شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


ویژگیهای نوجوان


ویژگیهای نوجوان
● تعریف نوجوانی از نظر دائره المعارف بریتانیکا
نوجوانی اغلب به عنوان دوره ی بین بچگی وبزرگسالی تعریف میشود. گرچه بعضی از مو لفین نوجوانی رامساوی بلوغ جنسی ودوره ی تغییرات فیزیکی که اوج آن درتکامل ورسیدگی در تولید مثل است می دانند. ولی اغلب نوجوانی بامفاهیم روانی اجتماعی تعریف میشود مثلا" شروع ان با بلوغ جنسی وخاتمه مبهم ونا مشخص آن بزرگسالی است این واژه برچسب مناسبی جهت دوره ای از زندگی فرد( تقریبا" بین سنین ۱۲ _ ۲۰ سالگی) می باشد وچنین استعمالی هیچ گونه قید وتعریفی درباره ی خصو صیات رشد نوجوانها یاعلل اختصاصی نوجوانی ندارند.
هر دوره ای از زندگی را میتوان بر مبنای پاره ای از مسایل رشدی نظیر:مسایل بیولوژیکی­_روانی واجتماعی دسته بندی کرد از جمله ی آنها که به طور مشخص ولی نه الزاماً درطی دهه ی دوم زندگی اتفاق می افتد ارتباطات با جنس مخالف آگاهیهای شغلی رشد ارزشها و خودمحوریهای مسئولانه وباز شدن گره های عاطفی باوالدین است
● ویژگیهای نوجوانی
به عنوان یک واقعیت دوره ی نوجوانی را باید یک مرحله ی بسیار مهم از زندگی تلقی کرد دوره ای که با ویژگیهایش از سایر دوران زندگی متمایزمیشود این خصوصیات از:
▪ نوجوانی یک دوره ی مهم به شمار می رود
گرچه همه ی دوران عمر مهم است ولی برخی از انها مهمتر از سایرین میباشد زیرا این دوره دارای تاثیرات ناگهانی بر رفتار ودیدگاه فرد می باشد با در نظر گرفتن اینکه سایر دوره های زندگی به دلیل تاثیرات دراز مدت آن پر معنی و قابل توجه هستند لیکن دوره ی نوجوانی یکی از دوره هایی است که از هر دوره جنبه تاثیرات ناگهانی و دراز مدت برخورداروقابل توجه است برخی ادوارزندگی به دلیل تاثیرات فیزیکی و بدنی با اهمیت وبرخی دیگر از لحاظ تاثیرات روانی قابل اعتنا هستند لیکن نوجوانی از هر دو جهت مهم می باشد
در بحث و برسی تاثیرات بدنی نوجوان(( تانر)) گفته است: ((برای اکثریت اشخاص جوان سالهای۱۲ تا۱۶ پر حادثه ترین سالهای زندگی آنها می با شد تا آنجا که رشد وتحول آنها با نگرانی آمیخته است مسلماً در طول زندگی جنینی واولین یا دومین سال پس از تولد رشد باز هم سریعترواقع می شود و یک محیط همحسی(سمباتیک) جدیتر به وجود می آید اما نوجوان خودش جذاب ودلربا نیست یا آنگونه نیستکه بیننده ای را که شاهد تحولات ویاعدم تحولات نوجوان میباشد متوحش کند))
توام بودن این تحولات فیزیکی مهم وسریع بخصوص در طول اولین مرحله نوجوانی تحولات پر شتاب ذهنی از خصایص این دوره میباشد.این تحولات نیاز به سازگاری روانی را افزایش می دهد وبرای ایجاد دیدگاههای ارزشها وعلائق نوین ضروری به نظرمیرسد.
▪ نوجوانی یک دوره ی انتقال(برزخی)است
انتقال به معنی یک وقفه یا تغییر از آنچه که قبلاً انجام شده نمی باشد بلکه بیشتریک عبور ازمرحله ای ازرشدبه مرحله دیگرمی باشد این به آن معناست که انچه قبلاًواقع شده نشانه خود را روی آنچه که درزمان حال و آینده اتفاق می افتد باقی میگذارد۰کودکان در زمانی که از خردسالی به بزرگسالی میرسندباید جنبه های کودکانه را کنار بگذراندوهمچنین الگوهای جدید رفتاری ونگرشی را بیا موزند تا جانشین آن چیزهایی شود که ترک کرده اند.
به هر حال این مهم است که درک کنیم آنچه قبلاً واقع شده است نشانه های خودراباقی گذاشته است وبر الگوهای نوینی از رفتارها ونگرشهای فرد اثر می گذارد.
همچنان که((استرایس))شرح داده است:((ساختمانهای بدنی نوجوان پایه هایی درکودکی دارد وبسیاری ازخصوصیاتی که معمولاًبه عنوان معرف ظهورنوجوانی در نظر گرفته می شدند قبلاً درطول اواخر کودکی حضورداشته اند. تغییرات بدنی که درسالهای اولیه نوجوانی اتفاق می افتد بر رفتار موزون شخص اثر میگذارد وبه ارزیابی مجددارزشها وجابجایی آنها منتهی میشود))
در طی هر مرحله انتقالی وضع وجایگاه فردمبهم است ونوعی گم گشتگی درباره نقشهایی وجود دارد که فرد انتظار دارد آنها را ایفا کند نوجوان در این زمان نه کودک ونه بزرگسال است اگر نوجوانان مانند کودکان رفتارکنند به آنها گفته میشود که به مانندسن خودشان عمل کنند.
اگر آنها سعی کنند نظیر بزرگسالان عمل کنند اغلب متهم می شوند که برای شلوارهای کوتاه خود خیلی بزرگ شده اند وبرای این تلاشی که انجام می دهند تا مثل بزرگترها عمل کنند مورد سرزنش واقع می شوند.از طرف دیگر موقعیت مبهم نوجوانان امروز این منفعت را برای آنها در برداردکه فرصتی را به منظور آزمودن شیوه های مختلف زندگی به آنها میدهد تاآنها تصمیم بگیرند که چه الگوهای رفتاری،ارزشی ونگرشی بهترمی توانند نیازهای انان را تامین نمایند.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید