شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


تکنولوژی مدرن، راهی برای پایین‌آوردن قیمت مسکن


تکنولوژی مدرن، راهی برای پایین‌آوردن قیمت مسکن
ملیحه سادات حسینی -در رابطه با معضل گرانی مسكن بحث‌ها و گفت‌وگو‌های گوناگون صورت گرفته و بسیاری از كارشناسان مسكن هم در این زمینه نظرات و دیدگاه‌های خود را با توجه به معیار‌ها و مسائل پیش‌آمده ابراز داشته‌اند.
امروز نیز به سراغ بهمن‌ آرمان، كارشناس اموراقتصادی رفتیم تا نظر ایشان را در مورد قیمت مسكن در سال آینده و پیش‌بینی آن و همچنین ریشه گرانی‌های مسكن را از ایشان جویا شویم.
● با توجه به افزایش قیمت مسكن در ماه‌های گذشته و ایجاد موج نگرانی از این وضعیت در بین مردم، نظر شما در مورد این افزایش قیمت به عنوان یك كارشناس امور اقتصادی چگونه است و ریشه این بحران‌ها را در كجا می‌توان یافت؟
یكی از مهم‌ترین دلایل بحران مسكن در عدم ساخت‌وساز ناكافی ریشه دارد.
در ایران به طور متوسط سالانه بین یك‌میلیون و ۲۰۰هزار واحد مسكونی نیاز داریم، در حالی كه در بهترین سال‌ها بیش از ۶۰۰هزار واحد مسكونی احداث نشده است. با توجه به این مسائل، تقاضای انباشته‌ای برای مسكن در كشور وجود دارد كه به آن پاسخی داده نمی‌شود.
متاسفانه در كشور ما در زمینه ساخت مسكن از تكنولوژی پیش‌رفته و مدرنی استفاده نمی‌شود.
شهرك‌های بزرگ مانند اكباتان كه پیش از انقلاب ساخته شده، به دلیل انبوه‌سازی به قیمت پایینی تمام شده است كه امروزه این انبوه‌سازی به صورت گسترده انجام نمی‌گیرد.
● بالا رفتن قیمت مسكن در ایران را چگونه ارزیابی می‌كنید؟
سهم انبوه‌سازان در ساخت مسكن بسیار اندك است و اگر مجتمع‌هایی توسط انبوه‌سازان ساخته می‌شود در ابعاد كوچكی است كه امكان استفاده از تكنولوژی را نمی‌دهد، به همین دلیل بهای مسكن در ایران بسیار بالا رفته است.
از سوی دیگر قیمت زمین، نقش اساسی و رابطه‌ای مستقیم در قیمت مسكن گذاشته است.
● دولت در زمینه رفع معضل مسكن و پایین‌ آوردن قیمت آن چه كارهایی را می‌تواند در دستور كار خود قرار دهد؟
در چند سال گذشته دولت برای رفع مشكلات در بازار مسكن، ساخت شهرك‌ها و مجتمع‌های انبوه را در دستور كار خود قرار داده، ولی شیوه اجرا و تاسیسات زیربنایی و واگذاری آنها به تعاونی‌ها و افراد باعث شد كه تاثیر چندانی برعرضه مسكن و قیمت تمام شده آن نداشته باشد.
مدل دولت در زمینه‌های ساخت، بایستی مجموعه‌های بزرگ و استفاده و بهره‌گیری از شركت‌های خارجی و تكنولوژی مدرن باشد.
از سوی دیگر، به علت نبود امنیت سرمایه‌گذاری در بورس تهران و ناكافی بودن زمینه سرمایه‌گذاری در كشور، پیش‌بینی می‌شود روند افزایش قیمت مسكن در سال آینده نیز همچنان ادامه داشته باشد.
● به نظر شما در‌حال‌حاضر تنها افزایش قیمت مصالح ساختمانی در بازار مسكن تاثیرگذار بوده است؟
قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان، قیمتی طبیعی و استاندارد نیست و در این میان سودی كه باید به سهامداران و كارخانه‌دارها برسد به دست یك عده رانت‌خوار می‌رسد و كسانی كه در این میان به سودی می‌رسند همان رانت‌خواران و دلالان هستند.
دبیركل پیشین بورس در این مورد پیش‌بینی كرده بود كه در بازار سیمان ۱۰هزار میلیارد‌ریال رانت وجود دارد كه این رانت‌ها به دست سهامداران این بخش نمی‌رسد، بلكه در دست عده‌ای دلال قرار گرفته است.
با این حال تغییر قیمت سیمان و منطقی كردن آن، ضربه چندانی به قیمت مسكن وارد نكرده است.
در ایران به علت نبود تكنولوژی مدرن میزان مصرف سیمان در ساخت ساختمان بسیار بالا است.
در حالی كه در كشور‌های پیشرفته استفاده از این تكنولوژی مصرف مصالح ساختمانی از قبیل سیمان و آهن‌آلات را به نسبت زیادی كاهش داده است.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید