جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جمهوری‌خواهان از شکاف بین «کلینتون» و«اوباما» به کاخ سفید می‌روند


جمهوری‌خواهان از شکاف بین «کلینتون» و«اوباما» به کاخ سفید می‌روند
انتخابات ما بین دو کاندیدای اصلی حزب دموکرات ایالات‌متحده‌آمریکا در جریان است و در این میان جمهوری‌خواهان از شکاف بین دموکرات‌ها که هر روزعمیق‌تر می‌شود، بیشترین بهره را می‌برند.
«هیلاری کلینتون» بانوی پیشین آمریکا با پیروزی برابر«باراک اوباما» نامزد سیاه‌پوست حزب‌ دموکرات در انتخابات مقدماتی ایالت «پنسیلوانیا» توانست به حضور متزلزل خود در این انتخابات به منظور ورود به کاخ سفید ادامه دهد.
این پیروزی برای کلینتون‌ها بسیار با اهمیت‌ بود. اگر چه به لحاظ ریاضی، هیلاری کلینتون نمی‌تواند هم از نظر تعداد و هم از نظر رای کسب نمایندگان حزبی که رابطه مستقیمی با تعداد آرا دارد، از اوباما پیشی بگیرد؛ اما افراد نزدیک به کلینتون، پیش از اینکه به ریاضیات اعتقاد داشته باشند به روانشناسی ایمان دارند.
در حال حاضر هیلاری بر این باور است که اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر قابل انتخاب نیست و با تمامی تلاش خود درصدد اثبات این امر است. کلینتون با همین هدف کمپین‌های خود را بسیار منفی جلو می‌برد و اکنون کارهای را انجام می‌دهد که به احتمال زیاد جمهوری‌خواهان در رقابت‌های اصلی انجام خواهند داد.
به گفته بسیاری از کارشناسان، کلینتون‌ها منتظر هستند تا از اوباما خطای بزرگ سر بزند و یا مساله‌ای عجیب و غریب درباره زندگی او منتشر شود، تا بدین ترتیب اوباما از دایره رقابت‌ها خارج شود.
هیلاری کلینتون پس از پیروزی در ایالت پنسیلوانیا در جمع طرفداران خود گفت:« ...شما می‌دانید که برخی من را کنار گذاشته و می‌خواستند که از رقابت‌ها خارج شوم، ولی مردم آمریکا مرا کنار نگذاشتند و آنها سزاوار رئیس‌جمهوری هستند که از مبارزه خسته نشود.»
«تری مک‌آلیف» رئیس ستاد انتخابات کلینتون گفت: «این پیروزی بزرگی بود. او در پنسیلوانیا پیروز شد. آنها علیه کلینتون تبلیغات منفی به راه انداخته بودند.» کلینتون نیز ادامه داد:«اکنون باید این پرسش مطرح شود که چرا او (اوباما) به‌رغم برتری مالی فوق‌العاده‌ خود نتوانست کار را تمام کند و در این ایالت پیروز شود.» او در سخنانش گفت که آماده است تا رئیس‌جمهور شود. در حالیکه گویا قرار نیست، هیچ یک از دو کاندیدای حزب دموکرات به ۲۰۲۵ نماینده لازم برای احراز کاندیدای دیکتاتوری این حزب برسند، کلینتون در تلاش است تا حقانیت خود را به نمایندگان ارشد دموکرات که در گردهم‌آیی حزب دموکرات در ماه اوت کاندیدای حزب را انتخاب خواهند کرد، ثابت کند.
در این حال دو کاندیدا، چهرهای امروز آمریکا هستند. یکی مظهر «هدف» و دیگری چهره‌ای است که خیلی‌ها می‌خواهند از آمریکا به یاد بیاورند؛ چهره‌ای که سال‌هاست کسی آن را حتی تصور نکرده است.
نکته جالب در رقابت‌های دو کاندیدای اصلی حزب دموکرات، خوشحالی جمهوری‌خواهان است. هر چقدر رقابت‌های مقدماتی آنان طولانی‌تر شود، شانس متحدشدن دموکرات برای انتخابات اصلی کم‌رنگ می‌شود. هم اکنون فضا بین حامیان حزب دموکرات بسیار نامناسب است. هر روز به تعداد کسانی که اگر کاندیدای مورد علاقه‌شان انتخاب نشود، رای نمی‌دهند و یا حتی به «جان مک‌کین» کاندیدای حزب جمهوری‌خواه رای خواهند داد، اضافه می‌شود.
در این شرایط، برخی از مقامات دموکرات منتظر معجزه هستند تا یکی از این دو کاندیدای انتخاب شود و دومی در سمت معاونت ریاست‌جمهوری فعالیت کند؛ امری که تا حدودی غیر ممکن به نظر می‌رسد. آنان بر این باورند که اگر اوباما کاندیدا شود، با چند سفر متعدد حتی به اسرائیل، هواداران بسیاری را در داخل کشور به سمت خود جلب می‌کند. اما در اردوگاه جمهوری‌خواهان روایت دیگری در حال رقم خوردن است. آنان بخوبی رقابت‌های انتخاباتی را بررسی می‌کنند و معتقدند که نامزد سیاه‌پوست دموکرات حریف بسیار خطرناکی برای مک‌کین است. از همین رو در تلاش هستند تا او را از دور رقابت‌ها خارج کنند تا بتوانند در نهایت با کلینتون‌ها به رقابت بپردازند.
از سوی دیگر، بسیاری از رسانه‌های آمریکایی نیز در تلاش هستند تا هیلاری کلینتون را راهی کاخ سفید کنند و از هم اکنون برای انتخابات مقدماتی ۶ ماه می در ایالت «کارولینای شمالی» و «ایندویانا» تبلیغ می‌کنند. طبق گزارش‌های منتشر شده، در کارولینای شمالی، اوباما با فاصله زیادی (حدود ۱۵ درصد) از کلینتون جلوتر است و در «ایندیانا» رقبا فاصله کمی از یکدیگر دارند.
حال اگر کلینتون هر دو را ببازد، به‌دشواری می‌تواند باقی ماندن در رقابت‌ها را توجیه کند و در این میان رویایی آرام «جمهوری‌خواهان» برای ورود به کاخ سفید آشفته خواهد شد.
مریم جعفری
منبع : دسترنج


همچنین مشاهده کنید