جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

خارج از ضابطه


خارج از ضابطه
آش رفتار دولت آنقدر شور شده که صدای آشپز هم بلند شده است. رفتارهای خلا‌ف قاعده و ضوابط دولت نهم که به یک اپیدمی عمومی در ساختار مدیریت اداری و سیاسی کشور بدل شده صدای رئیس جدید‌الورود دیوان محاسبات را نیز درآورده است. گویا رئیس و دیگر همکاران دولت نهم در خود انرژی و قدرت زایدالوصفی سراغ دارند که نظام بوروکراتیک و ساختار اداری کشور را یک مزاحم بزرگ برای خود می‌پندارند. این مدیران گویا نمی‌توانند با صدای سوت مسابقه را آغاز و در یک فرآیند جمعی و براساس قواعد حاکم بر بازی رفتار کنند؛ یا زودتر حرکت می‌کنند یا دیرتر می‌رسند اما تکیه فراوان بر رفتارهای فراقانونی، دور زدن نهادهای ناظر، دخل و تصرف در بودجه‌ها و جابه‌جایی‌های غیرضرور آن و از همه مهم‌تر دور زدن نهادهای قانونی و بی‌توجهی آشکار به قوانین روشن اینک به یک بلیه و تهدید برای نظام اداری و مالی کشور بدل شده است.
در سه سال گذشته دیوان محاسبات که وظیفه نظارت بر چگونگی دخل و خرج دولت بر بودجه عمومی کشور را عهده‌دار است؛ بالا‌ترین همکاری را با دولت داشته است، از سخنان عجیب و غریب رئیس قبلی دیوان در اینکه تمام بدی‌ها و تخلفات به وسیله مدیران دولت اصلا‌حات صورت گرفته و مدیران دولت نهم مبرا از هر خطایی هستند یا ذکر خاطرات یک عرب سوری که درباره رئیس دولت نهم، کرامت پیامبران را قائل شده بود و هم‌اینک همان رئیس قبلی در قامت معاون امور حقوقی و مجلس رئیس‌جمهور ظاهر شده است تا امروز که دیوان محاسبات مدیران متخلف دولت را به پیگرد قانونی تهدید کرده، راهی دراز پیموده نشده است.
چه بر این سازمان اداری و سیاسی آمده که مجلس و نهادهای ناظر را به وحشت افکنده است؟ همانطور که همه می‌دانیم وظیفه مجلس نظارت بر عملکرد اجرایی قوه اجراییه است. مجلس این رفتار خود را از طریق سازمان‌ها و ابزار مختلف به اجرا می‌گذارد و دیوان محاسبات یکی از مهم‌ترین این نهادها برای تحقق این امر حیاتی است، لذا جا دارد از این دیوان و مجلس محترم سپاسگزاری شود. اما از سوی دیگر ماجرا کمی قابل تامل است. اینک ریاست مجلس با علی لا‌ریجانی است. رئیس دیوان محاسبات نیز یکی از همراهان قدیمی ایشان است.
بر کسی هم پوشیده نیست که روابط لا‌ریجانی و احمدی‌نژاد چندان مطلوب و دوستانه هم نیست. حال می‌توان اینگونه احتمال داد که مجلس تحت ریاست لا‌ریجانی و دیوان محاسباتش دیگر به دولت و ارکان آن جعبه شیرینی نشان نخواهد داد و از خطاها و انحرافاتش به راحتی نخواهد گذشت.
این از برکات مهار قدرت به دست قدرت است؛ اگر روابط روسای قوه مقننه و مجریه در وضعیت تشریح‌شده قرار نداشت، خدا می‌داند با بودجه عمومی چه رفتاری می‌شد. مهم این نیست که تنها به سلا‌مت اخلا‌قی و مالی سیاستمداران تکیه کنیم. مهم آن است که اجازه ندهیم افسانه قدرت تصویری شبهه‌ناک در مقابلشان بگشاید که به آنها اطمینان بدهد، هر کار که می‌کنند درست است، حتی اگر خلا‌ف قانون باشد! از دیگر سو هرچند در نیت خیر مدیران دیوان محاسبات مبنی بر برخورد با تخلفات تردیدی روا نیست اما نمی‌توان این موضوع را با رقابت‌های سیاسی اصولگرایان مرتبط ندانست.
در داستان کنکور باز هم با رفتار لجوجانه وزارت علوم به عنوان یکی از ارکان دولت نهم روبه‌رو شده‌ایم. سازمان سنجش که نحوه عملکردش موجب نارضایتی فراوان سرمایه‌های علمی کشور و خانواده‌های محترمشان شد، علی‌رغم تعهد به مجلس شورای اسلا‌می در خصوص افزایش ظرفیت دانشگاه‌های مادر، باز هم به همان رفتار سابق خویش عمل کرده است. چنین رفتاری موجب واکنش بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس شده است!
شاید اقدامات کنترلی مجلس و دیوان محاسبات سبب شود من‌بعد شاهد چنین خودسری‌هایی نباشیم. بدیهی است دستگاه‌های ناظر باید بیش از پیش با حساسیت و دقت نسبت به اقدامات خود پایبند و کوشا باشند.
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید