یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

پوششی برای گوهر وجود


پوششی برای گوهر وجود
تاریخ گواهی می دهد که جهان پس از برگزاری اولین کنفرانس ضدنژادپرستی در ابتدای سپتامبر ۲۰۰۱ که به کنفرانس دوربان شهرت یافت، شاهد عظیم ترین تروریسم دولتی تاریخ با سناریویی از پیش طراحی شده بود که از سوی دولت آمریکا و انگلیس با حضور متحدان آنها بوده است که آتش این تروریسم دولتی همچنان دامن ملتها را رها نکرده است.
و امروز درحالی شاهد ترور یک زن مسلمان به جرم حجاب اسلامی در قلب توحش مدرن اروپایی هستیم که مدت زمان کوتاهی از دومین کنفرانس نژادپرستی گذشته است و معلوم نیست این داستان قرار است به کجا ختم شود؟
شهادت دکتر «مروه الشربینی» که در اوج مظلومیت و در برابر دیدگان همسر و طفل خردسالش در صحن علنی بی دادگاه آلمان انجام گرفت، بار دیگر نفاق و دورویی غربی ها را نشان داد که از یک طرف مسائل کشورهای دیگر بویژه کشورهای اسلامی را بزرگ نمایی کرده و بر طبل توخالی حقوق بشر می کوبند و از سوی دیگر در برابر چنین فجایعی سکوت اختیار می کنند. آنچه امروز برای ملتها آشکار گردیده، این است که کشورهای غربی که هر روز ادعاهای دروغینی درباره حقوق بشر و نقض حقوق ملتها مطرح می کنند، تنها هدفشان تحقق خواسته های سلطه جویانه شان بر ملتهاست.
این روزها درحالی شاهد مرگ حقوق بشر در اروپا هستیم که وقتی زن مسلمانی به دلیل داشتن حجاب، امنیت جانی ندارد، عده ای در کشور دم از حقوق بشر در غرب می زنند و مروج فرهنگ بی بند و بار غربی می شوند و بی حجابی را نشانه تمدن می دانند!
شهادت و جنایت علیه زن باردار مصری در آلمان، دموکراسی و ادعای مردم سالاری غرب را به چالش کشید و این مسئله باید برای کسانی که سعی دارند مبلغ فرهنگ بی حجابی و بدحجابی باشند، درس عبرت باشد.
گزارش امروز و فردای کیهان را به نقد و بررسی هویت زن مسلمان و چگونگی فرهنگ سازی مسئله حجاب در جامعه و نقض حقوق بشر در کشورهای غربی اختصاص داده ایم.
● نماد مقدسی به نام حجاب
حجاب نماد مقدسی از اسلام و حافظ شخصیت زن مسلمان است، و به عنوان یک اصل اسلامی، قرآنی و یک ضرورت دینی به حساب می آید و نقطه مقابل آن بی حجابی و بدحجابی است که گامی به سوی بی بندو باری محسوب می شود.
به اعتقاد کارشناسان مسائل اخلاقی و دینی، اسلام با آزادی زنان مخالف نیست، بلکه با فرهنگ استعماری مخالف است. امروزه استکبار جهانی در کشورهایی که داد تمدن می زنند، به مخالفت با حجاب برخواسته است که این مسئله باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
به همراه عکاس روزنامه به میدان هفت تیر رفتیم. پشت ویترین یکی از مغازه ها با چند خانم که برای خرید مانتو آمده اند، مشغول گفت وگو می شوم تا نظرشان را درمورد مدلها و رنگهای متنوع مانتوها جویا شوم. یکی از آنها پیش دستی می کند و داوطلب می شود، با صراحتی که در کلامش وجود دارد و حجب و حیایی که در لابه لای صحبتهایش نهفته است، می گوید: «خانم به خدا اسم این لباسهای تنگ، کوتاه و نازک با رنگهای قرمز، بنفش جیغ، آبی تند که مانتو نیست، بیشتر به درد میهمانی های زنانه می خورد، فروش و تبلیغات این لباسها که در مانکن های مختلف در جلوی چشم پسران جوان و مردان به نمایش درمی آید، دور از شئونات اسلامی است.»
خانم دیگری که همراه اوست، رشته کلام دوستش را ادامه می دهد و ضمن تأیید صحبتهای او می گوید: «نمی دانم چطور عده ای حاضر می شوند با پوشیدن این لباسهای بدن نما خود را عروسک خیمه شب بازی غربی ها کنند و فریب تبلیغات دروغین آنها را بخورند و در نهایت هم خود را انسان هایی متشخص و متمدن بنامند.»
این خانم که دل پرخونی از تبلیغات زننده غربی ها در ماهواره و سی دی ها برای عرضه پوشاک دارد، می گوید: «متأسفانه عده ای فرصت طلب و سودجو که از هویت و تمدن هیچ نمی دانند برای جوانان ما تصمیم گیری می کنند، حال آنکه ما باید برای آنها الگو باشیم. لباسهای سنتی و مناطق شمالی کشورمان مثل بندر ترکمن از تنوع رنگ و دوختهای زیبایی برخوردارند که با ترویج آنها باید با تبلیغات بی پایه و اساس غربی و تهاجم فرهنگی مبارزه کنیم.»
حجت الاسلام والمسلمین خلیل منصوری محقق و پژوهشگر مسائل دینی و اعتقادی در گفت وگو با گزارش روز کیهان با تأکید بر اینکه هویت هر کسی را مجموعه ای از بینش ها و نگرشها، شکل می بخشد، می گوید: «یکی از اهداف مهم پیامبر گرامی اسلام«ص» هویت بخشی به فرد مسلمان بود و می خواست تا مسلمانان هویت مستقل پیدا کنند.»
وی با تأکید بر اینکه پیامبر«ص» همان اندازه که به اصول هویت بخشی به مسلمانان اهمیت می داد، به نمادها نیز توجه داشت، تصریح می کند: «یکی از مسائلی که موجب می شود تا مسلمان از غیرمسلمان بازشناخته شود، مسئله حجاب مردان و زنان است. دستور حجاب در کنار عوامل دیگری به هویت بخشی مسلمانان از غیرمسلمانان کمک بسیاری می کند.»
منصوری در ادامه می گوید: «اسلام همان اندازه که برای تزکیه باطن و بینش ها و نگرش ها توجه دارد برای ظواهر و نمادها هم ارزش قائل می شود. زیرا هر یک از ظاهر و باطن در یکدیگر تأثیر شگرف و بسزایی به جا می گذارد. و بخاطر این مسئله در حوزه باطن توجه به مسئله عفت دارد تا به این وسیله، روح و باطن مسلمان را به گونه ای سازد تا عناصر ضد دین نتوانند در شخصیت فرد مسلمان تأثیر منفی به جا بگذارند و در حوزه رفتاری نیز با وضع حکم حیا می کوشد تا مسلمان را از رفتارهای ضدهنجاری دور نگه دارد و در حوزه ظاهری و نمادها، نیز با وضع حکم حجاب، شرایطی را فراهم می آورد تا انسان مسلمان در سپری قرار گیرد که دشمنان نتوانند به حریم انسانیت وی تعرض کنند.»
● حجاب دژ مستحکم و استوار
حجت الاسلام منصوری در ادامه می گوید: «به همان اندازه که در اسلام سخن از اهمیت عفت و حیا به میان می آید، به همان اندازه حجاب به عنوان دژ مستحکم و استوار هویت از جایگاه و ارزش خاصی برخوردار است.»
وی می گوید: «در دوره معاصر، زنان الجزایری با شناسایی و درک جایگاه و ارزش بسیار این عامل هویت بخش، به سوی حجاب رو آورده و آن را به عنوان یک ابزار مبارزاتی در برابر استعمار فرانسه به کار گرفتند، این گونه بود که دشمن با درک اهمیت و ارزش حجاب در هویت بخشی به مسلمانان و بویژه زنان آن، نوک حملات را به سوی حجاب نشانه گرفته اند.»
منصوری اضافه می کند: «حجاب هر چند که به ظاهر یک نماد ارزشی است ولی به سبب کارکردهای چندگانه اش هماره از سوی استعمارگران و دشمنان اسلام مورد هجوم و هتک بوده است، زیرا مسلمانان با این نماد ظاهری و اجتماعی است که خود را از دیگران در جوامع سکولار باز می شناسند. بنابراین مبارزه با حجاب از سوی دشمنان، به معنای مبارزه با کلیت اسلام است، زیرا هرگاه جامعه ای از شعائر و نمادهای ارزش خالی شود به سادگی در معرض تحلیل و فروپاشی فرهنگی و فکری قرار می گیرد و در یک فرآیندی به همسان سازی فرهنگی با دیگر گروهها و مذاهب اجتماعی می رسد.»
● تاکید قرآن بر حفظ حجاب
آیاتی بسیار در قرآن چون آیات ۵۹ و ۶۰ سوره احزاب به صراحت و نیز در آیات ۳۲، ۳۳ و ۵۳ سوره احزاب به شکل کنایه و نیز ۱ تا ۶ سوره مومنون به مسئله حجاب پرداخته است. گاه به صراحت می فرماید: ای پیامبر، به زنان و دختران خود و زنان مومنان بگو که چادر خود را، بر خود فرو پوشند این مناسب تر است، تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند و خدا آمرزنده و مهربان است. (احزاب آیه ۵۹)
و یا در آیاتی همانند آیه ۲۵ سوره قصص در گزارش داستان ملاقات حضرت موسی(ع) با دختران شعیب(ع) از شیوه رفتاری دختر ستایش به عمل می آورد و دیگران را بدان تشویق و ترغیب می کند و هم چنین در مواردی دیگر بر این نکته تاکید کرده است که چگونه حجاب با کارکردهای متفاوت و گوناگون خود توانسته و می تواند به انسان مسلمان هویت بخشد و او را در مسیر کمال یاری و مدد رساند.
● اسلام هراسی دشمنان
مورد حمله قرار گرفتن یک بانوی مسلمان به جرم داشتن حجاب در کشوری که ادعای دموکراسی آن گوش فلک را کر کرده است، جای تاسف و تامل دارد. این خیانت نشان می دهد که دشمنان در
«اسلام هراسی» به مرحله ای رسیده اند که تمام ملاحظات بین المللی و حفظ ظواهر را کنار گذاشته اند.
محمدجعفر سبحانی، کارشناس علوم سیاسی با اشاره به اینکه در شهادت مروه الشربینی تمام نمادهای مظلومیت وجود دارد، می گوید: «این حادثه جواب خدا به ماجرای مرگ ندا آقا سلطان در داخل ایران بود. غربی ها در تبلیغات خود سعی کردند کشته شدن وی را منصوب به نظام کنند، آنها از همین اهرم بیشترین تبلیغات را علیه جمهوری اسلامی به کار بردند و همه یک صدا آن را پوشش می دادند تا اینکه قضیه شروینی پیش آمد و آنها سکوت معناداری کردند و در همین سکوت هم بی آبرو شدند.»
وی می گوید: «این ماجرا یک بار دیگر ثابت کرد همه معیارهای غربی و ارزش هایی که آنها مدعی هستند، تنها در حد شعار بوده و آنها از این ارزش ها فقط به عنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن کشورهای مستقل غیرغربی استفاده می کنند.»
سبحانی اضافه می کند: «مصادیقی چون حقوق بشر و حقوق زن و موارد مشابه فقط در چارچوب مهار اسلام و ارزش های اسلامی به کار گرفته می شود. به عنوان نمونه غربی ها در مورد بانوان مغرب زمین و پذیرش اسلام و حجاب توسط آنها، خود را مجبور می بینند که اسلام هراسی را در میان توده های اروپایی و غربی ایجاد کنند و به آن دامن بزنند. و شهادت مروه الشربینی حاصل همین اسلام هراسی و سالها تبلیغات دروغین غرب علیه اسلام بود.»
● حجاب، نماد ارزشهای انسانی
به اعتقاد کارشناسان فرهنگی، حجاب در جهان غرب و تمام دنیا به نماد ارزش های انسانی و نماد پایداری فرهنگ اسلامی در مقابل فرهنگ مبتذل غرب تبدیل شده است.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با گزارشگر کیهان در مورد حجاب نماد هویت زن مسلمان و راهکارهای فرهنگ سازی آن در جامعه می گوید: «در هرکجای عالم زنان مسلمان که با حجاب در مجامع عمومی حاضر می شوند، پرچم ارزش های اخلاقی و دینی و هویت زن مسلمان را با خود حمل می کنند و این پرچم برافراشته دیانت، معنویت و گرایش انسانها به سوی دین خدا و احکام پیامبران و آموزه های دینی آنها را نشان می دهد.»
وی با تاکید بر این مسئله که حجاب زن مسلمان همچون نوری در ظلمتکده فرهنگ غرب شروع به تابیدن کرده است و نور آن کم کم تمام جوامع را دربرمی گیرد، تصریح می کند:« در مقابل متولیان فرهنگ ابتذال و بی بند و باری غرب که خود را در مقابل این حقیقت ضعیف دیده اند تلاش می کنند فرهنگ بی هویتی غرب را به جوامع اسلامی صادر کنند و از سالها قبل این تهاجم فرهنگی را آغاز کردند.»
وی تاکید می کند: «همانطور که حجاب زن نماد فرهنگ اسلامی و مقاومت در مقابل بیگانگان و سلطه فرهنگی غربی است، بی حجابی و گرایش به فرهنگ غرب و تبلیغ و گسترش بی حجابی هم نشانه تسلیم در مقابل فرهنگ بیگانگان است.
گرایش به مدهای غربی، نوعی نشانه تسلیم در برابر فرهنگ غرب و سلطه پذیری آنهاست و این مسئله نشانه پیشرفت و تمدن نیست، حجت الاسلام میرتاج الدینی در ادامه خاطر نشان می کند: «تمدن و توسعه و علم و دانش در تمام دنیا، به دور از این نوع بی هویتی ها و بی بند و باری هاست. در هر جامعه ای انسانهای متعهد و پایبند به اخلاق و اصول اسلامی، جاده های ترقی را طی می کنند و افرادی که اهل فساد هستند، در منجلاب بدبختی ها غوطه ورند و جایی برای رشد علمی و تکنولوژی و پیشرفت را نمی توان در میان آنها پیدا کرد.»
وی با اشاره به اینکه حجاب یک پدیده فرهنگی مثل بدحجابی است و برای مقابله با مقوله های فرهنگی باید از شیوه های فرهنگی بهره جست، خاطر نشان می کند: «باید الگوهای زنده، خوب، پویا و شایسته را برای جوانان جامعه معرفی کنیم. قهرمانان جامعه بشری در عرصه های مختلف علم و دانش و سازندگی، نمونه اخلاق و عفاف هستند که جوانان و دختران جامعه باید از آنها الگو بگیرند. فرهنگ حجاب باید به صورت زیبا و شایسته آن چنان رواج یابد که نمونه انسان های متمدن و بااخلاق و قابل احترام در جامعه، چنین افرادی باشند.»
میرتاج الدینی به اختیارات و راهکارهای مسئولان در فرهنگ سازی مسئله حجاب هم اشاره می کند و می گوید: «این مسئله میدان وسیعی را دربرمی گیرد، از یک طرف ایران اسلامی است و از طرف دیگر تمام دولتهای غربی و کشورهایی که در مقابل این تفکر ایستاده اند قرار دارند و این یک مصاف نابرابر است. ما در این ۳۰سال بعد از انقلاب با تمام توان در برابر زورگویی های استعمارگران ایستادگی کردیم و این مصاف بسیار سنگین و بزرگی است.
ما توانستیم ارزش های اسلامی را حفظ کنیم و پرچم جمهوری اسلامی را در دنیا برافراشته نگه داریم و برای تمام دنیا الهام بخش باشیم و امروز حجاب زنان در دنیا محصول ۳۰سال مقاومت انقلاب اسلامی ایران است. اگر آنها با استفاده از ماهواره و تبلیغات گسترده توانستند، جوانان ما را تحت تاثیر قرار دهند، ما هم توانستیم در قلب کشورهای اروپایی راه یابیم. حجاب دختران در مدارس فرانسه و انگلیس برای آنها به یک معضل تبدیل شده است و دموکراسی پوشالی غرب را به چالش کشیده است.»
در جامعه ای که تهاجم فرهنگی ارزشها و کرامت انسانی را مورد هدف قرار می دهد، حجاب مسئله ای است که باید بیشتر مورد توجه باشد. برخی معتقدند که حجاب موجب محدودیت می شود، در حالیکه از دیدگاه اسلام حجاب محدودیت نیست، بلکه مصونیت است. حجاب کامل یک زن مسلمان آن است که طبق احکام شرع عمل کند و با تأسی از روایات و احادیث اسلامی و زندگی معصومین«ع» بویژه حضرت زهرا«س» رفتار آن حضرت را الگوی خود قرار دهد.
حجاب هویت زن مسلمان را تشکیل می دهد اما در سال های اخیر استعمار سعی می کند با زدودن مظاهر عفاف و حجاب این هویت را خدشه دار کند. و با ترویج فرهنگ مبتذل و غیرقابل دفاع غرب در نوع پوشش زنان اهداف شوم خود را دنبال می کند. در این راستا باید تلاش شود تا آموزشهای اجتماعی به گونه ای باشد که مسئله حجاب به صورت یک ارزش درآید و برای نیل به این هدف باید، ایمان و اعتقاد در بانوان را تقویت کرد تا زنان و دختران بپذیرند که حجاب برای سلامت و امنیت جامعه است. دگرگونی ارزشها و اعتقاد کاذب به بهانه اینکه شخصیت زن در این است که بی حجاب و بدحجاب باشد، همچنین الگوی دروغین، تقلید کورکورانه و بدون دلیل نشأت گرفته از جهل و عدم اعتماد به نفس، جایگزینی فرهنگهای بیگانه و دور شدن از فرهنگ اصیل اسلامی و عدم برخورداری از استقلال فکری، از عوامل بدحجابی و بی حجابی است.
● بی حجابی جاهلیت است
به اعتقاد کارشناسان و صاحب نظران از شاخصه ها و امتیازات جوامع اسلامی در برابر دیگر ملل، عفاف زنان و گسترش فرهنگ حجاب است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد گسترش فرهنگ حجاب در جامعه بودیم که سردمداران استکبار از زمان پهلوی همواره درصدد از بین بردن آن بودند. هر چند برخی بدحجابی ها در جامعه دیده می شود، ولی این وضعیت با قبل از پیروزی انقلاب قابل مقایسه نیست، اما نباید نسبت به توطئه غرب در رواج بدحجابی غفلت کنیم.
خانم فشنگ چیان با ظاهری آراسته و پوششی مناسب برای خرید مانتو به میدان هفت تیر آمده است. وقتی نظرش را در مورد کاربرد و مفهوم این موضوع که حجاب هویت زن مسلمان است، جویا می شوم، مشتاقانه، این طور پاسخ می دهد: «زن مثل مرواریدی است که داخل صدفی به نام حجاب قرار دارد، زن گوهری با ارزش است که باید با حفظ حجاب قدر خود را بداند.
وی به مدل مانتوهای نامناسب عرضه شده در مغازه ها با پارچه های نازک اشاره می کند و ضمن انتقاد از کم توجهی مسئولان نسبت به فروش آنها و نظارت کم رنگ اتحادیه ها می گوید: «حجاب ریشه اعتقادی دارد و به تربیت خانوادگی افراد برمی گردد و عده ای هم از روی چشم و هم چشمی دوستان و آشنایان این مانتوها را می پوشند تا به اصطلاح متشخص تر شوند.»
خانم دیگری به مدلهای زننده و چین چینی مانتوها اشاره می کند و ضمن اینکه ترجیح می دهد به جای خرید مانتو به خیاطی برود و سفارش مانتو دهد، می گوید: «تمام مشکلات فرهنگی ما از مسئله حجاب شروع می شود، اگر نگاه به نگاه نیفتد، اگر پرده ها و حرمت ها حفظ شود، هیچ گناهی صورت نمی گیرد. و جوانان ما این همه دچار معصیت نمی شوند.»
● هویت خلیفه الهی
دکتر نفیسه فیاض بخش، استاد دانشگاه و نماینده تهران در مجلس هفتم در گفت وگو با سرویس گزارش روز کیهان، با اشاره به اینکه حجاب در زبان فارسی به معنای پوشش و در زبان عرب به معنای پرده آمده است، می گوید: «هویت زن مسلمان مثل هویت مرد، یک هویت خلیفه الهی است و به تعبیر عرفا، از آن جایی که زن مظهر جمال و جلوه الهی است و خداوند سایه ای از جمال خود را در روح و جسم او به ودیـعت نهاده، بنابراین خداوند به عنوان حق خود، خواسته زن به عنوان مخلوق خود را بپوشاند و این حق الله است.»
وی می گوید: «فقها در مورد پوشش هیچ گذشتی قائل نیستند و زنان نمی توانند بگویند چون جمال برای من است، آن را بذل و بخشش می کنم و در معرض دید دیگران قرار می دهم.
جمال زن متعلق به خداوند و حق الله است و خداوند اجازه بذل و بخشش در این مورد را نداده است. بنابراین پوشش به عنوان حق الله امانتی است که در اختیار زن قرار گرفته است و زنان نمی توانند به رایگان آن را در اختیار دیگران قرار دهند. حتی شوهر هم برخلاف حقوق دیگر مثل قصاص که می تواند ببخشد و گذشت کند، در مورد حجاب نمی تواند گذشت کند، حجاب امانت خداوند نزد زن است.»
وی ادامه می دهد: «اگر با این دیدگاه جلو برویم و مقام و جایگاه عظمای پوشش را در زن به عنوان حق الله پیدا کنیم، سخنان جاهلان و نادانان غرب همه نقش بر آب می شود و مشخص می گردد که زن چه مقام و موقعیتی بالا و والا دارد و خداوند نگاه ویژه ای به زن دارد.»
دکتر فیاض بخش می گوید: «چنانچه تحقیرکنندگان حجاب، حرمت خلیفه اللهی و جلوه جمال و برتری که خداوند در زن نسبت به مرد قرار داده را نادیده بگیرند، در نهایت جهالت و نادانی به سر می برند و همانطور که قرآن می فرماید: «ای زنان اگر شما حجاب را رعایت نکنید به جاهلیت اولی برمی گردید، کسانی هم که ترویج بی حجابی می کنند، جاهل هستند و در جهالت اخری قرار دارند.»
دکتر فیاض بخش با تاکید بر اینکه بی حجابی بزرگترین هتک حرمت به زنان و ضربه و تجاوز به حقوق انسانی زن است، و این برعکس آن چیزی است که غرب می اندیشد، خاطرنشان می کند: «بی حجابی جاهلیت از نوع مدرن تعبیر می شود که ممکن است افراد با نام تمدن به قهقهرا و توحش برگردند و حقوق زن را نادیده بگیرند. و بی حجابی و برهنگی مثل حیوان شدن و بازگشت به دوران توحش است».
● دنیای امروز، تنوع را می طلبد
استفاده ابزاری از زن توسط عده ای سوداگر صورت می گیرد که منافع مادی آنها ایجاب می کند، از زن، که مظهر جمال و جلال پروردگار است، استفاده ابزاری نمایند.
دکتر شهناز هاشمی، استاد دانشگاه در گفت وگو با سرویس گزارش روز کیهان با اشاره به اینکه حجاب به عنوان یک ارزش در فرهنگ اسلامی ما مورد تاکید قرار گرفته است، می گوید: «با توجه به اینکه در حجاب حفظ ارزشهای انسانی لحاظ می شود، در جایی این ارزش شهود پیدا می کند که انتخاب حجاب براساس اختیار باشد و زنانی که برای انسانیت خود ارزش قائلند، حجاب را رعایت می کنند.»
وی می گوید: «در کشور ما متأسفانه عده ای برای کارهای فرهنگی، کارهای غیرفرهنگی می کنند، مثل اجبار که تأثیر معکوس دارد. و در مواقعی هم ما حجاب را برای یکسان سازی پوشش به کار نمی بریم و در این جاست که برنامه ریزان فرهنگی باید به حجاب زیبایی خاصی دهند، رعایت اصل تنوع در رنگ و مدل لباسها می تواند در اشاعه و ترویج فرهنگ حجاب تأثیرگذار باشد.»
وی با اشاره به اینکه در صدر اسلام به رنگهای سفید و روشن اهمیت می دادند، می گوید: «رنگ نباید محدودیت ایجاد کند و هنگامی که برنامه ریزان فرهنگی در این زمینه کم کار کنند، سودجویان از این فضای خالی سوءاستفاده کرده و برنامه های خود را مطرح می نمایند.»
وی با اشاره به اینکه جوان دنبال الگو و مد است و برنامه ریزان باید این خلأ را پر کنند، و خوراکهای فرهنگی را از طریق الگوسازی گروههای مرجع، نخبگان جامعه، اساتید دانشگاه و هنرمندان تأمین نمایند، خاطرنشان می کند: «ما واقعاً باید، به این باور برسیم که دنیای امروز تنوع را می طلبد، و هرچه در برنامه های فرهنگی تنوع بیشتری داشته باشیم، بهتر می توانیم جوانان را جذب کنیم، امروز باید یکنواختی را رها کنیم و آن را کنار بگذاریم. حجاب در جامعه باید متنوع، زیبا و جذاب عرضه شود. اگر حجاب تکراری، یکسان و یکنواخت ارائه شود، جذابیت آن کم می شود.»
هاشمی ادامه می دهد: «تجربیات و مطالعات علمی نشان داده است که اگر مسئولان دولتی در کارهای فرهنگی به صورت مستقیم دخالت کنند، تأثیر معکوس دارد، حجاب با قوانین ساز و کار ندارد، کار فرهنگی را باید با فرهنگ درست کرد و این کاری است که یک برنامه بلندمدت می طلبد.» وی در ادامه با تأکید بر شناسایی ضعفهای درونی در زمینه مسائل فرهنگی می گوید: «ما منکر این مسئله نیستیم که جوانان ما تحت تأثیر تبلیغات سوء دشمنان از طریق ماهواره و سی دی ها قرار دارند، اما باید به این نکته هم اذعان داشت که ما هم نتوانستیم آن طور که باید و شاید زیبایی های حجاب را آشکار کنیم و منافع حاصل از آن را به خوبی برای جوانان بیان نماییم و تا زمانی هم که جوانان از قدرت و فایده حجاب آگاهی نداشته باشند، آن را قبول نمی کنند، یک دختر جوان باید بداند که یک زن محجبه چه جایگاه خاصی در اجتماع دارد که آن موقعیت رفیع تر از جایگاه آن خانم بی حجابی است، او باید این را لمس کند.»
وی می گوید: «سهل انگاری عمدی یا سهوی در استفاده از روشهای تبلیغی و ارشادی مناسب درخصوص ترویج حجاب نکته ای است که باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد و تداوم آن نیازمند کار فرهنگی به همراه ظرافتهای خاص خود است. به عنوان مثال استفاده از زنان محجبه در نقش های منفی و گاه استفاده از زنان بدحجاب در نقشهای مثبت در رسانه ملی یا سینما و هنر هفتم از جمله این موارد است و عدم فرهنگ سازی در این زمینه تا آنجا جلو رفته است که موج روی آوردن این دختران و زنان به سمت آرایش حتی برای خرید نان و سبزی دلیل بر عدم آگاهی و جهل است.»
● جابه جایی و وارونگی در ارزشها
عدم تبیین صحیح ارزشهای جاذب و طرح رذایل کاذب در جامعه از جمله علل بدحجابی است. ابراز وجود و خودنمایی برای انگشت نما شدن با ارائه مد و تغییرات بی شمار و با هدف متمایز کردن خود از دیگران از جمله این ضد ارزشهاست. حجت الاسلام والمسلمین رحیم جعفری، مدیر امور استانهای مرکز توسعه قرآنی کشور در گفت وگو با گزارشگر کیهان با ذکر این مقدمه به جابه جایی و وارونگی ارزشها در جامعه اشاره می کند و این طور ادامه می دهد: «نمونه دیگر تفاخر و فخر فروشی بدلیل اختلاف و شکاف طبقاتی است. اگرچه این امر توسط زنان صورت می گیرد، اما گاه این صفت رذیله توسط مردان با سوءاستفاده از همسران خودصورت می گیرد. برخی از مردان درجه جلالت و ابهت خود را با نوع لباسی که همسرانشان به تن دارند، به دیگران می فهمانند و این ویژگی جوامعی است که معنویت در آن رو به افول گذاشته است.»
وی در ادامه با استناد به آیات قرآنی و منابع اسلامی تصریح می کند: «همانطور که بندگی خداوند، حریت و آزادگی از تمام بندگی هاست، حجاب هم که به ظاهر، محدودیت تلقی می شود، مصونیت و محفوظ بودن از انحرافات فردی و اجتماعی برای زنان و کل جامعه است. بنابراین گرچه به ظاهر بندگی خداوند یا حجاب حد و مرز دارد و به ظاهر ایجاد محدودیت می کند، اما ازنظر محتوا نوعی آزادگی، محفوظ بودن و مصونیت در برابر تحریفات و انحرافاتی که بشر را تهدید می کند، به همراه دارد که در دنیا تمام ادیان مختلف به این مسئله اعتقاد دارند.»
وی می گوید: «در دنیای معاصر، علاوه بر اینکه حجاب ریشه دینی دارد و در ابعاد مختلف زندگی بشر تأثیرگذار است، به یک نماد عینی- سیاسی و فرهنگی تبدیل شده است و به همین دلیل تمام دنیا به مسئله حجاب حساس هستند و آن را یکی از مؤثرترین عناصر تحولات اجتماعی می دانند. الان ۴۶درصد زنان مسلمان اتریش محجبه هستند و اتریش به عنوان یکی از کشورهای اروپایی، بیشترین آمار زنان محجبه را به خود اختصاص داده است. و این مسئله قدرتهای سیاسی دنیا را آزار می دهد.»
● حجاب عنصر فرهنگی و سیاسی
جعفری کارشناس فرهنگی می گوید: «باتوجه به اینکه حجاب یکی از عناصر و نمادهای جدی فرهنگی و سیاسی است استعمارگران روی آن حساس هستند، چون در تمام مسائل خانوادگی، روحی و روانی و تربیت فرزند تأثیرگذار است و باتوجه به اینکه یک تحول بزرگ اجتماعی محسوب می شود، سدی بزرگ برای ایستادن در برابر توطئه های دشمنان است. از این روی مدعیان دروغین دموکراسی و حقوق بشر به مسئله حجاب حساس هستند و به صورت تهاجم، ترور، درگیری و اذیت و آزار، با آن برخورد می کنند و شهادت مروه شربینی هم در راستای این هدف بود.»
حجت الاسلام والمسلمین جعفری در ادامه به تفاوت در نگرشها و دیدگاهها نسبت به مقوله بدحجابی اشاره می کند و ادامه می دهد: «علاج یک انحراف اجتماعی زنان به طور نسبی نتیجه می دهد که متولیان امر دیدگاه واحدی نسبت به موضوع و شیوه برخورد با آن داشته باشند. با تأسف باید گفت برخی، تهاجم غرب به ارزشهای دینی و هویتی جامعه را تعامل فرهنگی قلمداد کردند، برخی گذر زمان و عرفی شدن تبدیل ضدارزشها به ارزش را ملاک دانسته و برخی تحت عنوان پدیده جوان گرایی و سوءاستفاده از رأی و مشارکت جوانان در عرصه سیاسی، هر اقدام جوانان را زیر پرچم نشاط و شادابی توجیه و تفسیر کردند و برخی آن را معلول فرآیند عرضه و تقاضا دانسته و برخی برخوردهای خشن و سخت با جوانان را نسخه شفابخش اعلام کردند. و متأسفانه تمام این دیدگاهها را با برداشت از دین طرح کرده اند. وی درمورد راهکارها و حل مشکلات پیش رو چند پیشنهاد ارائه می دهد و می گوید: شاید به صراحت بتوان گفت در میان گمشده های جوانان ما امری مهمتر از معرفت نسبت به قابلیتهای فردی، هویتی و دینی خود نباشد. اگر این ادعا را اصل قرار بدهیم باید به جوانان کمک کرد تا این قابلیتها را که دستمایه ای از جنس عقل و عشق، دانش و همت و انگیزه و هدف است بشناسند.»
این کارشناس فرهنگی اضافه می کند: «کمک به جوان در قرار گرفتن در مسیر ایمان به خالق برتر برای اتصال او به قدرتی بی انتهاست، تبیین و تدوین استراتژی بلندمدت برای رشد و بالندگی جوانان، و تقویت باورهای دینی آنها همچنین تطبیق انتظارات جامعه، خانواده ها و مسئولان از جوانان مهمترین سرفصلهایی است که برای شناخت هویت جوانان و فرهنگ سازی مسئله حجاب در جامعه می تواند کاربرد داشته باشد.»
صدیقه توانا
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید