جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


بر بلندیهای تنهایی


بر بلندیهای تنهایی
وقتی در یک نظرسنجی در انگلستان، «امیلی برونته» به عنوان محبوب ترین نویسنده جهان انتخاب شد، توانست گوی رقابت را از نویسندگانی چون «شکسپیر»، «جین آستین» و «شارلوت برونته» برباید و کتابش یعنی «بلندیهای بادگیر» (یا همان «وادرنیگ هایتز») بتواند در صدر بیست کتاب محبوب عاشقانه انگلستان قرار بگیرد.
«امیلی برونته» در ۲۹ سالگی تنها رمانش را نوشت و یک سال پس از آن درگذشت. او نخستین زن شهری بود که در جهان داستان نویسی در انگلستان ظهور و با اثر دلنشینش، میلیونها مخاطب را با خودش همراه کرد.
این نویسنده در طول زندگی ۳۰ ساله اش فراز و نشیبهای زیادی در زندگی اجتماعی اش داشت. سه خواهر برونته؛ «امیلی»، «شارلوت» و «آن»، سالیان درازی با پدر کشیش خود و تنها برادرشان در ارتفاعات دور افتاده ای در انگلستان زندگی می کردند.
پدر بدخلق و اعتیاد برادر، هر سه خواهر را به مطالعه کتاب و ادبیات کشاند. «امیلی» ابتدا همراه دو خواهر دیگرش تنهایی اش را به صورت ترانه و شعر به زبان می آورد. هر سه خواهر، مجموعه اشعارشان را با نام مستعار «بل» در یک جلد کتاب به چاپ رساندند. این مجموعه اشعار در آن زمان (۱۸۴۶م) که به چاپ رسید، توجه چندانی را برنیانگیخت، ولی پس از آن، لطف و غنای آن بتدریج بر علاقه مندان اشعارش آشکار گشت و مورد تحسین قرار گرفت. در این اشعار می توان با جنبه دیگری از روح «امیلی» آشنا شد و دریافت که وی از چه لطافت طبع، تمایل به گوشه نشینی و عزلت و از چه احساس عمیق مذهبی برخوردار بوده است.«امیلی برونته» پس از چاپ اشعارش، به نوشتن داستان روی آورد و رمان «بلندیهای بادگیر» را نوشت.
وضعیت نامطلوب محل سکونت و زندگی «امیلی» باعث به وجود آمدن مشکلات جسمانی زیادی برای او شد. او پس از آنکه در مراسم تدفین برادرش دچار سرماخوردگی شد از درمان پزشکی خودداری کرد. سرشتی خوددار و شخصیتی متکی به نفس داشت، خواهرش خاطره ای از او نقل می کند که موجب شناخت بیشتر ما از این نویسنده می شود. «در یکی از راهپیماییهای هر روز، سگی بازوی «امیلی» را گاز گرفت.
وقتی به خانه برگشت، بدون آنکه از درد و سوزش خود با هیچ یک از افراد خانواده صحبت کند، یک سیخ بخاری آتشین را برداشت و زخم ناشی از گزیدگی سگ را با آن داغ کرد.»
او با آنکه بیمار بود، اما چنان دنیایی داشت که زندگی بیمارگونه اش را رنگی دگر می بخشید و با آنکه انزوا را بر حضور در جمع ترجیح می داد و همیشه تنها بود، اما در عین حال از نظر روحی و قدرت تصور و تخیل بسیار عمیق و سرشار بود.
وقتی در سال ۱۸۴۷ «بلندیهای بادگیر» منتشر شد، سبک خلاقانه «امیلی برونته»، تعجب منتقدان را برانگیخت و اگرچه در همان زمان واکنشهای متفاوتی نسبت به این رمان صورت گرفت، اما ارزشهای ادبی این اثر توانست آن را به عنوان یکی از آثار مهم ادبی جهان مطرح کرده و شهرتی برای نویسنده اش کسب کند.
«بلندیهای بادگیر» در قرن ۱۹ نوشته شده، اما در قرن ۲۱ هنوز جزو محبوب ترین رمانهای عاشقانه است.
یکی از صاحبنظران انگلیسی درباره نظرسنجی بهترین رمان انگلیس نوشته است: «بسیار خوشحال کننده است این رمان که سالها قبل نوشته شده همچنان قدرتش را حفظ کرده و توانسته خواننده قرن ۲۱ را مسحور خود کند و با این واقعیت می توان به این نتیجه رسید که ماجراهای عاشقانه، نوعی واقعیت گریزی قدرتمند برای مخاطبان است و در این میان رمانهایی چون «غرور و تعصب» و «جین ایر» تأثیر شگرفی بر آنها دارد.
«امیلی برونته» برترین رمان عاشقانه انگلیس را نوشت، اما او عشق را جز به صورت روحانی نشناخته بود و همان عشق روحانی را هم در اشعار و رمانش منعکس کرده بود.
«امیلی برونته» در ۳۰ ژوئیه ۱۸۱۸ میلادی به دنیا آمد و در ۱۹ دسامبر ۱۸۴۸ درگذشت.
او بدون دانش ادبی، رمان نویسی مطرح و حرفه ای شد که با مزد کتابهایش زندگی می کرد، اما در پشت جنگلها و بر روی تپه های «وادرنیک هایتز»، دنیایی افسانه ای خلق کرد که تا امروز آدمیان را در بند احساسات خود کشیده است.
خدیجه زمانیان
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید