شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


رابطه شب قدر و دماغ از نظر مسئولین صداوسیما!


رابطه شب قدر و دماغ از نظر مسئولین صداوسیما!
انحراف صدا وسیما و ترویج ابتذال در رسانه ملی طی سالهای اخیر موضوع تازه ای نیست و مردم متدین، دلسوزان نظام و حتی علماء اعلام، بارها و بارها طی مذاکرات حضوری و یا ازتریبونهای رسمی در خصوص شیوع این روند خطرناک هشدار داده اند اما مسئولین صدا و سیما هیچ توجهی نکرده و نمی کنند.
عمق فاجعه به حدی رسیده است که دیگر خوشبین ترین افراد هم نمی توانند ادعا کنند، ترویج و گسترش این جریان خطرناک از روی سهل انگاری و یا به دلیل عریض و طویل بودن این سازمان و عدم امکان نظارت دقیق بر آن است. چه حتی اگر چنین هم باشد، پس فلسفه وجودی رئیس یک سازمان چیست؟ رئیس سازمان صدا و سیما اگر واقعا نمی تواند بر مجموعه تحت امر خود نظارت کافی و دقیق نماید، شرعاً و قانوناً، چرا این مسئولیت خطیر را پذیرفته است؟ به راستی اگر جناب ضرغامی مدعی است، حداکثر تلاش خود را انجام می دهد و نتیجه این است چرا این مسئولیت را به افراد قوی تری که می توانند این وظیفه را بهتر انجام دهند، واگذار نمی کند؟
واقعیت این است که در زمان انتصاب جناب ضرغامی نیز تردیدهای اساسی در خصوص توانایی ایشان برای انجام این مسئولیت وجود داشت اما بنا به صلاحدید مقام معظم رهبری و تاکید معظم له مبنی بر واگذاری مسئولیتها به افرادی از درون همان مجموعه و نیز تأکید ایشان برای میدان دادن به مدیران جوانتر، جناب ضرغامی در معرض امتحان قرار گرفتند اما گویا موفقیت ایشان در انجام این مسئولیت در مدت زمان باقی مانده بسیار دشوارتر شده است.
مصداقهای انحراف صدا وسیما از اهداف تعیین شده توسط مقام معظم رهبری برای رسانه ملی آنقدر زیاد است که اصلاً در حوصله این یادداشت نیست و مسئولین صداوسیما خود به خوبی می دانند که در برآوردن انتظارات ایشان تا چه حد ناکام مانده اند. از مجموعه های تلویزیونی مسئله دار که در ماه مبارک رمضان پخش می شود گرفته تا برنامه های ویژه ای که در رادیو جوان اجرا می شود و میدان دادن و مطرح کردن مجدد مجریانی که بارها به دلیل مسائل مختلف ممنوع التصویر شده اند نیز می گذریم.
آنچه مایه تاسف است اینکه تاکنون بیشتر انتقادات متدینین متوجه برنامه های تولیدی و آنچه که بیشتر در حوزه مسئولیت معاونت سیما قرار دارد می شد، اما اکنون این روند خطرناک که همچون سرطان بدخیم درپیکر فربه اما کم تحرک صداوسیما در حال پیشروی است به حوزه معاونت سیاسی که به دلیل بافت نیروهای آن نسبت به سایر معاونت ها سالمتر می نمود نیز سرایت کرده است.
آخرین شاهکار صدا وسیما در شب ضربت خوردن مولای متقیان علی (ع) و شب قدر را شاید دیده باشید؟ گزارشی با عنوان دماغ!
خبر بیست و سی که در ابتدا به دلیل رویکرد جدید آن در پوشش خبرها تا حدودی مورد توجه مردم قرار گرفت اخیراً از اهداف اصلی منحرف شده و به بهانه نوآوری گاهی تا سرحد ابتذال کشیده می شود. این بخش خبری که اخیراً در راستای سیاست خاله خرسه در صدد زنده کردن یک جریان مرده سیاسی است که مردم از آنها رویگردان شده اند، به بهانه های مختلف افراد این جریان سیاسی را مطرح می کند و جالب است که آنها نیز که ید طولایی در مظلوم نمایی دارند، می گویند که مطرح شدن آنها در رسانه ملی پروژه ای بر ضد آنهاست. جل الخالق! افرادی که اگر رسانه ملی دوباره آنها را مطرح نکند، مردم حتی نام آنها را هم از خاطر برده اند از مطرح شدنشان ناراضی اند... راستی یادتان هست خودشان اسم این سنخ کارها را که در آن تخصص دارند، فرار به جلو گذاشتند.
به هر حال از گزارش دماغی بیست و سی غافل نشویم!
به نظر شما مسئولین صداوسیما چه ارتباطی میان جراحی بینی و شب قدر یافته اند که درست در شب ضربت خوردن مولای متقیان امام علی (ع) تشخیص دادند مردم نیاز مبرم دارند در یکی از مهمترین بخش های خبری در خصوص جراحی بینی اطلاعاتی کسب کنند و خانمهای متعددی را که دماغشان عمل کرده یا نکرده اند را از نمای نزدیک و بسته به مردم نشان دهند؟
به راستی آیا این اقدام در راستای افزایش معنویت مردم در شب قدر و آماده سازی آنها برای شبی که از هزار ماه بالاتر است قرار داشت؟
مگر نه این است که بنا به روایتی از معصوم شیعیان باید مصداق یحزنون بحزننا باشند و در مواقع حزن اهل بیت محزون باشند؟
حتی اگر اشکالات شرعی موجود در این گزارش را نادیده بگیریم، واقعاً چه ضرورت و فوریتی ایجاب می کرد که این گزارش درست در شب قدر و ضربت خوردن مولا پخش شود؟ این گزارش که به قول بچه های صدا وسیما بیات شدنی نبود و قابلیت پخش در شبهای دیگر را هم داشت.
آیا هنوز هم باید باور کنیم که همه اینها یک اتفاق ساده است؟
آیا رئیس سازمان صدا وسیما تا کنون از خود پرسیده است چرا خواهران محجبه ای که با حجاب برتر وارد صدا وسیما می شوند پس از مدتی مجبور می شوند یا عطای کار در صدا وسیما را به لقای آن ببخشند و یا از حجاب خود دست بشویند؟ اگر ایشان علاقه مند باشند مصداقهای بی شماری در این زمینه برای معرفی وجود دارد.
به هر حال به نظر می رسد رسانه ملی که به تعبیر امام خمینی (ره) دانشگاه است و به حق هم تعبیر درست و جامعی است، به انقلاب فرهنگی نیاز دارد همانگونه دانشگاهها نیز به انقلاب فرهنگی برای تطبیق خود با انقلاب اسلامی نیاز داشتند.
بدیهی است بسیاری از پرسنل این سازمان که ازنیروهای زحمتکش خدوم و ایثارگر نظام هستند و زحمات آنان بر هیچ کس پوشیده نیست، آنها نیز از وضعیت کنونی خون دل می خورند و خود بیش از دیگران بر ضرورت اصلاح، تاکید می ورزند. در بهار قرآن همه آنها، یقیناً باید به وعده الهی که در آیه ۳۹ سوره احزاب آمده است دلخوش دارند واز تلاش برای تبلیغ دین خدا خسته نشوند.
الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا
محمد علی منفرد
منبع : رجا نیوز


همچنین مشاهده کنید