جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تعرض به حریم امامت


تعرض به حریم امامت
بر اثر انفجاری تروریستی در ساعت ۹ صبح دیروز به وقت بغداد دو گلدسته باقیمانده حرمین عسكریین(ع) كاملا فروریخت.
این انفجارها در حالی به قوع پیوست كه از اول ماه آوریل به این سو تدابیر شدید امنیتی در گرداگرد حرم اتخاذ شده بود.
یكی از شاهدین حاضر در محل انفجار گفت: «من نزدیك حرم بودم كه ناگهان صدای انفجار مهیبی را شنیدم و دیدم كه گرد و غبار غلیظی به آسمان برخاست.»
در انفجار اول گلدسته اول فروریخت و سپس به فاصله ۷ دقیقه بعد گلدسته دوم با خاك یكسان شد. در اسفند دو سال گذشته (فوریه ۲۰۰۶) نیز انفجاری دیگر گنبد طلایی و بخشی از حرم را ویران كرده بود.
● واكنش‌ها
به دنبال این انفجار تروریستی، مردم خشمگین دست به تظاهرات گسترده‌ای در سامرا زدند. پلیس عراق برای متفرق ساختن تظاهركنندگان با حمله به آنها به تیراندازی هوایی اقدام كرد. در شهر كربلا نیز تظاهراتی در اعتراض به تخریب بارگاه مقدس صورت گرفت.
تظاهركنندگان كه به سوی حرم امام‌حسین(ع) در حركت بودند، اشك‌ریزان از دولت مالكی خواستند تا در مقابل ناامنی موضع گرفته و امنیت را برقرار كنند. پلیس عراق در اولین اقدام خود تدابیر شدید امنیتی در گرداگرد حرم و نیز مقررات منع آمد و شد را برقرار ساخت. مقامات پلیس عراق همچنین اعلام كردند وزارت كشور مسوول تامین امنیت این مكان مقدس بود.
یك روزنامه‌نگار عراقی به نام محمود صالح نیز در مصاحبه با الجزیره گفت: «نیروهای امنیتی عراقی از اول ماه آوریل با كنترل امنیتی بر تمام اطراف حرم مسوول حفاظت از آن بودند و هیچ كس اجازه نداشت كه به آن نزدیك شود.» «جنیفر نیهیل» سخنگوی نیروهای آمریكایی در منطقه نیز در واكنش به این انفجار گفت: «تنها گزارش‌های اولیه را شنیده‌ایم و در حال تحقیق روی آن هستیم.»
وی افزود: این حملات می‌تواند باعث شعله‌ور شدن خشونت‌های فرقه‌ای در عراق شود. صالح الحیدری، رئیس «موقوفات و بارگاه‌های شیعی» در عراق نیز اظهار داشت: «هدف این دو انفجار تخریب گلدسته‌های طلایی باقیمانده از حرم بود. این یك اقدام تروریستی است كه هدف آن ایجاد خشونت‌های فرقه‌ای است.» واكنش به این انفجار تنها به مقامات سیاسی و دولتی محدود نشد.
آیت‌الله سیستانی، مرجع تقلید شیعیان ضمن اشاره به خویشتنداری مردم اعلام داشت نباید دست به اقدام علیه مسلمان اهل سنت زد. مقتدی صدر نیز سه روز عزای عمومی اعلام كرد. همچنین سپاه المهدی وابسته به جریان صدر به محض انتشار این خبر به تمام نیروهای امنیتی خود آماده‌باش داد تا برای جلوگیری از واكنش قهرآمیز احتمالی شیعیان علیه اهل سنت وارد عمل شوند.
«شیخ عبدالهادی المحمداوی» مسوول دفتر شهید صدر در كربلا نیز ابراز داشت اخبار مربوط به آماده‌باش جریان صدر برای انتقام‌گیری را رد كرد. وی افزود: جریان صدر از رهبرانی دوراندیش برخوردار است و خویشتنداری را پیشه خود كرده‌ است. وی تصریح كرد: صدر طرفداران خود را به خودداری از كشیده شدن در دام فتنه‌انگیزی دعوت می‌كند.
● عاملان حادثه
ناظران سیاسی بر این باورند كه این انفجارها از سوی القاعده و دست‌پروردگان آن یا از سوی بقایای رژیم بعث و با همكاری افراطیان سنی (وهابی) با هدف افكندن بذر دودستگی و درگیری میان شیعیان و اهل سنت صورت می‌گیرد. در انفجار دو سال گذشته كه گنبد حرم شریف و بخشی از حرم تخریب شد شیعیان درصدد بودند تا با واكنشی سخت از اهل تسنن انتقام گیرند اما خویشتنداری علمای شیعی و سنی مانع از ادامه درگیری‌ها شد به گونه‌ای كه برای نشان دادن همبستگی، برخی علمای شیعی در مسجدی حضور یافته و با اقامه نماز به امام جماعت اهل تسنن اقتدا كردند.
برخی گزارش‌ها حاكی از این است كه وقوع این انفجارها با فتواهای مذهبی علمای تكفیری وهابی همراه بوده تا جایی كه خبرگزاری فارس می‌گوید: این انفجارها با فتوای «بن‌جبرین» مرجع مذهبی وهابی‌ها صورت پذیرفته است. این خبرگزاری آورده است: «بن‌جبرین» كه پس از «عبدالرحمن البراك» دومین مرجع دینی وهابی‌ها در جهان به شمار می‌رود سال گذشته نیز با صدور فتوایی خواستار انهدام تمامی اماكن مقدسه شیعیان شده بود. وی می‌گوید: شرع چنین بناهایی را قبول ندارد و اسلام دستور نابودی آنها داده است. بن جبرین همچنین در سال گذشته با تایید انهدام حرمین عسكریین این اقدام را ستوده و این مكان‌های مقدس را «بت شیعیان» خطاب كرده بود.
● شهر تاریخی سامرا
سامرا یكی از شهرهای مقدس شیعیان جهان در (۱۰۰ كیلومتری) بغداد واقع است. این شهر كه آرامگاه دو امام شیعی؛ «امام هادی(ع)» و «امام حسن عسكری (ع)» است، در سال ۹۴۴ (م) (۳۲۳ ش) ساخته شد و به «حرم عسكریین» نیز معروف است. قداست این مكان به گونه‌ای است كه سوگند به آن در میان اهالی سامرا متداول است و اهل تسنن نیز احترام خاصی به این مكان می‌گذارند. دو امام مذكور در دوره خلافت «معتصم» و در پادگان نظامی وی محبوس بودند.
وجه‌تسمیه آنها به عسگری نیز اشاره به آن دارد كه این دو امام همام در «عسكر» یا «پادگان نظامی» تحت نظر و بازداشت بودند. امام هادی در سال ۸۶۸ (م) (۲۴۷ ش) و امام عسكری (ع) در سال ۸۷۴ (م) (۲۵۳ ش) به شهادت رسیدند و در منزل خود كه هم‌اكنون بارگاه آنهاست مدفون شدند.
بارگاه این دو امام چندین مرتبه مورد بازسازی قرار گرفت. ابتدا از سوی ناصرالدوله در سال ۹۴۴ (م) (۳۲۳ ش) و سپس در سال ۱۰۵۳ (۴۳۲ ش) به وسیله ارسلان البصاصری و همچنین در سال ۱۲۰۹ (م) از سوی خلیفه ناصرالدین‌الله مورد مرمت قرار گرفت. در سال ۱۸۶۸ (۱۱۴۷ش) نیز از سوی ناصرالدین‌شاه قاجار تحت مرمت و بازسازی مجدد قرار گرفت و در سال ۱۹۰۵ (۱۲۸۴ ش) نیز گنبدی طلایی به آن افزوده شد.
● بمب‌گذاری نخست
روز چهارشنبه ۲۲ فوریه ۲۰۰۶، هفت مرد كه لباس نظامی نیروهای ویژه عراق را به تن داشتند وارد بارگاه شدند. اینان كه توانسته بودند با نگهبانان طرح دوستی بریزند با ورود به حرم اقدام به بمب‌گذاری كردند كه به واسطه آن بخش وسیعی از حرم و گنبد طلایی تخریب شد. گفته می‌شود تعداد كشته‌شدگان این انفجار به ۱۷۰ تن رسید.
پلیس عراق كه با تظاهرات مردم و فشار علمای مذهبی مواجه بود توانست فردی به نام «یسری فاخر محمدعلی» كه تونسی تبار و به «ابوقدامه التونسی» معروف بود را دستگیر كند. وی پس از بازداشت اقرار كرد كه در انفجار حرم دست داشته و گزارشی مفصل در مورد چگونگی ورود به حرم و انفجار ارائه داد.
هر چند دولت عراق پس از مدتی اعلام كرد كه «مغز متفكر» این حادثه فردی به نام «هیثم البدری»، رهبر یكی از گروه‌های تروریستی القاعده در عراق است. وی گفت: به همراه «ابوقدامه»، چهار شهروند سعودی و دو عراقی دیگر تمام شب را مشغول ساخت بمب و طراحی برای ورود به حرم بودیم و صبح چهارشنبه ۲۲ فوریه ۲۰۰۶ اقدام به انفجار حرم عسكریین كردیم.دومین بمب‌گذاری نیز صبح دیروز ۱۳ ژوئن ۲۰۰۷ بود كه دو گلدسته باقیمانده را ویران و حرم را به تلی از خاك مبدل ساخت.
محمدحسین باقی
منبع : روزنامه هم‌میهن


همچنین مشاهده کنید