جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۴ مارس؛عروسک خیمه شب بازی واشنگتن و تل آویو


۱۴ مارس؛عروسک خیمه شب بازی واشنگتن و تل آویو
پس از وقوع حادثه ترور رفیق حریری،جریان ۱۴ مارس سعی کرد با استناد به این حادثه خود‌ساخته سکان هدایت معادلات سیاسی داخلی و خارجی در بیروت را در دست گرفته و لبنان را به کشوری آمریکایی-صهیونیستی تبدیل نماید.در این میان درایت سید حسن نصرالله و دیگر اعضای جریان ۸ مارس توطئه وقوع انقلاب سرو در بیروت را خنثی نمود.در حالی که محبوبیت حزب الله و جریان ۸ مارس به دنبال پیروزی تاریخی رزمندگان مقاومت اسلامی در جنگ ۳۳ روزه افزایش پیدا کرده است،جریان خطرناک ۱۴ مارس سعی دارد همچنان زمینه را جهت وقوع ناآرامیها در لبنان فراهم نمایند....
زمانی که خبر ترور مشکوک رفیق حریری به رسانه ها مخابره شد،ایالات متحده آمریکا ،رژیم صهیونیستی و فرانسه با خونسردی کامل مشغول طراحی پازلهای “لبنان پس از حریری”بودند.در این میان افرادی مانند سمیر جعجع و ولید جنبلاط مشغول مهیا نمودن شرایط داخلی بیروت جهت وقوع انقلاب سرو بودند.انقلابی آرام و رنگین تا در سایه آن قدرت مانور غرب در بیروت تقویت شود.اما سخنرانی تاریخی سید حسن نصرالله شکست سنگینی برا بر پیکره آمریکا تحمیل نمود.پس از آن ،رژیم صهیونیستی در صدد برآمد تا با اتکا به راهکار نظامی،حزب الله لبنان و مقاومت اسلامی را از بین برده و زمینه را جهت حضور افرادی وابسته مانند سعد حریری،سمیر جعجع،سینیوره و جنبلاط فراهم نماید.اما شکست تل آویو در مقابل حزب‌الله سبب انزوای جریان ۱۴ مارس شد.
دو تن از اصلی ترین اعضای جریان ۱۴ مارس سعد حریری و ولید جنبلاط هستند.جنبلاط فردی وابسته به ایالات متحده آمریکا و رژیم اشغالگرقدس است که سعی دارد مردم لبنان را به هر نحو ممکن در جهت پذیرش استیلای واشنگتن و تل آویو ترغیب نماید.جنبلاط از ارکان گروه حاکم لبنان بوده و خواستار خلع سلاح حزب‌الله است و این موضوع را در اکثر سخنرانی‌های خود به شکلی تکرار می‌کند‌، این در حالی است که مردم و اکثر شخصیتهای سیاسی ، ملی و مذهبی لبنان ، وجود سلاح “مقاومت” را ضامن حفظ لبنان در برابر تهدیدهای رژیم صهیونیستی می‌دانند.
سعید حریری نیز سعی دارد با سوءاستفاده از نام پدر خود،معادلات سیاسی و اقتصادی بیروت را در قالب تامین مطامع دشمنان ارضی لبنان تامین نماید.این در حالی‌است که بهاء حریری فرزند ارشد رفیق حریری با فاش کردن توطئه های گروه ۱۴ مارس ، اقدامات توطئه افکنانه آنها را که از موافقان دولت آمریکایی سینیوره نخست وزیر لبنان هستند، به شدت محکوم کرده است.
بهاء حریری برادر بزرگ تر سعد حریری رهبر جناح ۱۴ مارس، و فرزندان رفیق حریری نخست وزیر لبنان با صدور بیانیه ای برادر کوچک خود سعد حریری و ولید جنبلاط و سمیر جعجع از موافقان دولت سنیوره را به خیانت به لبنان و ملت لبنان متهم کرد.
بهاء حریری در این بیانیه به صراحت اعلام کرده است:
“ای هواداران رفیق حریری و ای هواداران لبنانی سعد حریری بدانید اگر پدرم اینک زنده می بود، اقدامات سعد را محکوم می کرد.
درهمان روزهای نخست ترور پدرم اعلام کردم، عاملان ترور وی موساد و صهیونیست ها هستند، و برادرانمان در این میدان ، حزب الله و سوریه ، دوست و نزدیکمان هستند. اگر مقاومت و حزب‌الله وسید حسن نصرالله نبودند، معلوم نیست سعد و دیگران در طول جنگ ۳۳ روزه کجا می بودند، آیا آنها می خواستند با همین موج فتنه گری وتفرقه لبنان را از خطر اسرائیل مصون بدارند؟. “
اظهارات اخیر بهاءحریری،فرزند ارشد رفیق حریری در خصوص حقانیت حزب الله و وقاحت جریان ۱۴ مارس،ضربه شدیدی را بر پیکره سینیوره و همراهانش وارد ساخته است.در جریان تجمع طرفداران جریان ۸ مارس در اطراف دفتر نخست‌وزیری لبنان،شاهد توطئه چینی مشترک سمیر جعجع و سعد حریری جهت به آشوب کشاندن این تجمع آرام بودیم.اما این تلاش جریان ۱۴ مارس نیز با درایت سید حسن نصرالله ناکام ماند.
بحران ریاست جمهوری در لبنان هم اکنون وارد مرحله تازه ای شده است.فواد سینیوره بنابر دستوری که از سوی رژیم صهیو نیستی و ایالات متحده آمریکا دریافت نموده است،سعی دارد به هر نحو ممکن مانع از ایجاد ثبات سیاسی در بیروت شود.از این رو سینیوره و جنبلا‌ط طی هفته های اخیر از هیچ گونه اقدامی در راستای سنگ اندازی در معادلات سیاسی داخلی لبنان فروگذار نکردند.نخست وزیر لبنان از دعوت رئیس مجلس این کشور برای گفتگوی سران احزاب به منظور حل بحران کشورش انتقاد کرد.
فواد سینیوره افزوده است که نبیه بری خود یک طرف کشمکش سیاسی در لبنان است و نمی‌تواند ریاست گفتگوها را بر عهده داشته باشد.
سینیوره با طرح این پرسش که چه کسی گفتگوهای ملی را متوقف کرد و گفتگوی واقعی در کجا باید باشد افزود مکان واقعی و سازنده گفتگوها باید مجلس باشد که اکنون ۱۷ماه است درهای آن مسدود است و گفتگوها به خیابان و کوچه و بازار منتقل شده و برخی نیز به زبان کوچه و بازار سخن می‌گویند!
نخست وزیر لبنان گفت رئیس جمهوری به عنوان رئیس اجماعی می‌تواند اداره کننده گفتگوها باشد زیرا شخصی که خود یک طرف است نمی‌تواند اداره‌کننده گفتگوها باشد بلکه بر اساس طرح اتحادیه عرب باید اول رئیس جمهوری را انتخاب کرد. نبیه بری پیشتر اعلام کرده که برای از سرگیری گفتگوهای ملی تلاش می‌کند و انجام این گفتگوها به میزان پاسخ مثبت گروههای مختلف بویژه گروه حاکم بستگی دارد.
این د رحالی‌است که توقف فعالیت پارلمان لبنان به دنبال زیاده خواهیها و خیانتهای مکرر جریان ۱۴ مارس صورت پذیرفته است.در عین حال،برخی سران اتحادیه عرب نیز مانند همیشه چشم به اقدامات و نظرات ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی داشته و هیچ گونه تحرک موثری در جهت رفع بحران لبنان انجام نداده اند.
رئیس حزب مسیحی کتائب و رئیس جمهوری پیشین لبنان ، موضوع همبستگی عربی با این کشور را که اتحادیه عرب برای حل بحران لبنان مطرح کرده شعاری خواند و گفت این موضوع در راستای مصالح آنان ( اعراب ) بوده و مصرف تبلیغاتی دارد. “امین جمیل” که از سران گروه حاکم است در گفتگویی افزود هنگامی که خواستیم طرح اتحادیه عرب را اجرا کنیم دیدیم آنان (اعراب) در صورتی با حل بحران موافق هستند که در راستای مصالحشان باشد.
حزب الله لبنان و جریان ۸ مارس تاکنون در قبال تحولات سیاسی بیروت بسیاری مدبرانه و با درایت عمل نموده اند.جریان ۸ مارس خواهان استقلال لبنان است.سید حسن نصرالله،میشل عون،سلیمان فرنجیه و.. جملگی افرادی هستند که باجدهی به واشنگتن و تل آویو را به هیچ عنوان نمی پذیرند.
در این راستا اخیرا معاون دبیرکل جنبش حزب الله لبنان تاکید کرده است که آمریکا هرگز توان اعمال شروط و حاکمیت خود را بر لبنان ندارد و قادر به از بین بردن مقاومت نیز نخواهد بود.
“شیخ نعیم قاسم” در این خصوص معتقد است:
“آمریکا نمی تواند شروط و حاکمیت خود را بر لبنان اعمال کند و همچنین نمی تواند قدرت را به گروه های اکثریت در لبنان منحصر کند و حتی توان از بین بردن مقاومت را هم ندارد. اما ما به عنوان گروه های مخالف (با کابینه فواد سینیوره) خواستار استفاده از ابتکار عمل عربی برای حل بحران لبنان هستیم و به انجام گفتگویی که نبیه بری رئیس پارلمان لبنان دعوت کرد، دعوت می کنیم و به آنان می گوییم از فرصتهای موجود استفاده کنید و مطمئن باشید که نمی توانید خواسته های خود را اعمال کنید. “
سحاب فاطمی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید