جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تا انتخابات


تا انتخابات
● پیامکهای مخرب
مبدع جنگ رسانه‌ای در کشور بدون تردید دوم خردادی‌ها هستند. برخی از اخبار و شنیده‌ها حاکی از آن است که گروه‌های دوم خردادی به رهیافتی نوین و غیراخلاقی در انتخابات آتی دست یافته‌اند. با توجه به قابلیت‌های پیامک‌های تلفن همراه )sms( و )mms( به نظر می‌رسد دوم خردادی‌ها برنامه‌های ویژه‌ای برای تخریب فضای انتخاباتی در پیش رو دارند. این پیامک‌های نوشتاری و تصویری با دستمایه طنز می‌تواند افکار عمومی واحساسات مردم را مورد بازیچه قرار دهد و مانع تصمیم‌گیری صحیح آنها در برهه حساسی چون انتخابات گردد. البته رویه تخریبی دوم خردادی‌ها در نوع فعالیت‌های مطبوعاتی آنها کاملا مشهود است. با این حال گروه‌های دوم خردادی به هیچ وجه تحمل روشنگری‌های مطبوعاتی و حتی حرف‌های خود را ندارند.
● پروژه تکراری مظلوم نمایی دوم خردادی ها
در دهه گذشته این موضوع همیشه یک داستان تکراری بوده است که در آستانه انتخابات مجلس گروههای دوم خردادی به منظور فرافکنی شکست احتمالی ساختارهای قانون اساسی برای احراز صلاحیتها را زیر سوال ببرند . جالب اینجاست سرایندگان این داستان چه زمانی که شاهین اقبال دولت بر دوششان نشسته و چه زمانی که از زین به زیر بوده اند از نقل این قصه تکراری دریغ نمی‌کنند‌.البته پیرامون مهندسی انتخابات در ایران سخن بسیار گفته شده و پرواضح است که روند اجرایی و برگزاری انتخابات در ایران یکی از سالم‌ترین و پاک‌ترین مدل‌های انتخاباتی در بین کشورهای مردمسالار است . تقیدات، تضییقات و روح دینی مردمسالاری در ایران اصلی‌ترین عامل تفوق سلامت انتخاباتی در بین سایر کشورهاست.
اما در چرایی احتجاجات سقیم و بعضا تبلیغاتی دوم خردادی‌ها در اعتراض به روند برگزاری انتخابات و نحوه احراز صلاحیت‌ها باید بر نارس بودن مولود دوم خرداد انگشت تاکید گذاشت.عموما احزاب بالغ در آستانه هر انتخابات مجموعه‌ای از مواضع را در مقابل سیاست‌‌ها اتخاذ می‌کنند و نوعا بر این اعتقادند که این مواضع، پشتیبانی گروه بزرگ یا منسجمی از رای دهندگان را به همراه دارد . شیوه‌های تنظیم مواضع حزبی در قبال سیاست‌ها از کشوری به کشور دیگر و از حزبی به حزب دیگر تفاوت‌های بسیاری دارد اما نکته قابل توجه آنجاست که هیچ یک از احزاب پیشرفته نقطه اتکال مواضع خود - برای جلب حجم قابل توجهی از آرا - را بر تخطئه و زیر سوال بردن مهندسی انتخابات و نحوه برگزاری آن نمی‌گذارند.
متاسفانه برخی گروه‌های دوم خردادی‌ به دلیل فقدان بلوغ سیاسی لازم به جای ارائه مواضع صریح حزبی در قبال مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی؛ تصور می‌کنند تنها راه جلب افکار عمومی مظلوم‌نمایی کاذب با توسل به اعوجاجات سیاسی و اجتماعی و استفاده از ترفندهای نخ‌نما شده در اعتراض به رد صلاحیت‌هاست.
● ترکیب احتمالی مجلس هشتم
اگر چه هنوز فضای کشور کاملا انتخاباتی نشده است و نمی توان روی نظرسنجی ها و احتمالات حساب باز کرد اما اغلب گمانه‌زنی‌های انتخاباتی حاکی از آن است که ترکیب مجلس هشتم شورای اسلامی به مراتب از دوره‌های گذشته اعتدالی‌تر خواهد بود و جریانات افراطی نمی‌توانند کرسی‌های این مجلس را اشغال کنند. برخی از آگاهان سیاسی نیز معتقدند که مجلس هشتم بنا به چینش سیاسی حاکم بر آن همگرایی بیشتری با دولت نهم و سیاست‌های انقلابی آقای احمدی‌نژاد از خود نشان خواهد داد.در این بین با استقرار و استحکام شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان (گروه ۱۱ نفره) روز به‌روز فضا و وضعیت بهتری برای اصولگرایان ترسیم می‌شود. تاکید آبادگران جوان بر اینکه دوم خردادی‌ها را خوشحال نخواهیم کرد و اظهارات محسن رضایی در تقویت شورای ۱۱ نفره از نکات مثبت هفته گذشته بود و فضایی که دوم خردادی‌ها در پی پدید آوردن آن بودند را تغییر داد و بر استحکام جبهه اصولگرایان افزود.اما اصولگرایان در «نقشه راه» استانی خود با این مصوبه که در هر استان گروه ۶ نفره‌ای از فعالین اصولگرا از سلیقه‌های مختلف همراه با ۵ نفر مرضی‌الاطراف استانی انتخابات را به پیش ببرند عملا نشان دادند که این جبهه ضمن اتحاد، مردمی است و با تکیه به نگرش عمومی و براساس صلاحیت افراد نامزدهای انتخاباتی خود را معرفی خواهد کرد. اعتماد به نفس جبهه متحد اصولگرایان در اینکه به خوبی می‌توانند ۵ نفر مرضی‌الاطراف هر استان را پذیرا باشند خود نشانه دیگری بر استواری و بنیان مرصوص اصولگرایی است.لذا به نظر می‌رسد تشکیل گروه شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان در استانها و تجمیع حدود ۳۰۰ نفر از عناصر مقبول بتواند در انتخابات آینده نقش اساسی را ایفا کند.
● رگه های افراطی دوم خرداد در دانشگاه
تحرکات اخیر در دانشگاهها به منظور بر هم زدن نظم عمومی کشور نشان داد که هنوز برخی رگه های افراطی در جریان دوم خرداد در صددند فضای کشور را بحرانی جلوه دهند . این در حالی است که عمده گروههای قانونی ومعتدل در هندسه رقابت کنونی، جریان دوم خرداد را به حذف و طرد گروههای افراطی توصیه کرده اند .
تحلیل و تعلیل نیمه پنهان دوم خرداد مستلزم یک واقع بینی منصفانه از جانب گرایشات اعتدالی در بین گروه‌های دوم خردادی است. جریان اصولگرا هیچ وقت نخواسته و نمی‌خواهد که در کشور نوعی تک‌صدایی حاکم شود. تک‌صدایی آفت پویایی یک سیستم سیاسی است. گروه‌های معتدل دوم خردادی باید با حذف جریانات افراطی و درس آموزی از تجارب گذشته به بازتعریف مواضع خود بپردازند و مبتنی بر واقعیات جامعه و نگاه به داخل کشور، مانیفست رفتار سیاسی خود را مجددا بنویسند و اجازه دهند که این مانیفست در معرض افکار عمومی نقد شود تا رهیافتی استراتژیک برای فعالیت سیاسی گروه‌های دوم خردادی در حداقل چند دهه آینده به دست آید.با آشکار شدن نیمه پنهان برخی از دوم خردادی‌ها بدون تردید افکار عمومی نسبت به این جریان واکنش نشان خواهد داد و این موضوع حیات کل جریانات دوم خردادی را به مخاطره می‌اندازد. لذا هرچه سریع‌تر جریان اعتدالی باید ضمن جداسازی مسیر خود از افراطیون، مواضع آتی‌اش را تعریف کند و با یک گفتمان تحلیلی جدید درون چارچوب‌های سیاسی کشور برای انتخابات مجلس هشتم آماده شود.
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید