جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷ / Friday, 22 February, 2019

عوامل مساعد و نا مساعد در رشد تبلیغات تجاری در ایران (از دهه ۱۳۴۰ هجری شمسی)


عوامل مساعد و نا مساعد در رشد تبلیغات تجاری در ایران (از دهه ۱۳۴۰ هجری شمسی)
قبل از قضاوت درباره میزان رشد تبلیغات تجاری باید از عوامل مساعد و نامساعد در راه این فن و حرفه جوان، فهرست‌وار نام ببریم و ببینیم چه عواملی موجب شدند این حرفه و فن در ایران رشد خوبی پیدا کند و چه موانعی سد راه این پیشرفت بوده است.
● عوامل مساعد
▪ اول ـ رشد سریع صنعت داخلی در ایران
بدون رشد صنعت داخلی امکان رشد و توسعه تبلیغات تجاری متصور نیست. در کشورهای صنعتی بزرگ فن تبلیغات از پشتیبانی یک صنعت قوی و یک بودجه سنگین و یک تکنیک پیشرفته برای امکان رشد و توسعه برخوردار است. در حالی که در کشورهای غیرصنعتی نه چنین بودجه‌ای می‌تواند صرف تبلیغ شود و نه تکنیکی پیشرفته وجود دارد که امکان تهیه هر نوع ابزار تبلیغاتی مناسب‌تر فراهم آید.
▪ دوم ـ‌ بالا رفتن قوه خرید مردم ایران:‌ مصرف‌کننده یک طرف دیگر رشد و توسعه تبلیغات تجاری را تشکیل می‌دهد. اگر مصرف‌کنندگان یک کشور قدرت خرید کافی برای خرید مصنوعات در اختیار نداشته باشند و مصرف این قبیل کالاها برای عده‌ای محدود باشد تبلیغات از پشتیبانی مهم دیگر خود محروم شده و قادر به رشد و توسعه نخواهد بود.
▪ سوم ـ توسعه مصرف رادیو در ایران:
همزمان با قبول آگهی در رادیو ایران اختراع شگرفی در صنعت رادیو صورت گرفت. یعنی انواع رادیوهای کوچک ترانزیستوری به بازار عرضه شد. در این موقع رادیو به دورافتاده‌ترین روستاهای ایران راه یافت و تبلیغ به وسیله رادیو مؤثرترین و همه‌گیرترین نوع تبلیغ در ایران گردید. افزایش سریع بودجه‌های تبلیغاتی در رادیو در طول هفت سال از ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۵ اعجاب‌آور و بی‌سابقه است. تبلیغ در رادیو موجب گردید میزان مصرف کالاهای مورد تبلیغ به سرعت بالا رود و هر سال عده تازه‌تری برای معرفی کالاهای خود با استفاده از این وسیله جدید به میدان بیایند.
▪ چهارم ـ توسعه روزافزون سینماها:
طی ۱۵ سال از ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۰ ظرفیت سینماهای تهران و شهرستانها چندین برابر شد. گران‌ترین فیلم‌های امریکایی و اروپایی به طور همزمان روی پرده سینماهای تهران آورده شده و مردم ایران که وسیله تفریح دیگری در اختیار نداشتند به سینماها روی آوردند. در همین دوره فیلم‌های فارسی نیز رونق گرفت و سینماهای درجه دوم تهران و کلیه سینماهای شهرستانها به طور انحصاری در اختیار تهیه‌کنندگان فیلم‌های فارسی قرار گرفت و تعداد تماشاچیان فیلم‌های فارسی به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. رونق کار سینماها تولیدکنندگان را به سوی استفاده بیشتر و باز هم بیشتر از سینما کشانید و بودجه‌های هنگفتی هر سال به بودجه تبلیغات در سینما اختصاص یافت.
