شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

سایه کودتای ژنرال ها بر سر اردوغان


سایه کودتای ژنرال ها بر سر اردوغان
آنگونه که شواهد و قرائن نشان می دهد ارتش ترکیه و لائیک ها درصدد توطئه علیه دولت اردوغان هستند. یک روزنامه چاپ ترکیه محتوای نقشه مداخله ارتش ترکیه در امور سیاسی و غیرنظامی این کشور موسوم به«نقشه عمل » را افشا کرده است. روزنامه طرف چاپ ترکیه در شماره روز جمعه خود در خبری به افشای نقشه ای از ستاد فرماندهی ارتش ترکیه پرداخت که براساس آن ارتش به دنبال در اختیار گرفتن امور سیاسی در این کشور بوده و حکومت اسلامگرای اردوغان به عنوان کانون فعالیت های ارتجاعی (اسلام گرایی) تعریف شده است. براساس این گزارش، «نقشه عمل » نیروهای مسلح ترکیه یک نقشه جامع برای مداخله در زندگی غیرنظامیان و سیاست بوده و هدف از آن توجیه افکار عمومی در خصوص موضوع هایی است که نیروهای مسلح نسبت به آنها حساسیت نشان می دهند. به موجب « نقشه عمل» فعالیت حمایتی معلومات که از سوی ستاد فرماندهی ارتش ترکیه تنظیم شده و در سپتامبر ۲۰۰۷ به اجرا گذاشته حکومت حزب عدالت و توسعه به عنوان مسوول حرکت های ارتجاعی شناخته شده و یک سری تصمیماتی به منظور توجیه مردم در راستای دیدگاه های نیروهای مسلح ترکیه و مقابله با بسته جدید قانون اساسی حزب حاکم که از آن به عنوان «مقابله با دولت ملی » یاد شده اتخاذ شده است. علاوه بر این حزب جامعه دموکرات را تروریست قلمداد کرده است. این نقشه ۱۱ صفحه ای شامل هشت سرخط اصلی بوده که به ترتیب در زیر به آنها پرداخته می شود:
۱) بخش قضایی نقشه در این قسمت فرماندهی ستاد مشترک ارتش ترکیه خواستار برگزاری دیدارهایی با مدیران و سازمان های مهم جامعه و در راس آن رسانه و نهادهای قضایی عالی تحت نام «پذیرایی های کار » شده است.
۲) مرحله رنجیده کردن مردم جنوب شرقی ترکیه. هدف از این مرحله کم کردن کمک های کردهای ساکن منطقه به شبکه شبه نظامی « پ ک ک » و قطع کردن ارتباطشان با حزب جامعه دموکرات که تروریست توصیف شده است.
۳) مرحله ارتجاع دینی در این بخش حزب حاکم عدالت و توسعه به عنوان سازمان دهنده تحولاتی که زمینه ساز اجرای فعالیت های گروه های دینی و طریقت و ارتجاعی است قلمداد شده و بر اینکه نیروهای مسلح ترکیه صاحب به مفهوم حقیقی ارزش های ملی هستند تاکید شده و استراتژی ارتش هم خنثی کردن این فعالیت ها و حفظ قدرت ارتش و اعتبارش است.
۴) مرحله دبیرستان در« نقشه عمل» ستاد فرماندهی ارتش ترکیه، بازنگری در محتوای درس و کتاب ها خواسته شده و بر استفاده از درس های امنیت ملی به عنوان فرصتی برای آموزش ارزش های ملی و معرفی نیروهای مسلح به دانش آموزان تاکید شده است.
۵) مرحله «ا س تی او » (سازمان های جامعه غیرنظامی) بر اساس این قسمت از «نقشه عمل» آن دسته برقراری ارتباط و همکاری با آن دسته از سازمان های غیرنظامی که به تفکر و ارزش های نیروهای مسلح ترکیه اهمیت می دهند مدنظر بوده و سازمان های موضوع بحث با برنامه های مناسب مطرح و ارائه پیام های ارتش به اقشار هدف تامین خواهد شد.
۶) مرحله تولید ترانه، مستند، سریال و فیلم ستاد مشترک ارتش ترکیه در این قسمت هم خواسته شده که با تولیدات تصویری و صوتی در جهت ترویج سیستم تفکر آتاتورک گرا و توجیه افکار عمومی و عمیق تر کردن احساسات و تفکراتی که به نفع ارتش است بهره برداری شود.
۷) مرحله حذف نویسندگان و هنرمندان مخالف ارتش در این مرحله یادآور جنگ روانی است بر برقراری ارتباط با رهبران گروه های دینی و قومی و توجیه آنها در راستای نیات ارتش تاکید شده تا به این ترتیب زمینه برای ایجاد تفرقه بین گروه های دینی و قومی ایجاد شود. همچنین در این مرحله حمایت از هنرمندان و نویسندگان مناسب در جهت انعکاس تفکرات و اهداف ارتش از طریق خلق اثرهای جدید و جهت دهی به افکار عمومی و از پا انداختن نویسندگان و هنرمندان مخالف به عنوان یکی دیگر از راهبردهای ارتش در راستای در اختیار گرفتن امور کشور یاد شده است.
۸) مرحله تیم های تنویر و عالم آنلاین این تیم ها وظیفه دارند که دیدگاه های نیروهای مسلح را درباره موضوع های مختلفی که در بین افکار عمومی مطرح می شود به آنها منتقل کنند. در این مرحله به استفاده از امکانات اینترنتی برای انتقال دیدگاه های ارتش به مردم پیرامون مسائل مختلف و در راس آن موضوع های ملی توجه شده است. - تکذیب ژنرال ها فرماندهی ستاد مشترک ارتش ترکیه با تکذیب این خبر وجود چنین نقشه ای در بین اسناد رسمی را رد کرده است اما شایعه کودتا چند سالی است که بر سر دولت حزب عدالت و توسعه سایه افکنده است. دو سال پیش و قبل از پیروزی مجدد حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی و تعیین عبدالله گل به عنوان رئیس جمهوری، سلیمان دمیرل نهمین رئیس جمهوری و سیاستمدار کهنه کار ترکیه در آدانا به دولت اردوغان تلویحاً هشدار داد احتمال کودتای نظامی وجود دارد. دمیرل رئیس جمهوری پیشین ترکیه این ادعا را مطرح کرده بود که: «ناراحتی های جدی در بین اقشار مختلف مردم از عملکرد دولت وجود دارد، ۱۸ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می کنند و بیش از ۲/۵ میلیون نفر بیکارند. این دولت هیچ کاری را به سرانجام نرسانده است. مساله قبرس نیز جزو آن است و به هیچ وجه نمی توان از رضایت مردم نسبت به عملکرد دولت سخن گفت. مقام ریاست جمهوری، مقامی نیست که نمایندگان فقط یک حزب برای تصدی آن انتخاب شوند. این مقام، مقام ملت است. - ژنرال های تندرو در راس ارتش ترکیه دو سال قبل در پی بازنشسته شدن ارتشبد حلمی اوزکوک رئیس ستاد ارتش ترکیه در مراسمی با حضور احمد نجدت سزر رئیس جمهور وقت ترکیه، ژنرال یاشار بیوک آنیت فرمانده سابق نیروی زمینی به عنوان رئیس جدید ستاد ارتش ترکیه معرفی شد و او اکنون سردمدار مخالفان حزب عدالت و توسعه است. طبق قانون اساسی ترکیه، انتخاب رئیس ستاد ارتش ترکیه پس از پیشنهاد شورای عالی ارتش و تصویب هیات وزیران از سوی رئیس جمهور تایید می شود.
عرف جابه جایی طبق عرف موجود در ساختار نیروهای مسلح ترکیه، فرمانده نیروی زمینی از بیشترین شانس برای انتخاب به ریاست ستاد ارتش برخوردار است. در چارچوب این عرف، فرمانده سپاه اول ارتش ترکیه نیز همیشه کاندیدای اول برای عهده دار شدن سمت فرماندهی نیروی زمینی است و ژنرال بیوک آنیت نیز پیش از انتخاب به عنوان فرمانده نیروی زمینی ریا فرمانده سپاه اول بود.
حمایت از سیاست مشت آهنین در برابر کردها برخلاف اردوغان که معتقد به ترکیب سیاست های اجتماعی و اقتصادی برای حل مساله کرد ها است، تجزیه و تحلیل اظهارات و مواضع ژنرال بیوک آنیت نشان می دهد که وی به شدت مخالف نرمش نشان دادن در برابر کردهای ترکیه است. بیوک آنیت همچنین از طرفداران ورود به شمال عراق برای سرکوب« پ ک ک» است. ژنرال « یاشار بیوک آنیت » اخیراً اعلام کرده تا زمانی که « پ ک ک » موجودیت دارد، عملیات نظامی علیه این تروریست ها نیز ادامه خواهد داشت. تعبیر وی از خواسته های کردهای ترکیه این است که محافلی با تشدید بحران و ایجاد اختلاف های قومی تلاش می کنند زمینه تشدید درگیری ها را فراهم آورده و ترکیه را به فلسطین تبدیل کنند. وی تحریک مردم یک منطقه از کشور علیه مردم منطقه ای دیگر را توطئه محافلی در همین راستا ذکر کرده و گفته است: اگر مردم در مقابل یکدیگر قرار گیرند، برای ترکیه بزرگ ترین فلاکت خواهد بود. وی با انتقاد از برخی از کشورهای هم پیمان ترکیه که با «پ ک ک» همکاری می کنند از کشور دانمارک انتقاد کرده است. ترکیه و دانمارک هر دو عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند. وی در مورد برخی تقاضا های اتحادیه اروپا نیزدر مورد اینکه دوران «کمالیسم» در ترکیه باید پایان بیابد و عکس های آتاتورک از دوایر دولتی برچیده شود، گفته است: «پارلمان اروپا از مقابله ارتش ترکیه با فعالیت های تروریستی «پ ک ک » به عنوان عملیات تهاجمی یاد می کند و این برخورد زنگ خطری است که باید جمهوری ترکیه را بیدار کند.» نفوذ ژنرال بیوک آنیت در درون جامعه ترکیه به حدی است که سال گذشته یک دادستان قوه قضائیه این کشور در پی اقامه دعوی علیه وی، از سمت خود برکنار شد. دادستان وان که بعد از این حادثه علیه حمایت ژنرال بیوک آنیت از دو نظامی بمب گذار ادعانامه ای تنظیم کرده بود، از سمت خود برکنار شد. هنگامی که ژنرال آلتای توکات از فرماندهان سابق ارتش ترکیه نقش نیروهای ارتش در برخی موارد بمب گذاری ها در مناطق مختلف ترکیه را تایید کرد، ژنرال آنیت از بمب گذارها دفاع کرد و هنگامی که با شکایت دادستان روبه رو شد با اعمال نفوذ وی را مجبور به کناره گیری کرد.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید