جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


یک مرد، یک اسب، یک اسلحه


یک مرد، یک اسب، یک اسلحه
● نگاهی به زندگی و آثار «كلینت ایستوود» به بهانه سالروز تولدش
جونیور كلینت ایستوود بازیگر، كارگردان و تهیه كننده سینما در ۳۱ مه ۱۹۳۰ در شهر كالیفرنیای ایالت سان فرانسیسكو آمریكا متولد شده است. پدرش «سینور كلینت ایستود» و مادرش «مارگارت راث راند» علاقه زیادی داشتند كه جونیور یك ورزشكار حرفه ای باشد. ایستوود در دوران تحصیل ستاره تیم بسكتبال مدرسه بود، او، از همین دوران به هنر و به ویژه هنر بازیگری علاقه پیدا كرد.
پس از اتمام تحصیل به خدمت سربازی رفت و بعد از پایان سربازی با كمپانی یونیورسال قرار داد بست و در اولین فیلمش «فرانسیل در نیروی دریایی» (۱۹۵۵) به ایفای نقش پرداخت و ورود او به عرصه بازیگری، انگیزه هایش را به شدت افزایش داد. ایستوود علاقه سیری ناپذیری به بازیگری پیدا كرد و علاوه بر آن از همان ابتدای كار كنجكاوانه كارهای كارگردان را نیز زیر نظر داشت.
از سال ۱۹۵۶ به مدت هفت سال در مجموعه های تلویزیونی به فعالیت پرداخت. بازی در آثاری چون «روهاید» و «دود اسلحه» طی این سالها كلینت ایستوود را به عنوان یك بازیگر محبوب آمریكایی مطرح كرد.
اما با وجود همه جذابیتها و زیبایی هایی كه نقشهای او در این چند سال داشتند، ایستوود برای نخستین بار با فیلم معروف «بخاطر یك مشت دلار» (۱۹۶۴) به كارگردانی سرجیولئونه به شهرت جهانی دست یافت. این وسترن پرفروش و معروف آمریكایی نام ایستوود ۳۴ ساله را برای همیشه در پرونده ستارگان هالیوود به ثبت رساند.
او پس از موفقیت در این فیلم یكسال بعد در فیلم «به خاطر چند مشت دلار بیشتر» نیز به ایفای نقش پرداخت و به سرعت بازیگر محبوب و مشهور وسترن آمریكا تبدیل شد.
بسیاری از منتقدان و علاقه مندان به سینما چهره سرد، چشمان بی همتا، بازی كلاسیك و هیكل او را مهمترین ویژگی های او معرفی می كنند كه باعث به شهرت رسیدن این بازیگر سینما شده است.
جونیور كلنیت ایستوود بعد از این فیلم در فیلم «خوب، بد، زشت» بازی كرد. بازی در این فیلم ضمن تثبیت موقعیت بازیگری وی در میان آثار وسترن، محبوبیت و شهرتش را نیز دو چندان كرد.
طناب اعدام (۱۹۶۸)، بلوف كوگان(۱۹۶۸)، قلعه عقابها (۱۹۶۹)، دلیجانت را رنگ كن (۱۹۷۹)، قهرمانان كلی (۱۹۷۰) فریب خورده (۱۹۷۱)، هری كثیف(۱۹۷۱)، جوكید (۱۹۷۲)، ضریب مرگ (۱۹۷۲)، تیز تك(۱۹۷۴)، تحمیل كننده (۱۹۷۶)، دستكش دوئل (۱۹۷۷) ، فرار از آلكاتراز (۱۹۷۸) و هر كاری ممكن است مگر رهایی (۱۹۷۹) از جمله فیلمهایی بودند كه «كلینت ایستوود» طی بیش از سه دهه فعالیت بازیگری در آنها حضور داشته است.
اما به جز بازیگری وجه دیگر شغلی و هنری ایستوود بدون شك فعالیتهایش در مقام كارگردان و تهیه كننده است. خیلی از منتقدین سینما معتقدند كه ایستوود با تجربه از زمان شروع فعالیتهای فیلمسازی اش از دهه ۷۰ تا كنون همواره با سیری صعودی همراه بوده است. وی اگر چه چند دوره فیلمسازی را تجربه كرده، اما هر بار اثر قابل اعتناتری را به سینما معرفی نموده است.
یك بازی پلید (۱۹۷۱) نخستین تجربه كارگردانی استوود درسینماست كه البته با وجود همه نكات مثبت و منفی ای كه داشت، بیشتر تحت تأثیر شهرت ایستوود بازیگر مورد توجه علاقه مندان سینما قرار گرفت.
ادامه تلاش جونیور برای ورود به عرصه تولید و ساخت فیلم در مقام كارگردان و تهیه كننده یكسال بعد از نخستین تجربه با فیلم «آواره دشتهای مرتفع» (۱۹۷۲) ادامه پیدا كرد.
فیلمهای دیگر استوود «مجازات در آیگر» (۱۹۷۵)، جوزی ولز یاغی (۷۶) برانكو بیلی (۱۹۸۰) و بریزی (۱۹۷۳) بودند.
اما درست در زمانی كه خیلی از همسالان استوود دوران بازنشستگی و افوال هنری شان را طی می كردند، نام استیوود ۶۲ ساله با فیلم تحسین بر انگیز «نابخشوده» (۱۹۹۲) بر سر زبانها افتاد. نابخشوده قبلاً به كارگردانی جان هیوستون و بازیگری «آدری هیپبورن» توانسته بود توجه بسیاری از منتقدین و تماشاگران سینما را به خود جلب كند، و حالا ایستوود «نابخشوده» ای دیگر را به بازی مورگان فریمن، شون پن و تیم را بینز روانه اكران سینماها كرده بود.
موفقیت ایستوود هیچ گاه متوقف نشد و این كارگردان پر كار آمریكایی در سال ۲۰۰۴ نیز یكبار دیگر با فیلم موفق «دختر میلیون دلاری» توانست موفقیتهای قبلی را ادامه دهد و در اسكار ویترین بزرگ سینمای هالیوود - خوش بدرخشد. او پس از این فیلم، دو فیلم دیگر نیز ساخته: «پرچم های پدران ما» و «نامه هایی از ایوجیما»واقعیت این است كه فیلمهای ایستوود مثل بازیهایش در فیلم دیگر كارگردانان برای تماشاگران سراسر جهان جذاب، دیدنی وبیاد ماندنی هستند. و فیلمی كه جونیور كلینت ایستوود كارگردانی كرده، بیانگر حقایق تلخی از جهان پیرامون ماست و شاید به همین دلیل است كه فیلمهایش را دوست داریم .
آی سان نوروزی
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید