جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

توصیه‌های متخصصان تغذیه به سیگاری‌ها


توصیه‌های متخصصان تغذیه به سیگاری‌ها
برخی غذاها باعث افزایش و بعضی باعث كاهش میل به سیگار می‌شوند. در مطالعات نشان داده شده است كه خوردن غذاهای گوشتی، مشروبات الكلی و نوشیدنی‌هایی كه كافئین دارند (مثل چای، قهوه و كولاها) میل به سیگار را افزایش می‌دهند. از طرفی لبنیات، میوه و سبزی‌ها و... باعث كاهش میل به سیگار می‌شوند. با این تفاسیر این مساله به ذهن می‌رسد كه شاید بتوان با دسته‌بندی غذاها به دو گروه افزایش‌دهنده و كاهش‌دهنده میل به سیگار، به افراد سیگاری برای ترك سیگار كمك بیشتری كرد.
محققی در بخش روانشناسی دانشگاه دوك می‌گوید: <تمایل به كشیدن سیگار، فقط اعتیاد به نیكوتین موجود در آن نیست بلكه به احساس مزه سیگار، خلق و خو و عوامل روحی روانی فرد نیز بستگی دارد. اگر بتوانیم هر یك از این عوامل را كنترل كنیم ممكن است به افراد در ترك سیگار كمك كنیم.>
تحقیقی روی ۲۰۹ فرد سیگاری ( زن و مرد) بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ انجام شد و این افراد در كل سالم بوده و به طور میانگین روزانه ۱۵ نخ سیگار می‌كشیدند (۷۰ درصد سفیدپوست و در حدود ۲۵ درصد سیاه‌پوست) موضوع تحقیق این بود كه افراد غذاهایی را كه در آنها میل به سیگار را زیاد و كم می‌كنند، نام ببرند. در عین حال تعداد سیگارهایی كه هر فرد در روز می‌كشید، نوع سیگار، اندازه سیگار و سنگین یا سبك بودن آن نیز در نظر گرفته شد.
با توجه به نتایج به‌دست آمده، به طور میانگین هر فرد روزانه ۲۲ نخ سیگار می‌كشید و سابقه این افراد در این خصوص به حدود ۲۱ سال می‌رسید و در این میان ۴۷ درصد سیگار منتول (سیگار منتول، سیگاری است با طعم منتول كه بدون كاهش دمای بدن با تحریك اعصاب حساس به سرما در پوست، احساس خنكی در ناحیه دهان و حلق در حین فرودادن دود آن ایجاد می‌شود و طعم نعنایی آن تا حدودی بو و طعم تند وتلخ نیكوتین را می‌پوشاند و با ایجاد حس خنكی و بی‌حسی در دهان به فرد لذت می‌دهد و متاسفانه میزان دریافت مونواكسیدكربن از طریق این سیگار بیشتر از سیگارهای معمولی بوده و همچنین ترك كردن آن نیز بسیار سخت‌تر) ،۴۰ درصد سیگار سبك یا به اصطلاح لایت و كمتر از۴۰ درصد سیگارهای سنگین مثل سیگار برگ می‌كشیدند.
در مورد غذاها در حدود ۴۵ درصد افراد از غذاهایی نام می‌بردند كه معتقد بودند با خوردن آنها میل به كشیدن سیگار در آنها افزایش می‌یابد ولی حدود۷۰ درصد افراد از غذاهای كم‌كننده میل به سیگار نام بردند.
در این میان میوه‌ها و سبزی‌ها، فرآورده‌های لبنی، آب‌میوه و آب از جمله موادی بودند كه در افراد پس از خوردن، كاهش میل به سیگار پیش می‌آمد. همچنین این افراد دریافت دارو، هوای گرم، سیگاركشیدن به مقدار زیاد، سیگاركشیدن سریع، محیط پر از دود را هم از جمله عوامل كم‌كننده میل به سیگار در كنار غذاهای نام برده می‌دانستند.
آنها غذاهای گوشتی، نوشیدنی‌های حاوی كافئین و الكلی را باعث افزایش میل به سیگار ذكر می‌كردند و شاید با توجه به این قضیه بتوان گفت: <افراد سیگاری اغلب چای‌خوار و قهوه‌خوار حرفه‌ای نیز هستند.>
مك كلرنون و همكارانش دریافتند كه افراد سیگاری جوان و افراد با سابقه سیگار كشیدن اندك، نسبت به عوامل كاهش‌دهنده میل به سیگار حساس‌ترند، به این معنی كه این عوامل روی آنها تاثیر بیشتری می‌گذارند.
در عین حال افرادی كه تعداد سیگار كمتری می‌كشند، نسبت به عوامل تشدیدكننده سیگار حساس‌ترند و برای مثال با خوردن یك غذای گوشتی میل به كشیدن سیگار پس از صرف غذا در آنها تشدید می‌شود و كسانی كه سیگارهای منتولی می‌كشند نسبت به هر دو نوع عامل حساس هستند.
محققان، مشاوره با متخصصان تغذیه را در مورد دریافت غذاهای مختلف و تاثیر آنها بر فرد سیگاری سودمند می‌دانند و معتقدند كه شاید با این قبیل مشاوره‌ها بتوان عادات سیگاركشیدن را قدری تغییر داد.
مك كلرنون می‌گوید: <سعی كنید از لبنیات و شیر تازه كم‌چرب استفاده كنید، مقدار آب بیشتری بنوشید و قبل از كشیدن سیگار از میوه و سبزی‌‌ها استفاده كنید و خواهید دید كه به تدریج میل به سیگار در شما كم می‌شود و مثل سابق از كشیدن سیگار لذت نمی‌برید.>
محققان موضوع این تحقیق را سودمند دانسته و اگرچه كشیدن سیگار را به عوامل مختلفی وابسته دانستند ولی ارتباط غذا و تغذیه با سیگاری شدن افراد، با ترك سیگار در افراد و نیز با شدت سیگار كشیدن را واضح دانسته و تحقیقات بیشتری را در این زمینه ضروری خواندند.
پس یك لیوان آب بنوشید، یك تكه پنیر تازه میل كنید و میوه‌ها و سبزی‌های رنگارنگ را فراموش نكنید. البته قبل از تمام این اقدامات سیگارتان را خاموش كنید.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید