جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


چند همسری در جوامع غربی


چند همسری در جوامع غربی
وقتی سخن از چندهمسری و به ویژه با واژه اسلامی آن «تعدد زوجات» پیش می آید، همه نگاه ها به شرق و به ویژه جهان اسلام معطوف می شود.
اما این پدیده تنها مختص جوامع اسلا می نیست و در برخی از پیشرفته ترین کشورهای غربی نیز وجود دارد. «خبرگزاری آسوشیتدپرس» روز ۱۴ آوریل (۲۶فروردین) گزارش داد که بر اساس تحقیقات و بازجویی های به عمل آمده، اعضای فرقه ای در آمریکا که چند همسری را مجاز می داند، به دادگاهی در «سن آنجلو» فراخوانده شده اند.
ماجرا از آنجا آغاز شد که دختری ۱۶ ساله از ساکنان "مجتمع در آرزوی صهیون" در الدورادو که در ۴۵ مایلی جنوب سن آنجلو در ایالت تگزاس واقع شده، در تماس با یکی از خطوط تلفنی اضطراری مربوط به خشونت های خانوادگی شکایت کرده بود که مورد سو» استفاده جسمی و جنسی شوهر ۵۰ ساله خود قرار دارد. این مجتمع ۱۷۰۰ جریبی که پیش از این محل بازی بوده، در سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲) توسط فرقه ای مذهبی خریداری گردید. این فرقه از پیروان "کلیسای مورمون ها" یا "کلیسای بنیادگرای عیسی مسیح وابسته به قدیسین روز بعد" هستند. سپس بناهایی از جمله تعدادی خانه های بزرگ شبیه به خوابگاه، یک مرکز درمانی کوچک، یک کارخانه پنیر، یک دستگاه تصفیه آب، و یک معبد در آن ساخته شد.
انتشار این شکایت سبب گردید که روز ۳ آوریل (۱۵ فروردین) پلیس به مجتمع مورد اشاره یورش ببرد، و ۴۳۷ کودک را از آنجا خارج کند. پس از این حمله، تا ۹ آوریل (۲۱ فروردین) به جز مواردی خاص، از هرگونه ورود به محوطه زندگی این افراد و همچنین خروج از آن جلوگیری به عمل آمد.
در عین حال ۱۴۰ زن نیز به همراه کودکان مورد اشاره از این مجتمع انتقال داده شده اند. کودکان تحت سرپرستی قانون قرار گرفتند، اما در مورد زنان چنین تصمیمی اتخاذ نشد. اظهارنامه های کارکنان حمایت از کودکان حاکی از آنست که آنها در مجتمع مورد اشاره، آثاری از سو» استفاده به دست آورده اند.
در فرقه مورد اشاره، چندهمسری از طریق توافق والدین و اغلب بین دختران زیر ۱۸ سال و مردان مسن صورت می گیرد. گرچه پیروان این فرقه معتقدند که این کار پاداش اخروی دارد، اما نوعا در کلیسای مورمون ها چندهمسری به طور گسترده رایج نیست. اینک ۳۵۰ وکیل از سراسر کشور داوطلب شده اند، که در پی آزادی بچه ها باشند. "گای چوئیت" دادستان ایالت تگزاس در این مورد می گوید: "این واقعا برای وکلای تگزاس مهم است، که همه به عدالت دسترسی داشته باشند." چراکه قوانین مربوط به بهزیستی کودکان اشعار می دارد، که هر بچه ای در این ایالت از حق داشتن وکیل برخوردارست. سه مادر این فرقه در نامه ای برای "ریک پری" فرماندار ایالت یاد شده، تقاضای کمک کرده اند. این مادران در نامه خود که یک فتوکپی از آن به دست مسوولان خبرگزاری آسوشیتدپرس رسیده است، ادعا کرده اند که برخی از فرزندانشان بیمارند و حتی نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.
آنها همچنین می گویند از زمانی که کودکان زیر سرپرستی قانونی ایالت درآمده اند، از آنها در مورد مسائلی پرسش شده که چیزی در موردشان نمی دانند. این سه که نامه را امضا کرده اند و مدعی هستند که نماینده سایر مادران می باشند، می گویند که ۱۵ تن از مادرها در هنگام انتقال فرزندانشان توسط پلیس حضور نداشتند. آنها همچنین نوشته اند که از پری می خواهند در مورد محلی که کودکان به آنجا انتقال داده شده اند، بررسی کند. زیرا "بسیاری از فرزندان ما در نتیجه شرایط این محل بیمار گشته اند. به طوری که حتی برخی از آنها، به ناچار به بیمارستان منقل شده اند."
اما "رابرت بلک" سخنگوی پری اعلام کرده که چنین نامه ای دریافت نشده، و بنابراین نمی تواند در مورد آن اظهار نظر کند.
روز ۲۳ آوریل (۴ اردیبهشت) آسوشیتدپرس در گزارش دیگر خود خبر داد که گرچه ۴۳۷ کودک مورد اشاره را از خانه هایشان بیرون برده اند، اما آنها را در جاهایی اسکان داده اند که تقریبا به خانه های والدینشان نزدیک می باشد. والدینی که دارند بر علیه این اتهام مبارزه می کنند، که در فرقه شان از این کودکان سو» استفاده شده و یا رفتار نامناسبی در موردشان انجام گرفته است.
گزارشات تکمیلی حاکی از آن بود، که به حکم دادگاه ۱۱۴ تن از آنها را با اتوبوس به سایر نقاط شهر و به اماکن نگهداری از کودکان بی سرپرست منتقل کرده اند. براساس این گزارش چند روز بعد بقیه کودکان نیز به ۱۶ مرکز مشابه در سراسر ایالت تگزاس نقل مکان داده شدند.
این انتقال بر اساس حکم "باربارا والتر" قاضی ایالت انجام شد. این حکم به مفهوم برنده شدن دولت در برابر والدین این کودکان در دادگاه مربوطه می باشد. چراکه این ظن وجود داشت، که اعضای فرقه دختران زیر سن قانونی را مجبور به ازدواج و داشتن روابط جنسی کرده باشند.
قاضی به ضمیمه حکم مورد اشاره همچنین دستور داده که مادران زیر ۱۸ سال را به همراه کودکانشان سکنی دهند، و در مورد خواهران و برادران نیز همینگونه عمل شود. در همین حال همگی کودکان و بزرگسالان این فرقه به مرکزی بهداشتی برده شدند، تا از ایشان خون گرفته شود. این روند به حکم دادگاه صورت گرفت، که با آزمایش "دی ان ای" خون آنها، بتوان شجره نامه های پیچیده خانوادگی ایشان را مشخص کرد. پیروان این فرقه که تعدادشان در دو شهر مجاور در ایالت های آریزونا و یوتا به هزاران نفر می رسد، پیش از این هم به سبب شیوه زندگی خود مبارزه کرده اند. زیرا در حملاتی که در سال های ۱۹۴۴ (۱۳۲۳) و ۱۹۵۳ (۱۳۳۲) به آنها شد نیز، مردان، زنان و کودکان به این طرف و آن طرف انتقال داده شده بودند.
اما این مورد نیز، تنها مسئله از این دست در آمریکا نیست. کمااینکه "مارک هنکل" بنیانگذار "تارنمای حقیقت گو.اورگ" که دفترش در "اولد اورکارد بیچ" ایالت مین در آمریکا قرار دارد، می گوید مردان چند همسره آمریکایی و زنانشان مانند کانادایی های در همین موقعیت، ترس چندانی از قانون ندارند.
او تعداد خانواده های آمریکایی چند همسره را کمتر از ۱۰۰ هزار می داند. وی می گوید: "در این دوره زمانه کسی برای این کار محکوم یا حتی متهم نمی شود. مشکل برای کسانی پیش می آید که بخواهند ازدواج های از دوم به بعد را به ثبت برسانندیا با استفاده از مسئله چندهمسری دست به کارهای خلافی چون ازدواج های اجباری بزنند."
به گفته وی نظریه یک زن یک شوهر و ضد چند همسری، بدعت کلیسای کاتولیک باستان است که بعدا صورت قانون به خود گرفته است.
منبع: واشنگتن پریزم
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید