جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

گل­آرایی طرح S


گل­آرایی طرح S
این روش‌های گل‌آرایی تماماً سنتی بوده كه از قدیم در اروپا و در كشورهای انگلستان، فرانسه و هلند استفاده می‌شده و سپس به كشورهای دیگر روانه شده است. روش گل‌آرایی سنتی كه بیشتر در غرب مورد استفاده بوده از اشكال هندسی الهام می‌گرفته، بطوریكه گل‌ها و برگ‌ها بصورت فشرده چیده می‌شوند و فضای خالی بین گل‌ها دیده نمی‌شود.
در گل‌آرایی سنتی از سه نوع گل استفاده می‌شود:
۱- گل‌های كشیده و خطی مثل شب‌بو، مریم، مرغ بهشت، غنچه‌های رز و برگ‌های كشیده مثل برگ شمشاد و بامبو.
۲- گل‌های اصلی مثل لیلیوم، رز، صد تومانی، اركیده، داودی و كلاً گل‌های درشت.
۳- گل‌های ثانوی و پُر كننده كه با گل اصلی از لحاظ رنگ و اندازه هماهنگی داشته باشند. مثل گل لیسانتیوس، میخك، آلستومریا و برگ‌های بنجامین و انواع گَردی‌ها.
طرز چیدن گل‌ها در گل‌آرایی خیلی مهم است و قرینه‌سازی را نیز باید در نظر داشت.
در این جلسه در مورد گل­آرایی طرح S مطالبی را بیان می­كنیم. گل­آرایی S یك گل­آرایی سبك غربی، مدرن و غیرقرنیه است، و به مهارت بیشتری نیاز دارد.
برای گل­آرایی به طرح S یك بیس فانتزی تهیه می­كنیم. معمولاً گل­آرایی به طرح S بر روی بیس­های فانتزی، گلدان‌های چینی، بلور و جا شمعدانی­های زیبا بهترین حالت را دارد. این گل‌آرایی غیر قرنیه است و گل‌هایی لازم دارد كه ساقه­های انعطاف­پذیر داشته باشند.
ابتدا چند غنچه گل رز سیم پیچی شده، كمی گردی، تعدادی دُم روباهی و برگ­های تزئینی را با سیم به هم بسته و طرح S را درمی­آوریم. بصورت دو S، یكی بطرف بالا و دیگری بطرف پایین روی بیس قرار می‌گیرند یعنی قرینه‌سازی در بالا و پایین انجام می‌شود. معمولاً در این گل­آرایی از یك یا دو نوع گل استفاده می­شود. گل‌برگ­های گل رز را به سمت بیرون حالت می­دهیم تا گل‌ها بزرگتر و قشنگ­تر دیده شوند و هم اینكه فضای بیشتری را در گل­آرایی پُر كنند.
ازگل‌های كوتاه در قسمت وسط گل­آرایی استفاده می­كنیم تا كار زیباتر بنظر برسد. اگر گل‌آرایی بصورت پُر تزیین شود نیاز به تزئینات دیگر مانند روبان یا پاپیون ندارد، ولی چنانچه گل‌های كمتری در آن بكار ببریم می­توان یك طرف آن را با روبان یا پاپیون تزئین كرد.
برای پركردن فضای خالی طرح از پركننده­هایی مانند گل رز، میخك یا پر كننده‌های ظریفی مثل گل داودی مینیاتوری استفاده می­كنیم. هم‌چنین برای اینكه ساقه­های سیم پیچی شده گل‌ها در طرح مشخص نباشد بهتر است با گردی­های معمولی اطراف آن‌ها را بپوشانیم. این گل‌آرایی فوق­العاده ظریف است و نیاز به گل زیادی ندارد و برای دكور روی میز كار و یا كنار میز كار استفاده می­شود. در آخر نیز همیشه از همه جهات طرح را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا فضای خالی بین گل‌ها باقی نماند.
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید