چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
هر تجربهای، تئاتر تجربی نیست
اصطلاح تئاتر تجربی برگردان Experimental Theatre است که به معنای کسب دانستن نو است. این اصطلاح به گونهای از تئاتر اطلاق میشود که آن را آزمایشگاهی نیز نامیدهاند. همه منابعی که از «تئاتر تجربی» نام بردهاند به همین مفهوم نظر داشتهاند، از جمله کتاب تئاتر تجربی که به فارسی نیز ترجمه شده است.
اما امروزه به نظر میرسد که سوءتفاهم در مورد تئاتر تجربی مربوط به کاربرد ناهمگون این اصطلاح و بار کردن مفاهیم گوناگون بر آن است، تا جایی که همواره برابهام مطلب افزوده شده است؛ بویژه در تئاتر کشور ما که هر تجربه ریز و درشت غیر متعارفی را تئاتر تجربی نامیدهاند.
تجربه گرایان، ساختارشکنی میکنند و این ساختارشکنی به معنای درهم ریختن ساختار و سرهم کردن دوباره آن است. چنین کاری جزییترین تا کلیترین امور را در بر میگیرد. پس تجربه، هم نسبی و هم به خیلی چیزها وابسته است.
هنر نمایش، بخشهای متعددی دارد و میتوان در هر گوشه و بخش آن تجربهای تازه کرد یا میتوان به کلی آن را در هم ریخت و چیز تازهای از آن درآورد؛ چیزی که دوباره سرهم میکنیم یا بیریخت و بی مصرف است که آن را دور میاندازیم و فراموش میکنیم، یا قاعده و ساختار جدیدی دارد که میتواند تبدیل به یک شکل قابل استفاده جدید و یک سنت جدید بشود که میماند.
تجربههای متحول کننده، بسیار دیریابند و در هر شرایطی تأثیر ندارند. در همه هنرها همین طور است. کاری که نیما در شعر فارسی کرد، نمونهای از همین تجربههاست؛ هرچند این تجربه پیش از او شروع شده بود. به هر حال او آن را به نتیجه رساند.
شعر نو زاده شرایط تاریخی و اجتماعی خاصی بود. وقتی او به قول خودش آب در خوابگه مورچگان ریخت، نوآوری او مثل شعله در خرمنی خشک درگرفت. در تئاتر هم همینطور است.
با نگاهی به هنرمندان نوآور درتئاتر جهان میبینیم که همه آنان در کار خود صادق بودهاند و با اینکه کارهای بزرگی کردهاند، اما ادعای انجام کارهای بزرگ را نداشتهاند.
هیچ یک از آنان واقعاً در صدد زیروروکردن قوانین تئاتر نبودها ند و هر یک هدف مشخصی برای خود در نظر گرفته و هم و غم خود را صرف آن کردها ند. آنان کوشیدهاند شیوهها را اصلاح و بازنگری کنند یا با شیوههای نوینی به جریان تئاتر جان تازه بدهند.
واقعبینی، عنصر مهم دیگری در کار این پیشتازان بود. آنان در کارهای خود شرایط واقعی محیطی را هرگز نادیده نگرفتند، دچار پندار و توهم نشدند و تفاوتهای فرهنگی جوامع مختلف را از نظر دور نداشتند.
زدن برچسب کلی تئاتر تجربی بر تجربههای نامتعارف، نوعی مصونیت بخشیدن به آنهاست. در این صورت، غیرمتعارف بودن، تماشاگر نداشتن و تخطئه آثار پیشینیان به صورت ناآگاهانه، تبدیل به نوعی ارزش میشود و تئاتر کشور را به بیراهه میبرد.
مهدی یاورمنش
منبع : روزنامه جام جم
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا غزه مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم شورای نگهبان حجاب لایحه بودجه 1403
روز معلم سلامت زنان تهران هواشناسی قوه قضاییه شهرداری تهران سیل فضای مجازی دستگیری شورای شهر تهران آموزش و پرورش
بانک مرکزی دلار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو سایپا ایران خودرو قیمت طلا بازار خودرو مالیات تورم ارز
سریال تلویزیون سینمای ایران سینما تئاتر موسیقی کتاب فیلم دفاع مقدس نون خ
اسرائیل جنگ غزه رژیم صهیونیستی فلسطین نوار غزه حماس روسیه عربستان یمن نتانیاهو افغانستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید استقلال سپاهان بایرن مونیخ تراکتور باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا اپل گوگل پهپاد همراه اول آیفون ماه
داروخانه مسمومیت دیابت قهوه کاهش وزن بارداری خواب سلامت روان آلزایمر