جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


ریشه‌های فاحشه‌گری کودکان


ریشه‌های فاحشه‌گری کودکان
بی‌تردید، یكی از زشت‌ترین جنبه‌های اجتماعی زندگی بشریت امروز، سوءاستفاده‌های جنسی از كودكان می‌باشد كه در چند دهه اخیر نیز گسترش دوچندان یافته است. آمار رسمی حكایت از آن دارد كه همه ساله ۴ میلیون زن و كودك برای استفاده‌هایی نظیر روسپی‌گری، بردگی، سوءاستفاده‌ جنسی و یا ازدواج اجباری در سراسر دنیا خرید و فروش می‌گردند كه درصد زیادی از این رقم را كودكان كم سن و سال و به ویژه دختران تشكیل می‌دهند. در آمریكا نیز كه براساس آمار رسمی همه ساله ۵۰۰۰۰ زن و كودك به این كشور قاچاق می‌شوند، تنها برای ۳۰۰ مورد از این افراد، پی‌گیری قضایی صورت می‌گیرد. نویسنده این مقاله با اشاره به دلایل شكل‌گیری و گسترش این تجارت شیطانی، خاطرنشان می‌كند كه همدستی گروه‌های تبهكار با مأموران دولتی پلیس، گمرك و دستگاه قضایی كشورهای مقصد، باعث شده است كه ما شاهد مبارزه‌ای همه‌جانبه با این پدیده زشت در قرن بیست و یكم نباشیم.
نام‌های این كودكان چاندریكا، حامیدا، آمود، مادهوری، ماریا و یا جری است. آنان ملیت‌های مختلفی دارند: هندی، بنگلادشی، نپالی، نیكاراگوئه‌یی و یا آمریكای شمالی. اما آنچه آنان را گرد هم می‌آورد، این حقیقت تلخ است كه این كودكان مجبور شده‌اند تا به عنوان فاحشه به كار گرفته شوند. كاری كه سلامت آنان را به خطر انداخته و آینده‌شان را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.
تخمین زده می‌شود كه همه ساله در سراسر دنیا، ۴ میلیون كودك و زن برای سوءاستفاده‌های جنسی، بردگی، فاحشه‌گری و یا ازدواج اجباری، خرید و فروش می‌شوند. همچنین حدود ۱ میلیون كودك نیز در هر سال وارد تجارت شیطانی سوءاستفاده‌های جنسی می‌شوند كه بخش اعظم آنان را دختران تشكیل می‌دهند. به علاوه، در هر سال بیش از ۵۰۰۰۰ زن و كودك از قاره‌های آسیا، آمریكای لاتین و اروپای شرقی به كشور آمریكا انتقال می‌یابند تا برای استفاده در فاحشه‌گری و یا خدمتكاری به كار گرفته شوند. در دو سال اخیر نیز، دولت آمریكا تنها برای ۳۰۰ مورد از این اعمال غیرقانونی، پی‌گیری قضایی انجام داده است. البته، در سایر كشورهای مرفه، نرخ پی‌گیری‌های قضایی از این عدد هم كمتر است. براساس آمار سازمان یونیسف، همه‌ ساله ۱۰۰۰۰ دختر از كشورهای همسایه وارد تایلند می‌گردند تا به عنوان فاحشه مورد استفاده قرار گیرند. همچنین همه ساله ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دختر نپالی به كشور هندوستان انتقال می‌یابند تا برای بردگی جنسی در شهرهای بمبئی و دهلی نو به كار گرفته شوند.
اگرچه بیشترین تعداد كودكان مورد سوءاستفاده جنسی در قاره آسیا قرار دارند، اما كودكان اروپای شرقی نیز از كشورهای روسیه، لهستان، رومانی، مجارستان و جمهوری چك، با نرخی فزاینده در حال ورود به این تجارت شیطانی در خاك اروپا هستند. متأسفانه نشانه‌ای از كاهش فاحشه‌گری كودكان به عنوان یك پدیده آسیب‌زای اجتماعی به چشم نمی‌خورد. در بسیاری از موارد نیز، گروه‌های تبهكار سازمان‌یافته، ربودن كودكان و فروختن آنان جهت فاحشه‌گری را با همكاری مسئولان مرزی و نیروهای پلیس آن كشور انجام می‌دهند.
كمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش اخیر سالانه خود و در بخش ویژه خشونت علیه زنان، به نقش مسئولان در قاچاق زنان و كودكان به كشورهای دیگر اشاره كرده است. هر چند به دلیل وجود عواملی نظیر فقدان اسناد و مدارك رسمی، اختلاف زبان و عدم وجود حمایت‌های قانونی، این كودكان ربوده شده قربانی همدستی و همكاری مشترك قاچاقچیان انسان و مدیران بی‌رحم دولتی می‌شوند.
