جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شخصیت فاطمه علیها السلام


شخصیت فاطمه علیها السلام
۱) فاطمه علیها السلام از نگاه امام امیرالمؤمنین علیه السلام
حضرت علی علیه السلام در پاسخ به ادعاهای بی‏اساس معاویه مبنی بر فضایل امویان در نامه‏ای می‏نویسد: «... دو سید جوانان اهل بهشت از ماست و «صبیهٔ النار» از شماست، کودکانی که نصیب آنان آتش گردید. بهترین زنان جهان از ماست. و «حمالهٔ‏الحطب‏» آنکه هیزم کشد برای دوزخیان از شماست. این فضلیت‏ها از ماست و آن فضیلت‏ها از شماست...» و در شعری که به ایشان منسوب است، می‏فرماید: «من به فاطمه و فرزندانش مباهات می‏کنم! آن گاه به رسول خدا صلی الله علیه و آله افتخار می‏کنم در آن هنگام که فاطمه را به همسری من درآورد.»
۲) فاطمه علیها السلام از نگاه امام حسن مجتبی علیه السلام
امام حسن علیه السلام در موارد بسیاری از مادرشان سخن گفته‏اند. من جمله: «شبی دیدم مادرم در محراب به نماز ایستاده است و تا طلوع خورشید مشغول رکوع و سجود بود و شنیدم برای یکایک مردان و زنان دعا می‏کرد و آنان را نام می‏برد ولی برای خود چیزی نخواست. عرض کردم: مادر! چرا همان گونه که برای دیگران دعا می‏کنی، برای خود دعا نمی‏کنی؟ فرمود: فرزندم! اول همسایه بعد از آن خانه.» الجار ثم الدار
۳ ) فاطمه علیها السلام از نگاه امام حسین علیه السلام
در روز عاشورا، در آن هنگام که لشکر دشمن امام حسین علیه السلام را احاطه کرد. ضمن خطبه مفصلی فرمودند: «مرا بین کشته شدن و ذلت مخیر کرده‏اند و من هرگز تن به پستی نمی‏دهم. خدا و رسول مرا از چنین کاری باز می‏دارند. همچنین نیاکان پاک و دامن‏های مطهر و پاکیزه اجازه چنین پذیرشی را به من نمی‏دهند.» در یک کلام، امام حسین علیه السلام دلیل پایمردی و مقاومت‏خویش را تربیت الهی فاطمه علیها السلام می‏داند.
۴) فاطمه علیها السلام از نگاه امام سجاد علیه السلام
امام سجاد علیه السلام می‏فرماید: «وقتی که قیامت فرا رسد، منادی ندا می‏دهد: در این روز، ترس و اندوهی به خود راه ندهید. همه خوشحال از این عفو عمومی سربالا می‏برند. فاطمه علیها السلام وارد محشر می‏شود و گفته می‏شود کسانی که به آیات ما ایمان آوردند و مسلمان شدند به جز مسلمانانی که دوستدار اهل‏بیت هستند، همگی سرها را بزیر اندازند. آن گاه اعلام می‏شود: این است فاطمه دختر محمد صلی الله علیه و آله. او و همراهانش به سوی بهشت می‏روند. خداوند فرشته‏ای را خدمت وی می‏فرستد و می‏گوید: حاجتت را از من بخواه!فاطمه عرض می‏دارد: پروردگارا! حاجت من آن است که مرا و کسانی را که فرزندان مرایاری کردند، مورد عفو قرار دهی.»
۵) فاطمه علیها السلام از نگاه امام محمدباقر علیه السلام
امام باقر علیه السلام در قسمتی از روایتی می‏فرماید: «به خدا سوگند! ای جابر در آن روز (روز قیامت) فاطمه(سلام الله علیه) شیعیان و دوستانش را همانند پرنده‏ای که دانه خوب را از دانه بد جدا می‏کند، از بین جمعیت جدا می‏کند.(وبا خود به بهشت می برد)»
۶) فاطمه علیها السلام از نگاه امام جعفر صادق علیه السلام
سید هاشم بحرانی روایت دیگری از امام صادق علیه السلام نقل می‏کند که: «نبوت هیچ پیامبری تکمیل نشد مگر این که به فضیلت آن حضرت اقرار نموده، محبت او را دارا باشد.» و همچنین در ذیل آیه شریفه «اناانزلناه فی‏لیلهٔ‏القدر» ; می‏فرماید: منظور از «لیلهٔ‏» فاطمه و منظور از «قدر» خداوند است. هرکس فاطمه را آن گونه که سزاوار است، بشناسد، «لیلهٔ‏القدر» را درک کرده است.»
۷) فاطمه علیها السلام از نگاه امام موسی کاظم علیه السلام
امام کاظم علیه السلام می‏فرماید: «همانا فاطمه، صدیقه و شهیده است.»
۸) فاطمه علیها السلام از نگاه امام رضا علیه السلام
امام رضا علیه السلام از پدران بزرگوار خود از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می‏کند که پس از ازدواج علی و فاطمه علیهما السلام خداوند عزوجل فرمودند: «اگر علی علیه السلام را نمی‏آفریدم برای دخترت فاطمه همتا و همسری در روی زمین یافت نمی‏شد.»
۹) فاطمه علیها السلام از نگاه امام جواد علیه السلام
زکریا بن آدم نقل می‏کند: «در محضر امام رضا علیه السلام بودم که امام جواد علیه السلام در حالی که بیش از چهار سال از عمرش نگذشته بود، وارد شد. وقتی نشست دستش را روی زمین قرار داد و سر به آسمان بلند نمود و مدتی طولانی به فکر فرو رفت. امام رضا علیه السلام فرمود: جانم فدایت! چرا این چنین در اندیشه‏ای؟ پاسخ داد: به جهت‏ستم‏هایی که نسبت‏به مادرم فاطمه علیها السلام انجام دادند.»
۱۰) فاطمه علیها السلام از نگاه امام هادی علیه السلام
آن حضرت در مورد علت نامگذاری حضرت صدیقه طاهره علیها السلام به «فاطمه‏» ، از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می‏کند: «دخترم فاطمه را بدان جهت فاطمه نامیدند که خداوند عزوجل او و دوستانش را از آتش جهنم به دور نگه می‏دارد.»
۱۱) فاطمه علیها السلام از نگاه امام حسن عسکری علیه السلام
امام حسن عسکری علیه السلام از امام علی علیه السلام، از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می‏کند که: «آن هنگام که خداوند آدم و حوا را آفرید، آنان در بهشت‏به خود مباهات می‏کردند. آدم به حوا گفت: خداوند هیچ مخلوقی بهتر از ما نیافریده است. خداوند به جبرئیل فرمود: این دو بنده‏ام را به فردوس برین ببر! زمانی که وارد فردوس شدند، چشمانشان به بانویی افتاد که جامه‏ای زیبا از جامه‏های بهشتی در برداشت و تاجی نورانی بر سرگذاشته و دو گوشواره درخشان به گوشش آویخته بود و بهشت از پرتو نور چهره‏اش درخشان بود. حضرت آدم به جبرئیل گفت: حبیبم جبرئیل! این بانو که از زیبایی چهره‏اش بهشت نورانی گشته، کیست؟ گفت: او فاطمه دختر محمد صلی الله علیه و آله پیامبری از نسل تو است که در آخرالزمان خواهد آمد. گفت: این تاجی که برسردارد، چیست؟ پاسخ داد: شوهرش علی‏بن ابیطالب علیه السلام است. گفت: این دو گشواره که بر دو گوش او است چیست؟ پاسخ داد: دو فرزندش حسن و حسین می‏باشند. آدم گفت: حبیبم! آیا اینان پیش از من آفریده شده‏اند؟ گفت: بلی، اینان در علم مکنون خداوند چهارهزار سال پیش از آن که تو آفریده شوی، وجود داشتند.»
۱۲) فاطمه علیها السلام از نگاه امام مهدی (عج)
حضرت بقیهٔ‏الله (عج) فرمودند: «دختر رسول خدا فاطمه علیها السلام برای من سرمشق و الگوی نیکویی است.» امام مهدی علیه السلام که با ظهور خویش عالم را متحول می‏سازد، حضرت فاطمه علیها السلام را الگوی عملی و حکومتی خویش می‏شمرد و این، حکایت از مقام عظمای بانوی عالم، حضرت زهرا علیها السلام دارد.
● اهمیت حجاب در دیدگاه فاطمه زهرا (سلام الله علیها )
روایت شده است که بانو فاطمه (علیها سلام ) به اسما بنت عمیس فرمودند : من انچه را که به پیکر زنان (به هنگام مرگ ) می سازند زشت می انگارم جامه ای را بر او می افکنند که ان پیکر را به هر بیننده ای می نمایاند و ....
اسما گفت : وقتی من در سرزمین حبشه بودم دیدم انها چیزی را می ساختند شاید شما را به شگفتی بیاورد می خواهید ان را برای شما بسازم ؟ حضرت پاسخ فرمود : اری
اسما تختی را طلبید و ان را واژگون بر زمین نهاد و سپس چند چوب خواست و انها را بر پایه های تخت محکم کرد . بعد هم پارچه ای به روی ان کشید و گفت : این طور دیدم درست می کنند .
فاطه (سلام الله علیها ): مانند همین را برای من بساز . مرا بپوشان خداوند تو را از اتش بپوشاند .
همچنین روایت شده است که وقتی بانو شکل ان تصویری را که اسما ساخته بود را دید تبسمی بر لب اورد و تا ان زمان به غیر از همان لحظه خنده بر لبش نیامده بود و فرمود این چه زیبا و نیکو است . در ان نمی توانند زن را از مرد تشخیص دهند .
مهدی زارع
http://zaremahdi.parsiblog.com


همچنین مشاهده کنید