▪ پنجم ـ‌ تأسیس و پیشرفت تلویزیون: تأسیس تلویزیون ایران و سپس ملی ایران، احداث شبکه‌های این دو فرستنده در شهرستان‌ها و ابداع انواع سبک‌های تبلیغاتی تلویزیونی که اجرای آنها مؤثرتر و مشغول‌کننده‌تر بود موجب شد بودجه‌های بیشتری به طرف تلویزیون سرازیر شود. مواد خوراکی و آرایشی بزرگ‌ترین مشتریان تلویزیون‌ها شدند و بودجه‌های صرف شده در تلویزیون‌ها در عرض سیزده سال از ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۰ به چندین برابر افزایش یافت.
● عوامل نامساعد
با وجود همه عوامل مساعدی که تبلیغات تجاری را در ایران به سوی رشد و کمال می‌بردند عواملی نیز وجود داشتند که مانع از این می‌گردید که رشد و تکامل تبلیغاتی بازرگانی سرعت و جهت مطلوب را داشته باشد. مهم‌ترین این عوامل نامساعد به شرح ذیل می‌باشند.
▪ اول ـ‌ بی‌اعتقادی مقامات دولتی:
مقامات دولتی در ایران نسبت به نقش ایجادی تبلیغات تجاری بی‌اعتقاد بوده‌اند. لهذا کمکی به رشد این فن و حرفه نکردند. زیرا قبول نداشتند که تبلیغات تجاری تولید و صنعت را توسع می‌دهد و به کمال می‌برد. حتی سطح زندگی و نحوه تغذیه مردم را بالا برده فعالیت تولیدی و ایجادی را در کشور ترقی می‌دهد و بالاخره قیمت فرآورده‌ها را متعادل می‌کند و کاهش می‌دهد.
عدم حمایت مقامات دولتی از تبلیغات نه تنها موجب شد که دولت تبلیغات را در حول و حوش انحصارات خود راه ندهد و برای ازدیاد فروش تولید بزرگ ملی یعنی صنعت نفت که قسمت اعظم سود ناویژه ملی ما را تشکیل می‌داد (و می‌دهد) و صادرات ما را تأمین می‌کند و ۸۰ درصد مخارج عمرانی کشور را می‌پردازد از تبلیغات صحیح مدد نجوید. بلکه عملاً به تولیدکننده‌های داخلی توصیه می‌شود که به جای صرف بودجه تبلیغاتی اقدام به کاهش بهای کالای خود بنمایند. غافل از این اینکه اگر تولیدکننده برای فروش و عرضه بیشتر کالای خود تبلیغ نکند نه تنها نمی‌تواند در بهای کالا کاهش بدهد، بلکه ناچار است به علت جبران تنزل میزان فروش قیمت واحد را بالا ببرد.
اما در یکی دو سال آخر دهه ۱۳۴۰ شمسی دولت در چند مورد خاص مانند گردآوری عوارض نوسازی و نیز در مورد انتخابات از تبلیغات تجاری کمک گرفت و همین آزمایش توانست اثرات درخشان تبلیغ را برای مسئولینی که معتقد بودند کالای خوب نیازی به معرفی ندارد، روشن سازد. جمله مشهوری در تبلیغات وجود دارد که می‌گوید: “تبلیغات، فروش کالای مرغوب را تسریع می‌کند و کالای بد را به ورشکستگی می‌کشاند”.
“La Publicite accelere la vente des bons produits … et la failite des mauvais”
بنابراین اعتقاد مسئولین امر و یا تولیدکنندگان در مورد کالاهای خوب و یا اقدامات صحیح انجام شده منطقی به نظر نمی‌رسد.
▪ دوم ـ‌ بی‌اعتقادی عده‌ای از تولیدکنندگان داخلی:
با این که طی بیست سال از ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ شمسی چهره اقتصاد ملی کشور با استفاده از تبلیغات تجاری دگرگون شد، مع‌الوصف هنوز هم عده قابل توجهی از تولیدکنندگان به تبلیغات به عنوان یک ضرورت اقتصادی و تولیدی عصر خود نمی‌نگریستند و اغلب از صرف بودجه لازم برای تبلیغ کالای خود با عذرهای گوناگون ابا داشتند.
