جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سرانجام لبنان صاحب دولت شد


سرانجام لبنان صاحب دولت شد
سرانجام پس از ۷ هفته مناقشه میان احزاب سیاسی لبنانی دولت وحدت ملی روز جمعه ۱۱ ژوئیه توسط فئواد سنیوره نخست وزیر لبنان معرفی شد. دولتی که پس از هشدارهای مکرر رئیس مجلس و احزاب مختلف لبنانی بالاخره اعلام موجودیت کرد. گرچه هنوز نمی­توان امیدوار بود بحران خاتمه یافته است. زیرا تاریخ لبنان ثابت کرده، زندگی بدون بحران برایش معنا ندارد. اما به هر حال اعلام دولت جدید را می­توان گامی رو به جلو برای رسیدن به آرامش در لبنان ولو به طور موقت دانست. زیرا آنچه از قراین بر می­آید اکنون لبنانی­ها دعوای خود را بر سر تشکیل دولت پایان داده و خود را برای ماراتن انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۰۹ آماده می­کنند.
دولت جدید لبنان دربرگیرنده ۲۰ وزیر جدید است که ۱۴ تن از آنها برای نخستین بار است که به سمت وزیر انتخاب می­شوند. ۱۰ تن از وزیران نیز از وزیران دولت قبلی هستند که ۸ تن از آنها از نمایندگان پارلمان و دو تن نیز وزیر دولت سابق هستند.
از میان برجسته‌ترین افراد در میان ۱۴ وزیر جدید می‌توان از زیاد بارود وزیر کشور،‌ ابراهیم نجار وزیر دادگستری و جبران باسیل وزیر ارتباطات اشاره کرد.
سنیوره به هنگام تشکیل دولت جدید لبنان که در دیدارش با میشل سلیمان رئیس جمهوری آن کشور اعلام شد، ابراز امیدواری کرد که دولت جدید لبنان بتواند زمینه برگزاری انتخابات آزاد سال ۲۰۰۹ را به وجود آورد و دستاوردهای مهمی را در سامان بخشیدن به امور معوقه اقتصادی و اجتماعی به دست آورد.
سنیوره همچنین تاکید کرد، وظیفه‌ اصلی دولت در مرحله‌ نخست این است که تاکید کند، رهبری لبنان نهایتا منافع تمام لبنانی‌ها را در همه ‌جای دنیا و از همه اقشار جامعه، کشاورزان، کسبه، طلاب و دیگر اقشار لحاظ کرده و آنها را برای کار با یکدیگر فرا خواند.
سنیوره ادامه داد: اختلافات ما یک شبه حل نشد اما اساس کار ما این است که این اختلافات را کنار بگذاریم. ما دولت لبنان را در چارچوب قانون اساسی تشکیل دادیم و تصمیم گرفتیم اختلافات را با گفت‌وگو حل کنیم نه با خشونت. وظیفه دوم حکومت فعلی تضمین انتخابات شفاف آتی پارلمانی است. وظیفه دولت این است که قانونی را ایجاد کند که انتخابات شفاف و آزاد برگزار شود.
بر اساس توافق­های قبلی حزب الله و متحدانش قدرت وتوی تصمیم­های دولت را دارند. به هر صورت فهرست وزیران جدید کابینه از این قرار است. شش تن از سنیان که عبارتند محمد الصفدی وزیر اقتصاد و بازرگانی ، خالد قبانی وزیر دولت، بهیه الحریری از نزدیکان سعد حریری و یکی از رهبران جریان المستقبل وزیر آموزش، محمد شطح وزیر دارایی و حمام سلام وزیر فرهنگ که به همراه فئواد سنیوره نخست­وزیر شش وزیر سنی کابینه را تشکیل می­دهند.
شش تن از شیعیان که عبارتند از محمد فنیش وزیر کار، دکتر محمد خلیفه وزیر بهداشت که در کابینه قبلی نیز در همین سمت بود، فوزی صلوخ وزیر امور خارجه که معاون نبیه بری در جنبش امل نیز هست و در کابینه جدید سنیوره در سمت خود ابقا شده است، غازی زعیتر وزیر صنایع، ابراهیم شمس‌الدین وزیر دولت در امور توسعه اداری و علی قانصو وزیر دولت.
سه وزیر دروزی کابینه نیز عبارتند از غازی العریضی وزیر کار که در کابینه قبل نیز در همین سمت بود، طلال ارسلان وزیر جوانان و ورزش یکی دیگر از رهبران دروزی متمایل به حزب الله که رقیب ولید جنبلاط محسوب می­شود و وائل ابوفاعور وزیر دولت.
شش وزیر از مارونی­ها که عبارتند از زیاد بارود وزیر کشور، جبران باسیل وزیر ارتباطات، ماریو عون از نزدیکان میشل عون که به سمت وزارت امور اجتماعی منصوب شده، ایلی مارونی وزیر گردشگری، آنتوان کرم وزیر محیط زیست و نسیب لحود وزیر دولت.
چهار وزیر ارتودوکس که عبارتند از الیاس المر وزیر دفاع که وی نیز در سمتش ابقا شده و در حقیقت منصوب از سوی رئیس جمهوری است، طارق مترق وزیر اطلاع رسانی، ابراهیم نجار وزیر دادگستری و عصام ابوجمره معاون نخست وزیر.
سه وزیر کاتولیک نیز عبارتند از ایلی سکاف وزیر کشاورزی، ریمون عوده وزیر امور مهاجران و یوسف تقلا وزیر دولت.
دو وزیر ارمنی­ها نیز عبارتند از ژان اوگاسابیان وزیر دولت و آلن طابوریان وزیر انرژی که بدین ترتیب شمار وزیران مسیحی کابینه به ۱۶ نفر می­رسد.
● استقبال گسترده مجامع جهانی از کابینه جدید لبنان
اعلام دولت جدید لبنان با استقبال گسترده مجامع جهانی رو به رو شده است. ایالات متحده آمریکا با استقبال از تشکیل دولت وحدت ملی لبنان اعلام کرد، دولت جدید همانند قبل شامل اعضای حزب‌الله لبنان است و ما هرگز با این وزیران همکاری نخواهیم کرد.
وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه­ای در این باره در ادامه افزود، البته ما امیدواریم با نخست وزیر و وزیر امور خارجه جدید لبنان همکاری بیشتری داشته باشیم.
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز اظهار داشت، اعلام خبر تشکیل دولت متحد ملی لبنان بسیار مسرت بخش بود. سازمان ملل همچنان به حمایت‌هایش از لبنان برای حفظ حاکمیت این کشور ادامه خواهد داد.
خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حمایت خود را از دولت فواد سنیوره اعلام کرد و گفت: دولت جدید لبنان باید در هفته‌های آینده تصمیمات مهمی اتخاذ کند و بسیاری از تلاش­هایش را در همین رابطه آغاز کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه قطر نیز ضمن ابراز امیدواری نسبت به این که تشکیل دولت جدید بتواند به تحکیم وحدت ملی لبنانی‌ها کمک کند، از جامعه جهانی خواست، از دولت متحد ملی حمایت کامل را به عمل آورد.
قرار است شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر صبح دوشنبه به پاریس سفر کند و در نشست مشترک بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان و نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه شرکت کند و در گشایش صفحه تازه­ای در روابط سوریه، فرانسه و لبنان سهیم باشد.
عبدالرحمن بن حمد العطیه، دبیر کل شورای عالی همکاری خلیج فارس نیز تشکیل دولت متحد ملی لبنان را دستاوردی تاریخی در راستای حفظ وحدت ملی لبنانی‌ها توصیف کرد و گفت: این امر می‌تواند در بازگرداندن ثبات به لبنان و جایگاهش در جهان عرب تاثیر گذار باشد.
برنار کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه نیز ضمن استقبال از تشکیل دولت متحد ملی گفت: تشکیل دولت متحد ملی مرحله‌ مهمی از اجرای توافقنامه‌ دوحه بود. ادامه اجرای توافقنامه‌ دوحه در زمینه گفت‌وگوی ملی و تصویب قانون انتخابات که باید برای انتخابات پارلمانی انجام شود، موضوع بسیار مهمی است.
دولت بریتانیا نیز ضمن ابراز خرسندی از تشکیل دولت جدید لبنان، آن را گامی مهم در برابر کارشکنی‌های سیاسی در این کشور دانست.
همچنین فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان نیز تشکیل دولت متحد ملی را گام جدید دیگری در راستای پایان دادن به بحران سیاسی لبنان دانست.
منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز تشکیل دولت جدید را دستاوردی مهم در راستای تحکیم وحدت ملی و برقراری ثبات داخلی در لبنان توصیف کرد.
نبیه بری رییس پارلمان لبنان نیز ضمن ابراز خرسندی از تشکیل دولت در تماس تلفنی با شیخ حمد بن جاسم نخست وزیر قطر، از تلاشهای قطر در راستای حل بحران سیاسی لبنان قدردانی کرد.
شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان نیز با سخنرانی در مراسمی در لبنان گفت: ما نمی‌خواهیم لبنان مزرعه‌ شخصی یک نفر باشد و تنها خودمان از آن استفاده کنیم. ما خواهان سرزمینی برای تمام گروه‌های لبنانی بدون آشوب و درگیری و توصیه‌های خارجی هستیم. امیدواریم دولت جدید مقدمه‌ای برای حل و فصل مشکلات لبنان در درجه نخست مشکلات اقتصادی و اجتماعی باشد.
وی تصریح کرد، ما معتقدیم این دولت قادر به حل و فصل مسایل مختلف از جمله مشکلات مربوط به امور اقتصادی و اجتماعی و زمینه‌سازی برای تدوین قانون انتخابات و انجام مذاکرات داخلی جهت حل و فصل مسایل است.
سعد حریری رئیس فراکسیون المستقبل نیز گفت: بسیاری از اعضای جریان اکثریت تنها به خاطر حفظ منافع لبنان از خواسته‌های خود صرف نظر کردند. ما به عنوان یک لبنانی متعهدیم که تا آخر مسیر رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان، شهید جبران توینی و دیگر مقامات لبنانی را ادامه دهیم و به خاطر حفظ لبنان همچنان وحدت میان مسیحیان و مسلمانان را حفظ کنیم.
قرار است چهارشنبه هفته‌ جاری ۱۶ ژوئیه دولت جدید لبنان کار خود را رسما آغاز کند.
نویسنده : علی موسوی خلخالی
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید