جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آل سعود و ضرورت تجدیدنظر در سیاست منطقه ای


آل سعود و ضرورت تجدیدنظر در سیاست منطقه ای
شاهزاده « سعودالفیصل » وزیر خارجه مادام العمر عربستان اخیرا ایران را به دخالت در امور داخلی عراق و ناامنی در آن کشور متهم ساخته و در عین حال از فعالیتهای صلح آمیز هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده است .
اگرچه مواضع ریاض در سالهای اخیر در قبال جمهوری اسلامی ایران در اکثر موارد مثبت ارزیابی شده است ولی سئوال امروز ما اینست که اظهارات غیرمتعارف سعودالفیصل در مقطع کنونی چه توجیهی می تواند داشته باشد .
۱) با درنظر گرفتن گزارش مثبت « محمد البرداعی » رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در قبال فعالیتهای صلح آمیز هسته ای ایران و تصریح بر تطبیق این فعالیتها بر معیارهای متداول آژانس و اینکه فعالیتهای صلح آمیز هسته ای ایران هیچگونه انحرافی بسمت استفاده های نظامی و احیانا بهره برداری در جهت ساخت بمب اتمی نداشته است اظهار نظر سعودالفیصل بسیار غیرمنتظره و غیرمنطقی بنظر می رسد.
این نکته از آن جهت اهمیت دارد که حتی اعضای دائم شورای امنیت از جمله روسیه و چین و برخی کشورهای اروپایی با دریافت این مواضع آژانس در جمع ۱ +۵ متقاعد شده اند که ضرورت و فوریتی برای تصمیم گیری جدید علیه ایران وجود ندارد و برای جمع بندی تازه لازم است ظرف ۳ ماه آینده برای دریافت گزارش جدید البرادعی منتظر بمانند .
با درنظر گرفتن اینکه در مجموعه شورای حکام شورای امنیت اجلاس ۱ +۵ و کل مجموعه آژانس این فقط آمریکا است که به تحریک صهیونیست ها برای برخورد غیرمنطقی و جو سازی علیه ایران وسوسه می شود اظهارات اخیر سعودالفیصل در چنین شرایطی تعجب آور است و نوعی هماهنگی وزیرخارجه عربستان با محافل صهیونیستی را در ذهن ها تداعی می کند که البته به مصلحت آل سعود نیست .
۲ ) موضوع مهم دیگر به اظهارنظر نسنجیده و خلاف واقع سعودالفیصل درباره ناآرامی های عراق و ریشه های آن باز می گردد . البته این برای نخستین بار نیست که سعودالفیصل درباره حال و آینده عراق به اظهارنظرهای غیرمسئولانه متوسل می شود و سعی دارد مکنونات قلبی خود را به نحوی بغض آلود علیه همسایگان منعکس کند.
پیش از این هم شاهد اعتراضات سعودالفیصل به مقامات آمریکا بوده ایم که از قدرت گرفتن شیعه در عراق اظهار نگرانی کرده و سعی داشته اشغالگران عراق را به سرکوب شیعیان عراق تشویق و تحریک نماید.
این در حالیست که بررسی فهرست قربانیان جنایات تروریستی در عراق نشان می دهد که متاسفانه اکثر قریب به اتفاق قربانیان جنایات تروریستی در عراق از شیعیان مظلوم عراق تشکیل شده اند که مظلومانه در خانه و کاشانه های خود به دست تروریست های جنایتکار به خاک و خون کشیده شده اند. و حتی حرم امن امامان بزرگوار شیعه (ع ) هم از کینه و خشم دشمنان مصون نمانده اند.
با نگاهی به آمارهای وحشتناک قربانیان پس از اشغال عراق توسط آمریکا بهتر می توان در این مقوله به جمع بندی رسید. براساس آمارهای مطرح در مراکز نظارتی آمریکا و برخی مراکز مستقل ناظر بر تحولات عراق تاکنون دستکم ۷۵۰ هزار تن در عراق کشته و بیش از دو میلیون نفر مجروح و معلول شده اند. اکنون این سئوال مطرح است که چگونه ممکن است جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد ناامنی در عراق که بیشترین قربانیانش را شیعیان مظلوم عراق تشکیل می دهند کاری صورت دهد !
اهمیت و نقش کلیدی این سئوال زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم در فرایند جنایات تروریستی عراق تاکنون ۲ بار حرمین عسکریین (ع ) به قصد انهدام کامل بمب گذاری فنی ـ تخصصی شده و علیرغم استحکام بنای حرمین به کلی ویران گردیده است و حال آنکه حرمهای امن امامان شیعه بیشترین حرمت و احترام را نزد ملت ایران داشته و دارند.
۳) با درنظر گرفتن اظهار نگرانی و خشم آل سعود نسبت به قدرت گرفتن شیعه در عراق که بارها توسط سعودالفیصل و سایر مقامات عربستان مطرح و در دیدار با مقامات واشنگتن بازگو و تشریح گردیده است به نظر می رسد که انفجارات تروریستی بویژه علیه شیعیان مظلوم عراق و حتی علیه اماکن مقدس شیعه در این کشور از جانب کسانی هدایت و برنامه ریزی شده باشد که از قدرت روزافزون شیعه خشمگین هستند و برای مقابله با آن به شیوه های غیرانسانی متوسل شده و می شوند. گزارشات موثقی وجود دارد که نشان می دهد متاسفانه برخی محافل حکومتی در تحریک عوام علیه شیعیان عراق نقش محرزی دارند و با سواستفاده از فتاوای خود زمینه ای برای تقابل برادران اهل سنت و شیعیان در عراق را فراهم کرده اند. بعلاوه گزارشاتی موثق وجود دارند که برپائی مراسم جشن و سرور حتی صدور بیانیه های مبتنی بر اظهار خشنودی از تخریب حرمین عسکریین (ع ) نزد برخی وهابیون و علمای وهابی را تایید می کند.
۴ ) براین مجموعه بایستی مواردی را افزود که ثابت می کنند بخش اعظم بودجه های لازم برای انجام عملیات تروریستی علیه شیعیان مظلوم و اماکن مقدس شیعه از طریق وهابی ها و سلفی ها از درون عربستان تامین و تحت عنوان فعالیتهای تجاری به طرفهای معین در عراق پرداخت و کارسازی می شود.
تصادفی نیست که برخی مقامات رسمی آمریکائی علیرغم هم پیمانی عربستان با آمریکا در طرحهای جنون آمیز اشغالگران وادار به اعتراف صریح نسبت به نقش مخرب عربستان در ایجاد جنگ فرقه ای ـ مذهبی در عراق و تامین هزینه های برخی عملیات تروریستی در آن کشور شده اند.
در حال حاضر این موارد مبتنی بر اطلاعات دریافتی از منابع متعدد نزد مقامات کنگره پنتاگون و سیا محرز شده و مورد تاکید مکرر قرار گرفته است که « عربستان عامل اصلی ناامنی در عراق است » و بصورت مستقیم و غیرمستقیم به تغذیه مالی ـ تدارکاتی گروههای افراطی و تروریست ها در عراق می پردازد.
۵) ناگفته پیداست که عربستان در این ماجرا تنها نیست و با همکاری رژیم مفلوک اردن که خاک آن کشور اسلامی را به پایگاه تدارکاتی تروریست های مرتبط با بعثی های شرور مبدل کرده طیف وسیعی از عملیات جنون آمیز علیه مردم مظلوم عراق اعم از شیعه و سنی را به راه انداخته است .
شاهزاده سعودالفیصل چگونه می تواند انکار کند که پیشنهاد بازگشت حاکمیت به بعثی های شرور را به آمریکا ارائه کرده و بارها در مذاکرات با مقامات مختلف آمریکا و انگلیس از ضرورت بازگشت بعثی های شرور به قدرت را بعنوان یگانه راه حل بازگشت آرامش به عراق مطرح ساخته است .
حتی پیشنهاد بازگشت « بعث بدون صدام » و احیای شبکه جهنمی بعثی ها در عراق برای نخستین بار توسط سعودالفیصل مطرح شد و سپس توسط پادشاه تازه کار اردن باز تعریف گردید ولی اهمیت موضوع و موضع مربوط به نخستین کسی است که این حرف نامربوط را بر سر زبانها انداخت .
۶ ) کیست که نداند رژیم عربستان برای تضعیف مجدد عراق و تبدیل آن به عاملی برای سرکوب ملت عراق و در موضع ضعف و ناتوانی نگهداشتن عراق برای چندین دهه آیند امیدوار است که بعثی ها باز هم به قدرت برسند تا فجایع گذشته را این بار در مقیاس شرم آورتری ادامه دهند. سعودالفیصل اگر شهادت اظهارنظر صریح داشته باشد قطعا اعتراف می کند که آل سعود یقینا عاشق بعثی های شرور نیستند ولی عاشق تکرار اقدامات جنون آمیز بعثی ها در منطقه هستند که از هر فرصتی بتوانند برای بزرگنمائی نقش « ریاض » در میان جبهه تضعیف شده اعراب استفاده کنند. حتی اگر آل سعود از تضعیف عراق منتفع شود اما آیا اصل این پیشنهاد از صهیونیست ها نیست و آیا رژیم تل اویو برنده اصلی بازگشت بعثی های شرور به قدرت در عراق محسوب نمی شود .
اگر سعودالفیصل فرصت کند و به هزینه ها و خسارات جنگ تحمیلی ۸ ساله علیه ایران برای کل دنیای عرب و کل دنیای اسلام بیندیشد و به یک جمع بندی واقع گرایانه برسد خواهد فهمید که صدام و بعثی های شرور به کمک ارتجاع حقیر عرب چه خدمت بزرگی به صهیونیست ها کردند و چگونه توان بالقوه در دنیای عرب و دنیای اسلام را به نفع اسرائیل اشغالگر به تحلیل بردند و عقیم ساختند. آنها دستکم ۶۰۰ هزار تن در ایران و عراق را قربانی این خیانت بزرگ خود علیه انقلاب نوپای اسلامی کردند .
سعودالفیصل قاعدتا نبایستی فراموش کرده باشد که در نخستین روزهای پس از اشغال کویت اعتراف کرد : « ما این سلاحها را به صدام دادیم تا در جنگ علیه ایران به کار بگیرد ولی او همین سلاحها را اکنون در پشت مرزهای ما علیه خودمان به کار گرفته است »
در واقع کویت و عربستان هزینه ها و جنگ افزارهای لازم در جنگ علیه خودشان را پیشاپیش به سردار نگون بخت قادسیه تقدیم کرده بودند و نمی دانستند که روزی با همان سلاحها تهدید خواهند شد. این سنت تاریخ است و در کلام پرمحتوای پیامبراکرم (ص ) نیز انعکاس دارد آنجا که می فرماید : « هرکس شمشیر طغیان را تیز کند با همان شمشیر کشته خواهد شد » (من سلی سیف البغی قتل به )
۷ ) آیا گذشته های تاریک منطقه و خیانتهای مستمر در حق امت اسلام و دنیای عرب نمی تواند درسهای بزرگی برای حال و آینده باشد آیا آل سعود که سر موضع « خادم الحرمین » نشسته و بایستی خادم امت اسلامی باشد از گذشته های دور و نزدیک عبرت نگرفته و نمی گیرد ! آیا سرنوشت امت اسلام اینست که مرتبا بخاطر کینه توزی و جهالت برخی رهبران خود همواره آسیب ببیند و شاهد ساکت اجرای طرحهای شیطانی دشمنان اسلام باشد.
کیست که نداند بوش کوچک و دستیارانش درصدد جوسازی علیه ایران و ترساندن همسایگان از ایران و ایجاد خشم و کینه و دشمنی علیه انقلابیون مسلمان هستند معرفی ایران بعنوان « خطر » و تهدید یقینا یک خط مشی انحرافی برای به فراموشی سپردن « خطر واقعی اسرائیل » است . جای تعجب است که سعودالفیصل بعنوان رئیس دیپلماسی آل سعود از این حقیقت بزرگ غافل مانده است که خواسته یا ناخواسته در حال تکرار مطالبی است که هیچکس آنها را از زبان آمریکا و صهیونیست ها نپذیرفته و تکرار آن از زبان آل سعود اگرچه باز هم شانسی برای پذیرش آن اراجیف بوجود نمی آورد ولی باعث بی اعتباری آل سعود می شود. این موضع سعودالفیصل را به « بلندگوی صهیونیست ها » تبدیل کرده است .
ترساندن همسایگان ایران از انقلابیون مسلمان یک طرح صهیونیستی برای فراهم کردن زمینه های تفوق و برتری اسرائیل در منطقه است و عاملین تکرار این واژه ها دست بالا بعنوان مجریان طرحهای صهیونیستی و مزدوران اسرائیل لقب خواهند گرفت و یقینا شانس بیشتری نصیب آنها نخواهد شد.
ایکاش دنیای اسلام و دنیای عرب از وجود رهبران هوشمند و آگاه و شجاعی برخوردار می بود که با درک شرایط حساس امروز مسئولیت خود برای احیای مجدد عظمت از دست رفته را می شناختند و با بهره گیری از ابزارهای خدادادی دنیای اسلام را در موضع و منزلتی که شایسته و لایق آنست قرار می دادند. این آرزوی مسلمانان است ولی دشمنان اسلام سعی دارند با بهره گیری از هر فرصتی برای از میان بردن زمینه های تحقق عزت و سیادت دنیای اسلام وارد عمل شوند. به نفع آل سعود و سعودالفیصل است که در خدمت همین هدف دشمنان اسلام قرار نگیرند و با تجدیدنظر در سیاست های خود جانب امت اسلامی را بگیرند و به تلاش هائی که در جهت کوتاه کردن دست دشمنان از جهان اسلام صورت می گیرد همراه شوند.
در حالیکه آژانس بین المللی انرژی اتمی هرگونه انحرافی در فعالیتهای هسته ای ایران را رد می کند اظهار نگرانی سعودالفیصل در این باره توجیهی ندارد و غیرمنطقی بنظر می رسد .
اظهار خشنودی و برگزاری جشن و سرور بخاطر انهدام حرمین عسکریین (ع ) نزد وهابیون و اظهار نگرانی رسمی سعودالفیصل از قدرت گرفتن شیعه در عراق این ذهنیت را بوجود می آورد که آل سعود در پشت حوادث تروریستی عراق است.
بخش اعظم بودجه های لازم برای انجام عملیات تروریستی علیه شیعیان مظلوم عراق از طریق وهابی ها و سلفی ها از درون عربستان تامین و تحت عنوان فعالیتهای تجاری به عراق سرازیر شده و به طرفهای معین پرداخت و کارسازی می شود .
تصادفی نیست که برخی مقامات رسمی آمریکا علیرغم هم پیمانی با عربستان وادار به اعتراف صریح نسبت به نقش مخرب عربستان در ایجاد جنگ فرقه ای ـ مذهبی در عراق و تامین هزینه های برخی عملیات تروریستی در آن کشور شده اند مقامات کنگره پنتاگون و سیا عربستان را عامل اصلی ناامنی در عراق می شناسند که بصورت مستمر به تغذیه مالی ـ تدارکاتی گروههای افراطی و تروریست در عراق می پردازد به نفع آل سعود است که در سیاست های خود تجدیدنظر کنند و جانب امت اسلامی را بگیرند
کیست که نداند عربستان برای تضعیف مجدد عراق و در موضع ضعف و ناتوانی نگهداشتن عراق برای چندین دهه آینده امیدوار است بعثی ها باز هم به قدرت برسند .
آل سعود یقینا عاشق بعثی های شرور نیستند ولی عاشق تکرار اقدامات جنون آمیز آنها در منطقه و بویژه درون عراق هستند تا از تضعیف عراق و همسایگانش فرصتی برای بزرگنمائی نقش ریاض در میان جبهه تضعیف شده اعراب فراهم شود .
معرفی ایران بعنوان « خطر » و « تهدید » یقینا یک خط مشی انحرافی برای به فراموشی سپردن « خطر واقعی اسرائیل » است . تکرار این ادعا توسط سعودالفیصل وی را به « بلندگوی صهیونیست ها » تبدیل کرده است .
ایکاش دنیای اسلام و دنیای عرب از وجود رهبران هوشمند و آگاه و شجاعی برخوردار می بود که با درک شرایط امروز مسئولیت خود را برای احیای مجدد عظمت دنیای اسلام می شناختند و با بهره گیری از ابزارهای خدادادی دنیای اسلام را در موضع عزت و منزلتی که شایسته آنست قرار می دادند .
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید