دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

نگهداری گیاهان آپارتمانی


نگهداری گیاهان آپارتمانی
در از بین رفتن گیاهان آپارتمانی بیشترین نقش را آب دادن زیاد بازی می كند. در هوای سرد فاصله آبیاری گیاه باید بیشتر (گاهی تا یك بار در هر ۱۵ روز ) و در هوای گرم فاصله ها كمتر و گاهی تا سه بار در هفته باشد. زیاد و كم كردن این فاصله باید به تدریج صورت گیرد و ناگهانی نباشد. گلدان های كوچك در فواصل كمتری باید آبیاری شود. اما جدای از آبیاری گیاه به رطوبت نیاز دارد كه فضای آپارتمان ها معمولاً فاقد آن است. خیس كردن برگ ها و ساقه به هر طریق ممكن و به هر فاصله ممكن منجمله شست وشو در حمام یا بیرون، قرار دادن گلدان روی یك پایه در یك طشت آب، اسپری كردن برگ ها و ساقه (هر چه بیشتر بهتر) به نحوی كه ته گلدان با آب طشت تماس نداشته باشد از جمله روش های رساندن رطوبت به گیاهان است.
غذا: گیاهانی كه در باغچه ها هستند ریشه های آنها در جست وجوی غذا آزادانه به هر سو پیش می روند. چنین امكانی برای گیاهی كه در گلدان قرار دارد فراهم نیست و اگر مواد غذایی خاك گلدان مصرف شود كود دادن گلدان ها ضرورتی انكارناپذیر است. تركیب كود، نوع گیاهانی كه كود برای آن مناسب است و طریقه و زمان و فواصل زمانی مصرف كود معمولاً روی بسته های كود توضیح داده می شود.
توجه: كود دادن به گیاه بیمار و یا زیاده روی در مصرف كود می تواند گیاه را به كلی از پا درآورد. بنابراین باید نحوه و میزان مصرف را كه روی بسته كود توضیح داده می شود كاملاً رعایت كرد.از مهمترین عوامل از بین رفتن گیاه می توان به بی آبی، آب زیاد، سرمازدگی، آفتابزدگی، هوای زیاد خشك، گرد و خاك زیاد، گازها و كمبود نور اشاره كرد. علاوه بر آنچه ذكر شد، دانستن موارد زیر نیز نقش عمده ای در رشد گیاهان آپارتمانی خواهد داشت. بعضی از گیاهان به گرمای زیاد در فصل زمستان و بعضی دیگر به هوای خشك داخل آپارتمان حساسیت دارند. بهترین راه برای نگهداری این نوع گل ها استفاده از گلدان های شیشه ای است كه هم رطوبت كافی دارد و هم درجه حرارت محیط آن برای پرورش گیاه كافی است. تمامی گیاهان به یك دوره استراحت نیاز دارند كه اگر این پدیده طبیعی را از آنها دریغ كرد ضعیف و بیمار می شوند. بعضی از گیاهان در فصل زمستان به حال خواب و استراحت درمی آیند و بعضی دیگر در فصل تابستان. در فصل زمستان بایستی مقدار آب و كود آن ها را به یك پنجم تقلیل داد و حتی المقدور محیط آن را با محیط طبیعت نزدیك تر كرد. بخاری و رادیاتور موجب خشك شدن هوای محیط و تقلیل رطوبت هوا می گردد به حدی كه رطوبت داخل ساختمان از یك سوم میزان لازم هم پایین تر می رود لذا بایستی امكانات تامین این كمبود رطوبت را فراهم كرد.یكی از مهمترین موارد از بین رفتن گیاه ننشستن حشرات بر روی برگ ها و وجود كرم یا خر خاكی داخل گلدان هاست. برای مبارزه با حشرات كافی است یك قاشق مرباخوری از سمومی نظیر مالاتیوم، دیازنیون را در یك لیتر آب حاوی ۵ قطره مایع ظرفشویی حل كرد و بر روی سطح برگ ها و پشت آنها اسپری كرد.
از ریختن یك قاشق چایخوری سم لینیدین یا سوین در یك لیتر آب نیز می توان برای از بین بردن كرم های خاكی استفاده كرد.در اینجا به برخی از گیاهان آپارتمانی و نحوه مراقبت آن ها اشاره می كنیم.
دیفن باخیا: برای نورگیری لازم بایستی آن را در پشت پنجره های جنوبی گذاشت تا از نور غیرمستقیم استفاده كند. این گیاه بایستی در تابستان هر ۴ روز یك بار و در زمستان هر ۱۰ روز یك بار آبیاری شود.
پتوس: یكی از انواع گیاهان آپارتمانی كه بر دو نوع سبز و ابلق موجود است. این گیاه به نور حساسیت زیادی نشان نمی دهد و حتی در محیط هایی با نور كم می تواند به رشد خود ادامه دهد. پتوس در تابستان هفته ای دوبار و در زمستان ده روز یك بار به آب نیاز دارد.
دراسنا: این گیاه كه به صورت بلالی ابلق، سبز، پرچمی و قرمز وجود دارد شرایط نوری مثل دیفن باخیا دارد. و بایستی هفته ای دوبار آبیاری شود.
نخل مرداب یا پنجه كلاغی: این گیاه همیشه سبز آپارتمانی برای رشد بایستی در مكانی كه هم در معرض نور كامل و هم در معرض سایه است و همچنین دور از باد قرار گیرد. در حالت طبیعی و در فصل تابستان ریشه هایش باید دائماً خیس باشند. ولی در فصل زمستان بایستی ساقه های قهوه ای را قطع و ریشه ها را در خاك نگه دارید.
پوكارنه آ: این گیاه جهت رشد به نور زیاد و كمی سایه نیاز دارد. نور شدید باعث آفتاب سوختگی و چروكیدگی برگ ها می شود و نور كم آن را ضعیف می كند. محل رشد آن بایستی مرطوب و در درجه حرارت ۲۴ درجه سانتیگراد (در تابستان) و ۷ درجه سانتیگراد (در زمستان) باشد.
فیلودندرون: این گیاه آپارتمانی بالارونده در صورتی كه آبیاری زیاد شود و در زیر آفتاب یا نوری كه از پنجره شمالی بتابد و در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد قرار گیرد به خوبی رشد می كند.
منابع: palizflowers&gifts - casa facile
منبع : روزنامه شرق