شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

گامهای جدید آنکارا


گامهای جدید آنکارا
اخیرا مقامات آنکارا تصمیم گرفته اند درخصوص مسئله قبرس گفتگوهای بیشتری را با یونان انجام دهند. همین مسئله میتواند تا حدودی راه ترکیه را جهت پیوستن به اتحادیه اروپا هموار سازد.علی باباجان وزیر امور خارجه ترکیه اخیرا در مقر سازمان ملل در نیویورک با دورا باکویانیس وزیر امور خارجه یونان درباره مسئله قبرس گفتگو کرد. این دیدار از جوانب مختلفی قابل اهمیت بود که مهم ترین انها اختلاف تاریخی ترکیه و یونان بر سر مسئله قبرس بود.این در حالیست که بنابر اظهارات وزرای امور خارجه یونان و ترکیه، سران دو بخش قبرس خواستار ادامه مذاکرات و حل مسئله قبرس هستند. وزیر امور خارجه یونان در دیدار با علی باباجان بر حمایت کشورش از روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تاکید کرده است.
اما تلاش ترکیه جهت پیوستن به اتحادیه اروپا تاکنون نافرجام مانده است.حضور نیکولا سارکوزی و آنگلا مرکل به عنوان دو شخصیت سیای افراطی در آلمان و فرانسه به این روند دامن زده است.همچنین تحقیقات صورت گرفته توسط یک موسسه آلمانی نشان می‌دهد که امید مردم ترکیه به عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا از خود کشورهای اروپایی کمتر است.
بر اساس نتایج نظرسنجی امسال موسسه تحقیقاتی صندوق مارشال آلمان که در اوایل ماه جاری منتشر شد ۶۰ درصد مردم اتحادیه اروپا اعتقاد بر این دارند که روزی ترکیه به عضویت اتحادیه اروپا در خواهد آمد. این در حالی است که تنها ۲۶ درصد مردم ترکیه به عضویت کشورشان در این اتحادیه باور دارند. بر اساس این نظرسنجی دو علت اصلی عدم اعتقاد مردم ترکیه به عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا، یکی این درک مردم این کشور مبنی بر اینکه دولتهای غربی تلاش به تقسیم ترکیه می‌کنند و دیگری هم دورویی اتحادیه اروپا و عدم وفا به عهد این اتحادیه، عنوان شده است. در این نظرسنجی از کندی روند مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و سیاست منفی فرانسه، رئیس کنونی اتحادیه اروپا در قبال این موضوع انتقاد شده است.
از سوی دیگر،هنوز مردم ترکیه با دغدغه های زیادی دست و پنجه نرم می کنند که مهمترین آنها دخالت ژنرالها در امور داخلی آنکاراست.از سوی دیگر،هنوز مسائلی مهم در سیاست خارجی آنکارا لابنحل باقی مانده سات که مهم ترین آنها روابط دو جانبه آنکارا و ایروان است.هنوز اختلافات تاریخی زیادی در خصوص کشتار ارامنه وجود دارد.
در شرایطی که خصومت فیمابین آنکارا و ایروان سابقه ای طولانی دارد، رئیس جمهور ترکیه از احتمال گشایش مرزهای ترکیه و ارمنستان خبر داده است. عبدالله گل با اشاره به مساعد بودن فضا برای حل اختلافات فیمابین آنکارا و ایروان از بازشدن مرزها و گسترش روابط با ارمنستان در صورت حل اختلافات موجود خبر داد.لازم به ذکر است که گل نخستین رئیس جمهور ترکیه است که از زمان استقلال ارمنستان در سال ۱۹۹۱ به ایروان سفر کرده است. روابط سیاسی ترکیه و ارمنستان سالهاست به علت تلاش ارمنستان برای ثبت رسمی موضوع نسل کشی ارامنه به دست ترک های عثمانی در سالهای ۱۹۱۷ - ۱۹۱۵ قطع است.
در هر صورت،گامهای جدید آنکارا در عرصه سیاست خارجی این کشور تاثیر فزاینده یا بر محبوبیت حزب عدالت و توسعه دارد.این حزب بارها کارامدی خود را در اوضاع اقتصادی و سیاسی ترکیه اثبات نموده است .البته عبدالله کل و اردوغان باید مراقب سنگ اندازیهای افرادی مانند دنیز بایکال و دیگر اعضای حزب جمهوریخواه خلق در این خصوص باشند.
حامد رشیدی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید