جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۰ پرسش وپاسخ در رابطه با آموزش الکترونیکی


۱۰ پرسش وپاسخ در رابطه با آموزش الکترونیکی
● آموزش الكترونیكی یا online چیست؟
آموزش الكترونیكی همان استفاده از اینترنت برای یادگیری است كه از ارتباط اینترنتی و (مرورگر وب )Web browser در هر زمان یا مكانی میتوان به این مقصود دست یافت. آموزش الكترونیكی نوع جدیدی از آموزش است كه در آن نیازی به حضور دانشجویان در كلاس های برنامه ریزی شده نیست.
در واقع یك محیط آموزشی مجازی در شبكه است. موضوعهای درسی چنان طراحی شده اند كه دانشجویان را به بهترین وجه راهنمایی كنند چون آنها در كلاسهای درس شركت نداشته و از حضور استادان بهره نمی برند.
در هر صورت می توانید از طریق (پست الكترونیك ) email و سایر امكانات شبكه از یكدیگر سؤال بپرسید. این بدین معنی است كه در هر مكان و هر زمانی كه مایل باشید می توانید به مطاله دروس خود بپردازید,و در خانه یا اداره فرصت كافی نیز در اختیار خواهید داشت یعنی اگر دفعه اول كاملأ متوجه نكات مشكل درسی نشدید,می توانید چندین بار آنرا مرور كنید.
● چرا از طریق آموزش الكترونیكی یاد بگیریم؟
این روش دانشجویان را تشویق می كند تا از خود خلاقیت و كنجكاوی بیشتری نشان بدهند. در ضمن یاد می گیرند كه چگونه به تكنولوژیهای جدید ، سریع دست یابند ودانشجویان این انعطاف پذیری را دارند كه به یادداشتهای دروس دسترسی داشته ودر مباحثات اتاقهای گفتگو و چت شركت داشته باشندواین امكان را دارند تا در هر زمانی كه برایشان مناسب است با مدیر سایت آموزش دهنده ( Facilitator) ارتباط برقرار كنند.
انعطاف پذیری این نوع آموزش برای افرادی كه به دلیل تعهدات شغلی یا شخصی قادر به شركت كردن در یك كلاس رسمی نیستند, محیط آموزشی مناسبی را فراهم می آورد.مثلا برای كسانی كه در ساعات متغیر كار می كنند یا اشخاصی كه به دلیل استراحت در منزل شانس حضور در دانشگاه را ندارند در حالیكه دیگران در همان زمان در كلاسها شركت می كنند. این روش انتخاب خوبی برای اشخاصی است كه چه از نظر مخارج و یا وقت برای ادامه تحصیل امكان سفر به خارج از كشور را ندارند.
● بین برنامه های ارائه شده بصورت online و كلاس درس چه تفاوتی وجود دارد؟
برنامه ها در هر دو یكسان هستند با این تفاوت كه نحوه ارائه آنها متفاوت است. در روش online همه چیز از طریق شبكه هدایت می شود كه شامل حضوردر كلاسهای گفتگوی اینترنتی (Web chat) و دسترسی به یادداشتهای نمونه و حتی ارتباط زنده با مدیرسایت آموزش دهنده ( Facilitator online ) می باشد.
● آموزش الكترونیكی برای چه كسی است؟
آموزش الكترونیكی عملا برای همه است. شما می توانید كارمندی حرفه ای باشید كه می خواهد مهارت های(فناوری اطلاعات ) IT خود را به صورت امروزی در بیاورید یا دانشجویی كه در صدد كسب تحصیلات عالیه است. یا فرد بیكاری كه دوست دارددر خانه و با سرعت یادگیری خود، به مطالعه و آموختن بپردازد. هر فردی می تواند برای ارضای نیازهای آموزشی خود از اینترنت بهره ببرد.
● چگونه می توان از آموزش الكترونیكی بهره مند شد؟
آموزش الكترونیكی راه حل آموزشی مؤثر , سهل الوصول و دارای كیفیت بالا است. می توانید از حضور دركلاسهایی كه مطابق برنامه ریزی شخصی یا شغلی تان است لذت ببرید.خواه هدف شما پیشرفت شغلی, غنای فردی و یا كسب مدرك اعتباری قابل انتقال باشد. رشته های online بلا استثنا قابل دسترسی هستند, منبعی قابل اطمینان كه اطلاعات و همان دستورالعمل ها و دروسی كه خواستار آن بوده اید با كیفیت بالا به شما عرضه می كند, بدون وجود دائمی موانعی كه همه ما را از دست یافتن به فرصتهایمان محروم می كند.
در ضمن هر برنامه آموزشی را می توان ذخیره كرد و برای دانشجویان فرستاد تا از آن برای سنجش خود استفاده كنند. به عبارت دیگر, این روش كه در آن یادگیرنده مورد توجه است, این امكان را به دانشجویان می دهد تا به تجربه یادگیری خود بپردازد زیرا با توجه به نیازهای او, آنرا پویا و شخصی می سازد.
▪ مهمترین فوائد آموزش الكترونیكی یا مطالعه online عبارت است از:
- دیگر نیازی به صرف وقت و حضور در كلاس های درس نیست.
- می توانید از طریق شبكه ارتباطی با دانشجویان و مدرسان تمام دنیا ارتباط برقرار كرده و به بحث و گفتگو بپردازید.
- مزیت برخورداری از یك روش مطالعه انعطاف پذیر كه مطابق نیازهای شماست را خواهید داشت.
- سرعت مطالعه در دست دانشجو است و می توانید عنوانها را مرور كرده و در هر خط, سرعت خواندن آن را با توجه به درك و فهم خود بالا ببرید.
- اطلاعات ضروری در مورد پیشرفت آموزشی برای سنجش و ارزیابی شخصی، به سرعت ارائه می شود.
- مانند كلاسهای درس شما هم از همان برنامه های آموزشی, دروس مرجع و راهنمایی های درسی و شناخت برخوردار می شوید.
- در مطالعه از طریق online با غنای آموزش گروهی مواجه می شوید.
- مطالعه از طریق online شما را تشویق می كند تا كنجكاوی و ابتكار بیشتری به كار ببرید و امكان دسترسی به تكنولوژیهای جدید را افزایش داده و با استفاده از فناوری رایانه ، اطلاعات شما را به روز نگه می دارد.
- در پایان هر ترم فرم ارزیابی online اطلاعات ضروری و لازم درباره برنامه را به شما منتقل می كند.
در آموزش الكترونیكی, از موارد درسی online كه در ارتباط با بحث و گفتگو, اتاقهای chat (گفتگو) همزمان و email و مدارك مربوط به رشته ها كه قابل download كردن است ، برخوردار می شوید. این روش تجربه یادگیری موفقی را برای شما بوجود می آورد. زمانی كه برنامه خود را از طریق شبكه دریافت می كنید این اجازه را خواهید داشت تا یكی یكی و بدون یك برنامه زمانی ثابت و یا كلاس درس, به فعالیت بپردازید. می توانید با كنترل كامل, از موارد درسی موجود با هر سرعتی كه مایلید , سریع یا كند, استفاده كنید.
پس می توانید هر عنوانی را هر اندازه كه دوست دارید مرور كنید و یا از عناوینی كه با آنها قبلا آشنا شده اید, به سرعت بگذرید. برای هر برنامه موجود, یك مدیر سایت آموزشی online كه در آن موضوع مهارت دارد, انتخاب می شود. او مانند یك مدرس در كلاس درس است كه فرآیند یادگیری یك برنامه هفتگی شما را راهنمایی می كند. و از طریق جلسات منظمchat با شما و دانشجویان دیگر ارتباط برقراركرده و به تمام سوالهایی كه اتاق بحث و گفتگو فرستاده شده, پاسخ می دهد. این پیغامها در اتاقchat ثبت می شوند تا اگر خواستید دوباره به مرور آنها بپردازید. دانشجویان علاوه بر متخصصان آكادمیك online می توانند از امكانات offline هم بهره ببرند. تیم های متشكل از افراد حرفه ای كه وقت خود را صرف ایجاد یك تجربه یادگیری برای شما كرده اند, امكانات chat و مرور امتحانات online را مانند سرویس خدمات به مشتری , به شما پیشنهاد می كنند.
● آموزشهای تحت وب چگونه است ؟
شما برنامه آموزشی خود را با توجه به سیستم عامل كامپیوتر و یك محیط آموزشی كه شبیه سازی شده است , دریافت می كنید. اساسا آزاد هستید تا مطابق میل خود كار كنید بدون اینكه حضور داشته باشید. شما از طریق اطلاعات ضروری بدست آمده, مستقلا به یادگیری مشغول شده و این توانایی را پیدا می كنید تا با استقلال كامل به ارزیابی سطح مهارتهای خود بپردازید.
▪ آموزش تحت وب مناسب است برای :
- افراد حرفه ای كه به دنبال راهی مناسب برای تازه كردن مهارت هایودانش ویژه هستند.
- افراد حرفه ای كه باید وضعیت گواهی یا اعتبارنامه های خود را از طریق كسب برخی مهارتها, حفظ كنند.
- افراد بالغی كه برای مطالعه به روش خود, برنامه ریزی كرده, ترجیح می دهند كه مستقلا كار كنند.- شركت هایی كه در تلاش برای آموزش گروه زیادی از مردم در مدت زمان كوتاه و یا گروهی كوچك در مدت زمان بیشتری هستند.
- یك گروه شغلی با نقاط شروع متفاوت در یك مهارت لازم.
- گروههایی كه در مكانهای جغرافیایی مختلف هستند.
● آیا می توان رشته های online را با استفاده از هر نوع ISP (شركتهای خدمات اینترنتی ) به كار برد؟
بله , دروس online طوری طراحی شده اند كه با هر نوعbrowser , ISP عمل می كنند كه حداقل ملزومات یك browser ویرایش ۴.۰ از Netscape یا internet explorer می باشد.
بله ,هر رشته ممكن است به چیزهای متفاوتی نیاز داشته باشد در كل , Pc شما باید حداقل امكانات نرم افزار و سخت افزاری زیر را دارا باشد.
- سیستم عامل Windows
- هر نوع internet browser ( Netscape ۴.۰ یا نرم افزار internet explorer ۴.۰ و ... ) كه قادر به خواندن java باشد. (نمونه های قدیمیتر این browser ممكن است در خواندن متون java و CGI مشكل پیدا كنند.)
- یك كامپیوتر شخصی multimedia Pentium ( همراه Sound card و نرم افزار MPEG Media player برای پخشcd های ویدیویی )
- Modem با سرعت ۵۶ Kbs
- دانشجویان باید دانش عملی اینترنت و اشتراك اینترنت را داشته باشند.
- در اینجا برخی از موقعیت های تكنیكی كه دانشجویان آموزشهای الكترونیكی باید از آنها یادداشت بردارند، ذكر می شود.
▪ Internet explorer :
ـ از منوی tools, internet option را انتخاب كنید.
ـ از بخش advanced ، java hit compiler enabled را انتخاب كنید.
ـ از بخش advanced, java console enabled را انتخاب كنید.
ـ كلید Apply و سپس ok را فشار دهید تا Setting را به روز در بیاورید.
▪ Netscape Navigator :
ـ ابتدا Edit و بعد preference را انتخاب كنید.
ـ از بخش advacced, Enable java و Enable java Script را فعال و انتخاب كنید.
ـ Ok را بفشارید تا Settings را update كنید.
▪ Cache Settings :
Cache Settings باید برای بروزرسانی هر صفحه شبكه در internet options در منوی مرورگر به كار بروند.
یك Cach جایی است كه در آن كامپیوتر اطلاعاتی كه راجع به هر Web Site یافته شده است، را ذخیره می كند.
به جای رفتن به Web Site به منظور download كردن صفحه ، كامپیوتر كنترل می كند كه آیا آن صفحه در حافظه اش موجود است یا نه.
اگر صفحه در حافظه كامپیوتر باشد, Cache Copy نمایش داده می شود مگر اینكه توسط استفاده كننده در setting مربوط به browser مشخص شده باشد. اما این عمل برای شما مشكلاتی را نیز در بر خواهد داشت . زیرا اگر browser نوع قدیمی یك صفحه ذخیره شده را به نمایش بگذارد شما متوجه تغییراتش كه بر روی صفحه انجام شده، نخواهید شد.
پس برای پاك كردن Cache در هر دستیابی صفحه, از setting مربوط به browser استفاده كنید.
▪ شركت های:Firewalls
اگر از طریق یك شركت به وب و Webct دسترسی پیدا كردید, ممكن است در سیستم امنیتی شبكه firewall شركت خود دچار مشكل شوید. اگر در ارتباط با شبكه با مشكلی مواجه شدید با مدیر شبكه it خود ارتباط برقرار كرده وآنرا حل نمائید
قبل از آغاز فرآیندآموزشی مشكل خود را بر طرف كنید.
● چه چیزی باعث موفقیت یك دانشجوی online می شود؟
▪ از كنفرانس های online حداكثر استفاده را ببرید.
بسیار مهم است كه نهایت تلاش خود را به كار ببرید تا احساس تنهایی نكنید. مشاركت در كنفرانس های online به شما راه دسترسی به سایر دانشجویان كه رشته مشابه را در همان زمان می گذرانند، می دهد.
▪ مشاركت داشته باشید!
اگر به تنهایی و یا در گروه كار می كنید، نظرات و پیشنهادات خود را درباره موضوعی كه به مطالعه آن مشغولید، ارائه دهید. نظرات هم كلاسی های خود را نیز بررسی كنید. راهنمای شما منبع اطلاعات شما نیست. می توانید از همسالان خود یاد بگیرید همانطور كه آنها از شما یاد می گیرند.
▪ برنامه های درسی و خودتان را جدی بگیرید.
سعی كنید از حمایت همكاران, خانواده و دوستان خود بهره مند شوید. این سیستم حمایتی به شما كمك شایانی می كند زیرا مواقعی وجود دارد كه شما مجبورید ساعتها در روزهای تعطیل یا شبها پای كامپیوتر خود بنشینید. سپس شما افرادی را با خود خواهید داشت كه به آنچه كه سعی دارید دست یابید، احترام میگذارند و آنرا درك می كنند.
▪ مطمئن شوید كه مكانی اختصاصی برای مطالعه دارید.
بسار مهم است كه در فضایی آرام و در آرامش به كار بپردازید.
▪ طرفدار واقعی ( distance Learning ) یادگیری از راه دور باشید.
با هر كسی كه حاضر به شنیدن باشد درباره این روش به بحث بپردازید. زیرا در هنگام بحث درباره ارزش آموزش online، شایستگی آنرا در نزد خود نیز تقویت می كنید.
▪ هر چند وقت یكبار به رشته خود log on شوید:
زمانی كه به سیستم كنفرانس online وارد می شوید، مشتاق هستید تا ببینید چه كسی برای شما پیغام گذاشته است و یا اطلاعات مدرس یا هم كلاسان خود را بخوانید. در ضمن كنجكاوید بدانید چه كسی برای شما مطلب جدیدی فرستاده تا آنرا بررسی كنید.
اگر برای مدت طولانی با گروه بحث در ارتباط نباشید , از دیگران عقب می افتید و سخت به آنها خواهید رسید.
▪ از بی نشان بودن خود سود ببرید.
غیر از مواقعی كه از Video Conferencing استفاده می كنید، دیگر كسی نمی تواند چهره شما را ببیند.
دیگر نباید از بابت دانشجویانی كه از شما سریعتر صحبت می كنند نگران باشید چون شما می توانید به اندازه ای كه نیاز دارید وقت صرف كنید تا درباره نظرات خود فكر كنید و قبل از ارسال پیشنهادات خود به كلاستان، پاسخ مناسب را بیابید.
▪ مؤدب و محترم باشید.
فقط به این خاطر كه بی نام هستید نباید به خود اجازه دهید كه محیط آموزشی را ترك نمائید زیرا شما با مردم واقعی در ارتباط هستید كه در طرف دیگر مودم شما هستند راهنما و هم كلاسیهایتان در یك محیط مثبت online به شما بها می دهند پس كار شما نیز ارزش بالاتری پیدا می كند.
▪ اگر مشكل پیدا كردید اطلاع دهید:
از آنجائیكه مدیر سایت آموزشی قادر به دیدن شما نیست، باید پیشنهادات و درخواستهای واضحی بدهید.
اگر مشكلات تكنیكی دارید یا در فهم چیزی در ارتباط با رشته, با مسئله ای مواجه شدید باید آنها را بیان كنید و گرنه مدیر سایت آموزشی از آنها مطلع نخواهد شد.
همچنین اگر یكی از مفاهیم را متوجه نمی شوید این شانس را دارید كه چند نفر دیگر هم همان سؤال را مطرح می كنند.
با پیشنهاد دادن ، به یكدیگر كمك می كنید و اطلاعاتتان درباره هر موضوع را تقویت می كنید.
▪ آنچه را كه فرا می گیرید به كار ببرید:
به محض اینكه چیزی را یاد گرفتید آنرا به كار ببرید و تمرین كنید زیرا این كار به شما كمك می كند تا آنرا سریعتر به یاد بیاورید و سعی كنید بین آنچه كه یاد می گیرید و آنچه كه در كار خود انجام داده و یا انجام خواهید داد، ارتباط برقرار كنید. در نظراتی كه درباره جهان واقعی هستند،و به موضوع مورد مطالعه مربوط می باشد مشاركت كنید و آنچه را كه یاد می گیرید به همكلاسیهایتان كه از تجارب شما بهره می برند دیدی با ارزش می بخشد.
منبع : سایر منابع


همچنین مشاهده کنید