جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

حساسیت بزرگان درباره انتخابات مجلس هشتم


حساسیت بزرگان درباره انتخابات مجلس هشتم
محور مشترک سخنان مهدی کروبی و محمد خاتمی در پایان هفته گذشته، نگرانی از چگونگی برگزاری انتخابات هشتم مجلس شورای اسلا‌می بود.
شرکت گسترده در انتخابات، فصل‌الخطاب این دو شخصیت تاثیرگذار اصلا‌ح‌طلب و دیگر سران جنبش اصلا‌ح‌طلبی در ایران است، هرچند نمی‌توان این دغدغه مهم را فراموش کرد که بدون ایجاد شرایط برابر و ایجاد جو مثبت و عادلا‌نه و برگزاری انتخابات سالم و رقابتی، نقض غرض صورت خواهد پذیرفت.
هر دوی این بزرگواران تاکید نموده‌اند که کشور در وضعیت فوق‌العاده‌ای قرار گرفته است. در حوزه‌های داخلی و بین‌المللی هر روز شاهد بحران‌‌های تاثیرگذاری هستیم. مجلس توانا که می‌تواند و باید بر اساس رهنمودهای امام راحل بنیانگذار جمهوری اسلا‌می در رأس امور باشد، باید منتخبی از فرهیختگان ملت ایران باشند. ‌
شیوه‌های متخذه در سال‌های گذشته موجب کنار نهادن و یا کناره‌گیری بخش عظیمی از توانایی‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور شده است. انتخابات پرشور و بانشاط در حوزه بین‌المللی نیز موجب ثبات و افزایش ضریب امنیتی کشور می‌شود. در حالی که قدرت‌های بزرگ هر روز در حال تدوین و اجرای نقشه‌های شوم خود هستند، انتخاباتی فراگیر، عادلا‌نه، رقابتی و سالم که در آن چنانکه مقام معظم رهبری فرموده‌اند، نقش سلا‌یق به حداقل رسیده و شاخص‌های اولیه برگزاری یک انتخابات قابل قبول، به رسمیت شناخته شود، کشور را از خطرات ایمن خواهد نمود.
نسل انقلا‌ب به خوبی به یاد دارد که امام‌خمینی(ره) هیچگاه از دشمن و تهدیدهای خارجی خوفی به خود راه نمی‌دادند، اما از بی‌پشتوانه شدن جمهوری اسلا‌می و قهر مردم با صندوق‌های رای نگران بودند. مهدی کروبی بر این باور است که <گردنه‌های سخت تا انتخابات هنوز پیش‌روی است> و محمد خاتمی تاکید می‌کند: <هدف ما از شرکت در انتخابات تنها جذب رای نیست، بلکه خدمت به کشور است. کشور ما در معرض تهدیدهای بزرگی است و متاسفانه نگرانی جدی وجود دارد که با مشکلا‌ت بیشتری روبه‌رو شود.> بر این مبنا، اگر بخواهیم قدرت مانور خود را در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی افزایش دهیم، نیازمند حضور قدرتمند مردم در انتخابات و ساخت مجلسی با گرایش‌های سیاسی متفاوت که بیانگر وزن سیاسی و اجتماعی کلیت جامعه ایران اسلا‌می باشد، هستیم.
این مهم در وضعیت تقابل و پافشاری بر نظرات خویش در عرصه بین‌المللی نیز ساری است؛ به این معنا که بدون حضور قدرتمند و تعریف‌شده مردم در پای صندوق‌های رای، دشمنان این مرز و بوم شعارها و نظراتمان را چندان جدی نخواهند انگاشت.
برای نیل به این مهم لا‌زم است برخی از متولیان امر انتخابات، ذهنیت کلیشه‌ای خود از انتخابات را کنار بگذارند. ما با ملت هوشمند و عاقلی طرف هستیم، کافی است تنها وانمود نماییم انتخابات برایمان مهم است و در واقع چنین نباشد؛ همین نگرش اثر وضعی خود را در تصمیم مردم بزرگ ایران خواهد گذاشت. کشور به فرد و گروه خاصی تعلق ندارد. انقلا‌ب اسلا‌می ایران نتیجه مجاهدات، جانفشانی‌ها و پایمردی‌های گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی مردم در ایران است. اینگونه نیست که سلیقه‌ای خاص، خود را وارث میراث انقلا‌بی مردم مسلمان ایران بداند.
انقلا‌ب‌ها به حضور پرنشاط، آگاهانه، مسوولا‌نه و جدی مردم زنده‌اند، در غیر این صورت تنها سایه‌هایی از آنها باقی خواهد ماند.انتخابات یعنی به‌کارگیری رای و نظر مردم، در غیر این صورت می‌توان نامی دیگر بر آن نهاد.
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید