جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سناریوی حمله به ایران!


سناریوی حمله به ایران!
روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» چندی پیش سناریوی حمله نظامی آمریکا به ایران را چنین ترسیم کرد:«آمریکا که از دست یابی ایران به سلاح هسته ای نگران است، یک حمله هوایی ضربتی علیه مراکز هسته ای ونظامی ایران انجام خواهد داد... ایران در پاسخ به این حملات تنگه هرمز را خواهد بست وبه شیعیان عراق در جنوب خواهد گفت مانع صادرات ۶۰ درصدی نفت عراق شوند. این امر موجب افزایش بی سابقه قیمت نفت شده واقتصاد جهانی ضربه سختی خواهد خورد...»
موسسه پژوهشی «هرتیگ فاند» که نزدیک به جناح نومحافظه کار در آمریکاست سناریویی شبیه به آنچه دیلی تلگراف آورده پیش بینی کرده است. گزارش های دیگر نیز نشان می دهند حمله به ایران غیرممکن نیست. رابرت بایر از مسئولان سابق «سی آی ای» احتمال حمله را قوی دانسته ویک کارشناس شورای امنیت ملی آمریکا تصریح کرده است که پنتاگون طرح حمله به ۱۲۰۰ مرکز مهم ایران را طراحی کرده که طی سه روز قادر به توقف کامل فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
گفته می شود دیک چنی، معاون رییس جمهور آمریکا که به جنگ طلبی مشهور است، زمام امور را در کاخ سفید در دست گرفته است چون معتقد است فرصت زیادی تا ژانویه ۲۰۰۹ برای حضور بوش در کاخ سفید باقی نمانده است. جرج بوش نیز در سخنرانی اخیر خود اعلام کرده دستیابی ایران به بمب هسته ای، جنگ جهانی سوم ویک هولوکاست جدید را رقم خواهد زد. ناظران معتقدند بوش در این سخنرانی درانتخاب واژه ها دقت زیادی کرده است ودر واقع پاسخی به تهدیدات رییس جمهور ایران(علیه اسراییل) داده است.
آیا این شواهد حاکی از آن است که آمریکا در صدد توسل به قدرت نظامی علیه ایران است؟ یا این که تهدیدات واشنگتن تنها درقالب یک جنگ روانی ارزیابی می شود؟
یکی از مسئولان کاخ سفید گفته است:«بوش یک بازیگر سیاسی است، لذا باید بداند که چگونه طرف مقابل خود را بفریبد». حال اگر مقصود کاخ سفید فریب ایران باشد، هدف از این فریبکاری چیست؟ آژانس بین المللی انرژی هسته ای اعلام کرده است فعالیت های هسته ای ایران ابهامی ندارد. اما آمریکا می گوید ایران تنها در صدد کسب وقت است وبلافاصله تهدیدات علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. قطعا هدف از این تهدیدات تنها اعمال فشار بر تهران نیست، بلکه آمریکا تلاش دارد اروپا را قانع سازد که اکنون زمان دیپلماسی وگذران وقت نیست ونباید اجازه داد ایران از شکاف میان آمریکا و اروپا بهره برداری کند.
هدف دیگر این تهدیدات عبارت است از اعمال فشار بر ایران در باره پرونده عراق خصوصا آن که نگرانی کاخ سفید نسبت به نفوذ ایران در عراق افزایش یافته است. این در حالی است که مناطق سنی نشین عراق شاهد امنیت نسبی است وبوش ادعا می کند ناامنی های عراق برخاسته از میلیشیاهای شیعی مورد حمایت ایران است.
بااین حال بوش در عرصه داخل آمریکا مشکلات فراوانی دارد. یکی از نظرسنجی های اخیر در آمریکا که شامل شخصیت های برجسته ای همچون مادلین آلبرایت وزیر خارجه اسبق وجیمز ولسی،رییس اسبق سی آی ای شده است، نشان می دهد ۸۹ درصد از آمریکایی ها با حمله نظامی به ایران مخالفند. قطعا بوش با از دست دادن افکار عمومی داخل آمریکا، برای انجام تصمیم به هر گونه اقدام نظامی علیه ایران، دچار تزلزل خواهد شد.
منبع: روزنامه البیان چاپ امارات
صبح‌ صادق
منبع : سایت بصیرت


همچنین مشاهده کنید