جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آشنایی مختصر با توصیه‌های عمومی سخت افزاری و نرم افزاری به تمام کاربران کامپیوتر


آشنایی مختصر با توصیه‌های عمومی سخت افزاری و نرم افزاری به تمام کاربران کامپیوتر
کامپیوتر شما کار نمی کند اصولاً مشکل سخت افزاری وجود دارد و مربوط به قطعه‌ای سخت‌افزاری است مثلاً سوخته یا شکسته باشد. البته اگر کارایی کامپیوتر نامطلوب ؛ سرعت پایین و عملکرد ضعیف داشته باشد ممکن است علاوه بر مشکل سخت افزار مشکل نرم افزاری نیز درمیان باشد.
● با کامپیوترتان مثل یک موجود زنده رفتار کنید!
با کامپیوترتان مثل یک موجود زنده رفتار کنید! مثل یک دوست خوب. با او مهربان باشید تا با شما مهربان باشد! لازم نیست قربان صدقه‌اش بروید، فقط با آن مهربان باشید و به آن برسید و به عنوان کارفرمایی خوب به آن احترام بگذارید تا برایتان کار کند. اگر کامپیوترتان خوب کار نمی‌کند مطمئن باشید که غیر از پایین بودن مدل برخی قطعات، بخش عمده‌ای مربوط به عدم شناخت شما از مسائل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن است. من کسانی را می‌شناسم که بالاترین قطعات و جدیدترین سیستم‌ها را دارند اما کامپیوترشان به اندازه یک پنتیوم ۲ کارایی ندارد و مثل دوران ماقبل ویندوز است. پس خوب مشکلات سیستمی‌ و ترافزار و خشک‌افزارش را بشناسید و تر و خشکش کنید و به آن برسید و از دستش عصبانی نشوید! آنها هم به نوعی احساس دارند! مگر نه!؟
قرار نیست شما یک متخصص و مهندس تمام عیار باشید اما لااقل بدانید که کامپیوتر شما ضعیف عمل می کند یا مشکل دارد ؛ بارها شده مشتری از سوختن کامپیوترش گلایه نموده در حالی که با مراجعه متوجه شدم سیم برق کیس به برق شهری متصل نیست!!! در مقابل هم کامپیوترهایی را دیده ام نزدیک به یک سال ویندوز جدید نصب نشده است و کامپیوتر مثل یک گاری با سرعت وحشتناک کم عمل می کند زیرا کاربر تنها کاربا آن اهمیت می دهد ؛ روزی دوستی از کیفیت رنگ مانیتور هانسول گله مند بود تعجب کردم با مراجعه حضوری دریافتم نزدیک به دوسال با یک مانیتور با کیفیت بسیارکم بهره می برد زیرا هنوز تنظیم زنگ و شفافیت آن را نمی داند !!! شاید با شناخت یک مشکل مانند خرابی فن منبع تغذیه کامپیوتر بتوانید از ضررهای آتی ناشی از سوختن تمام قطعات داخلی بکاهید.
● برای کامپیوتر خود پشتیبان داشته باشید
حتماً و حتماً وقتی احساس کردید کامپیوترتان در بهترین حالت است و درایورها و نرم‌افزارهای مورد نظرتان را نصب کرده‌اید یک Point در بخش Restore برای آن تعریف کنید و از آن بهتر در بخش بک‌آپ از آن پشتیبان‌ بگیرید و در گوشه‌ای از هاردتان نگهداری کنید و از همه‌ی اینها بهتر، پشتیبان‌گیری ASR است که با یک فلاپی تمام ویندوز و برنامه‌های شما را در صورت لزوم بازمی‌گرداند و چنان فایده‌ای دارد که وقتی مجبور شوید ویندوز را فرمت کنید به اهمیت طلایی آن پی خواهید برد و صد البته به هوش پیشگیری خودتان و این امکان عالی مایکروسافت درود خواهید فرستاد!
البته گرفتن پشتیبان از روشهای مختلف امکان پذیر است آنچه مهم است این موضوع که شما بخواهید و تمام سعی خود را براین موضوع معطوف کنید که از اطلاعات خود لااقل به صورت هفتگی و در شرکتها و موسسات به صورت روزانه یک پشتیبان حرفه ای بگیرید.
● خانه‌تکانی کنید
خانه‌تکانی کنید. نرم‌افزارهای اضافه را رفع نصب کنید. مراقب نرم‌افزارهای جاسوسی باشید و جاسوس‌کش و ویروس‌کش‌تان را به روز کنید. کلیدهای رجیستری اضافه بسیاری هم اینک روی سیستم شما وجود دارند که باید پاک شوند. نرم‌افزارهای خوب و بد در این مورد زیادند. پس از ‌آن سیستم را حتماً هر چند وقت یک بار دیفراگ کنید. همه‌ی اینها را شنیده‌اید. کمی هم رم را ارتقا دهید تا ویندوز شما سرحال‌تر و قبراق‌تر بتازد. هیچ چیز نخریدید حداقل کمی رم بخرید.
این خانه تکانی تا نصب مجدد سیستم عامل جدید ویندوز هم شامل می شود ؛
● هارددیسک سریع برای کامپیوتر خود خریداری کنید
اگر تازه سیستم می‌خرید یا می‌خواهید یک هارد اضافه نصب کنید، از هاردهای جدید S-ATA یا همان SATA استفاده کنید. ولی اول ببینید مادربردتان هارد ساتا را پشتیبانی می‌کند، یعنی شکاف مخصوص آن را دارد یا نه. این هاردها سریع‌تر از هاردهای معمولی IDE و ATA هستند. خلاصه عطا را ول کنید و ساتا را بچسبید که در حین کار حرفه‌ای متوجه تفاوت سرعت آن خواهید شد.
البته دنبال تکنولوژی جدید در هر سخت افزار رفتن دو ضرر عمده و یک سود دارد ؛ سود آن به روز بودن و استفاده از امکانات جدید است اما در مقابل ؛ شما را متحمل هزینه هنگفت خرید سخت افزارهای جدید می کند به خصوص اینکه قیمتها در ابتدا بسیار زیاد است ضرر دوم هم زیان احتمالی از اینکه سخت افزارهای جدید خوب از آب در نیاید اصولا بر اساس نیاز واقعی و البته با آینده نگری قطعات خود را انتخاب کنید ؛ به روز بودن در سخت افزار جدید نیست.
● یک DVD رایتر یا حداقل دی‌وی‌دی برای کامپیوتان مهیا کنید
شما DVD رایتر یا حداقل دی‌وی‌دی خوان ندارید؟ پس چی دارید!؟ تا مدت‌ها پیش گران بود ولی الان خیلی ارزان‌تر از گذشته است. دی وی دی رام روی کامپیوتر نداشته باشید یعنی نصف‌العیش‌تان بر فناست که ایزد در بیابانت دهد باز! برای پشتیبان‌گیری از ویندوز و پرونده‌های سنگین و تماشای دی‌وی‌دی و خیلی چیزهای دیگر. ارزشش را دارد که پولی برای آن کنار بگذارید.
البته خیلی هم نگران داشتن CD-rom نباشید لااقل تا حدود یکسال آینده نرم افزارها ؛فیلم ها و اطلاعات که برروی دی وی دی ارایه می شود برروی سی دی هم به بازار می آید ، قول می دهم.
● یک نظم خاص به نرم افزارها و درایورها خود بدهید بهتر است!!!
به جای استفاده‌ی مداوم از سی‌دی نصب برنامه‌ها و درایورها، همه‌ی چیزهایی را که می‌خواهید در یک فولدر با نام My Toolsیا هر چه دوست دارید بریزید که همیشه دم دست باشند و دیگر این همه دنبال سی دی درایور فلان قطعه سر در کارتن‌های انباری نکنید! اگر هارد بالایی دارید تمام نرم‌افزارهای خام مورد نیازتان را از ویندوز گرفته تا دیگر نرم‌‌افزارهای کاربردی دسته‌بندی کرده و در فولدرهای مخصوصی بریزید. این کار در دوام سی‌دی‌درایو شما مفید است و نیز اطبا گفته‌اند رفع قولنج و نفخ نیز کند.اگر ای‌میل‌های متعدد دارید می‌توانید در بخش تنظیمات همه آنها را به یک ای‌میل مانند جی‌میل یا یاهو فوروارد کنید که از همه باخبر باشید و همه یکجا متمرکز شوند.
یک نکته خیلی مهم در ذخیره اطلاعات شامل هر نوع اطلاعاتی و در هر مکانی سعی کنید یک استاندارد خاص و نظم داخلی رعایت کنید مثلا من مقالات وبلاگ را براساس پوشه ماهیانه با شماره ماه و سال D۸۵۰۶ یعنی مقالات ماه ششم سال ۸۵ ذخیره می کنم نام فایلها هم بر همین اساس است Doc۸۵۰۶۱۲۰۳ یعنی مقاله شماره ۳ تاریخ ۱۲ ماه ششم سال ۸۵ در پارتشین E هارددیسکم ذخیره می کنم بدین گونه بازیابی و پیدا کردن مقاله براساس روز بی نهایت ساده است .
البته نرم افزارهای بایگانی و اندیکس نرم افزار ؛ مطالب ؛ مقالات و تمام اشیا مجازی وجود دارد که توصیه می کنم با آنها آشنا شده و حتمی به کار ببندید به نفع شماست.
‌● صفحه نمایشگر یا مانیتور خود را تنظیم کنید
یکی را می‌شناسم که به سبک قدیمی تنظیم تلویزیون با مشت، عادت دارد وقتی برنامه‌ای خوب کار نمی‌کند روی مانیتور مشت بزند! از این گذشته مانیتور شما دارد «پرپر» می‌زند. نمی‌بینید؟ احساس نمی‌کنید؟ خب دو حالت دارد:۱- یا می‌دانید و درایور مانیتورتان را نصب کرده و در تنظیمات کارت گرافیکی Screen Refresh rate آن را روی بالاترین مگاهرتز مربوطه گذاشته‌اید که دیگر پرپر نمی‌زند ۲- یا نمی‌دانید که بهتر است مثل اولی بدانید.
روزی دوستی از کیفیت رنگ مانیتور هانسول گله مند بود تعجب کردم با مراجعه حضوری دریافتم نزدیک به دوسال با یک مانیتور با کیفیت بسیارکم بهره می برد زیرا هنوز تنظیم زنگ و شفافیت آن را نمی داند !!! پس سعی کنید با مطالعه کاتالوگ قطعات کامپیوتر مانند مانیتور با خصوصیات و عملکرد کامل آنها آشنا شوید که ناگهان مانند یک مشتری بی فکر با یک مایع شیشه پاک کن گلرنگ ؛ صفحه مانیتور خود را پاک نکید و باعث خوردگی صفحه نمایشگر ال سی دی کامپیوترتان شوید.
● از صفحه کلید یا کیبورد مناسب بهره ببرید
از کی‌بردهای کوچک استفاده کنید. آنها فضای کمتری می‌گیرند و قابلیت مانور ماوس در فضای باقیمانده بیشتر می‌شود. اگر هم به کی‌بردهای پت و پهن عادت کرده‌اید، از ما گفتن بود. این روهم تاکید کنم که کیبوردهای مختلف با کاربردها و کارایی متفاوت در بازارعرضه میشود اینکه کدام بهتر است با قابلیت و کارایی آن خود قضاوت کنید.
● کامپیوتر نازنین شما مثل خودتان هر چند وقت یک‌بار نیاز به تمیز شدن دارد
کامپیوتر نازنین شما مثل خودتان هر چند وقت یک‌بار نیاز به تمیز شدن دارد. «اسپری کف» که به صورت یک قوطی اسپری و ارزان قیمت هست با یک دستمال نرم و یک برس نرم کوچک، وسایل حمام کامپیوترتان هستند. اگر هم بلدید، حجامتی بگیرید بد نیست! اسپری کف را به شیشه مانیتور نزنید. در اصل برای تمیز کردن شیشه صفحه نمایشگر خود از یک دستمال مرطوب استفاده کنید و هرگز از انواع مواد پاکننده از جمله شیشه پاک کن گلرنگ استفاده نکید.
در مورد قطعات داخلی یا همان قطعات داخل کیس هرگز از برای تمیزکردن از ارتباط مستقیم با بردها و یا دیگر قطعات جدی اجتناب کنید حالا اینکه از یک دستمال مرطوب بهره ببرید که علاوه بر احتمال قوی در برق گرفتگی شدید و کشنده احتمال سوختگی قطعه یا کل قطعات داخلی امکان پذیر است.
● هر چند وقت یک‌بار کامپیوترتان را جارو کنید
هر چند وقت یک‌بار کامپیوترتان را باز کنید و قطعات داخلی آن را با جارو برقی و یا سشوار سرد! گردگیری کنید. کارت‌ها و رم‌ها را هم با دقت جدا کنید و درز اسلات‌ها را خوب گردگیری کنید. آهای شما! بله شما! با آن سیم ظرفشویی می خواهید چیکار کنید!؟ فقط پارچه نرم و بدون پرز. البته فکر کنم باید گفت از تماس مستقیم با بردها جدی اجتناب کنید گفتم باعث برق گرفتی شدید می شود از طرفی احتمال برقراری اتصال کوتاه در مدار بردها و احتمال سوختگی بردها و قطعات داخلی دارد ؛ خیلی با احتیاط آنهم با دم یا بازدم کمی قدرتمند گرد و خاکها را از بردها پاک کنید گرد خاک علاوه بر ممانعت از رد و بدل گرما ساطع از قطعات ؛ باعث ایجاد اتصالی و سوختگی در بردها می شود اگر شانس نداشته باشید!!! البته !!!
● موش واره یا ماوسهای اپتیک و جدید حساس داشته باشید
شما هنوز ماوس‌های قدیمی دارای گوی غلتان دارید!؟ حمله‌ی روس‌ها به ایران را هم حتماً به خاطر دارید!؟ ماوس فقط ماوس‌های اپتیک. مقداری هزینه‌ی بیشتر در حفظ سلامت و اعصاب شما مؤثر خواهد بود.
داشتن یک موش واره یا موس مناسب علاوه بر اینکه سلامت جسمی شما از جمله جلوگیری از ابتلا به دردهای مفصلی دست جلوگیری می کند باعث می شود سرعت کار شما افزایش یابد به خصوص هنگامی که با نرم افزارهای طراحی تصویر مانند فتوشاپ یا نقشه کشی اتوکد کار می کنید در کیفیت کارتان تاثیر دارد و در هنگام کار با نرم افزارها با موارد تکراری مانند محیط برنامه نویسی ویژوال بیسیک برایتان به عنوان یک دغدغه خواهد شد ؛ موس غلتکی را به فراموشی بسپارید و سعی کنید از ماوس لیزری یا همان اپتیک بهره ببرید!!
● یک فضا کاری مناسب برای کامپیوتان مهیا کنید
آن کامپیوتر بیچاره را چرا لای فشار میز و اشیاء مختلف چپانده‌اید؟ چرا مانیتور را به دیوار تکیه داده‌اید؟ خوش‌تان می‌آید شما را هم این‌طور بچلانند؟ بگذارید کامپیوترتان نفس بکشد و اطراف آن باز باشد. مخصوصاً مانیتور که به فضای نفس کشیدن کافی نیاز دارد.
سعی نمایید یک چیدمان عالی و انتخاب مکان مناسب برای ترکیب بندی قطعات اصلی کامپیوتر یعنی مانیتور و صفحه کلید و موس و پاد داشته باشید ؛ صندلی مناسب مهم و اساسی است ؛ میز با ارتفاع مناسب هم یک مسله حیاتی در سلامت جسمی شما تاثیر دارد گفتن تمام این موارد باید در مقالات مجزا انجام شود شما می توانید چنین توصیه هایی را در دانش ارگونومیک کار با کامپیوتر دنبال کنید مقالاتی هم در وبلاگ فن آوری اطلاعات یزد درج شده است .
● از کیس‌های بزرگ و فول استفاده کنید
از کیس‌های بزرگ و فول استفاده کنید. آنها غیر از جادار بودن خنک‌ترند و سرعت سیستم شما به خاطر گرما پایین نمی‌آید. کیس‌های چرخدار با امکان جابجایی آسان هم خوبند. تصمیم بگیرید که می‌خواهید آن را روی زمین بگذارید یا روی میز قرار دهید.
کیس هم به مانند اکثر قطعات کامپیوتر دارای مشخصه های فنی مختلف و متنوع و گاهی هم گیج کننده است ؛ بایک مشاور سخت افزار قابل اعتماد مشاوره کنید تا بتوانید در میان انتخابهای بازار سخت افزار بهترین انتخاب را انجام دهید
● هنگام خرید کیس به جنس بدنه و وزن آن توجه کنید
حتماً هنگام خرید کیس غیر از شکل و ظاهر به جنس بدنه و وزن آن توجه کنید. هر کیس زیبا و شیکی لزوماً کیس خوبی نیست. سعی کنید کیس‌های آلومنیومی دارای تهویه و شکل مناسب بخرید که اگرچه گرانند ولی سبکند و حرارت را از خود عبور داده و سیستم درون آنها خنک‌تر است. سعی کنید مثل من عاشق کیس‌های فول آلومینیوم و دارای فن‌های متعدد باشید! هر چقدر هم که سیستم شما مدل بالا و پیشرفته باشد کیس بد موجب استهلاک زودرس آن خواهد شد. دلمه که نمی‌پیچید! کامپیوتر نازنین شما شایسته‌ی یک کیس خوب است. همه‌ی اینها مشروط به داشتن پول است ولی خب یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید: ما آن‌قدر پولدار نیستیم که جنس ارزان بخریم. وقتی چند برابر پول صرف اجناس بنجل کردید معنی این مثل نغز را درک خواهید کرد!
● به منبع تغذیه خود اهمیت دهید پاور از سی‌پی‌یو مهم‌تر نیست؟
فکر می‌کنید پاور از سی‌پی‌یو مهم‌تر نیست؟ چرا هست. پاورها غیر از مدل‌های مختلف حداقل سه نوعند: یک نوع پاور درپیتی که مستقیماً برق را به مادربرد می‌دهدNon PFC که اکثر پاورها همین طورند و اگر دیدید با نوسان برق مادربردتان سوخت مجرم اصلی همین است. نوع دیگر پاورهای Passive PFC و Active PFC هستند که البته گران‌ترند ولی جریان برق و فرکانس ورودی را کنترل می‌کنند که همین طور بی‌خود و بی‌جهت روی مادربورد بدبخت نریزد و تغییر ولتاژ و نویز برق را هم می‌گیرند. پس اگر پول داشتید یک پاور اکتیو یا حداقل پسیو بگیرید که ارزان‌تر است.
اگر هم نخواستید پول برای پاور- منبع تغذیه خرج کنید حداقل حتماً یک محافظ برق خوب بگیرید. نوسان‌های برق در ایران را که دیده‌اید. ندیده‌اید؟ اما کامپیوتر نازنین شما می‌بیند و به این شوک‌ها حساس است یک یوپی اس UPS محافظ و ذخیره کننده برق شهری بسیار اساسی است البته ممکن است کمی گران باشد در برخی موارد هم قیمت کامپیوترتان اما از نوع ساده تر هم کارآیی دارد.
باور کنید که منبع تغذیه اساسی ترین قطعه است مانند تمام قطعات اصلی کامپیوتر که هر کدام اگر خللی ایجاد شود مشکل آفرین می شوند تنها با این تفاوت که خرابی منبع تغذیه کمی دیرتر خود را نشان می دهد اما دایره نفوذی تخریب آن به تمام قطعات سرایت می کند.
● برای همه قطعات داخلی مختلف فن‌های یدکی داشته باشید
سعی کنید برای قطعات داخلی مختلف فن‌های یدکی داشته باشید (مخصوصاً فن سی پی یو و کارت گرافیک) آنها بعد از مدتی چنان گرد و خاک می‌گیرند که به صورت لایه‌ی چربی درمی‌آیند و پاک کردنشان هم فایده‌ای ندارد و بعد سر و صدای گوشخراش آن اعصاب‌تان را خط‌ خطی خواهد کرد. تازه اگر در محیط پرگرد و غباری باشد امکان دارد فن سی‌پی‌یو بعد از مدتی سنکوب کند و بعد صدای دل‌انگیز انفجار سی‌پی‌یو. داشتن یکی دو فن یدکی که ارزان‌قیمت هم هستند، راه خوبی برای پیشگیری است.
البته در حال حاضر تقریبا تمام قطعات داخلی کامپیوتر دارای فن هستند از جمله برد کارت گرافیکی ؛ برد کارت حافظه ؛ برد کارت صدا و حتی فن عمومی مادربورد که برروی مادربوردنیست بلکه برروی کیس عرضه می شود ؛ با بالاتر رفتن کیفیت سخت افزارها به همان اندازه حساس آنها افزایش یافته است. مهمترین فن به نظر من فن منبع تغذیه است ؛ فراموش نکنید اگر فن سی پی یو از کاربیافتد به طور سریع کامپیوتر خاموش می شود اما منبع تغذیه اگر فن آن از کاربیافتد بازهم باعث خاموش شدن کیس کامپیوتر می شود البته بعد از سوختن منبع تغذیه و برخی از قطعات این خاموشی رخ می دهد
● با مودم خود خوب به سر ببرید
به نظر من برای بالا بردن سرعت مودم خیلی تلاش نکنید ؛ سرعت یک مودم یا همان قطعه و بوردی که با تلفن به اینترنت وصل می شوید به عوامل متعدد بستگی دارد ؛ مشخصات فنی یک قطعه مودم بخشی از این عوامل مهم است اما در ایران مشکلات دیگر وجود دارد اول اینکه پهنای باند ارایه شده توسط شرکتهای سرویس دهنده اینترنت یا ای اس پی ها ؛ خیلی پایین و برای خطوط ۵۶ ایوان حدود ۷ تا ۱۰ کیلو بایت بر ثانیه است ؛ پهنای باند همان میزان نقل و انتقال اطلاعات بین دو کامپیوتر میهمان و میزبان بر حسب ثانیه گفته می شود . عامل بعدی خطوط تلفن ثابت ایران است ؛قطعات به کار رفته در مخابرات ایران از جمله کابلها زمینی تلفن ؛ پستها و ..... همگی در کیفیت پهنای باند یا سرعت انتقال اطلاعات موثر است این موضوع هم از حیطه امپراطوری شما خارج است البته چند توصیه ؛ سعی کنید بر روی خط تلفن ثابتی که با آن به اینترنت وصل می شوید به طور مستقیم ؛ باسیم کیفیت بالا و یک تکه به سیم خارج از منزل مربوط به مخابرات وصل شوید ؛ از گوشی جانبی بهره نبرید ؛ سعی کنید که اتصالات کامل وصل شده باشد و گهگاهی سوکت اتصالی به مودم را کامل تمیز کنید تا گرد و خاک نگیرد در این مورد می توانید حتی سوکت را با آب تمیز کنید البته اصلا لازم نیست.
● از ترکیب یک فایروال و یک آنتی‌ویروس استفاده کنید
از ترکیب یک فایروال و یک آنتی‌ویروس استفاده کنید مانند زون‌آلارم و پاندا یا هر آنتی‌ویروس دیگر و آنها را برای یکدیگر و برای بخش امنیتی ویندوزتان تعریف کنید.
● ویندوز خود را حتماً به‌روز کنید
ویندوز خود را حتماً به‌روز کنید. برای این که سرعت اینترنت پایین نیاید بخش اتوماتیک آپدیت را غیرفعال کرده و هر بار با ورود به صفحه آپدیت شرکت مایکروسافت ببینید سیستم شما چه نرم‌ازارها و پچ‌های امنیتی لازم دارد. اول پچ‌های امنیتی را یکی یکی یا چندتاچندتا به صورت دستی انتخاب کرده و دانلود کنید. اگر مثل من ویندوز قانونی مایکروسافت دارید که خوش به حال‌تان چون پچ‌های امنیتی بیشتر به اضافه‌ی Windows Defender و اکسپلورر۷ و دیگر چیزها را می‌توانید دانلود کنید.
یادتان باشد ویندوزهای که در کشور ایران است قفل شکسته است در نتیجه ممکن است اصلی نباشد البته دنبال نسخه اصلی نباشید اگر پیدا کنید نزدیک به یک میلیون تومان بله بیش از یک میلیون تومان قیمت دارد اینگونه توانسته بازارها دنیا راتسخیر کند ؛ در هرحال در مورد نسخه های حاضر در کشور ایران نیز انواع مختلف وجود دارد با یک فروشنده سی دی نرم افزاری آگاه مشاوره کنید یک سیستم عامل مناسب می تواند در کارایی و کیفیت کارتان ارتباط مستقیم داشته باشد.
یک نکته مهم هم اینکه در دنیا تنها یک سیستم عامل ویندوز نیست!! شما می توانید با لینوکس هم به راحتی کار کنید اینکه ۹۵ درصد از کاربران دنیا از ویندوز بهره می برندحرفی نیست اما لینوکس هم یک امپراطوری برای خود دارد.
اصولا هر مدت یکبار ویندوز دچار مشکل به خصوص در فایلها سیستمی می شود مثلا برخی از فایلها در هنگام خارج از نصب نمودن نرم افزارهای جانبی پاک می شود البته ویندوز تمام سعی خود را انجام می دهد که بازهم به کار خود ادامه دهد حال کیفیت ؛ سرعت و عملکرد کامپیوتر شما کمتر می شود!! چه باید کرد سعی کنید علاوه بر به روزرسانی ویندوز به مدت هر فصل یعنی سه ماه یکبار ویندوز جدید نصب کنید ؛ تفاوت را احساس خواهید کرد.
● یک اصل را به خاطر بسپارید هیچ وقت مشکل غیر قابل حلی وجود ندارد
این اصل را به خاطر بسپارید: در کار با کامپیوتر هیچ وقت مشکل غیر قابل حلی وجود ندارد مگر این که سخت‌افزاری باشد. کامپیوتر شما خراب نشده، بد کار نمی‌کند و اصولاً مشکلی وجود ندارد مگر این که مربوط به قطعه‌ای سخت‌افزاری باشد مثلاً سوخته یا شکسته باشد. کامپیوتر شما در حد و توان خودش به شرط این که قطعاتش با هم متناسب باشند، خوب کار می‌کند. او شما را می‌شناسد و فرمان‌هایتان را درک می‌کند، باید شما هم سعی کنید او را بشناسید و مشکلاتش را درک کنید!
منبع : ناصر خالدیان
نویسنده: ناصر خالدیان
http://www.yazdit.myblog.ir/More-۱۰۲۲.ASPX


همچنین مشاهده کنید