شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

ضرورت شرکت در مرحله دوم انتخابات


ضرورت شرکت در مرحله دوم انتخابات
در باور عده یی دور دوم انتخابات چندان اهمیتی ندارد و همین اعتقاد باعث می شود مشارکت فعالی در این دوره نداشته باشند اما حامیان و طرفداران ائتلاف اصلاح طلبان عنایت داشته باشند که انتخابات مرحله دوم هم بخشی از کل انتخابات است. طبق قوانین انتخاباتی در این مرحله آن دسته از کاندیداهایی که کمتر از ۲۵ درصد آرای صحیح را اخذ کردند وارد مرحله دوم انتخابات خواهند شد و یک بار دیگر در معرض رای مردم قرار می گیرند. از این حیث دور دوم انتخابات با دور اول آن تفاوتی ندارد و نمایندگانی که در این دوره به مجلس راه می یابند نیز همانند نمایندگانی هستند که در دور اول انتخابات به مجلس راه یافته اند. با این توصیف حامیان نباید نامزدهای مورد نظر خود را در نیمه راه رها کنند.
آنها کماکان خواهان حمایت ها و پشتیبانی عموم طرفداران هستند زیرا در صورت راهیابی نامزدهای اصلاح طلب به مجلس در دور دوم انتخابات یک اقلیت قوی شکل می گیرد که می تواند از یک اکثریت محافظه کار و ملاحظه کار، تاثیرگذارتر و کارآمدتر باشد. طبیعی است دور دوم انتخابات آخرین فرصتی است که می توان این اقلیت را شکل و آن را در مجلس گسترش داد. لذا توصیه ما به دوستان و طرفداران این است که گام بعدی را با جدیت و نشاط بیشتری بردارند تا بخشی از اهداف و آرمان های جریان اصلاح طلبی محقق شود. حضور گسترده مردم این مطلوب را مهیا می سازد و اصلاح طلبان را پیروز و کامیاب چرا که جامعه ما همواره تا سطح ۱۵ درصد رای ثابت نیروهای سنتی را داراست.
لذا هر چه آرا از این درصد بالاتر می رود، شانس توفیق تفکرات مربوط به تحول خواهی و نوگرایی بیشتر می شود. جریان اصلاح طلبی نیز در ایران مظهر نوگرایی دینی محسوب می شود بنابراین هر چه مشارکت مردم افزایش یابد، اصلاح طلبان موفق ترند. به طور کلی افزایش مشارکت و رای بالای رای دهندگان هوشمند و آگاه پروژه اصلاح طلبی را با سرعت بیشتری پیش می راند. جمع نیروهای اصلاح طلب زیر یک چتر این سرعت را افزایش می بخشد لذا ما دست همه دوستانی را که از این جریان حمایت کنند، به گرمی می فشاریم. مهم حمایت از این جریان است حال به اسم ائتلاف یا تعامل و همکاری.در مورد وضعیت نیروهای مختلف در دور دوم انتخابات و شانس هر کدام در این مرحله هم معتقدم گرچه جناح مقابل ۱۲ نامزد در دور دوم انتخابات دارد (در استان تهران) و به لحاظ کمی نامزدهای اصولگرا در این مرحله از انتخابات هم غالب هستند اما نامزدهای اصلاح طلبی که به دور دوم رسیدند شناخته شده تر هستند برخلاف جناح رقیب که نامزدهای شناخته شده یی در این دوره ندارند. از این جهت فرصت خوبی است تا اصلاح طلبان بتوانند اقدامات سیاسی خود را در مجلس هشتم تکمیل کنند و توفیقی بیش از مرحله اول انتخابات مجلس هشتم داشته باشند. ضمن آنکه رای های این دوره کمتر بین لیست های مختلف تقسیم می شود و تمرکز رای ها می تواند شانس اصلاح طلبان را ارتقا دهد و همان طور که مطرح شد، اقلیت مجلس را تقویت سازد. تشکیل اقلیت قوی امروز یک ضرورت ملی به حساب می آید. نیروهایی باید در مجلس باشند که به دور از محافظه کاری سیاست های غلط مدیران حاکم را به نقد بکشند و مشکلات و گرفتاری هایی که مردم به آن دچارند را در مجلس انعکاس دهند. بخش قابل توجهی از نابسامانی های موجود و تنگناهای اقتصادی به وجود آمده برای مردم با ایجاد اقلیت کارآمد و منسجم در مجلس برطرف خواهد شد.
اساساً وظیفه اقلیت مجلس مهار سیاست های غلط و دفاع از حقوق مردم است. در مجموع با توجه به اینکه کف رای اصلاح طلبان در این دوره نسبت به انتخابات هفتمین دوره مجلس شورا نزدیک به دو برابر افزایش یافته است، می توان امیدوار بود با عنایت بیشتر مردم در دور دوم انتخابات، نامزدهای اصلاح طلب شانس بالایی برای حضور در مجلس و دفاع از حقوق مردم داشته باشند. البته ما امیدواریم در صورت حضور مردم بتوانیم از آرای آنان صیانت کنیم و برخلاف مرحله اول از حقوق قانونی خود نیز بهره مند شویم. در این زمینه با مسوولان مذاکراتی را آغاز کردیم که این مذاکرات با محوریت مجید انصاری صورت می گیرد و امید است به نتایج مطلوبی ختم شود. خبر و شایعات مربوط به تغییر وزیر کشور ایراداتی را به وجود آورد. هرچند در مجموع این تغییر نیز تاثیر چندانی در سرنوشت اصلاح طلبان نخواهد داشت زیرا او به نفع ما کاری نکرد که امروز از تغییرش نگران باشیم.آخرین نکته یی که قابل یادآوری است، اظهارات آقای نادران است. من وقتی صحبت های او را شنیدم، یاد شعری از یک شاعر یزدی افتادم که در خصوص شعرهای حافظ می گفت؛
حافظا، شیراز داری نون مفت
شعرهای خوبی می توانی کرد جفت
گر بیایی یزد و شعربافی۱ کنی
مهره از... بیفتد جفت جفت.
هرچند شاعر یزدی از عصبانیت چنین پاسخ داده است و نباید درباره حافظ چنین می گفت اما منظور او تفاوت آب و هوای سخت و کویری یزد و آب و هوای خوش شیراز است. این مقایسه را می توان درباره وضعیت اصلاح طلبان و اصولگرایان نیز در نظر گرفت. شرایط سخت و ناملایمات پیش روی اصلاح طلبان کجا و شرایط آماده و مهیا شده برای اصولگرایان کجا. آقای نادران باید بداند اگر ما هم می توانستیم از تمام حمایت های شورای نگهبان برای حذف رقبا استفاده کنیم، چنین وضعیتی نداشتیم. اگر تمام توان و ابزارهای هیات های اجرایی و هیات های نظارت هم در خدمت اصلاح طلبان بود، من نیز این طور سخن می گفتم. اگر روزی برسد که زمینه های انتخابات آزاد فراهم شود، آنگاه باید منتظر بمانیم ببینیم آقای نادران باز هم می تواند این طور سخن بگوید ضمن آنکه هشت درصد آرای تهران آنقدر افتخار نیست که صرف نظر از صحیح بودن اعلام نتایج، بخواهند این طور سخن بگویند.
سیدحسین مرعشی
پی نوشت؛
۱- بافندگی های دستی قدیمی یزد
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید