جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

استعمال گلوله های اتمی در خلیج فارس و کوسووا


استعمال گلوله های اتمی در خلیج  فارس و کوسووا
ایالات متحدهً امریکا تا دندان مسلح به تسلیحا ت هسته ای است. بعد از پایان « جنگ سرد» ایالات متحدهً امریکا با اختصاص دادن میلیاردها دلار به گسترش امکانات نظامی خود اقدام کرده است. بمبها، موشکها و لیزرهای کیهانی امریکا قدرت تخریبی غیر قابل تصوری کسب کرده اند.
هلن کلدیکوت (متخصص تسلیحا ت هسته ای) با اتکا به اسناد و مدارک غیر قابل انکار پرده از ماهیت امپریالیسم هار امریکا برمیدارد.
در سال ۱۹۹۹ رییس جمهور عراق (صدام حسین) مدت کوتاهی قبل از اشغال کویت سفیر امریکا در عراق (خانم آپریل گلپسی) را به حضور پذیرفت. صحبت از این بود که کویت در مناطق مرزی عراق دست به استخراج نفت زده و به قیمت خیلی ارزانی مورد فروش قرار میدهد. سفیر امریکا صدام حسین را مطمین کرد که امریکا نه قرارداد دفاعی مشترک و نه پیمان امنیتی با کویت بسته است.
در دیدار بعدی صدام حسین او را در جریان گذاشت که عراق در شرایط اقتصادی وخیمی بسر میبرد و قیمت نفت که به سبب سیاست نفتی کویت و ایالات متحدهً عربی تنزل یافته است، اقتصاد عراق را بمرحلهً ورشکستگی سوق میدهد. سفیر امریکا گفت: "عراق حق دارد که در رفاه زندگی کند. ما میدانیم که عراق وضع مالی دشواری دارد. ما به مشکلات شما واقفیم. شما باید بتوانید کشورتان را بازسازی کنید. ما در اختلافات میان کشورهای عربی دخالتی نخواهیم کرد و اختلافات مرزی عراق با کویت بما ربطی ندارد.[۱] " (خانم گلپسی بعدها در مقابل هیاًت مربوط به سیاست خارجی سنای امریکا در بارهً این گفتگو با صدام حسین لب به دروغ گشود: " من بطور شفاهی به صدام حسین گفتم که وظیفهً ما دفاع از منافع حیاتی امریکا ست و ما از دوستانمان در خلیج پشتیبانی و از تمامیت ارضی آنها دفاع خواهیم کرد.")
وقتی عراق کویت را اشغال کرد، عکس العمل امریکا دروغ بودن اظهارات خانم گلپسی را عیان ساخت. برخلاف اظهارات او که امریکا در اختلافات ممکنه میان کشورهای عربی دخالتی نخواهد کرد، امریکا دست عملیات نظامی وسیعی به حمایت از کویت زد. این عملیات که از ماهها پیش تدارک دیده شده بود، بازار مطمینی برای فروش آشغالهای کارخانجات اسلحه سازی امریکا گشود. ۸۸۵۰۰ تن بمب ( بیش از هفت برابر وزن بمبهایی که بر هیروشیما ریخته شده بود.) بر عراق و کویت پرتاب شد. (۷ در صد از آنها را بمبهای کنترل شونده تشکیل میدادند، که اغلبشان کهنه بودند و جزو بمبهای کنترل شونده بحساب نمیامدند. ۷۰ در صد این بمبها به اهداف نظامی اصابت نکردند بلکه بیشتر موجب کشتار مردم عادی شدند.)
بمبهای کنترل شونده دارای یک سیستم هدایتی اند، نقشه منطقه در آنها برنامه ریزی شده و مستقیما بسوی هدف مورد نظر پرتاب میشوند. این تکنولوژی اغلب توخالی از آب در آمده است. بمبهای معمولی را ولی باید از هواپیما پرتاب کرد.
● سرگذشت گلوله های اتمی (اوران)
در سالهای ۵۰ توجه وزارت دفاع امریکا به دلایل زیرین جلب تولید گلوله های اتمی با استفاده از اوران ـ ۲۳۸ شد:
ـ بیش از ۷۰۰۰۰۰ تن از این عنصر که به عنوان مازاد در تولید تسلیحا ت هسته ای و انرژی اتمی باقی میماند، در انبارهای مختلف در سراسر امریکا تلنبار شده بود. این ماده خیلی خطرناک بود و مصرفی برای آن وجود نداشت. از این رو میبایست خود را از دست آن خلاص کنند.
ـ چگالی اوران ۱/۷ برابر سرب است و بدین خاطر برای تولید گلوله های ضد تانک خیلی مناسب است. یک گلولهً ۱۲۰ میلیمتری ضد تانک با ۵ کیلو گرم اوران خالص میتواند با سرعت فوق العاده زیادی ـ مثل ورود یک کارد در کره ـ وارد دیوارهً تانک شود. پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) ادعا میکند که فقط نوک گلوله های ضد تانک از اوران ساخته شده است. ولی پنتاگون دروغ میگوید، این گلوله ها سر تا پا از اوران ساخته شده اند.
ـ گلوله های ضد تانک اوران دارای عناصر رادیو اکتیو خطرناک و مرگبار دیگری نیز هستند ولی ماهیت آنها پنهان نگهداشته میشود.
ـ اوران ـ ۲۳۸ میتواند برای ضد گلوله کردن بدنهً تانک هم مورد استفاده قرار گیرد. چون بخاطر چگالی بالاتر غیر قابل نفوذ برای گلوله های ضد تانک معمولی خواهد بود.
ـ اوران از عناصر سنگین شیمیایی است و از اینرو برای بوجود آوردن توازن در هواپیماها و موشکها مورد استفاده قرار میگیرد.
ایالات متحدهً امریکا در سال ۱۹۵۴ میلادی برای نخستین بار در منطقه ای نزدیک آزمایشگاه لوس آنجلس دست به آزمایش گلوله های ضد تانک اوران زد.. پژوهش و آزمایش آنها در سالهای ۶۰ و ۷۰ در مناطق مختلف امریکا ادامه یافت و بالاخره اولین گلوله کارآ در سال ۱۹۷۸ میلادی تولید شد و برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ در عملیات "هجوم کویر" مورد استفاده قرار گرفت.
بر خلاف کلیهً موازین جنگی رایج هواپیماهای جنگی امریکایی برخاسته از کشتیهای هواپیمابر انبوهی از مردم و سربازان عراقی را که در حال عقب نشینی بودند، مورد حمله قرار دادند و با پرتاب بمبهای «پراکنده شونده» و ناپالم (ماده ای تولید شده از نفت که شعله کشان در پوست تن میچسبد و خاموش کردنش سخت است) پرداختند. خلبانهای امریکایی پس از برگشت از قتل عام مردم به طنز میگفتند که ما از شکار اردک و بوقلمون برمیگردیم و ماهیها را در در ظرف برگبار بسته ایم و حسابشان را رسیده ایم.
قوای امریکایی و متحدین در روزهای پایان جنگ نه به حمایت از مخالفین رژیم صدام پرداختند و نه به کردها و شیعه ها که دست به قیام زده بودند، یاری کردند و سربازان عراقی را که در جنوب این کشور دست به شورش زده بودند، از دستیابی به انبارهای اسلحه باز داشتند و وقتی هلیکوپترهای عراقی آنها را قلع و قمع میکردند، هواپیماهای امریکایی در آسمان عراق ویراژ میدادند و به تماشا میپرداختند۲. در این جنگ حتی یکنفر از سربازان متحدین بدست عراقیها به قتل نرسید. کشته های آنها فقط قربانی « آتش دوستانه» شده بودند.
واکنش امریکا به اشغال کویت اما به سبب جنایت جنگی دیگری در تاریخ بشریت ثبت خواهد شد: "هجوم کویر" نخستین جنگی بود که میدان جنگی سراپا رادیو اکتیوی پشت سر نهاد. گلوله های اتمی اوران برای اولین بار به عنوان سلاح اصلی نبرد در عراق، کویت و عربستان مورد استفاده قرار گرفتند. این منطقه برای همیشه به مواد رادیو اکتیو آلوده شده و هزاران سال بعد از پایان جنگ نیز برای اهالی این منطقه عواقب هولناکی بدنبال خواهد داشت.
● ترکیبات گلوله های اتمی ضد تانک (اوران)
اوران طبیعی که در کرهً زمین یافت میشود، دارای دو ایزوتوپ عمده است:
ـ اوران ـ ۲۳۵ (ارزشمندترین ایزوتوپ) به غلظت ۷/۰ در صد و
ـ اوران ـ ۲۳۸ (ایزوتوپ کم ارزش) به غلظت ۳/۹۹ در صد اوران طبیعی را تشکیل میدهد.
اوران ـ ۲۳۵ یک عنصر « قابل شکافت» است و در راکتور های انرژی اتمی و تولید تسلیحا ت هسته ای به عنوان «مادهً سوخت» مورد استفاده قرار میگیرد.
برای استفاده در راکتور اتمی باید اوران را تا ۳ در صد و برای استفاده در تولید تسلیحا ت هسته ای تا ۵۰ در صد تصفیه کرد.
در مرحلهً تصفیه، سنگ معدنی اوران به صورت گاز در آورده میشود. گاز اوران از پرده ای نیکلی با سوراخهای خیلی تنگ عبور داده میشود و بدینوسیله ایزوتوپهای آن از هم جدا میشوند. این عمل را « دیفوزیون گازی» هم مینامند که انرژی فوق العاده زیادی نیاز دارد. (این شیوهً کار برای اولین بار در آغاز سالهای ۴۰ میلادی در « پروژهً منهاتان» مورد استفاده قرار گرفت. بمب هیروشیما نیز یک بمب اورانی بود. )
اوران ـ ۲۳۸ ایزوتوپی «غیر قابل شکافت» است که بعد از تصفیه اوران ـ ۲۳۵ باقی میماند و از اینرو آنرا « اوران تصفیه نشده» نامیده اند.
بیش از ۶۰ سال است که در ایالات متحدهً امریکا اوران را تصفیه میکنند. در این مدت اغلب نه اقدامات احتیاطی ضرور پیش گرفته شده و نه شرایط و محیط کار، مورد بررسی و کنترل جدی قرار گرفته است. برای تصفیه اوران نه تنها سنگ اوران (که از معادن مختلف استخراج میشود) بلکه همچنین بقایای اوران که در راکتورهای اتمی تولید کنندهً «پولوتونیوم» بوفور یافت میشود، مورد استفاده قرار میگیرد.
تصفیه اوران راکتوری کار احمقانه ای است، چرا که در جریان این کار بسیاری از عناصر رادیو اکتیو دیگر وارد عمل میشوند، اوران را آلوده میکنند وخطرات بهداشتی ناشی از آن افزایش می یابد.
در جریان « شکافت » اوران در راکتور اتمی بیش ۲۰۰ عنصر رادیو اکتیو دیگر زاده میشوند. اوران ببرکت این عناصر یک میلیون بار رادیو اکتیوتر از اوران طبیعی میگردد. یکی از این ۲۰۰ عنصر «پولوتونیوم» نام دارد که عنصر رادیو اکتیو بسیار مهمی است. وقتی اتم اوران ـ ۲۳۸ یک نویترون بگیرد، «پولوتونیوم» تشکیل میشود. «پولوتونیوم» یکی از عناصر خویشاوند اوران است، «ترانس اوران » نامیده میشود و وزن اتمی اش بیشتر از اوران است.
«پولوتونیوم» یکی از مهمترین عناصر لازم برای تولید بمب اتمی است. ۵ کیلو گرم «پولوتونیوم» (تکه ای به بزرگی یک گریپ فروت) برای ساختن یک بمب هیدروژنی کفایت میکند. در دوران جنگ سرد ایالات متحدهً امریکا برای تولید ۷۰۲۳۰ بمب اتمی مقدار قابل ملاحظه ای «پولوتونیوم» تولید کرد.
«پولوتونیوم» مناسب یرای تولید بمب اتمی را در جریان «شکافت اتمی» قطعات سوخت اتمی بدست میاورند. برای این منظور قطعات سوخت اتمی را در اسید نیتریک غلیظ حل میکنند و از محلول داغ، اشک آور و فوق العاده رادیو اکتیو، «پولوتونیوم» را جدا میکنند. علاوه بر «پولوتونیوم»، اوران مصرف نشده نیز جدا میشود و برای مصارف دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. این اوران ترکیبی است از اوران ـ ۲۳۸ و اوران ـ ۲۳۵.
اوران ـ ۲۳۵ باید ۳ در صد تصفیه شود تا بتواند در راکتورهای اتمی مورد استفاده قرار گیرد. اوران مازاد که اوران ـ ۲۳۸ است، به عناصر رادیو اکتیو دیگر مثل نپتونیوم (یک ترانس اوران دیگر)، تکنسیوم، استرونسیوم و سزیوم آلوده است. بیش از ۲۰ سال است که در ایالات متحدهً امریکا این اوران مورد مصرف قرار میگیرد.
اخیرا وزارت انرژی ایالات متحدهً امریکا اعتراف کرد که سراسر منطقهً نزدیک به کارخانهً « پادوکا » بطور غیر قابل تصوری به «پولوتونیوم» آلوده است. در فاصلهً ۱۵۰۰ متری از کارخانهً «پادوکا » نیز «پولوتونیوم» اندازه گرفته شد. همهً چاهها، استخرها و آبهای زیرزمینی این منطقه آلوده به مواد رادیو اکتیو است۳.
اوران استخراج شده از زمین بعد از تمیز کردن دارای سه ایزوتوپ است : اوران ـ ۲۳۴، ـ ۲۳۵ و ـ ۲۳۸. (هنگام تمیز کردن، خاک را بهمراه عناصر دیگر از جمله رادیوم، رادون، «پولوتونیوم» و بسیاری از عناصر رادیو اکتیو دیگر جدا میکنند.)
اوران ـ ۲۳۸ دارای «نصف مقدار زمانی» از۵/۴ میلیارد سال است. (به عبارت ساده تر بعد از ۵/۴میلیارد سال تشعشع به نصف وزن خود میرسد.) اوران ـ ۲۳۸ تصفیه نشده (که بعد از تصفیهً اوران ـ ۲۳۵ باقی میماند) آلوده است به مقدار کمی اوران ـ۲۳۵ و اوران ـ ۲۳۴ .
هر سه ایزوتوپ اوران اشعهً آلفا تشعشع میکنند که سرطانزا ست. یک گرم اوران ـ ۲۳۸ در هر ثانیه ۱۲۴۰۰ ذرهً آلفا آزاد میکند که از دو پروتون و دو نویترون تشکیل یافته است. توان رادیو اکتیوی اوران ـ ۲۳۸ که برای تولید تسلیحا ت هسته ای بکار میرود، نصف اوران طبیعی است، چون اوران ـ ۲۳۵ انرژی بمراتب بیشتری دارد. (۷/۰ در صد اوران طبیعی را اورانـ۲۳۵ و ۳/۹۹ در صد آنرا اوران ـ ۲۳۸ تشکیل میدهد.) علیرغم این اوران ـ ۲۳۸ در بدن انسان و یا حیوان بمراتب خطرناکتر است.
علت خطرناکتر بودن اوران ـ ۲۳۸ آلوده بودن آن به ایزوتوپهای «پولوتونیوم ـ ۲۳۹» و نپتونیوم ـ ۲۳۷ از کارخانهً «پادوکا » میباشد.
ـ «پولوتونیوم ـ ۲۳۹» ذرات آلفا تشعشع میکند و« نصف مقدار زمان» آن ۲۴۴۰۰ سال است.
ـ نپتونیوم ـ ۲۳۷ علاوه بر ذرات آلفا ، اشعهً گاما آزاد میکند و « نصف مقدار زمانش» ۲ میلیون سال است.
(مقامات نظامی امریکا ادعا میکنند که اوران ـ ۲۳۸ کمتر از اوران طبیعی رادیو اکتیو است. آنها عمدا فراموش میکنند، بگویند که اوران طبیعی بشدت با خاک آلوده است و بصورت خالص یافت نمیشود. در حالیکه اوران ـ ۲۳۸ اوران صد در صد خالص است و کسی که این دو را با هم مقایسه میکند، یا عوامفریب است و شیاد و یا احمق است و بی مغز.)
● خطرات بهداشتی تصفیهً اوران
اوران از استخراج تا مصرف مراحل مخلتفی را از سر میگذراند:
▪ استخراج
ـ تمیز کردن
ـ تصفیه
ـ تولید قطعات سوخت اتمی
ـ شکافت اتمی
ـ تصفیهً مجدد
ـ انبار کردن مازاد (آشغال اتمی)
در جریان این کارها صدها هزار نفر غبار اوران را تنفس میکنند و یا غورت میدهند و مورد تشعشع اتمی قرار میگیرند۴.
کارگران معدنهای اوران برای امرار معاش خود و خانواده شان بهای گرانی میپردازند، آنها اکثرا دچار سرطان ریه و انواع دیگر این بیماری مرگ آور میشوند. سرنوشت دلخراش کارگران معادن کانادا، آلمان، نامیبیا، جمهوری چک، فرانسه، روسیه و امریکا این فاجعه را به وضوح نشان میدهد۵. کارگران و مهندسانی که در کارخانجات آماده سازی اوران مشغول کارند و کسانی که در نزدیکیهای این کارخانه ها زندگی میکنند، در معرض خطر جدی گرفتار شدن به سرطان قرار دارند.
ـ کارخانهً آماده سازی اوران در فرنالد (اوهایو) طی دهه های متمادی ۱۳۵۰۰۰کیلو گرم غبار اوران وارد هوا کرد،
ـ ۷۸۰۰ کیلو گرم اوران وارد رودخانهً «گریت میامی» نمود و
ـ ۵۸۰۰۰۰۰ کیلو گرم آشغال رادیو اکتیو در دور و بر کارخانه به خاک سپرده شد.
ـ در سیلوهای محل ۹۷۰۰ تن اوران انبار شده است که بی وقفه گازهای سرطانزای غلیظ آزاد میکند. اهالی این منطقه دچار سرطان استخوان و انواع دیگر این بیماری لاعلاج هستند۶.
ـ در اکثر نقاط ایالات متحدهً امریکا و دیگر کشورها، مناطق آلوده به مواد رادیو اکتیو زیادی نظیر این وجود دارد.
ـ اینگونه مراکز رادیو اکتیو جزء لاینفک تولید اوران و «پولوتونیوم» هستند.
ـ فقط در ایالات متحدهً امریکا حدود ۸۰ منطقهً مخصوص تولید، آماده سازی، آزمایش و انبار اوران ـ ۲۳۸ وجود دارد.
ـ مناطق مخصوص تولید تسلیحا ت هسته ای (اوران ـ ۲۳۸) در مدیسین (ایندیانا)، یوما (اریزونا) و ابردین (مریلند) شاید هیچگاه ضدعفونی نشوند.
ـ در فاصلهً ۵۰۰ متری از کارخانهً اسلحه سازی در کونکورد (ماساچوست) (در اطراف این کارخانه ۲۰۰۰۰۰ کیلو گرم آشغال اتمی به خاک سپرده شده) خاک، آبهای زیرزمینی و مرداب مجاور آلوده به اوران هستند۷.
ـ در سال ۱۹۴۳ میلادی دانشمندان پروژهً منهاتان به این نتیجه رسیدند که اوران هوا و خاک را آلوده میکند.
ـ آنها اعلام کردند که چند ساعت تا چند روز پس از تنفس غبار اوران اختلال برونشیت بروز میکند و در صورت قرار گرفتن در معرض تشعشع اتمی زخم روده، سوراخ شدن روده و سپس مرگ عارض میشود۹.
ـ سالهای سال بعد از انکار لجوجانه بالاخره در ۲۹ ژانویهً سال ۲۰۰۰ میلادی وزارت انرژی ایالات متحدهً امریکا اعتراف کرد که افراد زیادی از کارگران و کارمندان کارخانه های آماده سازی اوران دچار سرطان خون، بیماری هاسکین، سرطان پروستاتا، سرطان کلیه، سرطان کبد، سرطان ریه سرطان غده های ترشحی شده اند.
ـ یک کنسرن انگلیسی نیز در ماه ژوین سال ۲۰۰۰ میلادی نتیجه بررسی های خود را در زمینهً شیوع سرطان ریه اعلام کرد و علت آنرا تشعشع اتمی در کارخانهً اوران « اسپرینگ فیلد» دانست۱۰.
ـ بالاترین تعداد کودکان مبتلا به سرطان خون را در انگلستان ساکنان حوالی میدانهای تمرین با گلوله های اوران در «دویین دره نان» اسکاتلند تشکیل میدهند۱۱.
ـ آکادمی ملی علوم امریکا اخیرا اعلام کرد که ۱۰۹ تا از ۱۴۴ مرکز اتمی ایالات متحدهً امریکا تا ابد الاباد رادیو اکتیو خواهند ماند، زیرا ضد عفونی کردن این مناطق عملا غیر ممکن است۱۲.
● عواقب بهداشتی شلیک گلوله های اتمی (اوران) در جنگ خلیج در جریان عملیات «هجوم کویر»
ـ تانکهای (ام ـ ۱ ـ آ ـ ۱) آبرامس، (ام ـ ۱)، (ام ـ ۶۰) امریکایی ۱۴۰۰۰ عدد گلولهً ضد تانک اتمی (اوران) شلیک کردند.
ـ قبل از شروع عملیات حدود ۷۰۰۰ عدد از آنها را به عنوان تمرین بسوی سنگرهای شنی شلیک کردند.
ـ ۴۰۰۰ عدد از آنها در طی جنگ شلیک شدند.
ـ ۳۰۰۰ عدد از آنها در تصادفات و آتش سوزیها منفجر شدند.
ـ بمب افکنهای تانک ستیز (آ ـ ۱۰ ـ وارتوگ) نیروی هوایی امریکا در حین جنگ ۹۴۰۰۰۰ عدد گلوله های ضد تانک اتمی (اوران) ۳۰ میلیمتری شلیک کردند.
ـ در طی عملیات «هجوم کویر» رویهمرفته ۲۵۶۰۰ کیلو گرم اوران ـ ۲۳۸ یا به هدف اصابت کرده و یا در منطقه پخش شده است. (در باره گلوله های اتمی (اوران) که به هدف اصابت کرده اند، باید متذکر شد که اوران ـ ۲۳۸ خودسوز است و وقتی گلوله های مزبور با سرعت زیاد به بدنهً تانک اصابت میکند، شعله ور میشود. بیش از ۷۰ در صد اوران موجود در گلوله بشکل پودر در میاید و بصورت ذرات کوچک اوران اکسید در هوا پخش میشود. ۶۰ در صد این ذرات خیلی خیلی کوچکند. قطر آنها متجاوز از ۵ میکرون نیست. (۱ میکرون مساوی با یک میلیونم متر است) یک همچو ذراتی که به سبکی غبارند، توسط باد تا کیلومترها برده میشوند ودر همه جا پخش میشوند. این ذرات غبارگونه با تنفس هوا وارد برونشیال ریه میشوند. آنها میتوانند سالهای سال در ریه جا خوش کنند و سلولهای مجاور را مورد تشعشع اتمی قرار دهند. ذرات بزرگتر احتمالا به موهای باریک مجرای تنفسی وصل میشوند و همراه با ترشحات بدن حمل و غورت داده میشوند.)
ـ یک سوم تانکهای امریکایی (۶۵۴ عدد از مجموعا ۲۰۵۴ عدد) که در «هجوم کویر» شرکت داشتند، بدنه شان با استفاده از اوران ـ ۲۳۸ ضد گلوله شده بودند. این امر برای تانکهای امریکایی امتیاز تاکتیکی بزرگی بود، چرا که گلوله های ضد تانک معمولی عراق قادر به نفوذ در بدنهً این تانکها نبودند. ولی بدنه اینجور تانکها اشعهً گاما تشعشع میکنند و سربازان امریکایی با تمام وجودشان طعمهً تشعشع اتمی بوده اند.
ـ بعد از عملیات «هجوم کویر» حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ تن اوران ـ ۲۳۸ به شکل پودر و یا غیر پودر در اقصا نقاط عراق، کویت و عربستان سعودی پخش شده بود. هیچ کوششی برای جمع آوری آنها و ضد عفونی کردن منطقه صورت نگرفته و صورت هم نخواهد گرفت. (خدا میداند چه مقدار اوران ـ ۲۳۸ در جنگ اخیر ۲۰۰۳ میلادی به این مقدار اضافه شده است.)
● تشعشع اتمی در بیرون از بدن
تشعشعات اتمی گلوله های اوران ـ ۲۳۸ میتواند تا ۲۰۰ میلیارد اشعه در ساعت برسد و در مقایسه با تشعشعات اتمی اوران طبیعی که وارد بدن انسان یا حیوان شده است، بمراتب بیشتر است. در یک گلولهً ضد تانک اتمی (اوران ـ ۲۳۸) که در شهر دمام در عربستان سعودی پیدا شده بود، تشعشعاتی با ۲۶۰ تا ۲۷۰ میلیارد اشعه در ساعت اندازه گیری شد.
ـ اگر کسی یکی از این گلوله های ضد تانک اتمی را برداشته و در جیبش گذاشته باشد، در عرض ۱۰ ساعت مورد تشعشع نسبتا زیادی ـ حدود ۷/۲ راد اشعهً گاما ـ قرار خواهد گرفت.
ـ در منطقهً خلیج و بالکان کودکان را هنگام بازی با بقایای گلوله های ضد تانک اتمی دیده اند و افرادی هم بوده اند که آنها را جمع آورده و در خانه هایشان نگهداری میکردند.
ـ بسیاری از سربازان گلوله های اتمی یاد شده را به عنوان یادگاری از جنگ خلیج به خانه میاوردند، بدون اینکه به خطرات ناشی از آنها واقف باشند.
● تشعشع اتمی در درون بدن
ـ در مناطق آلوده به اوران ـ ۲۳۸ آلودگی آب آشامیدنی خطری هولناک است.
ـ اوران حل شده در آب از طرق مختلف وارد زنجیر تغذیه ـ بویژه شیر حیوانها و شیر مادر ـ میشود.
ـ (تشعشع اتمی نه بو دارد، نه طعم و نه قابل دیدن وشنیدن است. آنرا فقط میتوان بکمک دستگاه مخصوصی اندازه گیری کرد و از وحشت به خود لرزید.)
ـ بچه های شیرخوار و کودکان ۱۰ تا ۲۰ بار بیشتر از آدمهای بالغ در خطر تشعشعات سرطانزا هستند.
ـ مناطقی که در خلیج به اوران ـ ۲۳۸ آلوده شده اند، تا ابد رادیو اکتیو خواهند ماند و اهالی این مناطق همه عمر نسل اندر نسل با خطر نامریی بیماریهای ارثی (گنتیک) و سرطانی گوناگون مواجه خواهند بود.
ـ ذرات کوچک اوران ـ اکسید (که در آب حل نمیشوند.) وارد مجرای تنفسی حیوانها و انسانها (صرفنظر از پیر و جوان و کودک) خواهند شد.
ـ آب آلوده بمواد رادیو اکتیو مواد غذایی را آلوده خواهد کرد.
ـ اوران و ایزوتوپهای آن علاوه بر ذرات آلفا، ذرات بتا نیز آزاد میکنند. سلولهای ریه پس از تنفس غبار اوران در معرض تشعشع نیرومندی قرار میگیرند:
ـ تنها یکی از این ذرات و فقط یک اشعهً گاما کافی خواهد بود تا ژن تنظیمگر سلولها صدمه ببیند و مرگ بی خبر فرا رسد.
ـ سرطان مثل یک انگل مواد غذایی را در بدن بیمار مصرف خواهد کرد و راه را برای لشکر مرگ مهیا خواهد نمود.
ـ اوران نا محلول در آب توسط ماکروفاگها (گلبولهای سفید) از ریه به غدد لنفاوی در مرکز قفسهً سینه منتقل خواهند شد. بافتهای لنف مورد تشعشعات اتمی قرار خواهند گرفت و بیمار دچار سرطان خون ولنفوم خواهد شد.
ـ گروهی از افراد ارتش پیمان ناتو که در بوسنی و کوزوو با اوران تماس داشته اند، دچار سرطان خون شده اند، مردم بیگناه عراق نیز همینطور.
ـ اوران در غدد لنفاوی حل میشود، یا به کبد منتقل میشود و موجب سرطان کبد میشود و یا در استخوانها جمع میشود و باعث سرطان استخوان و یا سرطان خون میشود. «نصف مقدار زمان» بیولوژیک اوران ـ ۲۳۸ در استخوانها ۳۰۰ روز است۱۳.
ـ اوران ـ ۲۳۸ میتواند در مغز، کلیه ها، ماهیچه ها، طحال و بویژه در اعضای تناسلی جمع شود۱۴. در سال ۱۹۹۷ میلادی از ۲۵ نفر سرباز مزدور امریکایی که از سال ۱۹۹۱ ذرات اوران را در بدن خود داشتند، در اسپرمای ۵ نفرشان اوران ـ ۲۳۸ یافته شد۱۵. برای توضیح اینکه چرا در خانواده های مزدوران امریکایی بچه های ناقص بدنیا میایند و چرا در خانواده های عراقی تعداد کودکان ناقص الخلقه رو بافزایش است، این سند غیر قابل انکاری است.
ـ اوران ـ ۲۳۸ پس از ورود به زهدان به تغییر ژن سلولهای اسپرما میپردازد.
ـ اوران ـ ۲۳۸ میتواند موجب سرطان زهدان هم بشود.
ـ اوران ـ ۲۳۸ میتواند از شبکه پلازنتا عبور کند و همانند «تالی دومید» با کشتن سلولهایی که برای رشد عادی جنین ضرورت بی برو برگشت دارند، صدمات سنگینی برآن برساند. این پروسه را «تراتوگنزه» مینامند۱۶.
ـ اوران جزو فلزات سنگین است و دارای خواصی است که موجب نوع خاصی از زخم کلیه و بیماریهای کلیوی میشود.
ـ اوران مثل دیگر فلزات از راه کلیه ها دفع میشود و از اینرو آنها را بیش از اعضای دیگر بدن به خطر میاندازد. اکنون میتوان به آسانی فهمید که چرا مزدوران امریکایی در جنگ خلیج دچار ناراحتیهای کلیوی هستند.
ـ علت دیگر ناراحتیهای کلیوی در رادیو اکتیو بودن اوران است و از اینرو امکان سرطان کلیه بمراتب بالاتر از اعضای دیگر بدن میباشد.
ـ پنتاگون تا کنون از انتشار نتیجهً بررسیهای اپیدمیولوژیکی در باره میزان ناراحتیهای کلیوی مزدوران امریکایی در خلیج خودداری کرده است و در مورد بالا رفتن تعداد مزدوران مبتلا به سرطان اصلا بررسی ای صورت نگرفته است.
ـ پنتاگون به هیچوجه حاضر به بررسی وضع بهداشتی اهالی مناطق آلوده به مواد رادیو اکتیو نیست. کسی از وضع بهداشتی انسانهای این مناطق و طول عمر متوسط آنها و سرنوشت نسلهای بعدی این مردم خبری ندارد.
ـ پنتاگون و وزارت دفاع انگلیس همهً کوششهایی را که در جهت معاینهً دقیق مزدوران این کشورها در خلیج صورت میگیرد، نقش بر آب میکنند. آنها هرگونه رابطه ای را میان «عارضهً جنگ خلیج» و گلوله های اتمی (اوران ـ ۲۳۸) مورد انکار قرار میدهند.
ـ ادارهً انرژی اتمی انگلیس طی گزارشی در آوریل سال ۱۹۹۱ (یک ماه پس از پایان عملیات «هجوم کویر») اعلام داشت که ۴۰ تن از بقایای گلوله های اتمی میتواند به مرگ ۵۰۰۰۰۰ نفر از مردم این منطقه بینجامد۱۷. (باید متذکر شد که در این منطقه نه ۴۰ تن از بقایای گلوله های اتمی، بلکه ۳۰۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰۰ تن پخش شده است و میزان مرگ و میر مردم را باید با عرق شرم بر جبین نشست و تخمین زد.)
هلن کلدیکوت* (متخصص تسلیحا ت هسته ای)
ترجمه و تنظیم از: ش. میم. بهرنگ
P class=MsoNormal dir=rtl style MARGIN ۰cm ۱۸pt ۰pt ۰cm DIRECTION: rtl TEXT-INDENT: -۱۸ptun
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگ توسعه


همچنین مشاهده کنید