شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


دره گرند با صخره های عظیم رنگارنگ


دره گرند با صخره های عظیم رنگارنگ
حقیقت آن است که هنوز هیچ کس دلایل علمی برای شکل گیری «تنگه گرند» ندارد، اما به اعتقاد باستان شناسان فرسایش هایی که اول از طریق آب و یخ و سپس از طریق باد به به وجود آمده به ایجاد این دره کمک کرده است. البته عوامل دیگری چون رودخانه کلرادو، آتش نشان و رانش قاره ها هم در شکل گیری آن بی تاثیر نبوده است.
بسیاری از مردم هنوز سردرگم مانده اند که چگونه آب در به وجودآمدن این دره که در صحرا واقع شده تاثیر گذاشته است. چون به گفته زمین شناسان خاک دره گرند در اثر گرمای بسیار زیاد خورشید پخته و بسیار سخت شده است تا جایی که نمی تواند آب باران را به خود جذب کند. گیاهان موجود در این ناحیه به ریشه های کوتاه مجهز هستند که این ریشه امکان جذب حداکثر باران را به آنها می دهد.
حتی اگر باران زیادی هم در این دره ببارد چون خاک آن قادر به جذب آب نیست این آب به سمت رودخانه کلرداو روانه خواهد شد. در نتیجه حرکت آب در دره گرند سیل عظیمی به راه خواهد افتاد که قدرت آن به قدری زیاد است که هرچه سر راهش قرار دارد ازجمله خانه، اتوبوس، ماشین و... را ازبین خواهد برد. به همین علت هم هیچ کس تابه حال در این دره خانه نساخته است. توریست هایی هم که از این منطقه دیدن می کنند باید به اوضاع جوی کاملا آگاهی داشته باشند چون هر لحظه امکان سیل زدگی در این دره وجود دارد.
پس از فرسایشی که از طریق آب ایجاد می شود عامل دیگری که به شکل گیری این دره کمک کرده، یخ است. در حاشیه شمالی این دره در فصل سرما آب در میان ترک های سنگ های دره تراوش می کند و وقتی یخ می زند شکاف میان سنگ ها را عمیق تر کرده و به اصطلاح سنگ ها را از هم جدا می کند و درنهایت سنگ های اطراف حاشیه دره در اثر فشار زیاد از دره پایین می افتند. بعضی وقت ها این سنگ ها روی سنگ های دیگر افتاده و شکلی شبیه آبشار ایجاد می کنند.
دره گرند یکی از عجایب طبیعی دنیاست که در اثر فرسایش خود به خود زمین به وجود آمده است. این دره در آریزونای آمریکای شمالی قرار دارد. افراد علاقه مند به این دره هم از طریق رودخانه، هم پیاده و هم با هواپیما می توانند به این دره بروند. بسیاری از مردم بر این اعتقاد هستند که «جان و سالی پول» اولین کسانی بوده اند که این دره را کشف کردند. این دره مثال واقعی از طبیعت است.
از سنگ های مخروطی شکلش گرفته تا تنگه ها و صخره هایش که شکلی شبیه معابد قدیمی را به آن داده اند. مناظر دره گرند به طور غیرقابل باوری زیبا است. این دره ۲۷۷ مایل طول و ۱۰ مایل پهنا و یک مایل عمق دارد.
رودخانه کلرادو در شکل گیری دره گرند نقش عمده ای برعهده داشته است. این رودخانه به شکل یک روبان دره گوند را قیچی کرده است.
دره گرند از لحاظ موقعیت زمین شناسی بسیار حائز اهمیت است و در هر گوشه از سنگ های آن درسی برای دیگران نهفته است. قدیمی ترین سنگ های این دره ۲ میلیارد سال قدمت دارند.
در حاشیه جنوبی دره گرند پارک زیبایی ساخته شده است که بیشتر توریست ها را به آنجا می کشاند. این پارک در سال ۱۹۰۸ ساخته شد که رودخانه کلرادو را از جنوب تا شرق دربرمی گیرد. از کنار پارک ملی گرند می توان اشراف کامل به دره آن داشت. این دره را با نور کمی هم می توان مشاهده کرد.
نکته جالب توجه اینجاست که این دره بسیار رنگارنگ است. سنگ ها و صخره های موجود در آن زیر نور خورشید به رنگ های صورتی، ارغوانی، سیاه، کرم و زرد درمی آید. نور خورشید طیف این رنگ ها را تغییر می دهد.
در دره گرند ۳۰۰ نوع پرنده و ۵۰ نوع پستاندار و ۲۵ نوع دوزیست وجود دارد. فیل، گوسفند، گوزن، مارمولک، سنجاب و مار و شیر کوهی از حیوانات این دره هستند.
برای رسیدن به دره گرند ۱۵ مسیر ورودی قرار دارد که چهارتای آن اصلی تر هستند و بیشتر از این مسیرها عبور می کنند. در این چهار مسیر اصلی هیچ راه آبی وجود ندارد. به علاقه مندان این دره توصیه می شود این چهار مسیر را برای خود انتخاب کنند. البته برخی هم پیاده به سوی این دره راه می افتند که پیاده روی در آن نیاز به انرژی زیاد و حمل تجهیزات بسیار دارد.
ترجمه: آزاده هاشمی
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید