جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


تارسوس


تارسوس
منطقه تارسوس واقع در ایچل ترکیه از جمله مناطق مشهور ترکیه بواسطه وجود مناظر بدیع و طبیعی و همچنین تجارت و هنر و تاریخ آن است . به علت حکومت تفکرا ت مختلفی بر این شهر در ایام قدیم این سرزمین به یک مرکز علمی و تاریخی تبدیل شده است تا آنجا که این منطقه باستانی شاهد حضور انبوه جهانگردان از سراسر جهان می باشد . افراد مشهوری همچون عزیز پاول اولین حواری حضرت عیسی ( ع ) ,حضرت دانیال و بلال حبشی موذن حضرت محمد ( ص ) , مامون عباسی فرزند هارون الرشید و ارسطو فیلسوف مشهور عصر آنتیک , لقمان حکیم پدر پزشکان , کلئوپاترا ملکه مصر و آنتونیوس فرمانده رومیان در این شهر می زیسته اند. تاریخچه شهر بنای این شهر به دوره قبل از تاریخ یعنی دوره نئولیتیک بر می گردد . دوره نئولیتیک قبل از عصر مفرغ و کالکولیتیک می باشد. این شهر از سال ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد به ترتیب تحت حکومت هیت هیتها , آسورها , پرسها , مقدونیه ایها , رومیها , بیزانسها و سلجوقیان در آمده است .
● آب و هوا
در تابستانها آب و هوایش گرم و در زمستانها معتدل و بارانی می باشد .
● ارتباط
مکانهای تفریحی موزه ها خوردنیها خریدنیها حتما دیدن کنید آدرسها و تلفنهای ضروری ارتباط ارتباط زمینی با این شهر از غرب از طریق مرسین – آنتالیا , از شرق بوسیله جاده آدانا – قاضی آنتپ و آنکارا امکانپذیر است . از این منطقه امکان سفرهای اتوبوسی به اقصی نقاط کشور ترکیه برقرار است . تلفن ترمینال ۶۲۴۶۹۳۲ (۳۲۴ - ۹۰+) ارتباط هوایی : ارتباط هوایی با این شهر از طریق فرودگاه آدانا شاکیر پاشا واقع در فاصله ۴۲ کیلومتری شرق این شهر امکان پذیر است .
▪ ارتباط دریایی :
ارتباط دریایی با این شهر از طریق قایقهای فریبوت بندر مرسین که به مقصد بندر قاضی ماقوسا رفت و آمد می کنند برقرار است .
▪ ارتباط ریلی :
سفرهای ریلی از طریق شهر ینیجه واقع در شرق این شهر به داخل و خارج کشور ترکیه امکان پذیر است .ایستگاه قطار ینیجه در فاصله ۴۰ کیلومتری بخش مرکزی مرسین و ۱۳ کیلومتر تارسوس قرار دارد .
ـ شماره تلفن مدیریت ترمینال مرسین : ۲۳۱۱۲۶۷ ( ۳۲۴ - ۹۰+)
ـ ریاست ایستگاه ینجه : ۴۵۳۶۹۱۴ ( ۳۲۴ - ۹۰+)
● مکانهای تفریحی
▪ دروازه کلئوپاترا :
این دروازه در غرب تارسوس در مسیر جاده مرسین تنها اثر به جای مانده از این شهر قدیمی و تاریخی می باشد .گفته می شود که ۴۱سال پیش از میلاد کلئوپاترا ملکه معروف مصر به منظور زیارت با ژنرال آنتونیوس رومی بعد از یک سفر دریایی به این مکان رسیده و ژنرال رومی برای ایشان مراسم باشکوهی در گوزلو کوله هویوک برپا کرده و بعد از این مراسم ملکه از این دروازه دریایی وارد شهر شده است . سالها بعد در مکان این دروازه تخریب شده صورها ی سه دروازه ای باغ , دنیز و آدانا در دوران امپراطوری روم و ارکن بیزانس ساخته شد که گرداگرد شهر را احاطه کرده است .
▪ کتیبه افتخار ( کتیبه آزادی ) :
این کتیبه که هم اکنون بر روی دیوار ینی حمام قرار دارد در سال ۱۹۸۲ در قسمت شمالی دروازه کلئوپاترا نصب شده بود .تاریخ این کتیبه به دوره حکومت سوروس الکساندر امپراطور روم ( ۲۲۲-۲۳۵ بعد از میلاد ) بر می گردد و در زمان رومیها پایه یک هیکل بوده است. جاده روم : جاده روم در فاصله ۱۵ کیلومتری تارسوس در قسمت بالایی روستای ساغلیک لی واقع شده است .عرض این جاده بین ۲.۹۴تا ۳ متر می باشد . طول قسمت تخریب نشده این جاده ابریشم حدود ۳ کیلومتر می باشد .
▪ هیپودرم :
شهر تارسوس که در زمان رومیها پیشرفت بسیاری داشته است دراین دوره همچنین یک مرکز ورزشی محسوب می شده است . هیپودرم این شهر در کنار کالج آمریکایی واقع شده و روزگارانی شاهد مسابقات ورزشی مختلف بوده است و از این لحاظ به یک جایگاه تاریخی با ارزش رسیده است .
▪ تپه باستانی قوزلو کوله :
این تپه باستانی در قسمت جنوب شرقی شهر در سمت مسجد جامع واقع شده است طول این تپه ۳۰۰متر و ارتفاعش ۲۲ متر می باشد , سطح این تپه مشهور درختکاری شده است . بر اساس حفاری و کاوشهای انجام شده در این مکان ۳۳ طبقه فرهنگی مختلف از زمان ارکن نئولیتیکتا دوره های اسلامی به ثبت رسیده است. در این مکان کیلیکای محلی , مزوپوتامیا , سرامیک میکن , دیوارهای آجری ,خانه ها و کوچه های متعلق به عصر مفرغ , بقایای معبدی وبا ویژگیهای معبد هاتوشاش , ستونهای سنگی و مهرهای با خط میخی و خط تصویری متعلق به عصر برنز , مجموعه ساختمانهای دوره ارکن و مجسمه سرامیکی قبرسی مربوط به دوره ارکن , لوح ها و مهرهایی از جنس سفالی و سرامیک ها متنوع متعلق به عصر آسور یافت شده است ,همچنین در این مکان بقایا و خرابه های کارگاهی مربوط به عصر بیزانس ( قرن چهارم قبل از میلاد ) که در آن مردمان آن زمان به ساخت اشیات برنزی می پرداختند پیدا شده است .
▪ میدان جمهوریت و جاده آنتیک
در فاصله ۱۵۰متری جنوب غربی چاه عزیز پائول مرکز شهر قرار گرفته است . گفته می شود که جاده آنتیک در قرن اول قبل از میلاد بوسیله رومیها ساخته شده است . علیرغم همه ساییدگی ها و تخریبات زمین این جاده همچنان ویژگیها و تصویرهای عصر آنتیک را در خود حفظ کرده است . آثارهای بجای مانده از چرخها حکایت از آن دارد که یکی از استفاده های مهم این راه در ارتباطات درون شهری بوده است . .در قسمت شمال شرقی این جاده یک پودیوم ( جایگاه ) سه پله ای جای گرفته است . در اثر کاوشهای انجام گرفته یک اتاق مستطیلی شکل متعلق به خانه موزاییک آولو کشف شد درست در وسط حیاط این خانه تاریخی بقایای یک حوض قرار دارد , سطح داخلی این حوض با سنگهای مرمری رنگی پوشانده شده است. بقیه قسمت های این نیز این حیاط با موزاییک پوشانده شده است .
▪ دنوک تاش ( معبد روم ) :
این معبد که در قسمت شرقی محله تکه قرار گرفته قدیمترین معبدی است که هنوز از آن دوران قدیم برجای مانده است . علیرغم اینکه مشخص نیست این معبد برای کدامیک از خدایان ساخته شده اما بر اساس گفته ها لونق لویس پنجم یکی از جهانگردان قرون وسطا , قبر پادشاه آسور یعنی سارا داناپال در این مکان قرار دارد .
▪ پل باج :
این پل سنگی در قسمت ورودی شهر تارسوس در مسیر جاده آنکارا- آدانا واقع است در دوران حکومت بیزانسها در قرن ششم قبل از میلاد به فرمان جاستین برروی رودخانه بردان تارس (سیدنوس) به منظور عبور از روی رودخانه موقع طغیان آن ساخته شد . این پل با شکوه سه دهنه به منظور عبور وسایل نقلیه سنگین مورد تعمیر و بازسازی مجدد قرار گرفت .
▪ چاه عزیز پائول :
چاه عزیز پائول در محله قزل مراد , حدود ۳۰۰ متری شمال میدان جمهوریت در حیاط خانه ای که بنا به گفته ها روزگارانی متعلق به عزیز پائول بوده قرار گرفته است .این چاه از لحاظ تاریخی ارزش ویژه ای داشته و اطراف ‎‎آن تحت حافظت میراث فرهنگی درآمده است . این قسمت های چاه مورد کاوشهای دقیق و جدی باستانشناسان قرار گرفته است .در نتیجه این تحقیقات باستانشناسی طبقه های فرهنگی مختلفی متعلق به دوره عثمانیها , بیزانس و رومیها ثبت شده است . این چاه هر ساله پذیرای عده زیادی از توریستهای داخلی و خارجی می با شد عقیده بر این است که آب این چاه قدرت شفابخشی دارد . عزیز پائول اولین شاگرد حضرت عیسی (ع)و همچنین اولین نظریه پرداز مسیحی می باشد . زادگاه عزیز پائول بارسوس می باشد و به همین دلیل ایشان توجه خاصی به این شهر داشته است .
▪ آبشار و قبر رومیها :
قبرهایی متعلق به رومیهای باستان در دل آبشار جای گرفته است .محل این قبرها ی قدیمی به علت تغییر بستر رودخانه تارسوس به زیر آب رفته و با گذشت زمان به آبشاری با ارتفاع ۳.۵متری تبدیل شده است . در زمانی که آب رودخانه کم میشود این قبرهای باستانی باشکوه را می توان مشاهده کرد و همین امر باعث شده که ساکنان تارسوس در ماههای گرم سال به این محل هجوم بیاورند . در این مکان در ماههای بهاری موقعی که آب آبشار زیاد می شود و حوض طبیعی بزرگتر می گردد منظره بدیع و دل انگیزی پدیدار می شود , نزدیکی آبشار به سرچشمه های آن باعث شده است که آب این آبشار همیشه سرد و خنک باشد و این از ویژگیهای خاص این آبشار محسوب می شود . قهوه خانه ها و رستورانهای موجود در کنار این آبشار آماده ارائه انواع خدمات به میهمانان داخلی و خارجی می باشد.
▪ غار اصحاب کهف:
این غار در ۱۲ کیلومتری شمال تارسوس در نزدیکی روستای اولاش واقع است این غار که در قرآن کریم سوره ای با همین نام وجود دارد نزد مسلمانان و مسیحیان مقدس می باشد . مکسلینه , میسلینا, مرنوش ,سازنوش , دبرنوش , کفشتتایوش به همراه سگ وفادار خود به منظور درامان ماندن از شکنجه و اذیت بت پرستی در عصر بت پرستی به این غار پناه می آورند و به مدت ۳۰۰ سال در این غار می خوابند و بعد از بیدار شدن از خواب همه چیز را متحول می بینند بعد از بیدار شدن از خواب یکی از آنها به منظور تهیه آذوقه غذایی به شهر می رود و توسط ماموران شهر دستگیر می شود . وقتی که مامورین به همراه ایشان به غار بر می گردد می بینند که در دهانه غار پرنده ای لانه کرده است به همین علت به این غار , غار هفت خفتگان هم می گویند . بعدها در قسمت بالایی غار مسجدی به دستور سلطان عبدالعزیز ساخته شد که بعد از این هم مناره سه کنگره ای به این مجموعه افزوده شد .
▪ قلعه و بغاز گولک :
بغاز گولک در ۶۲ کیلومتری تارسوس واقع می باشد . این تنگه در زمان قدیم دروازه کلیکیا بوده است . در سال ۱۸۳۳ ابراهیم پاشا به آناتولی حمله کرد , ایشان به منظور عبور واحدهای توپخانه دستور بسط این بغاز را داد . به منظور رسیدن به قلعه گولک طی مسیر ۳-۴ کیلومتری از مسیر جنگل لازم است .
▪ مسجد جامع :
این مسجد در قسمت جنوبی شهر , در سال ۱۵۷۹ به دستور ابراهیم بیگ فرزند پیری پاشا فرماندار وقت رمضان اوغلو ساخته شد . در جهت شرقی مسجد آرامگاه حضرت لقمان و شیت همچنین قبر مامون عباسی قرار دارد .
▪ مسجد اسکی ( مسجد کلیسا ) :
این بنای تاریخی در فاصله ۱۰۰ متری مسجد مقام شریف در کنار جاده آدانا قرار دارد . این بنا در سال ۱۴۱۵ به دستور رمضان اوغلو احمد بیگ به مسجد تبدیل شد .
▪ مسجدمقام شریف : در قسمت شمال غربی مدرسه واقع شده است , گفته می شود که آرامگاه حضرت دانیال (ع ) در این مکان قرار دارد , از ویژگیهای منحصر به فرد این مسجد که در سال ۱۸۵۷ بنا شده است در داشتن تنها یکی از آرامگاه پیامبران الهی می باشد.
▪ کلیسای عزیز پائول :
این کلیسا در قسمت جنوبی شهر در سمت مسجد جامع ب نام عزیز پائول در قرن یازدهم و یا دوازدهم بنا شده است .این مکان از سال ۱۹۹۳ تحت حفاظت در آمده و علیرغم آنکه قرار بود به موزه معبد تبدیل شود همچنان کارهای تعمیر و بازسازی آن ادامه دارد . در گوشه شمال شرقی کلیسا برج ناقوس قرار دارد . در قسمت مرکزی سقف کلیسا تصویر حضرت عیسی (ع) یوهانس , ماتیوس ,مارکوس لوکاس نقش بسته است .در سالهای ۱۹۹۲و ۹۳ سمپوزیوم و آیین عزیز پائول از سوی واتیکان در محل همین کلیسا برگزار شد. مسیحیان برای انجام اعمال حج از این موزه زیارت میکنند.
▪ مسجد بلال حبشی :
این مسجد در محله بیازچارشی در کنار قسمت جنوبی جاده شهر می باشد . بنا بر اعتقادات , این مسجد همان محلی است که بلال حبشی مؤذن حضرت محمد ( ص) , در اینجا اذان گفته و مسلمانان نماز برپا کرده اند .
▪ مدرسه قباد پاشا :
این مدرسه تنها یک مرکز تجاری و کشاورزی نبوده بلکه در عین حال به عنوان یکی از مهمترین مرکز آموزشی و فرهنگی تلقی می شده است . این اثر تنها موسسه آموزشی به جای مانده از دوران قدیم است که توسط بیگ رمضان اوغلو قباد پاشا در سال۱۵۵۰ ساخته شده است .این بنا به شیوه معماری سلجوقیان و بوسیله سنگهای برشی و قالبی ساخته شده است . این ساختمان در سالهای ۱۹۶۹-۱۹۷۰ بازسازی شده و از سال ۱۹۷۱از سوی وزارت فرهنگ به موزه تبدیل گشت . اثرهای متعلق به این موزه به علت تعمیرات بنای آن به بخش موزه مرکز فرهنگی سال هفتاد و پنجم منتقل شد . خان , حمامها و بازارها
▪ حمام روم :
متاسفانه بخش اعظم این حمام متعلق به دوران امپراطوری رومیها تخریب شده است.
▪ حمام شاه مران ( اسکی ) :
این حمام قدیمی در کنار کاروانسرای وقف ,برروی مکانی تاریخی مربوط به عصر رومیان باستان توسط ساکنین رمضان اوغلو ساخته شده است .این حمام از نظر طرح و اندازه ویژگیهای یک حمام ترکی را در خود جای داده است . این حمام چهار ایوانه از دو بخش اتاق حمام و آب گرم تشکیل شده است . گفته ها حکایت از آن دارد که شاه مران در این حمام به قتل رسیده است و به همین علت به این حمام قدیمی حمام شاه مران می گویند .
▪ ینی حمام :
این حمام متعلق به دوره رمضان اوغلوها در قسمت شمال شرقی مسجد جامع شهر واقع شده است . در سال ۱۷۸۵ مورد تعمیر اساسی قرار گرفت . این بنا خصوصیات یک حمام کلاسیک ترکی را دارد و از سه بخش آب گرم , بخش آب ولرم و بخش اتاق حمام تشکیل شده است .
● بازار
▪ راسته بازار چهل قاشق ( بیاز چارشی ) :
این اثر تاریخی که با مسجد جامع این شهر در یک دوره مشترک ساخته شده در مغرب این مسجد می باشد . این راسته بازار که در محل تلاقی راههای شهر تارسوس قرار گرفته از دیرباز شاهد تجارت پررونقی بوده است . بیاز چارشی به شکل مستطیل بوده و فضای داخلی آن فوق العاده وسیع می باشد , سقف راهروهای این بازار گنبدی شکل بوده و در دو سوی آن مغازه ها صف کشیده اند . خانه های تاریخی تارسوس به محض اینکه پای خود را در سرزمین تارسوس بگذاریم با اثرهای تاریخی غنی و متنوعی مواجه می شویم در نگاه به یادگاریهای تاریخی این سرزمین فرق معماری خانه های سنتی با ارزش آن آف دنیز را با دیگر مناطق درمی یابیم . خانه های تارسوس دو طبقه ای بوده و از چوب و آجر خام ساخته شده است .این بناها به وسیله آهن آلات دستاز بشر تزئین شده اند و درهای سنگی آن صلابت خاصی به این خانه بخشیده است.
● ارتباط
▪ ارتباط زمینی : ارتباط زمینی با این شهر از غرب از طریق مرسین- آنتالیا , از شرق بوسیله مسیر جاده آدانا – قاضی آنتپ و جاده آنکارا امکان پذیراست . از این منطقه امکان سفر با اتوبوس به اقصی نقاط کشور ترکیه برقرار است علاوه براین در هر ساعت سفرهای زمینی با اتوبوس به شهرهای مرسین و آدانا همواره برقرار است .
ـ تلفن ترمینال : ۶۲۴۶۹۳۲ ( ۳۲۴ ـ ۹۰ + )
▪ ارتباط هوایی : ارتباط هوایی با این شهر از طریق فرودگاه آدانا شاکیرپاشا واقع در ۴۲ کیلومتری شرق این شهر فراهم است . ارتباط دریایی : ارتباط دریایی با این شهر از طریق قایقهای فریبوت که از بندر مرسین ( ۲۷کیلومتری تارسوس ) به مقصد بندر قاضی ماقوسا رفت و آمد می کنند برقرار است .
▪ ارتباط ریلی: سفرهای ریلی از طریق شهر ینیجه واقع در شرق این شهر به داخل و خارج کشور ترکیه امکان پذیر است .ایستگاه قطار ینیجه در فاصله ۴۰ کیلومتری بخش مرکزی مرسین و ۱۳ کیلومتر تارسوس قرار دارد .
ـ شماره تلفن مدیریت ترمینال مرسین : ۲۳۱۱۲۶۷ ( ۳۲۴ - ۹۰+)
ـ ریاست ایستگاه ینجه : ۴۵۳۶۹۱۴ ( ۳۲۴ - ۹۰+)
● موزه ها
▪ موزه تارسوس :
اثرهای تاریخی مدرسه تاریخی قباد پاشا در سال ۲۰۰۰ به بخش موزه مرکز فرهنگ سال هفتاد و پنجم منتقل شد .اثرهای سنگی مربوط به دوره نئولیتیک ( دوره پایانی عصر سنگ ) , روم , بیزانس و عثمانیها همچنین سکه های ,ظروف سفالی و اشیای فلزی مربوط به دوره بیزانس و روم باستان در این موزه در معرض تماشای تاریخ دوستان قرار داده شده است .
ـ شماره تلفن موزه : ۶۱۳۱۰۴۳- ۶۱۳۱۸۶۵ ( ۳۲۴ - ۹۰ + )
● خوردنیها
از خوردنیها و غذای مخصوص تارسوس می توان به قوش قوزو , ال قیمه سی , گیاخاک , تلاتور , دلمه ایا,سوپ یوزوک , اولمچ , انواع شیرینجات , باقلوای تارسوس , جزریه , باندرما و راحت الحقوم اشاره کرد.
● سوغاتی ها
در این منطقه خریدوفروش بسیار پررونق می باشد و همچنین خرید سوغاتی مختلف برای جهانگردان امکان پذیراست , از آثار دستی این منطقه می توان هنر سوزن دوزی آن را نام برد , کشاورزان این خطه به کارها و هنرهای دستی علاقه وافری از خود نشان می دهند . وسایل عرضه شده در بازارهای این سرزمین از قبیل حوله و خورجین ,دستمال و انواع جوالها که پس از تابیده شدن پشم توسط ماشین ریسندگی دستی به کمک دستگاههایی به نام چوفالیک ساخته می شوند مهارت و چیره دستی مردمان این سرزمین را منعکس می کند . اهالی روستای آک گدیک به کار سبد بافی که دوستاران و طرفداران فوق العاده زیادی دارد مشغول می باشند . انواع شیرینیجات مخصوص با بسته بندی های عالی در بازارهای این شهر موجود می باشد .
● حتماَ زیارت کنید !
از دروازه کلئوپاتر ا , جاده آتیک متعلق به دوره رومیان , غار اصحاب کهف , مسجد جامع و مسجد مقام شریف , مسجد بلال حبشی ,مدرسه قباد پاشا و ینی حمام موزه تارسوس حتما دیدن کنید و از کلوپ های اسب سواری که در آغوش طبیعت بکر و عالی است استفاده کنید و در کنار آبشارهای دل انگیز و بدیع این سرزمین انواع غذاهای خوشمزه محلی را مزه کنید .
● آدرسها و تلفنهای ضروری
▪ فرمانداری : ۶۱۳۱۶۱۶ - ۶۱۳۹۸۲۷ (‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۳۲۴ - ۹۰ +)
▪ شهر داری : ۶۲۴۱۲۵ - ۶۱۳۳۶۸۸ (‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۳۲۴ - ۹۰ +)
▪ بیمارستان : ۶۱۳۸۱۸۴ (‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۳۲۴ - ۹۰ +)
▪ ژاندارمری : ۶۱۳۸۸۸۹ - ۶۱۳۲۶۷ (‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۳۲۴ - ۹۰ +)
▪ اداره جهانگردی استان : ۲۳۷۹۷۴۵ - ۲۳۸۳۲۷۰ - ۲۳۷۲۶۶۷ (‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۳۲۴ - ۹۰ +)
منبع : سایت سفارت ترکیه


همچنین مشاهده کنید