شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


تکمیل فرم یارانه ها در دقیقه ۹۰


تکمیل فرم یارانه ها در دقیقه ۹۰
با وجود اینکه از حدود یک ماه پیش طرح جمع آوری فرم اطلاعات اقتصادی خانوارها با نظم و هماهنگی خاصی شروع شده و مسئولین بارها از مردم خواسته بودند به منظور جلوگیری از ازدحام در پایگاه ها، تکمیل و ارائه فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را به روز آخر موکول نکنند اما از آنجایی که ما ایرانی ها عادت کرده ایم کارهایمان در دقیقه ۹۰ انجام دهیم باز هم گوشمان بدهکار نبود و علیرغم مهلت یکماهه باز هم شاهد هجوم بی سابقه خانواده ها به مراکز تحویل و جمع آوری فرم اطلاعات اقتصادی خانوارها در روزهای آخر بودیم به گونه ای که علیرغم تکرار مکرر و موکد مسئولان مرکز آمار کشور مبنی بر عدم تمدید مهلت تحویل این فرم ها با تشکیل جلسه اضطراری تصمیم بر این شد که تحویل فرم اطلاعات اقتصادی خانوارها یک روز دیگر هم تمدید شود تا آنهایی که به رسم دیرینه کارها را به دقیقه ۹۰ می سپارند هم موفق به تکمیل و ارائه این فرم شوند.
گزارش ها از آخرین روزهای جمع آوری فرم اطلاعات اقتصادی خانوار در تهران حاکی است، برخی مدارس فرم شماره دو اطلاعات اقتصادی خانوار را تمام کردند و ازدحام جمعیت پشت درهای مدارس صفهای طولانی را ایجاد شده بود.
بر اساس اطلاعیه های مکرری که مرکز آمار از چندین روز پیش منتشر کرد روز یکشنبه آخرین روز جمع آوری فرم اطلاعات اقتصادی خانوار بوده و این مهلت قابل تمدید نخواهد بود. این در حالیست که تعداد کثیری از مردم زمان مراجعه به مدارس را به روز آخر موکول کرده بودند و همین امر سبب شده بود تا در ساعات آغازین روز انبوهی از جمعیت پشت درب پایگاههای جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار اجتماع کنند. همچنین در برخی مناطق تهران، فرم شماره ۲ که اطلاعات ارائه شده توسط افراد در آن نوشته می شود، به اتمام رسیده و عملا کار جمع آوری اطلاعات اقتصادی متوقف شده بود.
همچنین برخی از مسئولان پایگاهها اظهار داشتند که بیش از ظرفیت و توان کاری ثبت نام بعمل آمده ولی هنوز جمعیت بسیاری پشت درب مدارس تجمع کرده اند. به طور متوسط در اغلب مدارس ۸ نفر آمارگیر مشغول به فعالیت هستند که به گفته مسئولان پایگاهها هر کدام حداکثر توان تکمیل ۳۰ فرم را در یک روز دارند. این در حالیست که در بسیاری مدارس بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر در صف ورود هستند و جمعیت همچنان در حال افزایش است. مدیران مدارس خواستار مراجعه مردم به سایر مدارس در نقاط خلوت تر شهر بودند. با این وجود یکی از مسئولان مدارس گفت: بخشنامه تمدید مهلت آمارگیری به مدرسه ابلاغ شده ولی زمانی برای آن مشخص نشده است.
وی افزود: این اطلاعیه به صورت دست نویس در معرض عموم قرار گرفته است. همچنین یکی دیگر از مسئولان پایگاههای دریافت اطلاعات اقتصادی خانوار تاکید کرد: بنا به اعلام مرکز آمار ایران این طرح مجددا دو ماه دیگر به اجرا در خواهد آمد تا افرادی که موفق به تحویل فرم خود نشده اند، فرصتی برای انجام این کار پیدا کنند. با این وجود رئیس مرکز آمار ایران از تمدید ساعتی زمان جمع آوری فرمها در صورت لزوم خبر داده بود.
● جلسه اضطراری برای تمدید دریافت فرم
در پی ازدحام جمعیت پشت درهای مدارس جمعآوری فرم اطلاعات اقتصادی خانوار در آخرین روز اجرای طرح، مسئولین مرکز آمار با حضور مسئولان ستادی و نظارتی پایگاهها برای تمدید احتمالی دریافت فرم جلسه اضطراری تشکیل داده اند. بنابراین گزارش با آغاز دور دوم جمع آوری اطلاعات از ساعت ۱۵ روز گذشته، تکلیف نهایی تمدید یا عدم تمدید زمان جمع آوری فرمهای اطلاعات اقتصادی خانوار مشخص خواهد شد. این گزارش حاکیست در حالی که رئیس مرکز آمار در روزهای اخیر چندین بار از عدم تمدید زمان آمارگیری خبر داده بود بسیاری از مردم زمان مراجعه خود را به روز آخر موکول کرده بود.
● تمدید مهلت تحویل فرم اطلاعات اقتصادی خانوار
بنابر اعلام مرکز آمار ایران مهلت تحویل فرم اطلاعات اقتصادی خانوار تا امروز تمدید شد. مرکز آمار ایران اعلام کرد: بنابر نظر ستاد جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار و با توجه به ازدحام جمعیت و تقاضای مردم برای تمدید مهلت تحویل فرم به پایگاههای تعیین شده و همچنین جهت رفاه حال هموطنان، زمان تحویل فرم به پایگاههای تعیین شده یک روز دیگر تمدید شد. بنابراین گزارش مهلت امروز دیگر قابل تمدید نیست.این در حالی است که پیش از این رئیس مرکز آمار از تمدید ساعتی تحویل فرم اطلاعات اقتصادی خانوار در صورت لزوم خبر داده بود.
رئیس مرکز آمار ایران با تاکید بر عدم تمدید روزانه تحویل فرم اطلاعات اقتصادی خانوار گفت: گزارش نهایی بعدازظهر در مرکز آمار مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد تا در صورت لزوم اقدامات مقتضی مانند تمدید ساعتی برای برخی شهرهایی که مردم در آنجا با مشکل مواجه شده اند صورت گیرد. رئیس مرکز آمار ایران در گفت وگو با فارس با تاکید بر اینکه این مرکز تا کنون تصمیمی برای تمدید مهلت تحویل فرمهای اطلاعات اقتصادی خانوار نگرفته است، گفت: مردم از ساعتهای باقیمانده استفاده کنند. وی اظهار داشت: در روزهای گذشته به منظور افزایش توان پاسخگویی به مردم در شهر تهران ۴۰۰ نفر به آمارگیران مرکز آمار اضافه شدند.
وی با بیان اینکه از یک ماه پیش تاکنون روزانه حدود ۵۰ هزار نفر و بدون تعطیلی درگیر تحویل و بررسی فرمهای اطلاعات اقتصادی خانوار هستند، تصریح کرد: با اضافه شدن هر یک روز به زمان آمارگیری هزینه های دولت نیز افزایش خواهد یافت. مدد با اشاره به پرازدحام شدن برخی مدارس در شهرهای بزرگ، از مردم خواست تا در ساعات باقیمانده برای جلوگیری از اتلاف وقت و تحویل فرم خود در زمان تعیین شده، به مدارس دیگری که در شهرشان وجود دارد مراجعه کنند.
به گفته مدد، آمارگیری تا ساعت ۷ بعدازظهر ادامه داشت. وی با بیان اینکه در حال حاضر نظار مرکز آمار در حال بازبینی تمام پایگاههای دریافت فرم اطلاعات اقتصادی خانوار در سراسر کشور هستند، مجددا بر عدم تمدید زمان آمارگیری تاکید و خاطرنشان کرد: گزارش نهایی در مرکز آمار مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد تا در صورت لزوم اقدامات مقتضی مانند تمدید ساعتی برای برخی شهرهایی که مردم در آنجا با مشکل مواجه شده اند صورت گیرد.
● ۴۵ میلیون نفر در طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار شرکت کردند
طبق آخرین آمار مرکز آمار ایران تا روز شنبه بیش از ۴۵ میلیون نفر در طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار شرکت کردند. بر اساس اعلام ستاد خبری طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار، کل جمعیت ثبت نام شده در دوره پنجم، ۴۵ میلیون و ۱۱ هزار و ۵۲۴ نفر اعلام شده است. با توجه به این تعداد، تاکنون ۷۰ درصد کل جمعیت کشور در این طرح شرکت کرده اند. گفتنی است این آمار شامل ثبت نام کنندگان دو روز آخر جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار که روز بسیار شلوغی را پشت سر گذاشته بود، نمی شود.
وزیر رفاه و تامین اجتماعی: برگه اطلاعات اقتصادی ربطی به مالیات ندارد
همزمان با شروع طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها زمزمه ها و شایعاتی مبنی بر ترفندی برای جمع آوری اطلاعات و دارایی های شخصی افراد و گرفتن مالیات از آنها باعث شد تا عده ای از پر کردن این فرم امتناع کرده و به مرور که بارها از سوی مسئولان مربوطه اعلام شد این فرم ها ربطی به مالیات ندارد و با خیال راحت شروع به تکمیل فرم اطلاعات اقتصادی خانوار در روزهای آخر و ازدحام در مراکز جمع آوری این اطلاعات شدند. تا اینکه بالا خره وزیر رفاه و تامین اجتماعی آب پاکی را روی دست همگان ریخت و گفت که برگه اطلاعات اقتصادی ربطی به مالیات ندارد. وزیر رفاه و تامین اجتماعی گفت: اطلاعات وارد شده از سوی مردم در برگه اطلاعات اقتصادی به هیچ وجه ارتباطی با مالیات ندارد.
عبدالرضا مصری وزیر رفاه و تامین اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه اطلاعات خانوارها هنوز پردازش نشده است، اظهار داشت: خانوارها بر اساس میزان درآمد به سه گروه تقسیم می شوند که گروه نخست دهک های پایین هستند و به آنها یارانه بیشتری تعلق می گیرد تا قدرت خرید آنها افزایش یابد. وی با بیان اینکه ممکن است در مرحله نخست فقط یارانه یک یا دو کالا هدفمند شود، افزود: به همین میزان ۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه بین سه گروه درآمدی تقسیم می شود. مصری با بیان اینکه بانک جامع اطلاعات ایرانیان به هیچ وجه ارتباطی با مالیات ندارد، از همه گروهها خواست این برگه ها را تکمیل کنند. وی تاکید کرد: به هیچ عنوان قرار نیست از قشرهایی که درآمد بیشتری دارند چیزی گرفته شود بلکه دولت قصد دارد به گروههای کم درآمد کمک بیشتری شود. وزیر رفاه و تامین اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اطلاعات و نتایجی که از طریق مرکز آمار یران با اجرای جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانواده ها در اختیار وزارت رفاه قرار می گیرد، در بانک اطلاعات ایرانیان ثبت و ذخیره می شود که در هدفمند کردن یارانه ها نیز از این اطلاعات استفاده می کنیم. مصری درباره بانک اطلاعات ایرانیان گفت: از یک سال و نیم پیش کار راه اندازی این بانک شروع شده و بیش از ۱/۲ میلیارد رکورد در آن ثبت شده است. در این بانک مشخص شد که حدود شش میلیون و ۴۰۰ هزار ایرانی تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند. همچنین مشخص شد که ۶۴ درصد جمعیت کشور از بیمه های اجتماعی برخوردار هستند و باید برای بقیه برنامه ریزی کنیم، بر همین اساس، بیمه رانندگان کامیون ها را شروع کرده ایم و برای بیمه کردن کارگران روزمزد هم در تلاش هستیم.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید