این فیلم یک سکانس دارد که « کلاه قرمزی» چکمه هایش را بر می دارد و شعر می خواند. خیلی سوزناک بود. آن جا فهمیدم یک فیلم می تواند آدم را بخنداند یا بگریاند.از همان جا به سینما علاقه مند شدم.
▪ پس تحصیلات سینمایی نداری و به صورت اتفاقی وارد سینما شده ای.
- نه، ندارم. کتاب های مربوط به سینما را می خوانم. از آدم های سینما خیلی سوال می کنم. رشته پیش دانشگاهی ام، ریاضی و فیزیک است. دوست دارم اگر بشود در دانشگاه رشته سینما را بخوانم و اگر نشد مترجمی زبان. امسال در دانشگاه « تنکابن» قبول شدم و نرفتم می خواهم دوباره در کنکور شرکت کنم شاید در « تهران» قبول شوم.
▪ سن و سال کمت باعث نمی شود که انتخاب هایت محدود شود؟
- چرا. برای فیلم نامه های خاصی سراغ من می آیند. فیلم نامه هایی که به سن من بخورد، کم است. به هر حال این دوره سنی باید رد شود.
▪ اما در« حیران» نقش یک پسر افغانی در آستانه ازدواج را بازی می کنی.
- در «حیران» دنبال دو نفر بودند که در سن کم با هم ازدواج می کنند. با این حال باز هم با گریم سن من را بیشتر کردند. گریم فیلم «حیران» را از همه گریم هایم بیشتر دوست دارم.

وبگردی
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی - مدیر مسئول کیهان در حالی مدعی است که سیستم «مکینتاش» بیش از ۴۰ سال است که در کیهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که این سیستم اساسا از سال ۱۹۸۴ یعنی ۵ سال پس از انقلاب تولید و نمی‌توانسته است زودتر از این تاریخ در کیهان مورد استفاده قرار گیرد.
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ /  دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ...
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ / دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ... - اخیراً رئیس جمهور حسن روحانی در توضیح علت قاچاق گفته است: علت قاچاق ارزانی است، وقتی جنسی در داخل ارزان است و در خارج گران، خود به خود قاچاق آن به خارج صورت می گیرد. به عنوان مثال چون الان گوشت در عراق گران تر از ایران است، از کشورمان به آنجا قاچاق می شود. درباره قاچاق بنزین نیز همین موضوع مصداق دارد.
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است - مشکل تولید فقط به سطح فناوری مربوط نیست. ما می‌توانیم یک وسیله و کالای باکیفیت بالا را تولید کنیم، ولی با قیمت بسیار گران که خریداری نخواهد داشت. در واقع اگر بتوانیم چنین کالایی را وارد کنیم در مقایسه با تولید آن به شدت به‌صرفه است. ولی در جریان تولید موشک با وضعیت دیگری مواجهیم. اول اینکه موشک را بدون قید و شرط نمی‌فروشند یا برخی کشور‌ها به دلایل امنیتی علاقه ندارند که در تامین نیازشان به این کالا‌ها…
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد - برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته با حضور عادل پیغامی اقتصاددان و سیداحسان خاندوزی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.