جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دیوار بتنی؛ ایجاد اختلاف یا تامین امنیت؟!


دیوار بتنی؛ ایجاد اختلاف یا تامین امنیت؟!
اشغالگران آمریكایی این روزها در عراق مشغول ساخت و ساز هستند، ساخت و سازی كه نه برای آبادانی و توسعه بلكه به قول خود برای ایجاد امنیت است.
آمریكایی ها دو هفته ای است كه مشغول ساخت دیوار بتنی به طول پنج كیلومتر و ارتفاع سه متر و نیم در اطراف منطقه سنی نشین اعظمیه در شمال بغداد می باشند. این طرح تازه نیروی كاخ سفید برای احداث دیوار حائل در واقع به منظور جدا كردن مناطق شیعه و سنی نشین از یكدیگر به بهانه حفظ امنیت در كشور ناامن عراق است.
آمریكایی ها كه در عراق در اكثر طرح های خود به بن بست رسیده اند و رویای شیرین عراق این روزها به كابوس وحشت انگیز مبدل گردیده است به آزمون و خطای دیگری روی آورده و اعلام كرده اند كه با اجرای این طرح می توانند اوضاع امنیتی بغداد را در دست بگیرند.
اشغالگران مدعی شده‌اند این دیوار تنها دیواری نیست كه در بغداد ساخته می شود بلكه در مناطق دیگر از جمله كرخ و رصافه نیز دیوارهای اینچنین? ساخته خواهد شد.
از سوی دیگر عراقی ها با انتقادهای شدید خود از ساخت این دیوار، این نوع طرح ها را برای ایجاد فتنه و آشوب ها طایفه ای دانسته و معتقدند ساخت این دیوار آغاز طرح تبدیل بغداد به كانتون های طایفه ای است.
ساكنان اعظمیه نیز تهدید كرده اند كه در صورت ادامه ساخت این دیوار عملیات های خشونت آمیز علیه نیروهای آمریكایی را افزایش می دهند.
اما آنچه كه امروز روشن است آمریكا در سیاست و استراتژی حضور بلند مدت خود در عراق دچار مشكل شده است، مشكلی كه شاید از همان روزهای اول لشكركشی خود به خاورمیانه واضح بود.
آمریكایی های سلطه طلب كه خواستار ابر قدرت بودن در جهان هستند و می خواهند به عنوان كدخدا در این دهكده جهانی حكومت كنند شاید چنین تصوری را نمی‌كردند كه در زیاده خواهی خود اینچنین با مشكلات بسیاری مواجه شدند.
نومحافظه كاران آمریكایی این روزها در عراق هرج و مرج و كشتار به راه می اندازند و با این طرح های به اصلاح امنیتی و ساخت دیوارها? حائل به دنبال بهره برداری بیشتر از منافع عراق و ایجاد تفرقه میان مسلمانان هستند اما مردم عراق باید بدانند زمانی ناامنی های موجود در عراق به پایان می رسد كه نیروهای اشغالگر را از سرزمین خود بیرون كرده و به آبادانی فكر كنند.
عراقی ها باید با امید، عزم عمومی و اعتماد به نفس ملی خود و با ایجاد وحدت تمامی مسائل قومیتی، مذهبی را كنار گذاشته و تلاش های موزیانه دشمنان برای ایجاد اختلاف و تفرقه را خنثی كنند.
عراقی ها باید بدانند اگر در مقابل زورگیری های اشغالگران سكوت كنند و تسلیم شوند هویت ملی خود را از دست می دهند و كشور آنها محل استقرار دایمی آمریكایی ها خواهد شد. ‏
اگر چه امروزه این مساله روشن گردیده است كه ادامه حیات نومحافظه كاران آمریكایی و پیشبرد اهداف فتنه انگیزانه آنان از منطقه استراتژیك خاورمیانه وابسته به استمرار بحران در عراق و به تبع آن در دیگر كشورهای خاورمیانه است. ‏
جریان حاكم بر كاخ سفید در اختیار داشتن كلید كاخ سفید را تنها در بحران افكنی و خبرسازی درباره اوضاع امنیتی عراق می داند و بر همین اساس با ارائه چنین طرح‌هایی سعی در ایجاد بحران هایی نوین در عراق دارد. ایجاد دیوار حائل در بغداد را می توان مشابه اقدام رژیم سرطانی اسراییل در ساخت دیوار حائل در فلسطین اشغالی دانست. اگر چه برخی از كارشناسان امنیتی و سیاسی بر این اعتقادند كه پیشبرد این طرح جدید یقه سفیدان آمریكایی، اجرای نسخه‌ای است كه كارشناسان اسراییلی برای آمریكایی ها نوشته اند. ‏
همانگونه كه پیش از این اشاره شد ملت عراق با بهره گیری از اتحاد قومیت ها و طایفه‌های خود می تواند مانع از اجرای سیاست های اینچنینی آمریكایی ها شوند اگر چه با توجه به فعالیت های شلوغ و پرحجم سازمان های اطلاعاتی اسراییل و آمریكا در عراق كه امروز مسئول گردیده است كه با بهره گیری از پوشش های مختلف در تمامی طوایف، قومیت ها و حتی شیعیان عراق دارای جایگاه می باشند، خنثی نمودن طرح های فوق الذكر آمریكایی - اسراییلی بسیار دشوار است، اما ملت عراق می تواند با استفاده از رهبری مرجعیت آیت الله سیستانی و جریانات موجه شیعی و سنی عراقی در تغییر بازی شوم آمریكایی ها، موفق ظاهر شوند.
كارشناسان سیاسی كشورهای خاورمیانه نیز درسال انسجام اسلامی كه از سوی رهبری معظم انقلاب اسلامی ایران نامگذاری شده است، می توانند با راه اندازی سازمان و یا كمیته‌ای خصوصی همانند ‏NGO‏ اسلامی اقدام به بررسی و تجزیه و تحلیل وقایع عراق رو آورده و با تدوین تحلیل های راهبردی به عنوان بازویی مشاور برای دولت و ملت عراق اقدام نمایند تا عراقی ها در این بازار شلوغ ناامنی های پردازش شده از سوی آمریكایی ها ، توان اندیشیدن و راه حل های مقتضی برای برون رفت از وضعیت فوق را بیابند و در این زمینه رو به اقدام بیاورند. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران می تواند با برگزاری سمیناری منطقه‌ای وبا دعوت از كارشناسان و سیاستمداران امنیتی و سیاسی كشورهای منطقه درباره این مهم تبادل نظر نمایند و محصول این نشست مشترك را به عنوان نظریه‌ای مشاورانه در اختیار دولتمردان و ملت عراق قرار دهند كه ایجاد امنیت و برقراری ثبات در عراق نسبتی مستقیم با ثبات امنیت در منطقه مهم خاورمیانه دارد. ‏
تبدیل تهدید به فرصت یكی از مهمترین اقداماتی است كه دولت نهم با سپردن این وظیفه خطیر به وزارت امور خارجه می تواند در عرصه بین المللی در جهت پیشبرد هدف استراتژیك "انسجام اسلامی" قدم موثری بردارد. ‏
مصطفی حسینی


همچنین مشاهده کنید