صاحب‌نظران صنعت اعتقاد داشتند که این عده با وجود این که در کار تولیدی خود به علت عدم استفاده از تبلیغات توفیقی نیافته‌اند اما هنوز نتوانسته بودند عدم موفقیت خود را به طور صحیح و علمی توجیه نمایند. صاحبنظران مزبور می‌افزودند، شیوه استدلال صد سال پیش هنوز در دستور روز این عده از تولیدکنندگان قرار دارد و معتقدند اگر کالائی واجد شرایط لازم باشد برای موفقیت به تبلیغات احتیاجی ندارد و تبلیغات مخصوص کالاهای بنجل و بی‌مشتری است.
▪ سوم ـ‌ قوانین مالیاتی:
قوانین مالیاتی آن سال‌ها، همیشه مانعی بزرگ در راه تبلیغات دانسته شده است. مگر در قانون مالیاتی مصوب اسفند ماه ۱۳۴۵ که از اوایل سال ۱۳۴۶ قوت قانونی یافت و رسماً اجرا شد، به موجب آن هزینه تبلیغاتی جزء هزینه‌های ضروری شناخته نشده بود و شرکت‌های تولیدی و بازرگانان با اشکال فراوان می‌توانستند محل هزینه‌های تبلیغاتی خود را پر کنند تا در پیچ و خم مواد قانون مالیات بر درآمد گرفتار نگردند.
▪ چهارم ـ‌ عدم حمایت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن
▪ پنجم نبودن وسایل آموزش فن تبلیغات


منبع : چهارراه تبلیغات

مطالب مرتبط

آیا شما هنوز مک دونالدیزه نشده‌اید؟

آیا شما هنوز مک دونالدیزه نشده‌اید؟
تأثیرات گسترده فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی شركت «مك‌دونالد» در نقاط مختلف دنیا و اهرم‌های تبلیغات آنان. نگرانی‌های زیادی را در كشورهای دنیا به وجود آورده است. رستوران‌های زنجیره‌ای این شركت كه همواره به عنوان نماد استعمارگری آمریكا در دنیا به شمارمی‌روند، علاوه بر سركوبی خلاقیت كاركنان، ارائه غذاهایی كم كیفیت و اغفال كودكان با ارائه اسباب بازی‌های عروسكی، تأثیرات پشت پرده گسترده سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و زیست‌محیطی فراوانی را برای مردم دنیا به ارمغان آورده‌اند. نویسنده مقاله با ارائه اهداف خود از اصلاح «مك دونالدیزه» شده، ناگفته‌های فراوانی را در مورد عملكرد تبلیغاتی این شركت به ویژه در مدارس انگلستان ارائه می‌نماید.
مسأله و مشكل اساسی در مورد فرآیند مك‌دونالدیزه شدن دنیا، این حقیقت است كه دیگران در قالب یك سیستم، الگوی زندگی ما را سازمان‌دهی می‌كنند؛ به جای این‌كه ما شخصاً زندگی خود را هدایت نماییم... شما برای اشتغال در شعب مك‌دونالد، احتیاجی به خلاّق بودن ندارید؛ به همین دلیل هم، كارمندان پشت پیشخوان‌ها، حركات و رفتاری دیكته شده باید انجام دهند. در این صنعت، نیازی به پخت خلاّقانه یك همبرگر ندارید، بلكه باید تنها به دنبال كسی باشید كه فقط فعالیت های روزمره را براساس دستورالعمل‌های مقامات بالاتر انجام دهد. بدین ترتیب، شما همهٔ كارهای خلاّقانه را از شغل‌های این رستوران‌ها حذف نموده‌اید و همه باید فقط و فقط به فرآیندهای دیكته شده شركت، تن در دهند. به همین دلیل این مشاغل از انسانیت تهی گردیده و انسان‌ها را به شكل روبات‌های انسانی در آورده است.
آیا شما تاكنون چیزی در مورد «مك‌دونالدیزه شدن» شنیده‌اید؟ و آیا فكر می‌كنید كه این لغت ممكن است بر شما تأثیر گذارد؟ و چرا شما باید مراقب این تأثیرات احتمالی باشید؟
اما بدون تردید با آگاهی شما از برنامه‌های مك‌دونالد برای تسلط بر دنیا، شما هم احتمالاً دلایلی را برای نگرانی خواهید یافت.
«مك‌دونالدیزه شدن» اصطلاحی است كه به‌وسیله جورج رتیزر در سطح جامعه عمومیت یافته است. در دوره كنونی كه تردیدهایی در مورد انگیزه‌های واقعی این شركت چندملیتی (و سایر شركت‌های بزرگ فراملی) وجود دارد، این اصطلاح از سوی كسانی رایج گردیده است كه معتقدند، مك‌دونالد با هدایت ناصحیح جامعه و تلاش برای تسلط بر جنبه­های اجتماعی، سیاسی و زیست‌محیطی آن، به دنبال دست‌یابی به اهداف خود است.
شركت مك‌دونالد از طریق ارائه تصویری كه به دقت طراحی و اجرا شده است، در سراسر جهان خود را به عنوان مؤسسه‌ای خوب، سالم. مفید و دوستدار خانواده معرفی كرده است.
برنامه‌های عظیم تبلیغاتی مك دونالد، همواره بر میلیاردها نفر از جمعیت جهان تأثیر گذاشته كه خرید روزانه توسط ۴۳ میلیون مشتری از این شركت، باعث پشت‌گرمی آنان می‌شود- هر چند برای بسیاری از مردم، مك‌دونالد تنها در قالب یك ساندویچ خلاصه می‌گردد.- به عنوان مثال، دامنه فعالیت‌های مك‌دونالد را در سال ۱۹۹۹ میلادی در نظر بگیردید. فروش جهانی این شركت ۳۸ میلیارد دلار بود كه سودی برابر با ۲ میلیارد دلار را برای مك­‌دونالد به ارمغان آورد.
مك‌دونالد دارای ۲۷۰۰۰ رستوران در ۱۱۹ كشور می‌باشد كه البته رهبر بازار غذاهای آماده (Fast Food) جهان نیز محسوب می‌گردد. البته مك‌دونالد دارای شركت‌های توزیع كننده دیگری نیز در صنعت غذایی می‌باشد كه در سال گذشته، بیش از ۳۰۳ میلیون دلار برای مك‌دونالد سود به همراه داشته‌اند. بدین ترتیب، مك‌دونالد مثال درخشانی از این امر است كه یك شركت در سیستم بازار آزاد تا چه حد می‌تواند موفق باشد.
اما در فراسوی چهره خندان عروسك معروف مك‌دونالد (رونالد)، ابر شركت چند ملیتی خودخواه و منحصر به فردی قرار گرفته كه در برابر دولت‌های ملی، قدرت زیادی را در دست دارد. البته مك‌دونالد تأثیرات خود را تنها در جنبه سیاسی منحصر ننموده است. آن‌ها از پول‌ها و اعانه­های خود برای هدف‌گیری و سلطه بر آسیب‌پذیرترین افراد­ جامعه (افراد فقیر) بهره می ‌برند. مك‌دونالد همه ساله بیش از دو میلیارد دلار جهت تبلیغات خود هزینه می‌كند. لذا احتمالاً M كمانی شكل آرم این شركت در اكثر نقاط دنیا از صلیب مسیح هم معروف‌تر و آشناتر است.
این ابرشركت در صدد آن است كه برای افزایش نفوذ خویش در جامعه، بر تعداد مشتریان آینده خود یعنی كودكان بیافزاید. به همین دلیل، مك‌دونالد همه جا و از كلاس‌های درس مدارس تا پیشخوان رستوران‌ها، (اگر نگوییم از گهواره تا گور)، خود را با كودكان و نوجوانان همراه نموده است. در سال ۱۹۹۵ میلادی و طی گزارشی اعلام گردید كه مك‌دونالد با ارسال بسته‌هایی آموزشی به معلمان فاقد توانایی مالی، اهداف ویژه­‌ای را دنبال می­كند، اما در واقع و از سال ۱۹۹۳ میلادی، این بسته­های آموزشی برای كلیه معلمان مدارس انگلستان ارسال شده است. در پرسش­ها و تمرینات این كتاب­ها، ارجاعات روشن و واضحی به رستوران­های زنجیره­ای عرضه همبرگر مك­دونالد شده است. به مثال­های زیر توجه كنید:
ـ كتاب تاریخ منطقه: تغییرات مكانی رستوران­های مك­دونالد را در چند سال اخیر شرح دهید.
ـ كتاب جغرافیا: آیا می­دانید كه واحدهای رستورانی مك­دونالد در انگلستان، در كدام مناطق قرار گرفته­اند؟
ـ كتاب ریاضیات: چند سبد مرغ سوخاری به سبدهای كنونی بیافزایید و حاصل آن را به­­دست بیارورید.
ـ كتاب انگلیسی: این كلمات را تعریف نموده و با آن­ها جمله بسازید: ساندویچ جوجه، غذای كودك و پیش غذای ویژه مك­دونالد.
ـ كتاب موسیقی: برای این جمله یك آهنگ بسازید: «مك­دونالد یك مغازه دارد....» بلیندا یاكسلی از انجمن اولیا و مربیان انگلستان در این مورد می­گوید: «این كار، نوعی شستشوی مغزی دادن آسیب­پذیرترین افراد جامعه ماست.»
به علاوه، دولت كنونی بریتانیا از دخالت شركت مك­دونالد در سیستم آموزشی در مدارس این كشور خوشحال است. در سال ۱۹۹۸ میلادی، دیوید بلون كیت و استیفن بایرز، وزرای آموزش و پرورش و صنایع انگلستان، به مك­دونالد اجازه دادند كه در ساخت آزمایشگاه­های آموزشی منطقه «نورث سامرست» مشاركت نماید. همچنین در سال ۱۹۹۹ میلادی، (این سال به عنوان «این سال به عنوان «سال ملی مطالعه» در انگلستان انتخاب شده بود)، شركت مك­دونالد با ارائه ظروف غذای نهار مدارس خود با این آرم، به جمع حامیان این طرح پیوست. دیو موریس یكی از كارشناسان بریتانیایی معتقد است كه این شركت، به بچه­های مدارس بریتانیا، به عنوان كارگران ارزان قیمت آینده خود و یا مشتریان نسل­های آینده خویش می­نگرد. همچنین، قاضی یكی از شكایات مطرح شده علیه شركت مك­دونالد، تأثیر قابل توجه این شركت بر كودكان را تأیید نمود و اعلام كرد كه مك­دونالد كودكان و والدینشان را برای پیوستن به جمع خریداران غذاهای آماده تولیدی خویش، تحت فشار روحی قرار می­دهد.
اما اگر این شركت چند ملیتی قادر است نظیر سایر شركت­های بزرگ چند ملیتی دیگر، دست به این اقدامات غیر مسئولانه و مجرمانه بزند، چرا ما در رسانه­های خود مطالب زیادی را در این مورد مشاهده نمی­كنیم؟
باید خاطر نشان كنیم كه مك دونالد مخالفان خود را به­دلیل اتهام «دروغ­گویی علیه اتهام «دروغ­گویی علیه شركت» مورد تعقیب قضایی قرار می­دهد. آنان حتی رسانه­های معروفی نظیر «بی­بی­سی» و «گاردین» را تهدید به شكایت نموده­اند. لذا آن­ها تلاش می­كنند كه از اظهار نظر­های آزاد افراد در جامعه مدنی كه ممكن است بر فعالیت­های تجاری آن­ها تأثیر بگذارد، جلوگیری نمایند. به همین دلیل، تعداد رسانه­هایی كه به­دلیل این اظهار نظرها توقیف و یا تعطیل شده­اند، رو به افزایش است.
تنها گروهی كه اقداماتشان در مورد اهداف پشت پرده مك­دونالد موجب عكس­العمل شدید مدیران این شركت گردید، گروهی كوچك از فعالان مسائل اجتماعی در شهر لندن بودند. در سال ۱۹۹۰ میلادی، شركت مك­دونالد شكایت خود را در مورد جزوه منتشر شده توسط این گروه با عنوان «آنچه در مورد فعالیت­های شركت مك­دونالد، اشتباه است.» به مراجع حقوقی ارائه نمود. مك­دونالد با هزینه­های زیاد حقوقی، نسبت به استخدام و معرفی چند وكیل زبردست برای اقامه شكایت قضایی خود علیه دو عضو این گروه شامل دیو موریس (پستچی) و هلن استیل (باغبان) اقدام كرد.
آغاز این محاكمه پر سر و صدا در شهر لندن، با واكنش­های فراوان مردم انگلستان روبرو شد. مردم بریتانیا در مجموع ۳۵۰۰۰ پوند به اعضای این گروه جهت استفاده از مشاوران حقوقی كمك نمودند. در پایان این محاكمه پر سر و صدا، دادگاه مقرر نمود كه در مجموع، ۰۰۰/۹۰ پوند خسارت به مك­دونالد اعطا گردد.
در پایان باید به سخنان جیوفری گالیانو بازیگر اصلی نقش عروسك رونالد رستوران­های مك­دونالد در دهه هشتاد میلادی اشاره كنم كه پس از عذرخواهی از مردم چنین گفت: «من كودكان و نوجوانان را برای انجام كاری نادرست، با شستشوی مغزی ترغیب می­نمودم. من هم اینك می­خواهم در اینجا از همه كودكانی كه در سراسر دنیا به دلیل فعالیت­های من به خوردن غذاهای مك­دونالد و در نتیجه، كشتار میلیون­ها حیوان ترغیب شدند، عذرخواهی نمایم.»

وبگردی
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی - مدیر مسئول کیهان در حالی مدعی است که سیستم «مکینتاش» بیش از ۴۰ سال است که در کیهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که این سیستم اساسا از سال ۱۹۸۴ یعنی ۵ سال پس از انقلاب تولید و نمی‌توانسته است زودتر از این تاریخ در کیهان مورد استفاده قرار گیرد.
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ /  دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ...
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ / دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ... - اخیراً رئیس جمهور حسن روحانی در توضیح علت قاچاق گفته است: علت قاچاق ارزانی است، وقتی جنسی در داخل ارزان است و در خارج گران، خود به خود قاچاق آن به خارج صورت می گیرد. به عنوان مثال چون الان گوشت در عراق گران تر از ایران است، از کشورمان به آنجا قاچاق می شود. درباره قاچاق بنزین نیز همین موضوع مصداق دارد.
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است - مشکل تولید فقط به سطح فناوری مربوط نیست. ما می‌توانیم یک وسیله و کالای باکیفیت بالا را تولید کنیم، ولی با قیمت بسیار گران که خریداری نخواهد داشت. در واقع اگر بتوانیم چنین کالایی را وارد کنیم در مقایسه با تولید آن به شدت به‌صرفه است. ولی در جریان تولید موشک با وضعیت دیگری مواجهیم. اول اینکه موشک را بدون قید و شرط نمی‌فروشند یا برخی کشور‌ها به دلایل امنیتی علاقه ندارند که در تامین نیازشان به این کالا‌ها…
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد - برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته با حضور عادل پیغامی اقتصاددان و سیداحسان خاندوزی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
داستان قالیچۀ حضرت سلیمان و سامانۀ نیما
داستان قالیچۀ حضرت سلیمان و سامانۀ نیما - ساز و کاری که بانک مرکزی تحت عنوان نیما برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اندیشیده اند و با خوارشماری صادر کنندگان با تجربه و خوشنام و بی اعتنائی به نظرات معقول و دلسوزانۀ آنان به راهی خطرآفرین پا گذاشته، بی تردید محکوم به ناکامی است و پیامدهای ناگوار آن، که در درجۀ اول از دست دادن بازارهای صادراتی دیرینه است، به راحتی قابل جبران نخواهد بود.
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.