تجارت مربوط به سوءاستفاده‌های جنسی از كودكان، در سراسر دنیا در حال گسترش است. ك كارشناسان معتقدند كه مهم‌ترین دلایل شكل‌گیری این وضعیت، گسترش مبادلات بین‌المللی میان كشورها، فقر، بی‌كاری، جایگاه نامناسب اجتماعی دختران، فقدان آموزش‌های مناسب (شامل آموزش‌های جنسی مورد نیاز) جهت كودكان و والدینشان، وجود قوانین ناعادلانه، عدم وجود حمایت‌های قانونی و در نهایت، تحریك زودهنگام جنسی كودكان از طریق برنامه‌های رسانه‌های جمعی (روندی كه در كشورهای صنعتی به وفور در حال گسترش است) می‌باشد.
همچنین دلایل فرهنگی و اجتماعی ویژه‌ای نیز در مورد كودكانی كه در نقاط مختلف دنیا به این تجارت وارد می‌شوند، وجود دارد. در بسیاری از موارد كودكان ساكن كشورهای صنعتی، بدین دلیل وارد این فعالیت‌ها می‌شوند كه تمایل دارند، از خانه‌های سرشار از بی‌نزاكتی و فعالیت‌های غیر اخلاقی بگریزند. در كشورهای شرقی و جنوب آفریقا نیز كودكانی كه به دلیل ابتلای والدینشان به بیماری ایدز، یتیم و بی‌سرپرست گردیده‌اند، به علت عدم وجود حمایت‌های مورد نیاز، به سادگی قربانی سوءاستفاده‌ها و بدرفتاری‌های جنسی می‌شوند. در جنوب آسیا هم به دلیل جایگاه نامناسب اجتماعی زنان و دختران، این مسئله به مشكلات موجود افزوده است. البته باید دانست كه این كودكان و زنان قربانی سوءاستفاده‌های جنسی، به انواع بیماری‌های آمیزشی نظیر ایدز و اچ‌ای‌وی و یا بیماری‌های مقاربتی مختلف مبتلا می‌گردند. به علاوه، به دلیل شرایط زندگی آنان، این كودكان در معرض سوء تغذیه نیز قرار دارند كه می‌تواند به نارسایی‌های جسمی، افسردگی و یا بیماری‌های عصبی آنان منجر گردد.
بدین‌ترتیب، حتی با صرف‌نظر از جنبه‌های مخرب ضداخلاقی این سوءاستفاده‌ها، تأثیرات جسمی ناگوار این رفتارها بر سلامت كودكان قربانی و آینده آنان، باید مورد توجه جدی قرار گیرد. در سراسر دنیا، بسیاری از افراد و سازمان‌های غیر دولتی به شدت تلاش می‌كنند تا از حقوق كودكان دفاع نمایند. در بسیاری از موارد نیز، این فعالیت‌ها زمینه ایجاد كشمكش و تعارض را میان آنان و دولت‌ها و گروه‌های ذی‌نفع قدرتمند به وجود می‌آورد.
امروزه و در میان سازمان‌های وابسته به سازمان ملل، یونیسف به تنهایی در صدد جلب توجه عموم مردم دنیا به این پدیده است. این سازمان تلاش می‌كند تا ریشه‌های بنیادین این سوء‌استفاده‌های جنسی را با استفاده از روش‌هایی نظیر حمایت اقتصادی از خانواده‌های نیازمند و ارائه آموزش‌های لازم به آنان، از بین ببرد. در این فعالیت‌ها كه با سازمان‌دهی دختران در معرض خطر انجام می‌گیرد، تلاش می‌شود كه از حقوق قانونی این دختران دفاع گردد.
البته فعالیت‌های این سازمان‌های غیردولتی و مؤسسات وابسته به سازمان ملل متحد، باید به عنوان یك عمل تكمیل‌كننده اقدامات دولت‌های مختلف دنیا در جهت حل این مسئله به شمار آید. اقداماتی كه می‌تواند شامل گسترش آگاهی‌های اجتماعی در میان خانواده‌ها، ارائه خدمات حمایتی و اجتماعی به كودكان آسیب‌دیده و خانواده‌هایشان و ایجاد یك الگوی حقوقی مناسب و در نهایت، فراهم نمودن مشاوره‌های روان‌شناسی به قربانیان این سوءاستفاده‌ها، باشد.
باید دانست، تنها هنگامی كه این پدیده با محدودیت روبرو شود، ما قادر خواهیم بود ادعا كنیم كه بچه‌ها و كودكان دنیای امروز ما می‌توانند به یك زندگی همراه با صلح و سلامتی و رفاه دست یابند.
نویسنده: سزار - چیلالا
منبع: ماه نامه - سیاحت غرب - ۱۳۸۶ - سال چهارم، شماره ۴۷، خرداد
منبع: www.Stgate. com
* سزار چیلالا Cesar Chelala: پزشك سرشناس آمریكایی و مشاور بین‌المللی پزشكی.
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید