جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


کار مسکن از دعا گذشته است


کار مسکن از دعا گذشته است
▪ رییس جمهور:
بعضی ها در استخرهای شمال هستند و قیمت مسکن را در کشور افزایش می دهند.
وزیر مسکن برنامه های خود را برای کاهش قیمت مسکن ارائه دهد.
معنا ندارد اجاره بها آنقدر بالا باشد.
▪ وزیر مسکن:
افزایش قیمت مسکن نداشتیم
بازار رهن ثانویه راه برون رفت از چالش مسکن است.
تا پایان خرداد زمین های ۹۹ ساله اجاره ای ارائه می شوند.
▪ کروبی:
به جای درست کردن جهان به فکر مسکن مردم باشید.
▪ مجلس:
رییس جمهور، وزیر مسکن و وزیر رفاه به فکر مسکن محرومان باشند.
کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس : مسکن بیشترین فشار هزینه ای را به خانوارهای ایرانی وارد می کند
سرازیر شدن سرمایه به بخش مسکن افزایش قیمت این نیاز حیاتی جامعه را به وجود آورده است.
افزایش سقف تسهیلات بانکی باعث افزایش تورم مسکن شده است.
افزایش مصالح می تواند افزایش قیمت مسکن را به همراه داشته باشد و باید فکری به حال این وضعیت کرد. کاستی عرضه نسبت به تقاضا مسبب اصلی افزایش قیمت مسکن است.
سیاست های سلیقه ای دولت در بخش مسکن تورم را در این بخش بوجود آورده است.
مسکن های ۹۹ ساله هم نتوانستند کمکی برای تعدیل فیمت مسکن باشند.
ساخت و ساز در بافت های فرسوده عاملی برای تعدیل قیمت مسکن است و باید در دستور کار قرار گیرد. شرکت های مرتبط با بخش مسکن باید فعال شوند.
بنگاه های املاک عامل گرانی مسکن هستند.
بورس مسکن می تواند به کاهش قیمت مسکن کمک کند.
دست های پنهان و عوامل سایه و مافیای ثروت در مسکن مشکل ایجاد می کنند.
۱۰۰ متر مسکن در جنوب شهر ۱۰۰ میلیون و در شمال شهر یک میلیارد.
مطالب فوق همه حرف و حدیث های مکرری بود که طی یکی دو سال گذشته در حوزه مسکن و ساخت و ساز کشور رد و بدل شده است اما به قطع و یقین هیچ کدام نتوانست که تعدیلی در بازار مسکن ایجاد کند و برنامه ها و سیاست های اقتصادی دولت که طی این دو سال اتخاذ شده است به هیچ عنوان نتوانسته کمکی برای رفع التهاب بازار مسکن به حساب آید. کما اینکه افزایش ۳۱۸ درصدی ارائه تسهیلات بانک مسکن طی دو سال اول برنامه چهارم و افزایش ۱۶۳ درصدی تسهیلات بانک های خصوصی در این مدت نه تنها دردی از دردهای مسکن درمان نکرد چه بسا که با افزایش تقاضای به وجود آورده مشکلات مسکن را دو چندان کرده و باری بر بار دردهای این نیاز اساسی کشور افزود.
نقدینگی فراوانی که در کشور به طور معلق سرگردان است به جهت عدم جذب توسط بازارهای رقیب مسکن، تنها در این بخش سرازیر می شوند و همین موضوع ساده اقتصادی گره ای در وضعیت بورس مسکن ایجاد می کند که بازکردن آن را کمتر کسی عهده دار خواهد شد و از عهده افرادی انگشت شمار بر می آید که آنها هم به جهت دلسردی از شرایط حاکم، لقای مسکن را به عطایش بخشیده اند.
سیاست های مختلف دولت در زمینه مسکن بیشتر از آنکه به یک برنامه بلند مدت شبیه باشد که در راستای کاهش قیمت مسکن از طریق برنامه های مختلف صورت گرفته است ، شبیه به بیان نظرات سلیقه ای و زودگذر بوده که هیچ گونه تفکر عالمانه و کار کارشناسی در پس آن وجود ندارد. ارائه زمین های ۹۹ ساله اجاره ای گرچه موفق شد در هیبت یک اقدام غیرمنتظره برای افزایش عرضه مسکن باشد اما در واقعیت مشخص شد که زمین های ۹۹ ساله اجاره ای با وجود تمام پیگیری ها و ممارست هایی که از طرف مسئولان مختلف اتخاذ می شود تنها رویایی است که در دل دارند چرا که ساخت و ساز در این زمین ها به امکانات اولیه بسیاری نیازمند است که به زعم بسیاری از انبوه سازان نه تنها این نیازها برآورده نشده است بلکه در بسیاری از موارد حتی فکری هم در این رابطه اتخاذ نشده است. برنامه های مختلفی که بیشتر از هر چیز دیگری منشعب شده از سلایق شخصی مسئولان عالی رتبه کشور بوده است و در آن هیچ کدام از اصول برتر دنیا که هم اکنون هم در حال اجراست رعایت نشده است.
از طرف دیگر به جرات باید اقرار کرد که سیاست های ناکام دولت در زمینه اقتصادی که حتی باعث خروج وزیر اقتصاد و دارایی از ساختمان باب همایون شد، از مهمترین دلایلی است که کارمسکن ایران را از دعا گذرانده و آن را در گردابی فرو آورده که بی شک خروج از آن به این زودیها ممکن نخواهد شد. سیاست هایی که خواسته یا ناخواسته تورم شدیدی را به کشور تحمیل کرده است و ورود این تورم به بازار مسکن به عنوان یکی از مهمترین مظاهر اقتصاد جامعه وارد می شود. مسکنی که بر خلاف اکثر نقاط دنیا کاملاً دولتی است و همین سایه انداختن دولت روی آن باعث شده که برخی ناهماهنگی های سیاسی، مستقیم و غیر مستقیم روی این نیاز اساسی مردم تاثیر سوء داشته باشد. افزایش تورم ناشی از سیاست های اقتصادی دولت قیمت مصالح، کارگر، فولاد و دیگر امکانات مورد نیاز برای ساخت مسکن را به طرز غیر قابل باوری افزایش داده است و همین موضوع باعث شده که مسکن از هر جهت در منگنه افزایش قیمت قرار گیرد.باز با این حال تمام حرف و حدیثها و سخنرانیها در مورد وضعیت بازار مسکن و بیان پضرورتهای مختلف در جهت حل بحران به وجود آمده در این بازار همچنان ادامه دارد و چنانچه در گزارش سازمان بازرسی کل کشور از علت گرانیهای مسکن آمده بود ، باید مردم را به صبوری و صبوری وصبوری در برابر مشکلات اقتصادی و مهمترین آن ، مشکل قیمت مسکن دعوت کرد تا در نهایت اقدامی معجزه آسا به بحران کنونی فرجامی خوش هدیه کند!
سید محمد حسین هاشمی


همچنین مشاهده کنید