جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سال ۲۰۰۸ در یک نگاه


سال ۲۰۰۸ در یک نگاه
سال ۲۰۰۷ از بسیاری جنبه‌ها بسیار پرحادثه بود و به اعتقاد کارشناسان سیاسی تحولات سال گذشتهء میلادی در آنچه سال آینده شاهد خواهیم بود تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. در سال ۲۰۰۷ تعداد کشورهایی که تحولات مهمی در آن‌ها رخ داد از سال‌های پیش بسیار بیش‌تر بود. سال ۲۰۰۸ نیز از این جهت که انتخابات مهمی در آن برگزار خواهد شد از اهمیت خاصی برخوردار است. در ادامه به تفکیک ماه، تحولات برنامه‌ریزی شدهء سال ۲۰۰۸ فهرست‌وار مطرح خواهد شد.
● ژانویه
جمهوری اسلوونی ریاست اتحادیهء اروپا را برعهده خواهد گرفت و قبرس و مالت به بلوک یورو خواهند پیوست.نقش‌آفرینان بزرگ صحنهء سیاست و اقتصاد جهان در اجلاس اقتصاد جهان در داووس سوییس گردهم خواهند آمد.جورج‌بوش رییس‌ جمهوری آمریکا آخرین سخنرانی خود را به مناسبت آغاز سال جدید ارایه خواهد کرد.جام ملت‌های آفریقا برگزار می‌شود و به همین دلیل تیم‌های اروپایی فوتبال از در اختیار داشتن بسیاری از ستاره‌های خود محروم خواهند بود. همچنین در فرانسه استعمال سیگار در رستوران‌ها ممنوع می‌شود. مرحلهء اول انتخابات ریاست جمهوری گرجستان نیز دراین ماه برگزار می‌شود.
● فوریه
چینی‌ها در سرتاسر جهان سال جدید خود را که سال موش است آغاز خواهند کرد. در فرهنگ چین موش نشانهء زیرکی، جذابیت و سرعت عمل است.در هالیوود برای هشتادمین سال، جوایز اسکار به برترین‌های سینمای جهان اعطا خواهد شد.
● مارس
در این ماه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روسیه که به نقش‌آفرینی پوتین به عنوان رییس‌جمهوری در صحنهء سیاسی روسیه پایان خواهد داد مهم‌ترین رویداد محسوب می‌شود. البته در زیمبابوه نیز انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد.با فرا رسیدن ماه مارس، جنگ عراق وارد پنجمین سال خود خواهد شد.
● آوریل
هواداران محیط‌زیست «روز زمین» را جشن می‌گیرند تا همگان را به استفادهء بهینه از انرژی و حفاظت از محیط‌زیست تشویق کنند. در این ماه خبری از کتاب‌های هری‌پاتر نخواهد بود اما والدین روز جهانی کتاب کودک را جشن خواهند گرفت.
● مه
دست‌اندرکاران سینما در فستیوال فیلم کن شرکت خواهند کرد. در لندن شهردار جدید انتخاب خواهد شد. دربارهء این‌که فرد جدید از حزب کارگر خواهد بود یا محافظه‌کار اطلاعی در دست نیست.
● ژوئن
برگزاری تورنمنت قهرمانی یورو ۲۰۰۸ در اتریش و سوییس.ماه ژوئن آغاز فصل گردباد و توفان در منطقهء کارائیب است.
● ژوییه
فرانسه ریاست اتحادیهء اروپا را از اسلوونی تحویل می‌گیرد. همچنین ژاپن میزبان اجلاس ۸G است که در شهر توکیو برگزار خواهد شد.
● اگوست
چین میزبان بازی‌های المپیک خواهد بود. همچنین در این ماه دموکرات‌ها در گردهمایی حزبی خود در دنوور رسما نامزدهای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا اعلام کرده و مواضع خود را تشریح می‌کنند.
● سپتامبر
حزب جمهوریخواه در گردهمایی حزبی خود در مینه _پولس- سنت پاول مواضع و نامزدهای خود را رسما اعلام می‌کنند. همچنین بازی‌های پارالمپیک با شرکت چهار هزار معلول در پکن برگزار می‌شود. در سپتامبر اجلاس عمومی سازمان ملل نیز در نیویورک برگزار خواهد شد. در هنگ‌کنگ ۶۰ نمایندهء پارلمان برگزیده می‌شوند، ۳۰ نفر از آن‌ها با رای مستقیم مردم و ۳۰ نفر دیگر به طور غیرمستقیم انتخاب می‌شوند.
● اکتبر
در جمهوری آذربایجان انتخابات ریاست ‌جمهوری برگزار می‌شود. در بلاروس نیز انتخابات پارلمان برگزار خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود ناظران بین‌المللی در هر دو انتخابات نقایصی مشاهده کنند. در کبک کانادا نیز فرانسه‌زبان‌ها که در ۶۸ کشور جهان ۲۰۰ میلیون نفر هستند، جشن هواداران زبان فرانسه برگزار خواهد کرد.
● نوامبر
چهارم نوامبر چهل‌وچهارمین رییس جمهور آمریکا انتخاب خواهد شد. البته مردم ۴۳۵ نمایندهء مجلس نمایندگان و یک سوم صد عضو مجلس سنا را نیز انتخاب خواهند کرد. در این ماه همچنین در چند ایالت آمریکا فرماندار انتخاب می‌شود.
● دسامبر
امضا‌کنندگان کنوانسیون سال ۱۹۹۳ سلاح‌های شیمیایی در لاهه گردهم خواهند آمد. تاکنون ۱۸۸ کشور این کنوانسیون را امضا کرده و ۱۸۲ کشور آن را به تصویب پارلمان‌های خود رسانده‌اند. قرار است در این ماه سوخت‌حاوی سرب که از پیش در کشورهای صنعتی دیگر استفاده نمی‌شود در کشورهای در حال توسعه نیز حذف شود.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید