شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

گفت وگوی السفیر با فرمانده آبی پوش‌ها در لبنان


گفت وگوی السفیر با فرمانده آبی پوش‌ها در لبنان
حضور نیروهای حافظ صلح در لبنان، گرچه موجب توجه جهانیان به این نقطه از خاورمیانه شده است، اما مانعی برای تهدیدات هوایی اخیر رژیم صهیونیستی به شمار نمی رود. کلودیو گراتزیانو فرمانده آبی پوش های سازمان ملل، در گفت وگو با روزنامه لبنانی السفیر نظر خود را درباره مسائل جاری منطقه بیان کرده که پیش روی شماست.
□□□
▪ به حوادث اخیر در لبنان چگونه نگاه می کنید؟ آیا در این حوادث تهدیدی علیه خود احساس کردید و آیا دست به اقداماتی پیشگیرانه زدید؟
- شرایط در منطقه عملیات یونیفیل به شکل کلی آرام است. راه ها باز بود و ما با هیچگونه مشکل امنیتی مواجه نشدیم. ارتش لبنان تدابیر امنیتی کاملی را در منطقه اتخاذ و مطابق معمول هماهنگی کاملی نیز میان ارتش و یونیفیل برقرار است. در این مدت ما روزانه ۴۰۰گشتی داشتیم و ارتش نیز در بالاترین درجه آمادگی قرارداشت. اساس مأموریت ما مطابق با مفاد قطعنامه ۱۷۰۱ و تضمین توقف خشونت در منطقه است. گروه های لبنانی نیز بر حمایت کامل از یونیفیل توافق دارند و بنا بر این حوادث اخیر هیچ خطری برای یونیفیل در برنداشت. تدابیری نیز که ما در این شرایط اتخاذ می کنیم متناسب با وضعیت و مرحله خاصی است که در آن قرار می گیریم.
▪ دو سال پس از شروع مأموریت یونیفیل در لبنان، عملکرد خود را چگونه ارزیابی می کنید؟
- ما از نتایج به دست آمده تاکنون راضی هستیم. مأموریت ما حفظ شرایط آتش بس بود و این موضوع به بهترین نحو در جنوب رودخانه لیطانی به اجرا درآمده است. ارتش لبنان نیز برای اولین بار ظرف۳۰سال اخیر در جنوب رود لیطانی مستقر شده و مشکل خاصی نیز به وجود نیامده است. البته برخی حوادث کوچک وجود دارند که قابل توجه نیستند. این نتایج بیانگر این است که هر دو طرف به اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ پایبند هستند. طبیعی است که مأموریت ما، حفظ صلح براساس بند ششم منشور سازمان ملل است که در این زمینه طرف های ذیربط باید همکاری کنند.
▪ تجاوزات هوایی و مستمر اسراییل به حریم هوایی لبنان که باعث نگرانی مردم است چه می شود؟ ما تاکنون شدت عملی از سوی دبیرکل سازمان ملل در این زمینه ندیده ایم و گزارش اخیر وی در مورد اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ به گونه ای بود که گویا قصد توجیه این موضوع را دارد.
- مهم این است که یونیفیل نزد مردم و دیگران حضور عینی داشته باشد. به همین دلیل ما باید با هر دو طرف با احتیاط برخورد کنیم. یونیفیل در این زمینه با احتیاط با اسراییل رفتار کرده و همواره پیام های اعتراض آمیزی برای آنها ارسال می کنیم. در جلسه سه جانبه با افسران اسراییلی و لبنانی، اسراییلی ها مدعی این پروازها تا زمانی که قاچاق سلاح از سوریه ادامه دارد، متوقف نخواهد شد. ما می گوییم که این موضوع توجیه گر تجاوزات هوایی نیست و از اسراییلی ها می خواهیم تا به این روند خاتمه دهند. در حقیقت ما این موضوع را با قدرت پیگیری می کنیم ولی بستگی به شرایط سیاسی نیز داشته و نیاز به زمان و مذاکره داریم تا بتوانیم آن را حل کنیم. من همانگونه که قبلا گفتم از حفظ آتش بس خشنود هستیم ولی متأسفانه مشکلات داخلی لبنان ادامه دارد و باعث می شود قادر به ایجاد آتش بس دائمی نباشیم. ما معتقدیم که هرگونه حل و فصل داخلی، شرایط یونیفیل را در این زمینه بهبود می بخشد. بار دیگر تکرار می کنم که تجاوزات هوایی اسراییل از نظر ما توجیه پذیر نیست.
▪ آیا گزارش اخیر بان کی مون در مورد تجاوزات اسراییل قانع کننده بود یا دبیرکل سازمان ملل به سادگی از کنار آنها گذشته است؟
- گزارش دبیرکل قانع کننده بود. من نمی توانم به جای رییس خود سخن بگویم که بالاترین قدرت دیپلماتیک در جهان را دارد. مطمئن هستم که این موضوع را جدی تلقی کرده است. می دانم که این موضوع را به سادگی نمی توان حل کرد، همانگونه که برخی مشکلات داخلی از قبیل خلع سلاح شبه نظامیان به سادگی حل نمی شود. من از شبه نظامی خاصی سخن نمی گویم، باید یادآور شوم که مأموریت ما براساس بند ششم منشور سازمان ملل است که از دو طرف باید حمایت کنیم و نمی توانیم از زور استفاده کنیم. مهمترین نکته در ادامه مأموریت ما موافقت همه اطراف با آن است.
▪ اسراییل از شما انتقاد می کند. حتی روزنامه هاآرتص نوشت که شما نیمی از اطلاعات را به اسراییل می دهید.
ـ روزنامه هاآرتص به هیچ منبعی اشاره نکرده است. تنها نکته ای که حضور عینی یونیفیل را حفظ می کند این است که صادق، عادل، بی طرف و بااحتیاط باشد. اگر حادثه ای در جنوب لبنان رخ دهد ما هر دو طرف را در جریان می گذاریم. شما بیش از من از لبنان می دانید. کشوری کوچک با رسانه هایی بزرگ. اگر اتفاقی رخ دهد بهتر است که پوشیده نماند چرا که در هر حال در جراید منتشر می شود. به همین دلیل ما همواره باید حقیقت را بگوییم. طبیعی است که ما برای راضی نگاه داشتن یک طرف علیه طرف دیگر فعالیت نمی کنیم و اگر یکی از طرفین تجاوز کند ما او را محکوم می کنیم. اگر نیروهای ما مورد حمله قرار گیرند ما آنچه که رخ داد را می گوییم. از نظر کارشناسان، انتقاد از همه، مشروعیت بیشتری به ما می دهد.
▪ از جمله اتهاماتی که به شما می زنند این است که شما از طرف اسراییل زیرفشار قرار می گیرید تا به آنها اطلاعات بدهید و شما نیز به جای اینکه از اهالی جنوب لبنان حمایت کنید تبدیل به چشمان اسراییل شده اید.
- طبیعتاً ما چشم اسراییل نیستیم. یکی از دلایل موفقیت ما در اجرای مأموریت، التزام کامل به دو قطعنامه ۱۷۰۱ و ۱۷۷۳ و رعایت احتیاط با هر دو طرف است. براساس جلسات سه گانه ما خط ویژه ای ایجاد کردیم که امکان تماس مستقیم را به همه می دهد. به همین دلیل به محض بروز حادثه، تماس های مستقیمی از هر دو طرف دریافت کرده و با هر دو طرف تماس می گیرم. این خط تلفنی برای ارائه اطلاعات مورد استفاده قرار نمی گیرد. باید توضیح دهم که شریک اول و اساسی ما در حفظ امنیت منطقه، ارتش لبنان است. با طرف اسراییلی نیز ارتباطاتی وجود دارد.
▪ هر بار اسراییلی ها از شما بخواهند که در مورد موضوعی تحقیق کنید، شما درخواست آنها را اجابت می کنید؟
- حتماً بدین گونه نیست. ما برداشت ها و برنامه های خاص خود را داریم و تصمیم گیری به ما مربوط است. ما وظیفه داریم حسن نیت خود را نشان دهیم و چیزی هم برای مخفی کردن نداریم. ارتش لبنان از فعالیت ما کاملا راضی است و تمامی تماس ها نیز تنها از طریق من صورت می گیرد. در نهایت این فقط ژنرال گراتزیانو است که مجاز به تماس گرفتن و پاسخ دادن به تماس ها است. ما با اسرائیلی ها در صورتی تماس می گیریم که تعدی صورت گیرد و به هیچ وجه به آنها در مورد شرایط جنوب لبنان اطلاعات نمی دهیم.
▪ گفته می شود که نیروهای اسپانیایی جاسوسانی را استخدام کرده اند تا اطلاعاتی در مورد حزب الله به دست آورند.
- به محض آنکه این موضوع را شنیدیم تحقیقات را شروع کردیم. من از فرمانده اسپانیایی بخش شرقی پرسیدم و او به من تأکید کرد که چنین خبری صحت نداشته و برخلاف قوانین است.
▪ گروه چینی مأمور جمع آوری بمب های خوشه ای از طرف اسرائیل مورد حمله قرار گرفت. برخی از نیروهای یونیفیل نیز با مشکلاتی در منطقه الوزانی مواجه شدند. نظر شما در این مورد چیست؟
- آنچه که گروه چینی با آن مواجه شد کاملا واقعی بود، تحقیقاتی پیرامون حادثه به عمل آمد و هنگامی که این تحقیقات کامل شد، مفاد آن را به اطلاع طرفین رساندیم. ما این حادثه را به محض وقوع، به ارتش لبنان اطلاع دادیم. بدین ترتیب ارتش لبنان همواره و به سرعت در جریان حوادث قرار می گیرد. ما این موضوع را به شورای امنیت نیز گزارش کردیم و آنها در بیانیه خود بر آن تأکید کردند. گروه چینی مشغول جمع آوری بمب های خوشه ای بود که گلوله هایی به تابلو هشدار بر بالای سر آنها اصابت کرد. این گلوله ها از طرف میدان تیری اسرائیلی در همان نزدیکی شلیک شده بودند که اکنون اسرائیل مشغول برچیدن آن میدان تیر است تا چنین مشکلی بار دیگر تکرار نشود.
▪ شرایط در روستای الغجر چگونه است؟ آیا اسرائیل بزودی از بخش لبنانی این روستا عقب نشینی می کند؟
- امیدوارم. من با قدرت در این موضوع مشغول فعالیت هستم. عقب نشینی اسرائیل از بخش لبنانی این روستا پیشرفتی قابل ملاحظه خواهد بود و درواقع پیشرفت مهمی ظرف چند ماه گذشته رخ داد، ولی باید ارتباط عقب نشینی با نیازهای امنیتی را درک کنیم. ما اکنون مشغول فعالیت هایی امنیتی در کناره شرقی الوزانی هستیم گشتی هایی را در بخش لبنانی روستای الغجر به راه انداخته ایم.
▪ نکات مورد اختلاف چیست؟
- این روند طولانی و پیچیده است و مذاکرات به شکل فشرده ادامه دارد. اسرائیلی ها می خواهند نسبت به حمایت از شهروندان ساکن در شمال الغجر مطمئن شوند. این عده تابعیت سوریه ای و اسرائیلی را با هم دارند. اختلاف هنگامی بروز کرد که طرف لبنانی خواستار مهلت زمانی مشخصی برای اتخاذ تدابیر موقت شد تا پس از آن اسرائیل از این منطقه عقب نشینی کند و در مقابل اسرائیل خواستار زمان بیشتری شد. اکنون با موضوع جدیدی مواجه شده ایم و آن عقب نشینی اسرائیل و جایگزینی سربازان یونیفیل به جای آنها و تأمین نیازهای انسانی مردم بخش شمالی الغجر است. امیدوارم اخبار خوشحال کننده ای را بعد از چند ماه اعلام کنیم. این اقدام نه تنها برای لبنان بلکه برای کشورهای همسایه نیز اهمیت دارد.
▪ آیا روابط شما با اهالی جنوب مناسب است؟
- پاسخ مثبت است. پس از آن می توانم بگویم در برخی شرایط این رابطه فرق می کند. طبیعی است که روابط همگون نیست. در برخی مناطق با ما رفتاری کاملا دوستانه دارند، برخی دیگر رفتاری صرفا دوستانه و ما عموما جایی احساس نمی کنیم که دشمن داریم. در برخی اوقات حوادثی متفرقه رخ می دهند.
▪ مدتی قبل شایعاتی در مورد جنگ جدید باعث ترس اهالی جنوب شد. آیا یونیفیل می تواند به اهالی جنوب اطمینان بدهد که قادر به جلوگیری از جنگی جدید است؟
- ما نیروهای پاسدار صلح ولی در عین حال نیروهایی قدرتمند هستیم که تأثیر سیاسی بزرگی نیز داریم. این تأثیر سیاسی درواقع «حضور جامعه بین المللی در جنوب لبنان» است. به همین دلیل به نظر من به سود هیچکس نیست که در منطقه حضور ما درگیری جدیدی را شروع کند. ما آماده مواجهه با هر گونه تهدیدی از هر طرف هستیم. ما در این شرایط می توانیم تأکید کنیم که جنگی در کار نخواهد بود. می توانم به لبنانی ها اطمینان بدهم که هرچه در تلاش داریم به کار می گیریم و در موقعیتی هستیم که بگوییم قادر به جلوگیری از هرگونه رفتار خصمانه هستیم.
▪ حتی در صورتی که مجبور به مواجهه نظامی شوید؟
- ما آماده مواجهه در هر شرایط برای جلوگیری از رفتارهای خصمانه هستیم.
▪ آیا شما از روند فعالیت های صورت گرفته برای جمع آوری بمب های خوشه ای راضی هستید به خصوص اینکه هنوز شهروندانی هستند که به خاطر این بمب ها کشته و مجروح می شوند؟
- ما از فعالیت های خود در این زمینه تاکنون بسیار راضی هستیم. UNMAC (مرکز جمع آوری مین) فعالیت های زیادی را نه تنها در جنوب لیطانی بلکه در تمامی منطقه جنوب صورت داده و با یونیفیل و ارتش لبنان نیز در ارتباط است. مهندسان ما نیز به مزارع و نقاط مختلف می روند تا آنها را پاکسازی کنند. اکنون ۶۰درصد از زمین ها پاکسازی شده است. براساس اعلام مرکز، تا بهار سال آینده این روند به انتها می رسد. با این حال همان طور که می دانید بمب های خوشه ای بسیار بی رحم هستند. ممکن است شما مکانی را کاملا پاکسازی کنید و یک بمب ناگهان بر فراز یک ساختمان منفجر شود. در مقابل ما از نقشه هایی که اسرائیلی ها تاکنون ارائه داده اند راضی نیستیم و موضوع را با آنها نیز در میان گذاشتیم. آنها نباید فقط به ما نقشه بدهند بلکه جزئیات محاسباتی که برای بمباران مناطق به عمل آورده اند را باید در اختیار ما قرار دهند. اسرائیلی ها نیز به ما گفتند که تلاش خود را در این زمینه می کنند و من امیدوارم به وعده خود وفا کنند.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید