یکشنبه, ۲۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 16 June, 2024
مجله ویستا


فیلم من را دوست داشته باش


فیلم من را دوست داشته باش
جین مایرز مدیر اجرایی سازمان روابط عمومی فرمانداری اكلاهاما سیتی هرگز انتظار یك تماس تلفنی از مل گیبسون را نداشت تا اینكه یك روز بر روی دستگاه پاسخگوی تلفن منزلش شنید: سلام جین می دانم كه مرا نمی شناسی. من مل گیبسون هستم و خوشحال می شوم اگر با من تماس بگیری. مایرز پس از تماس با گیبسون متوجه شد یكی از مدعوین اكران افتتاحیه فیلم اپوكالیپتا است كه قرار است ۸ دسامبر اكران شود. دو سال پیش گیبسون فیلم مصائب مسیح را با یك برنامه تبلیغاتی حساب شده به نمایش درآورد كه بدل به یكی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما شد كه۶۱ میلیون دلار در سطح جهان فروخت و حالا گیبسون با فیلم جدیدش پیرامون داستان سقوط تمدن مایا امیدوار است بتواند با جلب توجه افراد اهل آمریكای لاتین چون مایرز روی تبلیغات شفاهی آنها در زمان اكران فیلم حساب كند.
این تلاش به منظور بازاریابی برای یك فیلم خشن و به زبان مبهم انجام نمی شود بلكه می تواند گیبسون را از شرایط بدی كه به دلیل بازداشت او در ماه ژوئن در رسانه ها برایش ایجاد شده، برهاند.
جین مایرز یكی از افراد قبیله كمانچی بوده اند و او با توجه به داستان فیلم حاضر شد تا ترتیب اكران فیلم را در سه شهر دیگر ایالت اكلاهاما برای سرخ پوستان و اهالی لاتین این ایالت ترتیب دهد و البته گیبسون نیز در تمامی این جلسات اكران ویژه به سؤالات حاضران پاسخ می داد. به عقیده منتقدان گیبسون با اكران نسخه نهایی نشده فیلم برای تماشاگرانی كه معمولاً انتظار تماشای فیلمی تمام و كمال را دارند، ریسك بزرگی انجام می دهد اما به نظر می رسد كه اكنون پاسخ این گروه از تماشاگران به داستان فیلم از هرچیز دیگری برای گیبسون مهمتر است.
گرچه برخی از منتقدان خشونت موجود در سكانس قربانی شدن افراد در تمدن مایا را با صحنه های شكنجه مسیح در فیلم مصائب مسیح مقایسه كرده اند و معتقدند تماشاگران واكنش منفی نسبت به این سكانس خواهند داشت اما دنیس رایس سخنگوی دیزنی معتقد است نباید انتظار خشونت ویژه ای را در این فیلم داشت و این گونه انتقادها فقط برای منحرف كردن ذهن تماشاگران بالقوه این فیلم است.
اما شركت متعلق به گیبسون كه فیلم را در سطح جهان توزیع خواهد كرد، می داند كه مشكلات بازاریابی فراوانی خواهد داشت چرا كه داستان فیلم در دوره ای از تاریخ آمریكای لاتین رخ می دهد كه اكثر مردم جهان اطلاع دقیقی از آن ندارند و عمده هنرپیشگان فیلم آماتور و ناشناخته هستند و به زبان مایا باستان صحبت می كنند كه طبیعتاً برای تماشاگران ناآشنا است ولی گذشته از همه اینها مهمترین مانع برای بازاریابی فیلم خود گیبسون و دستگیری او در چند ماه گذشته است.
هنوز هیچ كس نمی داند دستگیری گیبسون تا چه حد تأثیر منفی بر اكران فیلم خواهد داشت ولی برخی از افرادی كه در جریان این اكران های اختصاصی حضور داشته اند، اظهار داشته اند كه این فیلم به دلیل اشتباهات كارگردان در اكران آسیب نخواهد دید.
یكی از این افراد ادوارد جیمز اولموس است كه در امور فرهنگی لاتین از چهره های صاحب نام به حساب می آید. او كه همراه پسرش بوودی فیلم را تماشا كرده است، عنوان كرده كه برای تماشای این فیلم آمادگی نداشته است. وی می افزاید: من شوكه شدم چون اپوكالیپتا یكی از بهترین فیلم هایی است كه من در چندسال اخیر دیده ام. البته شرایط اكران این فیلم اصلاً عادی نبود و ما بیشتر در یك اتاق كوچك بودیم تا یك سالن استاندارد نمایش فیلم.
به گفته اولموس این فیلم قبل از هر چیز داستان اولین قومی است كه پیش از ورود اروپائیان در این قاره زندگی می كردند و البته داستان نفس گیری است. اما اولموس معتقد است قضیه دستگیری گیبسون و تأثیر آن بر فیلمش را می توان با عملكرد كازان در دوره مك كارتیسم مقایسه كرد كه نتوانست مانع كسب اعتبار كازان به دلیل ساخت فیلم های ارزشمندش شود و حتی باید گفت آسیبی كه به شخصیت كازان در دوره مك كارتیسم وارد شد به مراتب بیشتر از جریان دستگیری گیبسون بود.
از طرفی دیزنی برای كسب حمایت جمعیت لاتین ساكن آمریكا حساب ویژه ای را روی گروپ آرماناس باز كرده است. این شركت بزرگ كه توسط سانیا گوپوزو مدیریت می شود، یكی از قدیمی ترین و پرنفوذترین شركت های بازاریابی محصولات سرگرمی و تفریحی لاتین است. دیزنی همچون سایر شركت های بزرگ رسانه ای تحقیقات ویژه ای را پیرامون سرگرمی های خانواده های لاتین انجام داده چرا كه در برخی از فیلم ها شمار تماشاگران یك فیلم به ۴۰ درصد كل تماشاگران می رسد كه البته رقم قابل توجهی است.
در شهر لس آنجلس تمامی امید دیزنی به شركت آره ناس و واكنش مدیران آن بود كه ظاهراً پس از تماشای فیلم در هتل بورلی هیلتون این شهر در هفته اول نوامبر تا حد زیادی مثبت بوده است.
دان مارتینز یكی از اعضای هیأت مدیره این شركت و مدیر ارشد بازاریابی فیلم از جمله حاضران در این مراسم بود كه معتقد است جامعه لاتین از این فیلم استقبال خواهد كرد.
او در مورد اظهارات جنجالی اخیر گیبسون و تأثیر آن بر اكران فیلم گفت: باید توجه كنیم كه او قبل از هر چیز انسانی مثل من و شما است و اشتباهی مرتكب شده است و حالا باید آن را جبران كند.
اما همه نظر مثبتی نسبت به این ندارند. خورخه كورالجو از دیگر اعضای هیأت مدیره این شركت كه البته فیلم را تماشا نكرده است در این زمینه می گوید: من نمی توانم با اطمینان بگویم كه كسب اطلاعات جانبی در مورد این فیلم ساده است و فروش آن در بازار پررقابت امروز آسان نیست و باید هزینه زیادی برای تبلیغات آن صرف كرد.
ارنی گونز از جمله افراد فعال در عرصه فرهنگ لاتین در آمریكا كه فیلم را تماشا كرده است معتقد است با وجود خشونت فراوان در سكانس قربانی شدن انسان ها كه شاید برای برخی غیرقابل تحمل باشد، این سكانس برداشت درستی از حقایق موجود درباره تمدن مایاها بوده است.به عقیده گونز اقدام گیبسون در نمایش اختصاصی این فیلم برای جامعه لاتین آمریكا، اقدامی هوشمندانه است و او اظهار تعجب می كند كه چرا دیگر استودیوهای فیلمسازی اقدامات مشابهی را انجام نمی دهند. گونز اشاره می كند كه در جلسات اكران اختصاصی فیلم در لس آنجلس حدود پانصد نفر حضور داشتند و جالب بود كه مل گیبسون و رودی یانگ بلود، سرخپوستی كه نقش اصلی فیلم (پنجه جگوار) را ایفا می كند نیز به طور ناشناس در بین تماشاگران حضور داشتند و البته در جلسه مطبوعاتی انتهای فیلم نیز حضور یافته و به سؤالات پاسخ دادند و این موقعیت خوبی برای تماشاگران بود كه شاید برای نخستین و آخرین بار در زندگیشان بتوانند مكالمه ای هرچند كوتاه را با مل گیبسون داشته باشند.
اما با این همه رایس از استودیو دیزنی تأكید می كند كه این استودیو صرفاً به تبلیغات شفاهی تماشاگران لاتین در این اكران های ویژه تكیه نمی كند و تمامی كسانی كه به نوعی با این تمدن باستانی در ارتباط هستند، حتی مكزیكی های ساكن آمریكا هم عكس العمل خوبی به این فیلم خواهند داشت و از سوی دیگر اپوكالیپتا به عنوان یك فیلم اكشن می تواند مورد توجه نوجوانان قرار گیرد.
منبع : روزنامه ایران