شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

انتخابات مجلس؛ عالی ترین جلوه مردمسالاری دینی


انتخابات مجلس؛ عالی ترین جلوه مردمسالاری دینی
در نظام جمهوری اسلامی، مجلس از جایگاه سیاسی بالایی برخوردار است و نقش تعیین کننده و سرنوشت ساز در آینده کشور دارد.
مهم‌ترین و اصلی‌ترین دستاورد نظام جمهوری اسلامی در طول ۲۹ سال گذشته حاکمیت مردم و مردم سالاری دینی بوده است و ایران اسلامی با اتکا به برگزاری انتخابات پرشور و گسترده الگوی بسیار خوبی از مشارکت مردمی و مردم‌سالاری دینی را به دنیا نشان داده است چرا که در هر انتخاباتی که در کشور برگزار شده است این مردم بوده اند که اساس و محور تصمیم گیری بوده اند و با حضور مداوم خود در صحنه های انتخابات در تعیین سرنوشت خود و کشور دخالت داشته اند.
انتخابات، نمایش مردمسالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی است و مشارکت گسترده مردم در انتخابات، ‌از بهترین راه‌های خنثی کردن تهدیدات دشمنان به شمار می رود و از سوی دیگر شرکت همه‌جانبه در انتخابات برای بالابردن مشروعیت نظام، اقتدار ملی و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها، یک ضرورت است.
در این نوشتار سعی داریم به اهمیت انتخابات مجلس در تبلور مردمسالاری دینی بپردازیم:
مردمسالاری دینی؛ هدیه انقلاب اسلامی به ملت ایران
مردمسالاری دینی هدیه انقلاب اسلامی به ملت ایران است و ملت قهرمان ایران در زمان انتخابات، با حضور در پای صندوق های رای، عالی ترین مرحله مردمسالاری دینی را به جهانیان نشان می دهند.
اصل اول قانون اساسی، حکومت در ایران را «حکومت جمهوری اسلامی» می داند. این اصل، نحوه استقرار حکومت در ایران را برخاسته از متن خود مردم می داند که در همه پرسی دهم و یازدهم فروردین ماه ۱۳۵۸ هجری شمسی، با اکثریت ۲/۹۸ درصد آراء به نظام جمهوری اسلامی ایران رای مثبت دادند.
کلمه «جمهوری» در اصل اول قانون اساسی ، بیانگر شکل و فرم حکومت و قید کلمه «اسلامی» بیانگر محتوای قانون اساسی است.
با اندکی تامل در اصل اول قانون اساسی می توان دریافت که نظام جمهوری اسلامی بر دو اصل «اسلام» و «مردم» مستحکم شده است و بدون تردید مهمترین عاملی که ایران اسلامی را از خطرات و توطئه‌های سیاسی، نظامی و هجمه‌های فرهنگی نجات داده‌است ، تمسک مردم به این دو اصل در ۲۹ سال گذشته بوده است.
ملت وفادار و بیدار ایران اسلامی طی سال‌های پس ازپیروزی انقلاب اسلامی، حدوداً در ۳۰ انتخابات حضور گسترده و پرشور داشته اند و با نمایش مشارکت همگانی و مردمسالاری دینی به جهانیان، موجب خنثی- سازی نقشه‌های شوم همه دشمنان این آب و خاک شده اند.
● انتخابات مجلس؛عالی ترین جلوه مردمسالاری دینی
با توجه به جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی، انتخابات مجلس می تواند عالی ترین مرحله مردمسالاری دینی باشد؛ چرا که مجلس مکان قانون گذاری است و در قانون اساسی جمهوری اسلامی، پیوند مردمسالاری دینی را به بهترین شکل ممکن می بینیم و مردم با انتخاب نمایندگان مجلس، در واقع مسیر قانونگذاری و اجرای مردمسالاری دینی را روشن می سازند.
برای آنکه به اهمیت جایگاه انتخابات مجلس در تبلور مردمسالاری دینی پی ببریم، باید دیدگاه مقام معظم رهبری را در این خصوص بنگریم:
رهبر معظم انقلاب اسلامی، مجلس را مظهر مردمسالاری دینی می دانند و در اهمیت جایگاه سیاسی مجلس می فرمایند:
« مسأله‏ی مهم دیگر، جایگاه سیاسی مجلس است. شما، نماینده و عصاره و خلاصه‏ی ملت هستید. موضعگیری شما در مسائل سیاسی و بین‏المللی، به یک معنا حاکی از موضعگیری ملت ایران است. این موضعگیری، دوگونه می‏تواند باشد: گاهی می‏تواند دشمن را به دخالت بیشتر امیدوار کند؛ او را نسبت به نظام اسلامی، گستاخ و طلبگار و فزون‏طلب و به زیاده‏خواهی تشویق کند؛ می‏تواند هم درست بعکس باشد؛ احساس کند که در ملت ایران و نمایندگان او، صلابت، ایستادگی، آگاهی به منافع و مصالح، ایستادگی بر سر منافع ملی و مصالح ملی، و ناسازگاری با کسانی وجود دارد که همه‏ی همتشان این است که منافع ملی را به بازیچه بگیرند و راهی برای سیطره‏ی بر این ملت پیدا کنند. امروز مشکل ما با دشمنانی که در دنیا با آنها دعوا داریم، این است؛ برادران و خواهران عزیز! یک نقطه‏ی پُرفایده و پُرسود در یک نقطه‏ی بسیار حساس از لحاظ سوق‏الجیشی - سیاسی و نظامی - در دنیا به نام ایران وجود داشته و سالهای متمادی در قبضه‏ی قدرتهای مستکبر بوده است - یک روز روسیه، یک روز انگلیس، یک روز هم امریکا - بعد این ملت آمده با اتکاء به یک اندیشه و یک فکر و یک اراده، این کشور را از چنگال اینها خلاص کرده؛ اینها می‏خواهند دوباره سیطره پیدا کنند؛ همه‏ی دعوا بر سر این است. ما با کسی دعوا نداریم. ما به کسی که می‏خواهد دوباره بر ما سیطره پیدا کند، می‏گوییم نخیر، غلط می‏کنی؛ اجازه نمی‏دهیم. منازعه‏ی نظام اسلامی با کسانی که در پی چالش با این نظامند، سر این قضیه است؛ مشکل دیگری نیست. همه‏ی کشورهای دنیا در تعامل با هم، چالشهای قهری و طبیعی دارند - اینها که مهم نیست - آنچه مهم است، این است که ملت ایران و نظام اسلامی ایستاده است و می‏خواهد از هویت و استقلال و عزت ملی خود دفاع کند. عده‏یی می‏خواهند بر این اراده و عزم دست‏اندازی کنند؛ دعوا سر این است. مجلس در این دعوای اصولی، اساسی، تعیین کننده و سرنوشت‏ساز باید جایگاه روشنی داشته باشد؛ چون شما نماینده‏ی این ملتید. این ملت را در انتخابات می‏بینید، در تظاهرات و راهپیمایی‏ها می‏بینید، در شعارها می‏بینید، در درخواستها و مطالبات می‏بینید؛ می‏بینید این ملت، کیست و چیست. مجلس باید آینه‏ی تمام‏نمای اقتدار ملی و عزت ملی و ایستادگی بر سر منافع مالی و مقابله‏ی با سلطه‏جویان و سیطره‏خواهانِ جهانی و بین‏المللی باشد. اینها ظرفیتهای مهمی است که مجلس دارد.»(۱)
● مردم عنصر اساسی انتخابات مجلس
مردم عنصر اساسی و موتور اصلی در هر انتخاباتی هستند و در انتخابات مجلس این عنصر نقش فعالتر و ویژه ای بر عهده دارد و بی حضور و مشارکت آنان نه مجلسی تشکیل می گردد و نه جامعه قانونگذار پایه گذاری می شود.
نگاهی به جایگاه مردم در قانون اساسی جمهوری اسلامی نشان می دهد که مردم نقشی اساسی و جدی، هم در شکل‏گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، هم در تأسیس نظام جمهوری اسلامی و هم در استمرار و اداره نظام اسلامی داشته و دارند.
در نظام جمهوری اسلامی جایگاه مردم در سرنوشت و اداره کشور کاملاً مشخص است؛ آنها راز دوام، بقا و استحکام انقلابی که خود آن را به ثمر رسانده اند، نیک می دانند و حضور مسئولانه در تمام صحنه ها بویژه انتخابات دارند و با برگزاری انتخابات پرشور و حماسه ساز بزرگ ترین مظهر اقتدار و عزت ملی را به نمایش می گذارند.
انتخابات در نظام جمهوری اسلامی نمود مردمسالاری دینی به معنای واقعی کلمه می باشد چرا که مردم در نظام جمهوری اسلامی، شرکت در انتخابات را یک تکلیف الهی و اسلامی و یک آزمایش بزرگ برای خود می دانند و به «اعتماد به نفس ملی» در موفقیت های ایران اسلامی واقف هستند. لذا آنان حضور گسترده و همه جانبه در انتخابات دارند تا در درجه اول با نمایش مردمسالاری دینی در سرتاسر این آب و خاک، دشمن را در اهداف شوم خود علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ناکام گذارند و در درجه دوم مسیر موفقیت ها را هموار سازند.
● «مردمسالاری دینی» ملت ایران در مقابل «جنگ روانی» دشمن
بعد از گذشت نزدیک به ۳۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی که ایران اسلامی حدوداً ۳۰ انتخابات را در طی این سالیان برگزار کرده است، همواره دشمنان در آغاز هر انتخاباتی جنگ روانی خود را علیه ایران اسلامی آغاز کرده است و هدف اساسی این نبرد روانی، «بی رونق کردن انتخابات» و «شرکت نکردن مردم» در آن بوده است، اما همواره ملت قهرمان و بیدار ایران با هوشیاری خویش حضوری گسترده در پای صندوق های رای داشته اند و با نمایش «مردمسالاری دینی» به مقابله با «جنگ روانی» دشمن رفته اند و به پیروزی های شیرین نایل شده اند.
● حضور حداکثری مردم در انتخابات و نتایج آن
همواره در تمام انتخابات بر حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای تاکید می گردد؛ اهمیت این موضوع زمانی مشخص می گردد که به نتایج حضور حداکثری مردم در انتخابات بپردازیم:
از نظر مقام معظم رهبری، اگر مردم حضور حداکثری داشته باشند، نتایج ذیل حاصل می‏شود:
الف) کشور بیمه می‏شود: مقام معظم رهبری معتقد است: "حضور مردم در انتخابات، کشور را بالفعل بیمه می‏کند. انتخابات نشان‌دهنده واقعی حضور مردم در صحنه سیاسی کشور است. هر انتخاباتی که پر شور "برگزار" شود، کشور را بیمه می‏کند".(۲)
ب) اقتدار حکام افزایش می‏یابد: "اگر ملت عزیز ایران بتواند در این انتخابات آرای فراوان خود را به میدان بیاورد و حضور مردمی، حضور چشمگیری باشد، این بزرگ‏ترین مظهر اقتدار و عزت ملی است". (۳)
ج) آینده دولت را تضمین می‏کند: "حضور شما، پایداری انقلاب را محکم می‏کند و به مدیران آینده کشور جرأت و قدرت کار می‏بخشد و آینده را تضمین می‏کند".(۴)
د) اثبات نظام مردم‌سالاری است: "حضور [شما] در پای صندوقها، نشان دادن مردم‌سالاری در این کشور، تقریباً از همه کشورهای غربی و کشورهای لائیک بیشتر بوده و این دفعه هم به فضل الهی همین طور خواهد شد".(۵)
هـ) موجب پیشرفت و زنده شدن فضای زندگی خواهد شد: "حضور مردم زنده کنندة فضای زندگی در یک کشور است. وقتی مردم در سیاست دخالت نکنند و نسبت به اوضاع سیاسی اظهار نظر و دلسوزی نکنند و ندانند که چه کسی آمد و رفت و چه کسی مسئولیت پیدا کرد و ندانند که با چه کسی مبارزه می‏کنیم و به کدام سمت می‏رویم، کشور پیش نخواهد رفت."(۶)
● سخن آخر:
از آنچه گفتیم چنین بر می آید که انتخابات مجلس هشتم، عالی ترین مرحله از مردمسالاری دینی را در نظام جمهوری اسلامی به نمایش خواهد گذاشت و به دنیا نشان خواهد داد که «مردم» در ایران اسلامی از طریق انتخابات اراده خود را تحقق می بخشند و سرنوشت خود را تعیین می کنند.
مجلس شورای اسلامی نهادی برآمده از آرای یک ملت است که مردم ایران همواره تلاش کرده اند با انتخاب اصلح مجلسی را تشکیل دهند که نیازهای کشور و نیازهای مردم را به صورت قانونی درآورد و مسیر حرکت دولت و قوه‌ قضاییه و در حقیقت مسیر پیشرفت کشور را ترسیم کند.
حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس، عالی ترین جلوه «مردمسالاری دینی» را به دشمنان این خاک و آب نشان خواهد داد و یک بار دیگر آنان را در دستیابی به مقاصد شوم خود ناکام خواهد گذاشت.
نویسنده: علیرضا تاجریان
پاورقی ها:
۱- دیدار نمایندگان هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی با رهبر انقلاب‌۲۷/ ‌۰۳/ ‌۸۳
۲- بیانات مقام معظم رهبری، ۱۵/۷/۱۳۷۷.
۳- بیانات مقام معظم رهبری، ۱/۱/۱۳۸۰.
۴- بیانات مقام معظم رهبری، ۲۳/۴/۱۳۶۸.
۵- بیانات مقام معظم رهبری، ۱۸/۳/۱۳۸۰.
۶- بیانات مقام معظم رهبری، ۲۲/۹/۱۳۶۸.
منبع : باشگاه تحلیل‌گران جوان آریا


همچنین مشاهده کنید