شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


نویسندگی برای شاگردهای تنبل


نویسندگی برای شاگردهای تنبل
دانیل پناک نویسنده‌ای است که امروزه آثارش خوانندگان بی‌شماری دارد و آثارش به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است.
منتقدان درباره‌اش نوشته‌اند ورود دانیل پناک به دنیای ادبیات و نویسندگی در سال ۱۹۸۵ به منزله انفجار بمبی واقعی بود بعد از سان‌آنتونیو هیچ نویسنده فرانسوی نتوانسته است با آنچنان خلاقیت، شوخ‌طبعی و طنز، ولع و... اقبال و موفقیت به بازی با کلمات بپردازد».
● بیوگرافی
دانیل پناک با نام واقعی دانیل پناکشیونی در سال ۱۹۴۴ در کازابلانکا در مراکش به دنیا آمد پدرش پلی‌تکنسین بود که بعدها به‌خاطر عشق به سفر به ارتش استعماری فرانسه می‌پیوندد.
پناک تمام دوران کودکی‌اش را در کشورهای مختلف آفریقایی و آسیای جنوب شرقی (اتیوپی، هند و چین) می‌گذراند.
وی موفق به اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته ادبیات می‌شود سرانجام در یک محله پرجمعیت پاریس به‌نام بلوی مستقر می‌شود که تعدادی از رمان‌های ماجراجویانه‌اش پیرامون شخصیت بنجامن ملوسن در همان‌ جا رخ می‌دهد.
اولین رمان‌هایش مضامینی هزل‌آمیز داشت و برای بچه‌ها نوشته بود و در سال ۱۹۸۲ رمانی تحت عنوان «سگ کله‌شق» را می‌نویسد که داستان سگی را روایت می‌کند که باید برای بقا و زیستن مبارزه کند و سرانجام فقط به دنبال کسی می‌گردد تا او را علی‌رغم زشتی‌اش دوست داشته باشد.
این اثر اولین موفقیت وی بود. به این ترتیب در سال ۱۹۸۵ اولین رمانش تحت عنوان «به شادی آدم‌های بد عنق» منتشر شد که جزو سری رمان‌های ماجراجویانه ملوسن بود و شهرت زیادی برایش آورد. وی به‌طور مکرر خاطرات آثار نویسندگانی نظیر تولستوی (جنگ و صلح) سلما لاگرلاف، داستایوفسکی، لرمونتوف، توماس هاردی و شکسپیر را در آثارش منعکس می‌کند در سال ۱۹۸۹ اثری با نام «فروشنده کوچک نثر» را به رشته تحریر درمی‌آورد که بسیار پرسر و صدا بود و جایزه کتاب اینتر را نصیبش کرد.
بعد از نگارش مجموعه‌ای برای بچه‌ها پیرامون شخصیت کمو، مجموعه رمان جدیدی تحت عنوان «آقای ملوسن» را در سال ۱۹۹۵ به رشته تحریر درآورد که سال بعدش بر صحنه تئاتر اجرا شد.
«ثمره‌های شیفتگی» را در سال ۱۹۹۹ نوشت اما شاهکار وی که موجب شد جایزه رانودو ۲۰۰۷ به وی اعطا شود داستان «غم مدرسه» است.
● بخشی از «غم مدرسه»
بنابراین من شاگرد بدی بودم. در دوران تحصیلم در مدرسه ابتدایی هر غروب با کوله‌باری از مشکلات و غصه‌های مدرسه به خانه برمی‌گشتم.
دفترهای تکالیفم پر از نمرات بد و نکوهش معلم‌هایم بود. اگر از نظر رتبه آخری شاگرد کلاس نبودم بی‌شک نفر ماقبل آخر محسوب می‌شدم. من که کلاً دروسی مثل ریاضیات را کنار گذاشته بودم، در حفظ تاریخ و شناخت اماکن جغرافیایی هم سهل‌انگاری می‌کردم و در زمینه یادگیری زبان‌های خارجی هم هیچ استعدادی نداشتم.
من به تنبل مشهور بودم (با درس‌های نخوانده و تکالیف انجام نداده). نتایج و نمرات رقت‌انگیزی را به خانه می‌بردم که نه استعدادم در زمینه‌های موسیقی و ورزش می‌توانست آن را جبران کند و نه هیچ فعالیت غیردرسی دیگری. غم مدرسه نیز در ردیف آثاری همچون «مثل یک رمان» به موضوعات و مسائل درس و مدرسه می‌پردازد.
البته نه در باب مدرسه‌ای که دائماً در چارچوب جامعه‌ای متغیر و متحول دستخوش دگرگونی‌هایی می‌شود بلکه «در قلب این دگرگونی بی‌وقفه، دقیقاً در باب آنچه تغییرناپذیر است، در مورد مسأله‌ای همیشگی که من هرگز نشنیده‌ام در مورد آن صحبتی بشود.
دغدغه غصه مشترک شاگردان تنبل، والدین و معلمان یا کنش متقابل نسبت به مشکلات تحصیلی» به این ترتیب دانیل پناک خاطرات شخصی خویش در دوران مدرسه را با تاملاتی پیرامون مسأله آموزش و کارکردهای بد موسسات آموزشی و مدارس، همچنین احساس دردناک شاگرد تنبل بودن، عطش یادگیری، احساس طرد و عشق به آموزش را به هم می‌آمیزد.
● برخی از آثار پناک
▪ رمان‌هایی برای کودکان: چشم گرگ (۱۹۸۴)
▪ سری ماجراهای کمو:کمو، آژانس بابل (۱۹۹۲)/ کمو و من (۱۹۹۲)/ کمو، اندیشه قرن (۱۹۹۳)/ فرار کمو (۱۹۹۷)
▪ رسالات: خدمت نظامی در خدمت چه کسی؟ (۱۹۷۳) / ـ مثل یک رمان (۱۹۹۲)
▪ دیگر رمان‌ها: رکس بزرگ (۱۹۸۰) /ـ تعطیلات بزرگ (۲۰۰۲) ...
سوگند صالحی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید