چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
بیداد آلودگی و ترافیک
ترافیک تهران غیرقابل تحمل شده است. هر جای می روی باانبوهی از خودروها به ویژه از نوع تک سرنشین مواجه می شوی. خیابان ها و بزرگراه ها قفل است. با این وضعیت، دو طبقه شدن خیابان ها هم افاقه نخواهد کرد. شاید تنها راه باقیمانده، اخراج محترمانه خودروهای سواری به ویژه از نوع تک سرنشین باشد، البته به شرط آن که طمع درآمد بیشتر، آمار فروش مجوز ورود به طرح ترافیک را بالانبرد. اما این راهکار هم به تنهایی حلال مشکلات نیست. چه باید کرد؟!
رئیس راهنمایی و رانندگی کشور از تحت بررسی قرار گرفتن ممنوعیت عبور و مرور تک سرنشین ها سخن به میان آورده است. محیط زیست استان تهران، وضعیت اضطراری در بحث آلودگی هوای پایتخت اعلام کرده و آژیر خطر کشیده است. همه راه علاج این بیماری را می دانند اما انگار ولع ماشین سواری در تهرانیان، تمامی ندارد. ماشین دارها حوصله دقایقی ایستادن در صف اتوبوس و تحمل سختی های اتوبوس و مترو را ندارند ولو اینکه زودتر برسند. می خواهند راحت تر به مقصد بروند. برخی رانندگان اتوبوس واحد هم در ابتدا و انتهای خطوط، گپ و گعده های دوستانه همراه با چای و یک نیم چرت را به هر چیز دیگری ترجیح می دهند. بی توجه به خیل مسافرانی که منتظرند، حق تقدم در خیابان های تهران، هنوز با سواری ها است و متراژ اتوبان های درون شهری ساخته شده یا در حال ساخت، گواه زمینه سازی برای ورود خودروهای بیشتر است، حتی اگر مسئولان شهر از ورود روزانه هزاران خودرو گله کنند. این تناقض را چه کسی رفع می کند؟!
تهرانیان باید به این نتیجه برسند که استفاده از حمل و نقل عمومی به صرفه تر است اما این احساس هنوز در طیف زیادی از آنها به وجود نیامده. برخی از دلایل به مشکلات سیستم حمل و نقل عمومی مربوط می شود اما راحت طلبی عده ای هم مزید بر دلیل مشکل شده است.
در این میان چند راهکار شاید مؤثر واقع شود:
۱) هزینه عوارض استفاده از خودرو به ویژه خودروهای خارجی افزایش یابد.
۲) شکل هندسی تمام خیابان ها و بزرگراه ها به گونه ای تغییر کند که حق تقدم با عبور سریع اتوبوس ها و تاکسی ها باشد.
۳) با رانندگان کم کار اتوبوس ها و تاکسی ها به شدت برخورد شود. متاسفانه نظارت بر عملکرد تاکسی ها و خطی های مسافربر، ضعیف است.
۴) عبور و مرور تک سرنشین ها ممنوع شده و جرایم نقدی و غیرنقدی سنگین در نظر گرفته شود. پرداخت جرایم نقدی برای ثروتمندان و برخورداران سخت نیست بنابراین توقیف چند ماهه و ابطال گواهینامه در صورت تکرار تخلف، راهکار مؤثرتری است.
۵) در تمام زمینه های یادشده علاوه بر پیشگیری ها و برخوردهای فیزیکی، فرهنگ سازی شود.
ای مسئولان و ای تهرانیان! شهرما از زمین و هوا در اسارت کلاف پیچ درپیچ ترافیک و آلودگی است. به هم رحم کنیم و کمتر سوار خودروهای شخصی شویم. تهران نه تنها جایی برای خودروهای جدید ندارد بلکه حدود ۲ میلیون خودرو، زیادی دارد. خودروهایی که هرچه زودتر باید جای خود را به اتوبوس ها و تاکسی ها بدهند و برای مسافت های کوتاه هم برای دوچرخه ها میدان باز کنند. شهر در میان گازانبر آلودگی- ترافیک، جان می کند و خودروسازان، مسئولان شهر و برخی از مردم فقط تماشا می کنند و گاهی هم اظهار نظر و دیگر هیچ.
کیان خشایار
منبع : کارنا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
غزه ایران دولت سیزدهم رافائل گروسی رئیس جمهور دولت مجلس شورای اسلامی رهبر انقلاب محمد اسلامی انتخابات شورای نگهبان مجلس
هواشناسی سازمان هواشناسی تهران قتل بارش باران پلیس حجاب آموزش و پرورش سیل سلامت شهرداری وزارت بهداشت
قیمت خودرو خودرو شهرداری تهران مالیات مسکن حقوق بازنشستگان قیمت طلا ایران خودرو بازار خودرو قیمت دلار بانک مرکزی سایپا
نمایشگاه کتاب فضای مجازی رضا رویگری تلویزیون نمایشگاه کتاب تهران سینما تئاتر دفاع مقدس سینمای ایران سریال موسیقی کتاب
اینوتکس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین رفح آمریکا حماس روسیه چین ترکیه نوار غزه اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا ذوب آهن نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام
اپل هوش مصنوعی فناوری سامسونگ آیفون گوگل مایکروسافت باتری ناسا
سازمان غذا و دارو خواب مواد غذایی کمردرد بیماران خاص زیبایی کاهش وزن بیمه