جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

حامیان سه گانه کاندیدای احتمالی


حامیان سه گانه کاندیدای احتمالی
گرچه هنوز سیدمحمد خاتمی نظر خود را در مورد حضور یا عدم حضور در انتخابات اعلام نکرده است اما تا به حال سه گروه متفاوت از جوانان فعالیت هایی را برای جلب نظر وی انجام داده اند که دو گروه نقش دعوت کننده از خاتمی داشته و جمع دیگری ستاد انتخاباتی وی را با عنوان ستاد ۸۸ راه اندازی کرده اند. اولین گروه از میان جوانان اصلاح طلب که به صورت خودجوش اقدام به طرح دعوت از خاتمی و نیز اطلاع رسانی در حیطه اخبار آقای خاتمی کرد، گروه یاری است. یاری با هسته ۱۰ نفره به عنوان اعضای تشکیل دهنده ستاد در ۱۸ تیرماه ۱۳۸۷ شروع به فعالیت کرد. در هسته اولیه ستاد یاری چهار نفر فعال فرهنگی، چند نخبه علمی و چند روزنامه نگار و فعال سیاسی حضور داشتند. این ستاد در اولین مرحله به ایجاد یک سایت به نام یاری (yaari.ir) اقدام کرد. در صفحه اول این سایت صحبت های سال ۸۰ آقای خاتمی برای شرکت در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری به چشم می خورد. بهروز شجاعی مدیر سایت می گوید؛ «آقای خاتمی در آن سخنرانی به اهمیت نظر مردم درباره کاندیدا شدن خود اذعان داشتند و چون یکی از جنبه های اولیه تشکیل این ستاد یاری رساندن به سیدمحمد خاتمی بود و هست. ما اقدام به یک نظرسنجی اینترنتی کردیم.» در این نظرسنجی، نظر بیش از ۶۰ هزار نفر درباره آمدن یا نیامدن خاتمی به ثبت رسیده، که تمام نظرات موافق و مخالف به صورت کتابچه در اختیار آقای خاتمی قرار گرفته است.
بهروز شجاعی ادامه می دهد؛ «در آخرین دیداری که اعضای یاری با آقای خاتمی داشتند، آقای خاتمی به اهمیت کار این ستاد اشاره کرده و گفته که هر روز نظرات سایت را می خواند و برای او نظر مردم بسیار اهمیت دارد.» گروه یاری که به عضوگیری نیز مشغول است تا به حال از طریق اینترنت بیش از ۲۵۰۰ عضو ثابت جذب کرده است. جالب است که این ۲۵۰۰ نفر فقط از ایران عضو نشده و از سراسر جهان فرم همکاری با یاری را پر کرده اند. گروه یاری در شهریور ماه گذشته اقدام به ایجاد یک سایت خبری با نام «یاری نیوز» کرد. این سایت در اولین روز تشکیل «خاتمی نیوز» نام داشته اما به دلیل حساسیت های خاص به یاری تغییر نام داد. سایت یاری روزانه با بیش از ده ها هزار بازدید، برد رسانه یی خوبی در میان نخبگان و مردم عادی داشته که حتی می توان این امر را یک اتفاق کم نظیر در فضای رسانه یی ایران خواند که قبل از اعلام کاندیداتوری شخص سایت خبری یک ستاد به صورت خودجوش با چنین استقبال گسترده یی مواجه شود. بهروز شجاعی در انتها به برنامه هایی اشاره می کند که یاری برای اعضای خود خواهد داشت؛ «طرح سوالاتی از اعضا و دریافت نظرات آنها جزء برنامه ها قرار دارد. به عنوان مثال در اولین سوال از اعضا پرسیدیم اگر آقای خاتمی رای بیاورد و رئیس جمهور شود آیا امکان کار دارد و آیا مردم تحمل گذار از مشکلات را خواهند داشت؟ سخنگوی گروه یاری در ادامه از راه اندازی پرتال های خبری یاری نیز خبر داد که برای تمام اعضا و شخصیت ها فرستاده می شود.
● کمپین انتخاباتی سید
دومین گروهی که به فعالیت برای دعوت از خاتمی مشغول شد، گروهی با نام پویش بود که هسته اولیه آنها متشکل از ۲۰ جوان اصلاح طلب متشکل از دانشجو، روزنامه نگار، فعال سیاسی و جوانان اصلاح طلب بود. این گروه هدف اولیه خود را شروع یک حرکت اجتماعی برای افزایش احتمال کاندیداتوری خاتمی قرار داد. این گروه در اولین قدم های خود تشکیل سایت موج سوم که نشان دهنده تشکیل موج سوم اصلاح طلبان برای دعوت از خاتمی است را در دستور کار قرار داد. آنها غیر از فعالیت عملی در عرصه اجتماعی به جذب قشر نخبه جامعه اقدام کرده و از لحاظ تئوریک نیز به فعالیت مشغول شدند. موج سوم یا پویش دعوت از خاتمی دیدار های علنی و غیرعلنی با سیاستمداران، اقتصاددانان و جامعه شناسان نیز داشته است که به صورت فیلم و گزارش در سایت موج سوم قرار داده است. آنها در سایت خود به صورت اینترنتی و در فضای دانشگاه و جامعه به صورت کتبی از طرفداران کاندیداتوری خاتمی امضا جمع می کنند. هم اکنون در سایت موج سوم بیش از ۵۰ هزار نفر از خاتمی دعوت کرده اند که در انتخابات شرکت کند. همچنین به صورت کتبی نیز بیش از ۵۰ هزار امضا جمع آوری شده است که این نشان می دهد در مجموع بیش از ۱۰۰ هزار نفر توسط این کمپین از خاتمی برای شرکت در انتخابات دعوت کرده اند. پویش به صورت رسمی بیش از هفت هزار عضو فعال در سراسر ایران و جهان دارد. یکی از برنامه های جالب توجه پویش دعوت از خاتمی همایشی سه ساعته در تهران بود که با حضور و سخنرانی بیش از ۲۵ شخصیت سیاسی و فرهنگی برگزار شد. در این برنامه لیلا حاتمی همراه با همسرش علی مصفا و نیز تعدادی از شاعران و دیگر هنرمندان حمایت خود را از خاتمی برای شرکت در انتخابات اعلام کردند.
● اولین ستاد پیش از اعلام حضور
در کنار دو گروهی که به منظور دعوت از سیدمحمد خاتمی برای حضور در انتخابات تشکیل شده است، جمعی از جوانان و روزنامه نگاران اصلاح طلب به صورت خودجوش ستادی برای فعالیت انتخاباتی سیدمحمد خاتمی راه اندازی کرده اند. این گروه که با نام ستاد انتخاباتی جوانان حامی خاتمی (ستاد ۸۸) فعالیت می کند، بیش از آنکه فعالیت و توان خود را بر دعوت از خاتمی بگذارد فرض را بر آمدن خاتمی گذاشته است، و مشغول فعالیت ستادی انتخاباتی است. ستاد ۸۸ به صورت نمادین به دلیل قرار گرفتن انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ اولین هسته خود را متشکل از ۸۸ جوان از سراسر کشور قرار داد. این ستاد در ۲۸ استان و بیش از ۵۰ شهرستان با همین منوال تشکیل شده است. ستاد ۸۸ با امضا های ۸۸ نفره یا بیشتر در اقشار و شهرستان های گوناگون اعلام موجودیت کرده و به همین منوال مشغول فعالیت است. از اقشار امضا کننده می توان به روزنامه نگاران جوان، پزشکان، وکلای جوان و نیز فرزندان شهدا اشاره کرد. بر اساس برنامه ریزی اعلام شده، پیش بینی می شود تا پایان بهمن ماه این ستاد با بیش از ۸۸ هزار عضو ثابت در سراسر کشور مشغول فعالیت ستادی باشد. تا به حال این ستاد در ۸ استان کنگره جوانان حامی خاتمی را با حضور شخصیت های اصلاح طلب برگزار کرده است و برای برگزاری کنگره در تمامی استان ها تا پایان دی ماه برنامه دارد. سیدشهاب الدین طباطبایی رئیس ستاد ۸۸ می گوید؛ «یک روز تصمیم گرفتیم شروع کنیم و شروع کردیم. چند روزی طول کشید تا چند نفری روی بیانیه اعلام موجودیت ستاد کار کنند، ستاد ۸۸ که اعضایش را جوانان تشکیل می دهند در سراسر کشور فعال است و فرضش آمدن خاتمی است. خوبی ما جوانان این است که محافظه کارانه عمل نمی کنیم.» در تازه ترین اقدام ستاد ۸۸ شروع به چاپ نشریه یی به صورت دو هفته نامه کرده است که برای تمام اعضا و فعالان سیاسی به صورت اینترنتی یا به صورت چاپی فرستاده می شود.
اما هنوز مهم ترین سوال تمام این جوانان و قشر عظیم تری از جامعه ما این است؛ بالاخره خاتمی می آید؟
شاید به قول شهاب الدین طباطبایی؛ این هم شاید انتظار زیادی باشد، حافظ روزی از بستن میکده می نالید و همه امیدش این بود که در خانه تزویر و ریا نگشایند، امروز تنها دری که باز مانده است همین در است.
اما بالاخره خاتمی می آید؟
امین علم الهدی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید